Dierenpolitie krijgt vooral veel loze meldingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Dierenpolitie krijgt vooral veel loze meldingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 17:00

http://www.stegen.net

De half november ingevoerde dierenpolitie heeft het drukker dan verwacht. De vier ‘animal cops’ die in Drenthe actief zijn krijgen gemiddeld twee meldingen per dag. ,,Veel meldingen blijken loos alarm, maar we nemen alles serieus en koppelen ook altijd terug naar de melders”, zegt dierenagent Gert.

Agent Gert koos bewust voor een baan als dierenagent, net als zo’n 500 collega’s in heel Nederland. ,,Ik heb vrijwel alle facetten van het politiewerk meegemaakt en dit leek me ook echt iets. Want dierenleed is heel erg. Ik weet dat er soms wat lacherig over ons wordt gedaan, maar dat went wel.”

Op deze koude winterdag rijdt Gert in de politiebus richting een melding in Havelte. Voorbij razende automobilisten hebben gebeld dat er paarden op een zwart stuk grond staan. De animal cop bekijkt de jaarlingen en constateert dat ze er goed uitzien. Hij loopt het terrein op en knoopt een gesprek aan met de eigenaar. Die toont de agent bereidwillig dat er in de schuur een grote stal is, met genoeg stro en hij vertelt dat de dieren tegen vier uur naar binnen gaan en volop te eten en te drinken krijgen. Agent Gert is snel overtuigd: ,,Niets aan de hand, deze man heeft het prima voor elkaar!”

Ook de tweede melding van de dag, via 144 red een dier, blijkt loos alarm, zoals heel vaak. Agent Gert tilt er niet zwaar aan. ,,We zijn blij met elke melding, liever negen keer voor niets op pad, dan dat je één keer te laat bent.”
Paarden kunnen ook 's winters best buiten staan, als ze voldoende voer en water krijgen.

En soms is het inderdaad te laat. ,,Ik heb in anderhalve maand tijd toch al een pony en een koe moeten laten afmaken. Waarom sommige mensen zo slecht zijn voor hun dieren? Het is vaak een geldkwestie, maar ik kom ook veel geestelijk leed tegen. Het groeit de eigenaren dan boven het hoofd.”

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:01

Cayenne schreef:
De vier ‘animal cops’ die in Drenthe actief zijn

500 / 12 = 4? Hoe zijn die verdeeld? Zit de massa in de randstad?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:03

Zo jammer dat er zo veel mensen bellen omdat het 'sjielugh' is dat een paard buiten staat.. Maar ja, zullen ze wel goed bedoelen, alleen hoop ik van harte dat dat geen paardeneigenaren zijn die daarvoor bellen.. (en dan heb ik het natuurlijk over paarden buiten die wel water en eten hebben)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:06

Maar liever 10 x te vaak gebeld dat 1x te weinig! Niet iedereen weet dat paarden en pony's goed tegen de kou kunnen en de kans op problemen met dit weer ( geen water door bevriezing bijv.) zijn niet ondenkbaar.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:08

Paardeneigenaren die ook hun paarden buiten hebben die zien ook wel in dat de weides met veel regen niet groen blijven :) Ik vind het goed dat ze wel controleren, inderdaad jammer dat het vooral loze meldingen zijn, maar liever zo, dan dat er niet naar om gekeken wordt.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:10

Asyaa schreef:
Cayenne schreef:
De vier ‘animal cops’ die in Drenthe actief zijn

500 / 12 = 4? Hoe zijn die verdeeld? Zit de massa in de randstad?

Goed gezien. Er zijn er dan ook zeker nog geen 500 actief. Een maand geleden waren het er voor zover ik weet rond de 120. Helaas zie je die fout in bijna elk artikel terug komen.

En wat loze meldingen betreft: natuurlijk zijn die er veel. Dat was ook al bij de dierenbescherming voordat ze met de dierenpolitie begonnen. Toen waren het echter vrijwilligers die de controles uitvoerden. Nu zijn het betaalde politiemensen.

NienSCHaap

Re: Dierenpolitie krijgt vooral veel loze meldingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 17:57

Je kon van te voren wel weten dat er loze meldingen binnen zouden komen inderdaad.
Dit met name omdat er genoeg mensen rond lopen met te weinig kennis of het wel of niet dierenleed is.
En toch goed dat ze ondanks zoveel loze meldingen het AC toch alles even serieus neemt en gaat controleren.

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:00

Het goede is wel, dat ze altijd terug koppelen naar de melders. Hopelijk vertellen ze dan ook dat paarden gewoon op modderige weides kunnen staan e.d. tot bepaalde grenzen :) Als de mensen gelijk meer inzicht krijgen, zal het aantal meldingen vast afnemen.

blazelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:04

in het begin zullen er inderdaad meer loze meldingen zijn dan 'echte' maar ik denk dat als het wat bekender wordt er ook steeds meer en betere meldingen komen! waarschijnlijk hadden die koe en de pony er nu nog slecht bij hebben gestaan als de dierenpolitie er niet was....gelukkig zijn ze er nu _/-\o_

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:05

Liever 10 loze meldingen(mits goed afgehandeld) dan dat er beesten dood gaan omdat niemand er naar om kijkt.

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 18:23

Zou degene waar de oproep bij binnenkomt aan de telefoon niet wat meer vragen kunnen stellen?
Zoals zijn de dieren mager of gewond,hoe zien de hoeven eruit,hebben ze een inloopstal met droog stro,zijn de paarden voorzien van hooi enz?

