Paardenmest grote ergernis voor veel hondenbezitters

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paardenmest grote ergernis voor veel hondenbezitters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-12 11:37

http://www.dichtbij.nl

De gemeente Noordwijk is trots op het huidige hondenpoepbeleid. Door het voor een korte periode inzetten van vier extra toezichthouders zijn vele tientallen hondenbezitters gecontroleerd op het bezit van een hondenpoepopruimmiddel. In totaal werden negen hondenbezitters beboet. Ook werd gekeken of de honden op de boulevards en strandafgangen aangelijnd waren. Het waren vooral niet-Noordwijkers die zich niet aan deze plicht hielden, zo laat een persbericht weten.

Volgens de gemeente reageren Noordwijkers positief op de naleving van het hondenbeleid. Maar hoe staat het met de hondenbezitters zelf? Het blijkt dat er ontevredenheid bestaat over het dubbele poepbeleid van honden ten opzichte van paarden. 'Wij moeten hondenbelasting betalen, maar paarden produceren een veelvoud van wat honden doen.'

Het is zaterdagochtend 4 februari en het Noordwijkse strand ligt er door de sneeuw prachtig en hagelwit bij. Vanaf de golven van de Noordzee stromen warme dampen de lucht in en veel hondenbezitters nemen de kans te baat om hun geliefde viervoeter rond te laten rennen. Hondenbezitster Monique Vos vindt het goed dat er naleving is voor het opruimen van de hondenpoep. Ze toont een houdertje waarin een tiental plastic zakjes zit: 'Iedereen zou zo'n bekertje met poepzakjes moeten hebben. Het is goed dat de gemeente rollen met zakjes in het dorp heeft staan, maar het liefst staan die zakjes en hondenpoepbakjes bij elke afgang aan het strand.' Vos is niet onder de indruk van het aantal boetes dat is uitgeschreven: 'Die Goa's moeten zomers komen kijken. Met name mensen uit Leiden laten hun honden hier hun poepie doen en ruimen het dan niet op. Zij verknallen het voor de Noordwijkse hondenbezitters.'

Ze is niet blij met de manier waarop omgegaan wordt met de uitwerpselen van de paarden die bijna dagelijks over het strand draven. 'Die ruiters ruimen de poep niet op en dat vind ik goor. Wij moeten hondenbelasting betalen en de paardenruiters en -eigenaren hoeven dat niet. Terwijl paarden een veelvoud aan poep produceren dan dat honden doen.'

Hondenbezitter Van Duin loopt iets verder op het strand. Hij vindt dat het wel wat beter kan met het handhaven van de opruimplicht. 'Ik zie heel veel hondenpoep op de opgangen; een aantal mensen houdt zich slecht aan het beleid.' Over de paardenpoepproblematiek: 'Het klopt dat hondenpoep geacht wordt om opgeruimd te worden, maar voor de paardenpoep hoeft dat niet. In Brugge heb ik gezien dat die viervoeters paardenluiers droegen. Ik vind het een ongelijke situatie dat de paarden hier wel op het strand mogen lopen en hun behoefte doen.'

Twee jaar geleden liet wethouder Martijn Vroom (CDA) al weten dat hij op termijn wat wil doen aan de paardenpoepproblematiek. Hoe staat het nu met zijn voornemen van die tijd? Gaat het college onder aanvoering van Vroom de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) aanpassen, zodat alle paarden buiten de manege voortaan een paardenluier moeten dragen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:39

hondenpoep....een grote ergernis voor paardenbezitters ;)

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:40

Dan neem jee een fallabella plaats van een hond hoef je het ook niet op te ruimen

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:40

geerke schreef:

En voor niet paardenbezitters :P

wendy1987

Re: Paardenmest grote ergernis voor veel hondenbezitters

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:42

Paardenluier :') Bestaat dat echt?? :+

jenn0dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:43

Paardenpoep is toch echt niet zo vies plakkerig als dat van een hond! En is toch niet te doen om iedere keer van je paard af te stappen, je schepje uit je broekzak pakken, in de vuilniszak die je op je hoofd hebt stoppen en dan naar de dichtstbijzijnde vuilnisbak rijden om het weg te gooien. Moeilijke situatie!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:44

