Belgische voorwaarden inzetten kermispony's strenger

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Belgische voorwaarden inzetten kermispony's strenger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-12 15:10

http://www.showbizzsite.be / http://www.gaia.be / http://www.bokt.nl

De voorwaarden voor het houden en inzetten van kermispony’s zijn strenger geworden, maar de attractie zelf wordt niet verboden.

De Raad voor Dierenwelzijn, opgericht in de schoot van de FOD Volksgezondheid, heeft op vraag van de minister bevoegd voor Dierenwelzijn een advies over het welzijn van kermispony’s uitgebracht. De nieuwe regels moeten de controles van de Inspectiedienst dierenwelzijn vereenvoudigen.

De Minister bevoegd voor dierenwelzijn in ons land heeft aan de Raad voor Dierenwelzijn gevraagd om na te gaan of er een probleem is met het welzijn van de kermispony’s in België. Voor de opmaak van dit advies heeft de Raad voor Dierenwelzijn dierenrechtenorganisaties en kermisexploitanten samen met wetenschappers rond de tafel gebracht. Een studie van de Universiteit Gent over het voortbewegen van pony’s in kermisattracties leverde mee de nodige gegevens. Het advies dat uit het overleg resulteert, luidt dat er geen probleem met het dierenwelzijn is als aan bepaalde voorwaarden is voldaan, bijvoorbeeld:

• De piste van de attractie moet aangepast zijn aan de grootte van de pony’s (minimaal 8 of 10 meter);
• Tijdens rustperiodes mogen de pony’s niet meer vastgemaakt worden in vrachtwagens, ze mogen niet alleen gelaten worden en moeten zo veel mogelijk op een weide kunnen;
• De uitrusting van de pony’s moet perfect in orde zijn en bovendien aangepast aan de dieren;
• De ruiters (gewicht en lichaamslengte) moeten aangepast zijn aan de lichaamsbouw van het dier en mogen geen teugels gebruiken die verbonden zijn met een mondstuk. Een tik met de hielen of ander ongepast gedrag is verboden. Dit verbod moet vermeld zijn in een reglement dat duidelijk zichtbaar is voor het publiek;
• Het zal voortaan verboden zijn om drachtige merries te laten werken tot kort voordat ze moeten werpen of om merries met hun jonge veulen te laten werken.

De Inspectiedienst Dierenwelzijn van de FOD Volksgezondheid zal de nieuwe richtlijnen vanaf nu toepassen tijdens haar controles op het welzijn van de kermispony’s. Bij inbreuken kan een geldboete worden opgelegd of kunnen de dieren zelfs in beslag worden genomen.

De Belgische dierenrechtenorganisatie GAIA heeft al een reactie gegeven:

Dierenrechtenorganisatie GAIA vindt het advies van de Raad voor Dierenwelzijn over kermispony's een stap vooruit. "Maar," zegt GAIA-directeur Ann De Greef, die deel uitmaakte van de werkgroep die het advies uitwerkte, "de praktijk zal moeten uitwijzen of dit voldoende is om het ponywelzijn te garanderen." Het advies kwam er op vraag van minister Onkelinx, bevoegd voor dierenwelzijn. Aanleiding waren de klachten die de minister ontving over de slechte omstandigheden waarin de pony's op kermissen gehouden worden. Duidelijke normen met betrekking tot de diameter van de piste, bodembedekking, uitrusting, huisvesting tijdens de periode van inactiviteit en over welke dieren mogen ingezet worden, moeten mistoestanden uitsluiten. Behalve GAIA zetelden in de werkgroep van de Raad voor Dierenwelzijn vertegenwoordigers van de Blauwe Wereldketen en Animaux en Peril, afgevaardigden van de kermisponyhouders, dierenartsen en paardengedragswetenschappers. Het is de
bedoeling dat het advies in een wet wordt omgezet.

