Ernstig verwaarloosd paard afgemaakt in Putten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ernstig verwaarloosd paard afgemaakt in Putten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-12 08:18

www.politie.nl

De dierenpolitie heeft donderdag 2 februari een sterk verwaarloosd paard aangetroffen in een weiland in het buitengebied van Putten. Het paard had ernstig vergroeide hoeven en was langere tijd niet buiten geweest. Het dier moest door de dierenarts worden afgemaakt.

De dierenpolitie kwam het paard op het spoor na een anonieme tip via 144. Op het terrein van de man troffen de dierenagenten een paard met ernstig vergroeide hoeven aan in een stal. Het dier zou al ruime tijd in de stal staan en was zo’n anderhalf jaar niet buiten geweest. Een dierenarts heeft het paard onderzocht. Het dier was zo ernstig verwaarloosd dat de dierenarts hem donderdagmiddag heeft moeten afmaken.

Op het terrein vonden de agenten ook twee dode geiten. Waaraan deze dieren zijn overleden kon de dierenarts niet precies vaststellen. Zeven andere geiten op het terrein waren ernstig vermagerd. Ook andere geiten en paarden waren slecht verzorgd en bleken langere tijd niet goed ontwormd te zijn. Tegen de eigenaar wordt proces-verbaal opgemaakt voor het onthouden van de zorg van zijn dieren.

Uppojono

Re: Ernstig verwaarloosd paard afgemaakt in Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 08:45

Vrschrikkelijk dat dat in NL gebeurd. Dan zie ik bokt wel veel klachten over de dierenpolitie, maar zie ze liever een keer te vaak, dan te weinig. Ik ben blij met 144, en heb het idee dat er nu door mensen veel sneller aan de bel getrokken wordt..

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 08:47

Dit soort berichten word ik heel treurig van. Anderhalf jaar niet buiten geweest... en niemand had wat in de gaten>??Wat een hel is dat geweest voor dat paard, daar is in elk geval nu een eind aan gekomen. Maar hoe bestaat het vraag ik me toch iedere keeer af als ik dit soort dingen lees dat zulke mensen dieren hebben, als ze er zo verschrikkelijk slecht voor zorgen.. Ik vind het in en in triest..

_Annemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 08:58

vraag me nog steeds af waarom de betreffende persoon dan dieren houdt,als je niet wilt/kunt verzorgen geef ze weg of verkoop ze.

erg sneu dat dit gebeurt maar idd ook ik ben erg blij met 144,beter 1x teveel dan 1x te weinig.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 09:09

Het blijft dieptriest...En inderdaad in deze gevallen doet de dierenpolitie goed werk. Er zijn nog veel te veel dieren die in een ellendige situatie zitten helaas.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 09:43

leoenpat schreef:
Dit soort berichten word ik heel treurig van. Anderhalf jaar niet buiten geweest... en niemand had wat in de gaten>??Wat een hel is dat geweest voor dat paard, daar is in elk geval nu een eind aan gekomen. Maar hoe bestaat het vraag ik me toch iedere keeer af als ik dit soort dingen lees dat zulke mensen dieren hebben, als ze er zo verschrikkelijk slecht voor zorgen.. Ik vind het in en in triest..

Ben het helemaal met je eens dat het in en in triest is. Maar misschien wisten omstanders niet dat het paard in de schuur stond? Er zijn nog altijd mensen die heel erg op zich zelf zijn en waar weinig tot geen bezoek komt.

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 09:59

Ik val hier even binnen omdat ik met een 144 dilemma zit.

