Steven Spielberg: "Een film met allemaal paarden, o mijn god

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Steven Spielberg: "Een film met allemaal paarden, o mijn god

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 12:36

metronieuws.nl

Steven Spielberg heeft al drie jaar geen vrije dag gehad. Niet verwonderlijk als je ziet hoeveel er alleen al de afgelopen anderhalf jaar is uitgekomen met zijn naam op het affiche; hij produceerde Super 8, Transformers: Dark Of The Moon, Cowboys & Aliens, Real Steel en een aantal tv-series. Daarnaast regisseerde hij nog The Adventures Of TinTin en War Horse.

We zijn in New York bij de persdag van War Horse – vanaf vandaag in de Nederlandse bioscopen – en de iconische filmmaker wordt geflankeerd door Richard Curtis, medeverantwoordelijk voor het scenario van de film. Curtis reageert verbaasd op de opmerking dat Spielberg het zo druk heeft. “Daar klopt volgens mij niks van.” Hij draait zich om naar Spielberg. “Ik kan me herinneren dat ik je laatst belde en zei: ‘ik kan nu niet met je praten want ik heb net 147 vliegtuigen uit de lucht geschoten op mijn iPad en ik sta op het punt mijn record te verbreken. Kun je me over vijf minuten terugbellen?” Spielberg (schaapachtig lachend): “Wanneer ik een leuke app heb ontdekt, gun ik mezelf soms een kwartiertje pauze.”

Genoeg gedold. De heren zijn in New York om hun adaptatie van War Horse te promoten, een epische film gesitueerd in de Eerste Wereldoorlog en gebaseerd op het gelijknamige kinderboek van Michael Morpugo uit 1982 over een jongen die naar het loopgravenfront trekt om zijn paard – door zijn alcoholistische vader aan het leger verkocht – te redden. Spielberg raakte in de ban van het verhaal toen hij vijf jaar terug een op datzelfde boek gebaseerd toneelstuk zag. “Ik moest huilen toen ik het stuk zag. Vooral omdat Joey Albert en de andere personages hoop geeft. Ik voelde een warm gevoel door me heen gaan. Toen ik het boek las, kreeg ik ook een brok in mijn keel. Dat heb ik vaak met goede verhalen waarin de hoofdpersoon gehecht is aan een dier. Een beest is zo onschuldig.”

Er worden niet veel films gemaakt die spelen in de Eerste Wereldoorlog, veel minder dan dat er films worden gemaakt over de Tweede Wereldoorlog, de Amerikaanse Burgeroorlog of Vietnam. Heeft dat nog meegespeeld bij Spielbergs beslissing om War Horse te maken? “Ik beschouw War Horse niet als een oorlogsfilm”, zegt hij. “De oorlog is achtergrond. Het slagveld zorgt voor het nodige drama dat de karakters uit elkaar drijft en in sommige gevallen weer bij elkaar brengt.”

Tenslotte wil de vermaarde regisseur nog wel even iets kwijt over het regisseren van paarden. “Ik was vooraf een beetje pessimistisch. Een film met paarden, o mijn god. Maar het ging ver boven verwachting. Natuurlijk liep zo’n paard wel eens de verkeerde kant op, maar ze zorgden ook voor verrassende improvisaties! En nee, ik heb geen paard gesproken. Daar had ik paardenfluisteraars voor ingehuurd.”