Wanneer je op een 80 of 100km weg zit kun je echt niet zien hoe de paarden eruit zien en zou het misschien passelijk zijn er heen te rijden bij twijfel en van dichtbij te aanschouwen,schilt een hoop loze alarmen.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:00

Paddenpad schreef:
Wanneer je op een 80 of 100km weg zit kun je echt niet zien hoe de paarden eruit zien en zou het misschien passelijk zijn er heen te rijden bij twijfel en van dichtbij te aanschouwen,schilt een hoop loze alarmen.

maar niet iedereen heeft er ook verstand van of weet wat de norm zou moeten zijn. Liever een animalcop die 1x teveel rijdt dan een voorbijganger die van mening is dat het wel los loopt.

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:01

Paddenpad schreef:
Zou degene waar de oproep bij binnenkomt aan de telefoon niet wat meer vragen kunnen stellen?
Zoals zijn de dieren mager of gewond,hoe zien de hoeven eruit,hebben ze een inloopstal met droog stro,zijn de paarden voorzien van hooi enz?

Ja, dit vroeg ik mij ook al af!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:22

Waarom kon de dierenbescherming dit soort zaken niet gewoon behandelen :?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:29

Ook nu moet je soms heel veel moeite doen, kennis belde en werd drie keer doorverbonden. Hij zou nog wat horen, resultaat : Pony dood en niemand geweest. Weken later weer eentje die op apegapen lag en nu is hij zo boos geworden dat ze wel zijn gekomen ( duurde nog lang) en deze is ingeslapen. Eigenaar word nu tenminste in de gaten gehouden en krijgt regelmatig controle ( na jarenlange klachten bij de dierenbescherming) Toch goed dat er nu politieagenten belast zijn met dit soort zaken want de DB durfde daar helemaal niet te komen. Dit was niet in Drenthe maar het zal overal wel hetzelfde zijn.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 19:39

De dierenbescherming kan zon klacht toch doorgeven aan de politie, ik zie het nut er totaal niet van in zolang er voor zoveel andere politiezaken, kindermishandeling bijvoorbeeld, geen tijd en personeel is.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:13

sarabande schreef:
Waarom kon de dierenbescherming dit soort zaken niet gewoon behandelen :?

Dat deed en doet de dierenbescherming zeker wel. En de politie zag en ziet niet altijd de noodzaak om er iets aan te doen. Gelukkig moet de politie wel nu er speciale agenten zijn om deze zaken aan te pakken. Bij de dierenbescherming hebben ze altijd geprobeerd om de meldingen binnen een week te behandelen. En bepaalde meldingen kregen voorrang. Maar zij waren en blijven afhankelijk van vrijwilligers.

We zitten nu in een overgangsperiode. De politie moet nu door krijgen welke meldingen ze zelf oppakken en welke ze doorsturen naar de dierenbescherming. Dat heeft even tijd nodig.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:18

6 weken geleden hebben wij ook over een pony gebeld er kwam maar niemand van de dierenpolitie toen hebben we er gewoon politie werk van gemaakt en die kwamen wel en nu is het opgelost.Nu ben ik alleen nog in de weer voor een shet die heeft wel onderdak maar geen eten.Ik geef hem nu om de dag hooi en zo blijft hij in leven.Volgende week kan ik terug bellen naar de DB wat ze gedaan hebben en geconstateerd ,maar tot vandaag word er nog niet gevoerd dus ik denk datze nog niet geweest zijn.Nee hier ben ik er nog niet over tespreken zowel dierenpolitie als DB niet.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:24

:=
Ik mag wel uitkijken, woon vlakbij havelte en paarden staan ook op een zwart stuk :')

Nee, juist goed dat er voldoende gecontroleerd word :j

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:30

Ze hadden [idd.] de DB de bevoegdheid moeten geven die de DP nu heeft.Dan konden al die agenten die nu dieren politie zijn gewoon hun andere werk blijven doen.
En veel mensen van de DB hebben ook nog eens meer ervaring en kennis van en over dieren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:34

Happinez schreef:
:=
Ik mag wel uitkijken, woon vlakbij havelte en paarden staan ook op een zwart stuk :')

Nee, juist goed dat er voldoende gecontroleerd word :j

Hier ook, en politie had geen problemen. Maar ze hebben betegelde stukken, stukje met vlas en nu ook matten om te liggen (ivm bagger voor de vorst), water, hooi en zijn bekend bij DA (dwz vacc. en ontwormen). Zit nu alleen te springen om dooi, zodat ik de paddock aan kan pakken. Dan kan pony ook aan het werk, want die mag vetjes kwijt.

Wat de verdere gevolgen zijn van de woedeaanval van de buurvrouw omdat die ongelijk kreeg is afwachten, maar er schijnt morgen een andere instantie langs te komen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:35

Gezellige boel zulke buren.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 20:39

Happinez schreef:
Gezellige boel zulke buren.

Tja, straal negeren, omheining mensproof maken (grapjas liet ze eerst op het gras, dus 1 aan de diaree en beide van slag. Erg fijn net voor oud en nieuw) en vriendelijk zijn tegen de mensen die ze voor haar karretje spant en er ook niks aan kunnen doen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:13

Vala schreef:
Liever 10 loze meldingen(mits goed afgehandeld) dan dat er beesten dood gaan omdat niemand er naar om kijkt.

In principe heb je gelijk, maar toch wel een beetje geldverspilling dan...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-12 21:15

Ach ja als we het daar over hebben zijn er nog wel meer voorbeelden waar er geld verspild wordt.