In de wei naast ons huis staan ong 10 shetlanders, hengsten, merries en veulens.
De beestjes zijn compleet verwilderd, je kunt ze ook bijna niet aaien als je zou willen. Nu is het zo dat het weiland onder 1 dikke laag sneeuw bedekt is en de sloten met ijs (en sneeuw). De paardjes kunnen nu dus niet eten of drinken. Ze worden niet bijgevoerd, alleen een buurvrouwtje van verderop geeft ze af en toe wat oud brood.
Kan ik hiervoor 144 bellen of moet ik het maar laten voor wat het is. (een shetje is natuurlijk wel een erg sober ras, maar toch...)
De eigenaar van deze paardjes is trouwens onbekend (ik heb hem in de 3 jaar dat ik hier woon 1x gezien)

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:00

Afschuwelijk! Er wordt trouwens vaak geroepen dat als je er niet voor kunt zorgen dat je ze dan maar moet verkopen; maar de verkoop ligt op zijn kant! Dus als verkopen nou niet lukt? En je het geld van de verkoop juist heel hard nodig bent?
Hoop dat er een flinke straf uit voort komt voor deze persoon, arme dieren...

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:05

Waarom bel je ze niet gewoon en vraagt om advies? Ik kan me niet echt voorstellen dat shetjes van de sneeuw en keihard bevroren grond kunnen leven, al zijn ze nog zo sober. Juist met kou hebben ze toch wel goed voer nodig, zoals hooi.

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:08

Bellen! En dan kunnen ze altijd even checken ter plekke hoe ze eraan toe zijn. Want met die dikke wintervacht is soms slecht vast te stellen hoe ondervoed ze zijn. Maar ik zou bellen , beter dat dan miosschien erger ,

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:18

valine schreef:

In de wei naast ons huis staan ong 10 shetlanders, hengsten, merries en veulens.
De beestjes zijn compleet verwilderd, je kunt ze ook bijna niet aaien als je zou willen. Nu is het zo dat het weiland onder 1 dikke laag sneeuw bedekt is en de sloten met ijs (en sneeuw). De paardjes kunnen nu dus niet eten of drinken. Ze worden niet bijgevoerd, alleen een buurvrouwtje van verderop geeft ze af en toe wat oud brood.
Kan ik hiervoor 144 bellen of moet ik het maar laten voor wat het is. (een shetje is natuurlijk wel een erg sober ras, maar toch...)
De eigenaar van deze paardjes is trouwens onbekend (ik heb hem in de 3 jaar dat ik hier woon 1x gezien)

Water komen ze niet tekort, ze kunnen sneeuw eten net als in de natuur. Shetten in een weiland hoef je ook maar zéér zéér zelden bij te voeren. Meer kans dat je ze kwaad aan doet (bevangenheid) dan daadwerkelijk ermee helpt, namelijk. Denk dat het dus wel mee zal vallen daar.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:25

Zeker met sneeuw en kou moeten de Shetten hooi krijgen en het gras is echt een keer op als ze altijd op dezelfde wei staan. Hooi verteren levert een hoop warmte op en dat hebben ze nodig ook met die dikke vacht. Ik zou bellen!

On topic: ik heb gisteravond beelden gezien op tv Gelderland, het is echt afschuwelijk.

Foto's en meer info, alleen voor een sterke maag: http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws-1/1357461/Putten-dieren-zwaar-verwaarloosd.htm

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:28

Pff dit is te erg voor woorden arme beestjes.

Nu vraag ik mij wel wat af ik heb een merrie veulen sinds vorig jaar.
Van wie ik haar gekocht heb vertelde mij dat ze uit een zwaar verwaarloosde stal komt uit Putten.
Zitten er misschien bokkers tussen die mij misschien via pb kunnen vertellen of dit misschien dan dit adres is geweest?
Ik ben echt vanaf augustus bezig om er achter te komen welke adres het is.
Ik heb meerdere handelstallen daar gesproken maar niemand kon mij dus vertellen dat er een stal was die zo erg was als ik omschreef.
Nu komt er dus wel een stal te voorschijn.
Wie kan mij helepen?
En ik hoop dat al die beestjes daar nu weggehaald worden.dit kan echt niet.

kareldeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:30

Cayenne schreef:
http://www.politie.nl

De dierenpolitie heeft donderdag 2 februari een sterk verwaarloosd paard aangetroffen in een weiland in het buitengebied van Putten. Het paard had ernstig vergroeide hoeven en was langere tijd niet buiten geweest. Het dier moest door de dierenarts worden afgemaakt.

.