Het belangrijkste voor GAIA is dat het advies komaf maakt met het opsluiten van de pony's in donkere vrachtwagens, waarin de dieren veel te weinig ruimte hebben. Het is onaanvaardbaar dat de dieren de hele nacht in die omstandigheden opgesloten worden. Slechts indien elke pony 9 m2 ruimte krijgt, met een zijde van min. 2 keer de schofthoogte van de pony en een boxhoogte van min. 3 m en een ruim uitzicht heeft over de buitenomgeving mogen ze tijdens inactieve periodes op de transportwagen gehouden worden. De dieren mogen niet alleen gehouden worden. Maar het advies vermeldt ook dat de pony's het best op een wei gehouden worden tijdens hun inactieve periodes.

De kermisponyhouders krijgen 3 jaar de tijd om de nodige aanpassingen conform het advies door te voeren. GAIA blijft er hoe dan ook bij de gemeenten op aandringen het voorbeeld van Antwerpen, Gent en Bredene te volgen, die geen kermispony's meer toelaten.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:23

Kermispony's!? Wat is dit voor ouderwets iets? Die dieren horen niet op een kermis thuis.

tesseke

Re: Belgische voorwaarden inzetten kermispony's strenger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:29

Ik dacht dat kermispony's in sommige gemeentes al een tijdje verboden was.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:36

In Brugge staan ze nog de Meifoor. Al waren ze wel weg tegen 22u s'avonds.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:38

''Goede regels'' beetje mens handelt hier allang naar

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:51

Ik vond die 'pony-attractie' altijd geweldig als klein meisje op de kermis in Brussel. Mijn ouders hebben NIETS met paarden en hadden totaal niet door dat die pony;s heel slecht behandeld worden.

Tot ik me op een dag realiseerde dat het heel slecht voor de welzijn van de pony's is. Sindsdien hoop ik elk jaar als ik op de kermis ben, dat die attractie er niet meer staat.
Volgens mij staat 'ie er nog elk jaar (ben al een aantal jaar niet meer geweest)

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:54

in alkmaar op de kermis zijn ze er ook nog steeds ieder jaar die arme ponytjes ik heb altijd zo te doen met die dieren en als je zegt dat ze er slecht uitzien of wat dan ook krijg je nog een grote mond toe ook van die kermis bazen...bah bah ze zouden kermis pony's eigenlijk moeten verbieden

CharlotteMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 15:56

NathalietjeB schreef:
in alkmaar op de kermis zijn ze er ook nog steeds ieder jaar die arme ponytjes ik heb altijd zo te doen met die dieren en als je zegt dat ze er slecht uitzien of wat dan ook krijg je nog een grote mond toe ook van die kermis bazen...bah bah ze zouden kermis pony's eigenlijk moeten verbieden

In Belgie gaat het nog een stapje verder hoor! Daar is het niet simpelweg heel en weer lopen met een pony.
Daar hebben ze een hele draaimolen met lichtjes en keiharde muziek. De pony'tjes staan zegmaar de hele dag en avond in een soort van supergrote en drukke stapmolen.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:45

CharlotteMae schreef:
NathalietjeB schreef:

In Belgie gaat het nog een stapje verder hoor! Daar is het niet simpelweg heel en weer lopen met een pony.
Daar hebben ze een hele draaimolen met lichtjes en keiharde muziek. De pony'tjes staan zegmaar de hele dag en avond in een soort van supergrote en drukke stapmolen.

Op hasselt kermis is dat anders ( hoewel er veel lawaai is van de andere attracties. ) Vind het wel sneu dat ze zo de hele dag rondjes moeten wandelen. Maar de pony's zien er niet slecht uit qua conditie, enkel staan er wel wat norsere dieren tussen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 16:49

CharlotteMae schreef:
NathalietjeB schreef:

Foto?

