Sectorraad Paarden verontrust over paardenleed

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Sectorraad Paarden verontrust over paardenleed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-12 13:44

Persbericht SRP / http://www.bokt.nl

De Sectorraad Paarden (SRP), het overkoepelend orgaan van alle grote paardenorganisaties in Nederland, vraagt al zijn lidorganisaties om hun leden op te roepen een nog actievere rol te spelen bij de bestrijding van paardenleed. Dit initiatief komt naar aanleiding van publicaties de afgelopen dagen in de media over verwaarlozing van paarden en ernstige dierenmishandeling, waarbij zelfs pony’s dood werden aangetroffen. De SRP heeft hier met afschuw kennis van genomen en veroordeelt dit sterk.

De Sectorraad Paarden wil het kennisniveau over de juiste verzorging van het paard verder gaan verbeteren en wil hierin samen optrekken met de Dierenbescherming. De inspecteurs van de Dierenbescherming die sinds een aantal weken de dierenpolitie assisteren zeggen de afgelopen weken te worden overstelpt met meldingen over paardenhouders die hun dieren slecht behandelen. De paardenhouders waar ze terecht komen, zijn bijna altijd hobbyisten. Ze merken dat mensen minder kennis dan vroeger hebben over hoe ze een paard moeten houden. Het komt ook voor dat bijvoorbeeld door ouderdom van de houder de verzorging te veel wordt voor hun. “In zulke gevallen moet de eigenaar een oplossing zoeken, maar dat mag nooit ten koste gaan van gezondheid of welzijn van het dier”, aldus de SRP.

Voorzitter van de Sectorraad Piet Jansen: “De georganiseerde paardenhouders zorgen in de regel heel goed voor hun paarden. Iemand die wedstrijden rijdt of fokt met zijn paarden bij een van de aangesloten stamboeken, heeft de verzorging over het algemeen voor elkaar. Daarom willen we juist al deze deskundige paardenhouders vragen om hun ogen en oren open te houden. Spreek elkaar aan op onacceptabel gedrag of probeer aanwezige kennis over te dragen aan een onwetende paardenhouder. Men kan elkaar ook wijzen op bijvoorbeeld de cursus Paard en Welzijn die de KNHS en FNRS organiseren. Het gebeurt ook dat meldingen die bij de dierenpolitie binnenkomen voortkomen uit onwetendheid. Zo wordt er vaak dierenmishandeling gemeld als een paard zonder deken buiten staat of in de blubber staat. Veel mensen weten niet dat een paard een vacht ontwikkelt waarmee hij goed tegen regen en kou kan en een paard kan ook tegen een beetje blubber, mits het dier daarna weer naar een droge plek kan.”

“Maar het is absoluut onacceptabel dat iemand zijn of haar paard of pony niet goed verzorgt, of, erger nog, mishandelt. Spreek mensen hier op aan of bel de dierenpolitie op het meldnummer 144”. De grote ledenorganisaties KNHS en FNRS doen al heel veel aan voorlichting over paardenwelzijn en hebben ook nu hun volledige medewerking toegezegd.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 13:56

Sammie schreef:
Persbericht SRP / http://www.bokt.nl
De paardenhouders waar ze terecht komen, zijn bijna altijd hobbyisten. Ze merken dat mensen minder kennis dan vroeger hebben over hoe ze een paard moeten houden.

Sammie schreef:
Voorzitter van de Sectorraad Piet Jansen: “De georganiseerde paardenhouders zorgen in de regel heel goed voor hun paarden. Iemand die wedstrijden rijdt of fokt met zijn paarden bij een van de aangesloten stamboeken, heeft de verzorging over het algemeen voor elkaar.

En dan hebben we het nog niet eens over de groep recreatie ruiters... ook daar mag wel eens kritisch naar gekeken worden i.p.v. die vergrootglas continu op de (dressuur) sport.

Anoniem

Re: Sectorraad Paarden verontrust over paardenleed

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:03

Volgens mij gaat het daar in dit artikel ook over?