Moet het nieuwsbericht qua tekst niet een klein beetje aangepast worden?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:33

Ik ben ook heel benieuwd welke stal dit is,ik ken er enkele in Putten maar die waren allemaal best goed.
Zou me nix verbazen als dit bij een handelaar is of een ouder boertje.
Ik herinner me 1 stal van een handelaar,waar de paarden er ook slecht uitzagen,snotneuzen,kreupel.Nee zagen er niet al te best uit,weet zo niet meer waar het precies was.Kan me wel de stal voor de geest halen,en het was in het buiten gebied.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:48

Dames, ik denk dat speculeren hier niet op z'n plaats is. Situatie is al triest genoeg!

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:54

Amaryllis schreef:
Dames, ik denk dat speculeren hier niet op z'n plaats is. Situatie is al triest genoeg!

Ik ben zelf van mening dat dit inderdaad een situatie is van te triest voor woorden!!
En dat de eigenaar goed aan gepakt moet worden!

Mijn vraag was alleen maar bedoeld als bokkers dit lezen misschien dat iemand mij dan verder kon helpen.
En ik speculeer niet ik weet nergens van omdat sommige mensen niet eerlijk zijn bij de verkoop van hun beestjes en geen gehoor geven aan vragen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 10:59

Als je naar die hoeven kijkt, kun je wel uitrekenen dat daar 4 jaar geen smid aan te pas is gekomen. Zo niet langer... Hoeven groeien ongeveer een hoef per jaar. Dit zijn minstens 4 normale hoeflengtes.
Lijkt op dat geval uit Zweden, zeg.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 11:04

valine schreef:

Ik denk dat als er nog gras in het weiland staat ze dit er wel tussenuit kunnen zoeken..Mijn paarden doen dit ook en verkiezen nu gras boven hooi wat ze ook altijd tot hun beschikking hebben.. Water hoef je je geen zorgen over te maken met dit weer..Als het lijkt dat ze onder de wormen zitten en de hoeven zijn erg verwaarloosd zou ik wel bellen..

valine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 11:15

Ik heb net 144 gebeld ivm de shetlanders. De pony's staan zonder schuil mogelijkheid in de wei. Gras groeit er al bijna niet meer en wat er nog groeit ,daar zit totaal geen voedingswaarde in. Ik woon naast het weiland en heb vorig jaar al 2 veulens uit de sloot kunnen vissen die door het hengstje de sloot in waren gejaagd (hengtsen en merries staan door elkaar) De pony's hebben lange hoeven en er ligt midden op de wei een zooitje bouwafval.
Regelmatig kunnen we hier de pony's van de dijk afhalen omdat ze weer zijn ontsnapt.
Ik ben geen overjarige Penny, maar ik vind dat je met deze weersomstandigheden (het is hier nu -17) je niet mag laten je paarden bij te voeren dmv een grote baal hooi in je wei neer te leggen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 11:22

@valine
Ben het met je eens hoor,elke pony hoort nu voldoende hooi te hebben.Alleen dan kunnen ze zich warm houden,en ze moeten gewoon wat te eten hebben,gras is er niet en wat er staat zit nix van voedingswaarde in.Goed dat je gebelt hebt hoor!

tomnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 11:32

@valine wat zei 144 gingen ze een kijkje nemen?

Aangezien de shetlanders nu ook gewoon hooi bijgevoerd moeten krijgen.
Dan wel een grote zwarte baal met gaten erin gesneden dat ze het kunnen pakken wanneer ze het nodig hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 11:58

Uppojono schreef:
Vrschrikkelijk dat dat in NL gebeurd. Dan zie ik bokt wel veel klachten over de dierenpolitie, maar zie ze liever een keer te vaak, dan te weinig. Ik ben blij met 144, en heb het idee dat er nu door mensen veel sneller aan de bel getrokken wordt..

inderdaad :j

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:08

Verschrikkelijk! 144 een nummer om te onthouden!

Gambler21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 12:09

Ik woon in Putten, ben toch erg benieuwd waar dit precies is.

Hoe kunnen mensen zo wreed zijn.