Ik vind hondenpoep veel smeriger dan paardenpoep eigenlijk.
Wel vind ik het altijd eng bij die losloopgebieden voor honden dat er nog een keer een paard met Ivermectine ontwormd is gaat poepen en een hond (met een merle-gen) dat toevallig opeet.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:44

makkelijk, om als je je hond laat poepen, gelijk naar een ander te wijzen..en de belasting kunnen wij niets aan doen, moet je bij de gemeente zijn.
maar dat een paard het veelvoud schijt, ben ik niet mee eens. mss. voor een chihuahua mss.
maar ; een redelijk grote hond, zoals een herder, poept best grote hopen.gaan we uit van 4 x per dag poepen.zijn 4 grote hopen x 7 dagen in de week =28 grote hopen per week. heel wat meer als een paardenhoop.
plus paardenhoop is binnen een paar dagen met goed weer droge vezels, waar een hondenhoop zolang als ie er ligt smeuig en stinkend blijft.
en paardenpoep trap je niet in, je ziet ze van ver al liggen.als je er onverhoopt toch in trapt, blijft het niet aan je schoenen hangen. en paardenhopen vind je niet in overdekte winkelcentra e.d.
niet te vergelijken dus, al kunnen sommige ruiters er wel rekening mee houden waar ze rijden. niet op de stoep e.d.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:47

Gemeentes denken ook echt niet na...

Bij onze strandopgang heb je dus betonnen platen voor de wandelaars met daarnaast 2 flinke zandstroken waar je dan met de paarden op- en af komt.
Mochten ze dan mesten, ligt de mest in ieder geval in het zand en niet op de betonnen loopplaten, ik kan me voorstellen dat voor niet paardenliefhebbers dit niet fris is..

Wat doet de gemeente: Ze zetten zg.windwallen op van stro, zo dicht bij de betonnen loopplaten dat je dus niet meer in het zand kán lopen, je moet nu wel over de loopplaten 8)7 :?
Ook was er eerst een smalle strook zand die als ruiterpad gebruikt werd, Noord Hollands Landschapsbeheer heeft de hekken verplaatst, nu ligt dit ruiterpad áchter het hek... :o?

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:48

Dus een grote hond poept 28 grote hopen per week en jouw paard doet dat maar 1x in de week? Bijzonder paard.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:50

shit dan heb ik een probleem..ik kan niet opstijgen zonder trapje...moet ik zeker ook nog een trapje meegaan slepen met een ritje maken...

HorseTopShop

manic schreef:
Dus een grote hond poept 28 grote hopen per week en jouw paard doet dat maar 1x in de week? Bijzonder paard.

Geen mij ook zo'n paard :D

wendy1987

Ik denk dat spicigirl bedoelt dat het paard niet zo vaak op openbare gelegenheden mest.. Waar een hond altijd buiten zijn behoefte doet, zal een paard dit vaak gewoon op stal/paddock doen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:51

spicegirl schreef:
makkelijk, om als je je hond laat poepen, gelijk naar een ander te wijzen..en de belasting kunnen wij niets aan doen, moet je bij de gemeente zijn.
maar dat een paard het veelvoud schijt, ben ik niet mee eens. mss. voor een chihuahua mss.
maar ; een redelijk grote hond, zoals een herder, poept best grote hopen.gaan we uit van 4 x per dag poepen.zijn 4 grote hopen x 7 dagen in de week =28 grote hopen per week. heel wat meer als een paardenhoop.
plus paardenhoop is binnen een paar dagen met goed weer droge vezels, waar een hondenhoop zolang als ie er ligt smeuig en stinkend blijft.
en paardenpoep trap je niet in, je ziet ze van ver al liggen.als je er onverhoopt toch in trapt, blijft het niet aan je schoenen hangen. en paardenhopen vind je niet in overdekte winkelcentra e.d.
niet te vergelijken dus, al kunnen sommige ruiters er wel rekening mee houden waar ze rijden. niet op de stoep e.d.

Mee eens.
Als ik buitenrij door de woonwijken en mijn paard tilt zijn staart op, dan stap ik af en schop het aan de kant (berm, goot etc). Want zolang er niemand overheen rijdt is het met 1 regenbui weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:51

Wij laten ons paard toch niet 3x per dag op de stoep poepen?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:52

Alou schreef:
Wij laten ons paard toch niet 3x per dag op de stoep poepen?