Overigens is dat iets wat me vaker opvalt, veel paardeneigenaren hebben geen flauw idee van wat hun dieren eigenlijk nodig hebben...... te dikke paarden, te magere paarden, paarden in de blub zonder droge plek, paarden alle dagen binnen....... er is absoluut een hoop ellende in paardenland. Ik wil niet weten hoeveel paarden er straks weer hoefbevangen staan in het voorjaar omdat eigenaren niet weten wat het fructaan doet........

Maar ja, de mensen die de dierenbescherming bellen vinden het heel zielig als je je paard niet in de volle weide zet, maar in een paddock met een slowfeeder....... die hebben er net zo goed de ballen verstand van.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 14:50

Hoeveel mensen met paarden hebben het in de praktijk geleerd hoe het moet? Zien veel mensen hun manege waar ze les hebben gehad niet als de waarheid hoe het moet? Zijn het mensen met paarden waar de problemen zitten of bij paardenmensen? Ik heb het geleerd lang geleden van oude rotten, van paardenmensen die al generaties met paarden werkten en ermee omgingen.toen woonde je in een dorp en had iedereen een pony of je had geld in de grote stad. Maar tegenwoordig zijn die schaars aan het worden of uitgestorven in stedelijke gebieden. En in de goedkopere tijd kon iedereen met een beetje centen een pony kopen omdat dochterlief zo graag wilde zonder ervaring te hebben in verzorging of voeding of wat ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:03

Is ook waar.
Ik ben ermee opgegroeid, opa had paarden, eigenlijk altijd paarden gehad, op een gegeven moment zijn ze verkocht omdat het land werd opgekocht door de gemeente. Dan leer je het als pup al (nadeel daarvan is dat ik ook gruwelijk eigenwijs kan zijn).
Die achtergrond krijg je niet mee als je niet van buitenaf komt, dan kun je idd voor een paar centen een pwoon kopen, en dan? Paarden waren ooit voor de buitenmensen en de rijke standsmensen (en die paarden werden dan weer verzorgd door de buitenmensen). Niet voor de middenklasse. Nederland verstedelijkt ook meer en meer, veel kinderen denken dat melk uit de fabriek komt, mensen zien beelden van varkens en kippen in de bio-industrie, en vinden dat zielig, maar gaan bij de gemeente klagen over stankoverlast als de dieren buiten komen........
Veel mensen hebben echt geen idee, en wat je eraan doet? Ik zou het niet weten. Voorlichten, denk ik. Het fokken aan banden leggen. Maar sneu is het, voor de beesten vooral, maar ook voor de kinderen, die verschrikkelijk veel moeten missen, wat dat betreft......

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:16

Fijn, gaan we eigen politieagent spelen.
Moet je paardenvolk eens aanspreken over wanmistanden. Dat is in het gewone leven al levensgevaarlijk.

En laten we nu eerst een afspreen wat nu wel of niet mag. Hier op bokt lees ik echt hele rare aanschrijvingen van de dierenpolitie. Dat strookt dan in ieder geval niet met mijn referentiekader.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:22

Sowieso vraag ik me af of er vroeger wel meer (juiste) kennis was van paarden, maar er werd denk ik gewoon niet zo over 'gezeurd'. Manegehouders zouden er inderdaad goed aan doen om praktijklessen over de juiste verzorging van paarden te geven, maar manege's blijven commercieel en hebben daar (blijkbaar) geen tijd voor.

Waar ik me overigens aan stoor is dat de sector zelf in veel gevallen ook niet het goede voorbeeld toont; zo denk ik aan het sterrensysteem van de FNRS waar het hebben van een mooie kantine belangrijker wordt geacht dan dat de paarden genoeg sociaal contact hebben, om maar eens een voorbeeld te noemen.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:25

Yamcha schreef:

Het gaat in het artikel m.n. over de verzorging, niet over het rijden. Ik vind dat daar in zijn algemeenheid veel meer aandacht aan besteed mag worden.

