Brandweer redt paard uit sloot in Schagen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Brandweer redt paard uit sloot in Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 16:18

Bron: http://www.noordhollandsdagblad.nl

Ondanks de ijzige kou verbleven er zaterdag toch een paar paarden in een volledig ondergesneeuwd weiland aan de Tjallewallerweg in Schagen.

Een paard, dat het verschil niet meer kon zien tussen vaste grond en sloot, zakte door het ijs en kon er niet meer zelfstandig uit komen. De brandweer heeft, met hulp van een boer, het arme dier uit het ijskoude water kunnen trekken. Het is nog niet duidelijk of het avontuur gevolgen heeft voor de gezondheid van het edele dier.

Klik hier voor een foto.

Marnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:26

Ach, dat arme dier. Zo koud! ;(
Hoop dat het goed komt.

aerdenhout1

Re: Brandweer redt paard uit sloot in Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 16:54

Ik kan me dit nog goed herinneren van winter 79! verschillende paarden door het ijs gezakt, waaronder 1 keer een van mijn ezeltjes die net op tijd zijn gered.
Ach arme... wat hadden die arme dieren het koud toen ze weer op stal stonden, maar ze hebben het wel allemaal overleeft gelukkig!
Als eigenaar van de dieren is het wel even heel erg schrikken als je op het land komt en je mist er een.
Goed warm houden door binnen zetten en dekens met stro eronder op doen, en goed voeren dan loopt het meestal goed af!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 19:03

http://www.dichtbij.nl/noordkop/regiona ... den-helder . Hier staat een filmpje bij van het redden, ik vond het er niet zo vriendelijk uitzien, aan zijn voorbenen grotendeels. Onder het artikel staat een reactie dat het paard het goed maakt.

Het is redelijk dichbij mij in de buurt, daarom heb ik even verder gezocht.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 23:53

Inmiddels is er nog een reactie bij gekomen van de desbetreffende stal. De reactie die ik in mijn vorige bericht bedoelde was de adnere reactie die over het paard zelf ging.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 13:36

Het domme is dat bijna niemand weet dat een paard nooit aan de voorbenen uit het water / ijs getrokken mag worden.
Een paard heeft geen sleutelbeen en de schouder zit vast met spieren. Bij verkeerd trekken kan de schouder makkelijk losscheuren of heb je op zijn minst een fikse blessure.
Helaas is de praktijk zo dat het niet altijd makkelijk is zo'n dier te bevrijden....vooral niet met dit weer. Maar in de zomer kun je gewoon een band om de kont doen, onder het dier door eventueel en het dan zijwaarts eruit trekken.

En dan die tekst in het filmpje..."niet aan zijn halster, gewoon aan de benen...." zo hoort het dus niet!
Liever dan een band nog om de achterbenen, desnoods staartwortel....alleen aan de voorbenen is eigenlijk gewoon echt slecht. Helaas kom je er niet altijd makkelijk bij.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:32

ElCamino, helemaal met je eens. Ik snap het ook niet helemaal. Er is heir een dierenarts in de buurt die brandweerlieden opleidt om paarden te redden. Hetzij uit een sloot, hetzij uit een ruimte vol met rook ( stalbrand). Die leert het ze heel anders, liefst inderdaad met een band om de buik, maar anders een slang achter de achterbenen langs. Misschien was het voor deze brandweermannen te koud om het water in te gaan, dat weet ik niet. Of ze zijn niet door deze DA opgeleid, ook een mogelijkheid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:38

Ik zag het net bij Pauw en Witteman, iemand een idee hoe het met het paard gaat? Vreselijk om te zien, ik snap niet dat zo een wei dan niet wordt afgezet met draden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 23:47

's Zomers drinken de paarden daar waarschijnlijk gewoon uit de sloot, dus dan zijn draden niet zo handig. Als de paarden weten hoe groot het land is en ze staan in een bekende groep gaat het eigenlijk altijd goed. Maar een nieuw paard erbij bv. of een nieuwe groep, ja, die weten niet hoe groot het land is en die kunnen zich met al die sneeuw op het ijs wel vergissen.
Het is rot dat het gebeurd is, maar het kan nu eenmaal een keer gebeuren en dat kan 's zomers ook. Ik hoop maar dat het paard het goed blijft maken en dat het weer helemaal opknapt.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:17

het gaat goed met het paard!
de da was er meteen bij!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:30

Fijn te horen dat het nog steeds goed gaat met het paard! Vaak blijkt de schade die zo'n onvrijwillig bad geeft pas na een paar dagen, als het nu dus nog steeds goed gaat, geeft dat goede hoop voor een mooi herstel.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 19:38

Ik zou toch van dat rood witte lint spannen zodat ze het zien waar de sloot is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 00:32

lisetteexx schreef:
het gaat goed met het paard!
de da was er meteen bij!

Fijn om te horen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 00:36

Jet schreef:
's Zomers drinken de paarden daar waarschijnlijk gewoon uit de sloot, dus dan zijn draden niet zo handig. Als de paarden weten hoe groot het land is en ze staan in een bekende groep gaat het eigenlijk altijd goed. Maar een nieuw paard erbij bv. of een nieuwe groep, ja, die weten niet hoe groot het land is en die kunnen zich met al die sneeuw op het ijs wel vergissen.
Het is rot dat het gebeurd is, maar het kan nu eenmaal een keer gebeuren en dat kan 's zomers ook. Ik hoop maar dat het paard het goed blijft maken en dat het weer helemaal opknapt.

Hier staat gewoon draad om het weiland hoor, ook in de zomer, juist om ' paard te water' en alle toestanden daarom heen te voorkomen. Een waterbak werkt namelijk ook prima ;)
Vooral wanneer je als paard geen verschil meer kunt zien tussen wei en sloot, heb je als eigenaar of weilandhouder gewoon je verantwoording te nemen en zorgen dat je dieren zoiets overkomt. Heb je daar alles aan gedaan en mocht het onverhoopt toch een keer gebeuren, dan kun je zeggen ' kan een keer gebeuren" , zorg je uberhaupt niet voor omheining, neem je je verantwoording gewoon niet.

lisetteexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 10:36

de paarden liepen heerlijk op het land en het was geen echte sloot maar een onder gelopen greppel!
het paard maakt het prima ze lopen niet zomaar te water!
bij ons drinken ze ook niet uit de sloot maar ook uit waterbakken.
dit was gewoon een ongeluk en het kan gebeuren ze waren er snel bij en er werd daarna goed voor het paard gezorgd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-12 19:03

Een ondergelopen greppel, wordt daar niet op gecheckt dan? Wat voor greppel is dat dan wel niet, dat een paard daar door hij ijs kan zakken en er niet uit kan komen en zeikenat is?
Dat is toch ook levens gevaarlijk? Hier worden plassen die verijst zijn, afgezet. Zekers op plekken waar normaliter geen ijs hoort te liggen. Nee, sorry, maar dan vind ik nalatigheid, als je je paard in een wei zet, vol met sneeuw, vind ik dat je gecheckt moet hebben op dit soort situaties.