Helemaal mee eens, maar een beetje sociaal hondenbezitter doet dat ook niet. Die laat de hond in het gras poepen of ruimt de poep op.
Doe ik trouwens zowel met mijn paarden als met mijn honden.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:53

Ik vind het heel begrijpelijk dat dat ergenis oproept. Hondenbezitters moeten zo'n klein drolletje opruimen, terwijl ruiters de hopen van hun paarden gewoon mogen laten liggen.
Als ik hier ook zie in het dorp, ruiters en menners met paarden, die de stront gewoon op de weg of fietspad laten liggen. Terwijl de honden bezitters met hun zakje uit het gras aan het opruimen zijn.

KayC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:55

Paardenpoep kan heel giftig zijn voor honden, als het paard bijvoorbeeld net ontwormd is.
Ik vind het hier ook niet fris, als er weer eens een grote hoop paardenpoep midden op het pad ligt.
Mijn honden poepen zo'n beetje in de wal van de sloot, als ze het op het pad doen ruim ik het op.
Mogen ze met paardenpoep ook doen, helemaal op plekken waar gewandeld word of een losloopgebied voor honden is.
Toen ik hier in het dorp een verzorgpaard had en wel eens door het dorp reed, ging ik na de tijd braaf met kruiwagen en schep op pad als paardlief een hoopje in het dorp had laten liggen.

Keet

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik een deel van het verhaal wel kan begrijpen.
Was laatst in Noordwijk en liep vanaf de grote parkeerplaats (Wantveld) naar het strand. En er is daar een gangetje tussen wat huizen door en daar was de hele stoep bedekt met paardenmest. Maar er mogen daar helemaal gaan paarden komen :\ beide kanten van het gangetje staat een groot verbodsbord voor paarden.
Snap dat het vanaf de manege daar een van de snelste routes naar het strand is, maar een verbod is een verbod.

Maar dat hondenpoep smeriger is als paardenpoep blijft een feit.

wendy1987

Het is gewoon lastig op te ruimen voor ons, maar ik deed toch wel proberen in het dorp om het even opzij te schuiven met mijn laars. Maar vaak was ik ver van huis, dan ga ik niet even met de mestboy op een neer om het op te ruimen hoor.. :n

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:56

mijn huidige, en vorige paard mesten niet buiten .
maar de meeste ruiters-zeker s winters - rijden door de weeks (school/werk ) in de bak. en s weekends als het lekker weer is, buiten.(ik zeg; de meeste, niet iedereen).en dan zal je paard hooguit 1 x mesten op een rit.
en ondanks dat hier ook hondenpoep opruimen verplicht is, heb ik het nog nooit iemand zien doen. ze kijken schichtig om zich heen, en stekkeren er gauw vandoor, als de hond klaar is.
en raad eens wat ze zeggen , als ik er wat van zeg,(als de hond voor mn deur schijt ) ??
maar jouw paard poept toch ook ?
ja, maar niet buiten, en dat doet niets aan het feit af, dat jij je niet houd aan je opruim plicht...
(en ik heb ook 2 honden, en ja, we ruimen) ;)
Laatst bijgewerkt door spicegirl op 06-02-12 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:58

Wij hebben hier qua paardenpoep de regeling dat het binnen 24 uur opgeruimd moet worden, binnen de bebouwde kom. En dat is imo nog wel te doen, aangezien je niet altijd in de gelegenheid bent om al a minute af te stappen en het even aan de kant te schoppen(denk aan een spannende situatie waarin ze gaan mesten, dan denk je niet even: kom paard even wachten ik moet even je mest opruimen).

Hondenpoep moet ook hier uiteraard direct opgeruimd worden, maar of dat daadwerkelijk gebeurd...

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:07

Paarden- en hondenpoep is toch wel een heel groot verschil. Hondenpoep blijft ontzettend smerig.

Het is voor paardeneigenaren ook wel even wat moeilijker om de uitwerpselen van hun paard op te ruimen. Na een paar dagen is het zo goed als weg.

Uiteraard zouden ruiters wel iets meer moeite kunnen doen om de straat netjes te houden door de poep in de berm te schuiven.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:09

geerke schreef:

haha amen
mee eens :D

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 12:13

Iris82 schreef:
Wel vind ik het altijd eng bij die losloopgebieden voor honden dat er nog een keer een paard met Ivermectine ontwormd is gaat poepen en een hond (met een merle-gen) dat toevallig opeet.

Weer wat geleerd, ik dacht dat het om het MDR1 gen defect ging als ze overgevoelig waren voor Ivermectine.