Misschien zie ik het verkeerd maar ik vind dat er vroeger wel meer kennis was. Je wist ook je plaats en de mentaliteit was anders. Vroeger moest je stront ruimen en als je geluk had mocht je een half uurtje rijden. Nu staan de paarden nog net niet opgezadeld voor je klaar op de manege.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:32

Ellie_F schreef:
Yamcha schreef:

Het gaat in het artikel m.n. over de verzorging, niet over het rijden. Ik vind dat daar in zijn algemeenheid veel meer aandacht aan besteed mag worden.

Misschien zie ik het verkeerd maar ik vind dat er vroeger wel meer kennis was. Je wist ook je plaats en de mentaliteit was anders. Vroeger moest je stront ruimen en als je geluk had mocht je een half uurtje rijden. Nu staan de paarden nog net niet opgezadeld voor je klaar op de manege.

Ik snap wat je bedoelt :j ben ik wel met je eens ja :)
ik moest vroeger helpen voeren, en dan als de dieren allemaal hun natje en droogje hadden gehad, gingen we zelf eten, eerst voor je dieren zorgen, dan voor jezelf. Volgens mij doet niemand dat nog.

cindyst

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:33

wat dat rijden betreft ze zijn nu niet allemaal anky he!

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:34

Yamcha schreef:
ik moest vroeger helpen voeren, en dan als de dieren allemaal hun natje en droogje hadden gehad, gingen we zelf eten, eerst voor je dieren zorgen, dan voor jezelf. Volgens mij doet niemand dat nog.

Helemaal mee eens.

Waar staat dat iedereen Anky moet zijn, cindyst?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:35

@ cindyst: Goed lezen, dit gaat helemaal niet over het rijden :) dit gaat over verzorgen :)

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:43

Sammie schreef:
De inspecteurs van de Dierenbescherming die sinds een aantal weken de dierenpolitie assisteren zeggen de afgelopen weken te worden overstelpt met meldingen over paardenhouders die hun dieren slecht behandelen.

vergelijk met ander voorpaginanieuws:
Citaat:
Dierenpolitie krijgt vooral veel loze meldingen

DB en SRP moesten van Bleker samen met een voorstel voor invulling van de kaderwet dierenwelzijn komen. Dat hebben ze geprobeerd, maar ze zijn nog niet verder gekomen dan de Gids voor Goede praktijken uit mei afgelopen jaar. Nu roept de DB dat de discussie muurvast zit en verwerkt dat handig in een 'alarm over toename paardenleed', geheel toevallig in de winter.
Ik geloof niet in een toename van paardenleed (ik weet zeker dat er leed is, maar niet opeens veel meer dan andere jaren). In elk geval de DB heeft in haar doelstellingen staan dat er een Paardenbesluit (of andere invulling van de kaderwet, in elk geval iets met juridische status, wat die Gids voor Goede praktijken niet heeft) moet komen (is na te lezen in jaarverslagen van de DB).

Conclusie: er neemt helemaal niets toe, er neemt iets af. En wel de aandacht voor het onderwerp en daarmee de financiering van de totstandkoming van een Paardenbesluit. Dus organiseren DB en SRP een media één-tweetje en komen ze ergens rond het voorjaar met een volgende stap richting een invulling van de wet. Qua persvoorlichting hebben beide clubs hun zaakjes uitstekend voor elkaar en qua politieke lobbyvaardigheden ook. Nu maar hopen dat ze daarnaast ook nog kennis van zaken hebben, anders zit heel paardenhoudend Nederland straks alsnog met een draak van een invulling van de kaderwet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:48

Yamca, is dat niet opvoeding, eerst de dieren dan je zelf? Dat leer je toch met je cavia??? als je uit school komt, hok schoon maken....eten geven...toch niet wanneer je dat maar wilt??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:55