Evelien4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 17:44

Laten ze het dan ook in Oostenrijk doorvoeren, 2jaar geleden excursie gehad in wenen en daar in het áttractiepark stond ook zo'n 'draaimolen'. (zat toen destijds op paardenopleiding) met zn stel meiden er bij gaan staan en norse blikken naar die man geworpen en aah geroepen en zielig en er zaten toch een paar chagarijnige ponys tussen, ja ik zou ook zo worden ja.. pff.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:10

dit zijn eigen foto;s gemaakt dit is in wenen (bij het prater) ze zagen er wel goed verzorgd uit

http://www.mijnalbum.nl/Foto-KIYU4YTC.jpg'
http://www.mijnalbum.nl/Foto-UXAANYYA.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto-I3RK7EHQ.jpg

er was nog een actractie waar ze aan de hand met kinderen erop rondliepen.. maar dit sloeg echt alles..

(ze stonden er niet de hele dag en pas later op de ochtend)

edit ze stonden dat zeg maar tussen die ronddraaiende koetsen en er ook aan de binnenkant gewoon aan vast die hadden dan een zadel op.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 07-02-12 18:16, in het totaal 3 keer bewerkt

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:14

NathalietjeB schreef:
in alkmaar op de kermis zijn ze er ook nog steeds ieder jaar die arme ponytjes ik heb altijd zo te doen met die dieren en als je zegt dat ze er slecht uitzien of wat dan book krijg je nog een grote mond toe ook van die kermis bazen...bah bah ze zouden kermis pony's eigenlijk moeten verbieden

die in altijd in alkmaar stonden werden altijd goed verzorgt hoor.. Als er wat mis was werdt meteen de da gebeld. Ook gingen ze op tijd naar de smid.. Helaas heeft mijn kennis vanwege gezondheidsredenen 4 jaar geleden het hele spul moeten verkopen.. Helaas verzorgde diegene dus niet goed voor ze en heb ik ook gigantische ruzie met de nieuwe eigenaar gehad omdat hij volwassenen op een pony van 1,40m zette..

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:22

Vorige winter was ik in het openluchtmuseum van Bokrijk. (bokrijk by night), en daar liepen ook pony's mooi in een rondje. Nu, uiteindelijk zien die beestjes er allemaal heel verzorgd uit, mogen alleen kleine kinderen op, dus niet te groot. Worden mooi vastgemaakt op het zadel in zo een 'stoeltje', pony's hangen aan elkaar en lopen een paar rondjes. Weer stilstaan tot de volgende lading er op zit, weer een paar rondjes, ...
Ik was met de mand die er bij stond aan het babbelen, en die zei ook dat ze de pony's lichtjes verdoven altijd. Zeker zo in de winter. Of ik daar zo blij moet zijn weet ik niet. Maar voor de rest zien ze er behoorlijk goed uit hoor...

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:33

Ze krijgen er 3 jaar tijd voor? :P Zo drastisch zijn de aanpassingen nu ook weer niet dat er zoveel tijd voor nodig is.

Ik heb vroeger ook nog op pony's op de kermis gezeten. Weet je veel als klein kind of als ouder dat die pony's niet het beste leventje hebben...
Goed dat er regels aan vast hangen.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:37

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 18:46

adesso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:34

ik vind die atracties vreselijk!
ik heb laatst een paardenmolen nog gezien waarbij de een touw onder hun hoofdstel aan hadden!
er zat een drachtige tussen!
en zadels waren in zeer slechte staat
paarden waren zuur op elkaar
hadden alleen een vrachtwagen waar ze in stonden

en nu krijgen ze nog 3jaar de tijd ik vind dat ze max. half jaar de tijd mogen krijgen voor de aanpassingen!!
nu moeten nog paarden 3j afzien... vind het niet kunnen!!!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 21:45

Dit was in Duitsland Beijeren, waar pony's echt de hele dag rondjes liepen. Deze pony's liepen allemaal met bijzet.

Afbeelding

En dit was op de zeer grote kermis midden tussen de attracties en de dreunende muziek. + jaarlijks vuurwerkspectakel ernaast.