Als het goed is wel, maar da's tegenwoordig meer uitzondering dan regel, lijkt wel :(:) dier als accessoire, gadverdamme, zo sneu :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 15:59

Ja, lachen, want ik heb wel eens kinderen hier, die vinden paarden prachtig, willen ook pown, zeuren bij paps en mams, maar als ze even wat zaagsel op haar sokken krijgt, gaat ze driftig schoonmaken, iets vastpakt wat een beetje viezig is op stal, langdurig handje afvegen met vies gezicht. :D Maar ondertussen wel een pown op een weitje willen zetten en paps vind dat zo leuk voor zijn dochterlief...die pown moet gaan komen.....

Maar vies worden is er niet bij..... :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:05

Ken het :')

hebben we hier ook, merrie is zoooo mooi, bééldschoon, werkelijk, maar haar box uitmesten zit er niet in....... en haar borstelen natuurlijk wel, maar haar laten spelen in de paddock niet (paddock uitmesten al helemaal niet) terwijl je haar daar echt heel blij mee maakt. En Raphi is zoooo mooi, maar ja, Raphi is geen levende knuffel, Raphi is niet verplicht zich te laten aaien als hij daar geen zin in heeft en brokjes mag Raphi niet hebben (ja maar hij is zo schattig) want daar wordt Raphi heel erg ziek van........
Dat is geen liefde voor het dier. Dat is dol zijn op het hébben van een dier. Wel het dier heel prachtig en schattig vinden, maar er niks voor over hebben. Ze zouden ze rustig laten stikken......

Marian01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:09

Naast mentaliteit...wat denk ik ook stukje meespeeld..geen idee hebben wat het betekend voor je bankrekening. Een paard-pony goed verzorgen kost centjes..en als ik een beetje om me heen kijk...wordt dat nog wel eens onderschat.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:12

Yamcha schreef:
Ellie_F schreef:

Ik snap wat je bedoelt :j ben ik wel met je eens ja :)

Ik ben geloof ik van dezelfde generatie :P
Eerst mijn kind, dan de paarden en dan ikzelf...

Heb ook altijd hard moeten werken in ruil voor het rijden/verzorgen.
Flink stront kruien, hooi sjouwen, voer klaarmaken en voeren, oppassen als de eigenaresse weg was en dan 's ochtends vroeg in weer en wind op de fiets naar de paarden om samen met een ander meisje te voeren en uit te mesten, water geven (automatische drinkbakken had die vrouw niet) en als alles klaar was en er was tijd over, dan konden we rijden...

Niets mis mee! Veel van geleerd...

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:15

De algemene kennis over paarden is gewoon heel vaak erg beperkt. Zowel bij veel paardenhouders, als bij mensen die lopen te klagen. Veel mensen denken "wat ik doe is super", en kijken niet naar hoe het ook anders kan, wat daar de voordelen, en de nadelen van zijn.

En zo ook mensen die klagen: de ene klaagt omdat het paard in de modder staat, en niet ziet dat er ook een droge schuilplek is, en de ander klaagt omdat het paard altijd binnen zou staan, maar niet ziet dat het paard iedere dag van 11 tot 15 buiten staat omdat het dan zelf werkt.

Maar toch: in beide gevallen zou het wel goed zijn als er een controle zou zijn, immers: als er niemand klaagt, dan krijg je pas echt paardenleed, omdat er dan niemand op aangesproken wordt voor het geval er wel grenzen overschreden worden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:17

Marian01 schreef:
Naast mentaliteit...wat denk ik ook stukje meespeeld..geen idee hebben wat het betekend voor je bankrekening. Een paard-pony goed verzorgen kost centjes..en als ik een beetje om me heen kijk...wordt dat nog wel eens onderschat.

Goed verzorgen kost ook een heleboel tijd en dat is vaak nog lastiger te vinden dan geld. Geld is nl voor een deel omdat er geen kunde/kennis/tijd is om dingen zelf te maken en leren. Dan moet je kant en klare producten aankopen en zeker als er "voor paarden" op staat zijn die duur. Tijd, kennis en vooruitplannen bespaard een hoop zonder je dieren tekort te doen (mits je dieren gezond zijn natuurlijk), maar dan moet je inderdaad wel al wat weten en willen leren.

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 16:43

Wat ik vooral merk is dat er meer aandacht komt. Vroeger stonden de paarden in een donkere stand met vele bij elkaar (wel veel sociale contacten onderling). Rotstraal was een veel voorkomende kwaal in de winter bij ruinen. Onze paarden aten oud brood en witlofwortel naast hooi en stro. Onze eerste merrie heeft haar hele leven nooit biks oid gehad. Ze is oud geworden en is nooit te dik bevangen oid geweest. In de zomer stonden ze buiten op meestal op een dijk en werden naast de fiets naar huis gehaald. En dekens hadden we echt nog nooit gezien na het rijden wreven we ze af met stro. Volgens de huidige standaard zou er absoluut sprake zijn van slechte omstandigheden.

Nu zie je iets heel anders. Paarden worden geschoren, staan alleen in een stalletjes van 3X3, hebben dekens op, krijgen het koud als ze buiten komen, krijgen biks, muesli en weet ik wat nog meer voor supplementen en staan alleen in een piepklein weitje in de zomer want hij zou eens een klap krijgen van een ander paard. Vooral in de grotere stallen met een mooie binnenbak, solarium en weet ik wat al niet meer zie je steeds meer mensen die de dieren beschouwen als mensen en dat is wel jammer voor het paard wat eigenlijk een sociaal dier is en contacten absoluut fijn vind. Ik vindt dat ook een vorm van dierenleed maar daar zegt niemand iets van.

Ik persoonlijk denk dat het in grote lijnen wel meevalt met al dat dierenleed. O ja er zijn excessen maar die waren er vroeger ook, ik ben wel bij oude boertjes geweest die in hun koeienstal nog wat paarden hadden staan en dat zag er ook volgens de maatstaf van toen vreselijk uit.

o ja ik ben nog van de generatie die voor het slapen gaan nog even bij de paarden langs gaat en smorgens als eerste naar de beesten gaat.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:23

het lijkt wel een hetze !
iedere dag lees je wel iets over "verontrusting/bestrijding "en ander gezever over "paardenleed " .
alsof het merendeel van de paardenhouders bewust hun paarden iets onthouden, of leed berokkenen.
en dan tegelijkertijd een berichtje van de DP, dat de meerderheid van de meldingen loos alarm is.
ja, er zijn wel gevallen (en ieder daadwerkelijk geval is er 1 teveel ),maar procentueel is het niet groot. leed is een ruim begrip, die ieder anders ervaart.manege ruiters vinden paarden in de bagger erg, mensen met buiten-paarden vinden opgehokte paarden zielig.
er is een groot verschil tussen een niet-ideale situatie , en echt dierenmishandeling.
laten ze de schrijnende gevallen eerst aanpakken-waarin daadwerkelijk mishandeling of verwaarlozing is-,geen waarschuwingen meer, of controle na 1 maand .
nu praten ze iedere paardenhouder een schuldgevoel aan.de meesten doen wat ze kunnen..

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:43

Over het buiten zijn.
Bij ons in de regio wordt vaak grond van een paarden bedrijf opgekocht.
het woord Nee kennen ze niet bij de gemeente.
linksom of rechtsom ze krijgen je grond toch wel te pakken.
En oplossingen verzinnen kunnen ze ook niet voor je.

En dan komt er op dat desbetreffende stuk grond of mooie betonnen stroken of kantoren die ze niet verkoch krijgen of er wordt weer eens een villa wijk uit de grond gestampt.

Groene weides waar paarden op staan komen niet voor in bestemmings plannen dat tast het plaatje aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-12 17:46

Ik weet het, zo is opa onze paarden kwijt geraakt ;(

En je doet er niks aan, helaas.