Kermis (Bierfest):
Afbeelding

http://www.mijnalbum.nl/Foto-76OTR8ZI.jpg

Deze dieren zagen er goed gevoed maar zo depri uit |( , deze kunnen echter nog lopen; die van bovenstaande foto's is echt triest. Stilstaand OP een draaimolen pffff
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 08-02-12 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link gezet, maximaal 2 foto's per bericht.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:15

intel_1x schreef:
Deze dieren zagen er goed gevoed maar zo depri uit |( , deze kunnen echter nog lopen; die van bovenstaande foto's is echt triest. Stilstaand OP een draaimolen pffff

ze liepen zelf bij die foto's die ik gemaakt heb, die draaiemolen draaide rond en die "wagens" rolden op rails geloof ik.. ze werden zeg maar wel voorgeduwd of getrokken

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 23:05

Ponyparkcity! Waar meisjes van 14/15 jaar op shetlandpony's galopperen en ze met stokken slaan. heerlijk dat dit in Nederland mag. Bah!

Shanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:26

Een mini stapje vooruit, dat wel... Maar ze zouden het gewoon beter verbieden. Is iemand hier al eens naar de Sinksefoor in Antwerpen gegaan? Daar staan ze dus ook altijd, ergens tussen de luidruchtige racewagentjes en de hysterische kinders die eendjes liggen te vissen. Ik vraag me ook serieus af wat er bedoeld wordt - en hoe dat gecontroleerd zal worden - met 'zoveel mogelijk weidegang'.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:35

intel_1x schreef:
Dit was in Duitsland Beijeren, waar pony's echt de hele dag rondjes liepen. Deze pony's liepen allemaal met bijzet.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-EIXZ6DPR.jpg

Vreselijk....die 2e pony loopt geheel opgebonden. Als dat dier zo de gehele dag moet lopen is dat niet bevorderlijk voor zijn nek- en ruggewervels, plus dat het dier er psychisch ook nog onder te lijden heeft. Ik had een opmerking tegen die man gemaakt als ik dat had gezien. :(
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 08-02-12 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto in link gezet, geen foto's quoten aub.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 09:47

Ik ken persoonlijk mensen uit belgie die met hun pony's op de kermis staan. Ik heb nog nooit mensen gezien die zo begaan zijn met hun pony's.
De oudste pony die ze hadden staan was een shet van 45 jaar oud. Deze gaat uiteraard niet meer mee naar de kermis. Toen vorig jaar het vriendje van de shet een andere pony van ook 45 jaar overleed hebben ze tranen met tuiten staan huilen. Dit was een van hun eerste pony's. Deze mensen zitten al 45 jaar in het vak (ouders - dochter) Als een pony eenmaal mee loopt op de kermis en goed werkt dan gaat hij tot zijn dood niet meer weg. Ze doen alleen pony's weg die het werk niet aan kunnen.

De pony's worden zonder bit gereden en met speciale zadeltjes. Al staan ze aan de andere kant van Belgie, ze gaan iedere avond naar huis met de pony's om pony's te wisselen zodat de pony's terug op het land kunnen en ze kunnen wisselen met andere pony's voor de volgende dag.

De pony's staan als ze niet moeten werken 24/7 op het land in groep. En zien er allemaal super gezond uit. De oude shet liep tot een aantal jaren geleden los over het erf.
Ze zorgen super goed voor de pony want dat is hun boterham, dus als ze er niet goed voor zorgen hebben ze geen werk en verdienen ze geen centjes... De DA en hoefsmid is een vaste gast bij hun op het erf die komen zeer regelmatig langs.

Ik moet eerlijk zeggen, ok... de pony's moeten werken (rondjes lopen in stap met kindjes op hun rug) maar dat moesten de (boeren) paarden vroeger ook. Maar ik vind dat heel veel mensen hier in NL die hun paard 23/7 in een hokje opsluiten nog heel wat van deze mensen kunnen leren....