Gemengde gevoelens voor Tessa Baaijens-van de Vrie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Gemengde gevoelens voor Tessa Baaijens-van de Vrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 11:35

http://www.pzc.nl

Tijdens paralympische voorwedstrijden in het Spaanse Girona reed dressuuramazone Tessa Baaijens-van de Vrie (31) afgelopen weekeinde beter dan ooit.
Toch keerde de Goese met gemengde gevoelens terug naar Nederland. Ze mocht het toernooi niet afmaken omdat er buiten haar schuld een administratieve fout was gemaakt. Baaijens-Van de Vrie 'bestuurde' haar paard Riana met een teugel die volgens de officiële papieren niet was toegestaan.

Baaijens was in Girona om met de Nederlandse ploeg een vijfde individueel startbewijs voor de Paralympics in Londen te veroveren. Daartoe moest een goede teamprestatie worden neergezet. De Goese presteerde in de klasse Grade III op de eerste dag uitstekend door met de merrie Riana met een score van 69,691 procent achter twee Fransen als derde te eindigen. Op de tweede dag deed ze het nog beter. Toen werd ze tweede met 71,4 procent.

Na afloop dienden de Fransen echter een protest in, omdat Baaijens met een zogenaamde lussenteugel reed. Het woord zegt het al: een teugel met lussen, die Baaijens vanwege haar handicap (opgelopen in 2002 toen haar paard uitgleed) makkelijker kan verpakken. "Bij de stap van het paard moet je met een lange teugel rijden", legt Baaijens uit. "Maar als je dan naar een volgend onderdeel overgaat, moeten de teugels korter. Dankzij die lussen kan ik makkelijk verpakken."

Baaijens kreeg vorig jaar na een keuring toestemming van de internationale paardensport federatie FEI om dat hulpmiddel te gebruiken. Daarna reed ze tijdens de Paragames in Breda met die teugel, wat door de jury en organisatie werd getolereerd. In de tussentijd liet de FEI echter een steekje vallen. De bond vergat het te vermelden in Baaijens' classificatiepas, waarover elke gehandicapte wedstrijdruiter moet beschikken.

Een vervelende zaak voor Baaijens en de Nederlandse ploeg; het moment van de diskwalificatie maakte het nog moeilijker verteerbaar. Op de openingsdag was de uitrusting nog goedgekeurd. Omdat Nederland al een combinatie vanwege een blessure van een paard had moeten terugtrekken, werd het niet in het landenklassement opgenomen. Daar kwam Nederland niet in aanmerking voor een vijfde olympisch ticket en mogen in Londen slechts vier combinaties van start gaan.

In zekere zin kan de Bevelandse amazone haar diskwalificatie ook zien als een compliment. Als ze niet beschouwd zou worden als een gevaarlijke tegenstander, zou de concurrentie waarschijnlijk geen protest hebben ingediend. "Ik heb in Girona echt heel goed gereden", kijkt Baaijens terug. "Ik had de hoogste score van het team. Vaak had ik een wegstreepresultaat. Dan was ik vierde Nederlander en telde mijn score niet omdat de beste drie de uitslag bepalen."

Baaijens is nog niet zeker van een van die vier plaatsten in Londen. Er zijn nog drie observatiewedstrijden waarin ze zich moet bewijzen: in mei in Mannheim, in juni op het NK in Hoofddorp en in juli op het CHIO in Rotterdam. Ze is er niet bang voor: "Riana is de laatste tijd een stuk beter gaan lopen. De klik tussen ons is zoveel beter. Ze voelt me zo goed aan dat ze taken overneemt als dat nodig is. Mijn vertrouwen is enorm toegenomen."

Maar er is nog een andere horde te nemen. Er komt nog een medische keuring waar het een en ander van afhangt. De amazone is er niet helemaal gerust op. "Het gaat nu zo lekker dat ze mijn handicap wel eens lager zouden kunnen inschatten. En dan moet ik naar een zwaardere categorie. Dan kan ik Londen wel vergeten."

Verwant artikel:

[VN] Petra van de Sande scoort in Sant Marti de Vell

Kimble

Re: Gemengde gevoelens voor Tessa Baaijens-van de Vrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:48

Jeetje wat jammer!!
Schandalige fout van de FEI!! :(

Kelly_Taco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 12:51

En schandalig van de tegenstanders om iemand zo uit te schakelen.
Wat is dressuur toch eigenlijk een walgelijk egoistische sport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:03

Kelly_Taco schreef:
En schandalig van de tegenstanders om iemand zo uit te schakelen.
Wat is dressuur toch eigenlijk een walgelijk egoistische sport.

En dat is bij de aangepaste sport niet anders helaas.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:08

Je kunt iedereen de schuld geven, de FEI, de KNHS, de organisatie van eerdere wedstrijden, de tegenstander, maar je bent er nog altijd ZELF verantwoordelijk voor dat je je papieren in orde hebt.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:49

tja je mag in de dressuursport ook niet met borstuig aan starten. Als er nergens uitdrukkelijk staat dat ze mag starten met deze speciale teugels kan het altijd gebeuren dat er iemand over valt.

sanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:57

Cayenne schreef:
http://www.pzc.nl
Een vervelende zaak voor Baaijens en de Nederlandse ploeg; het moment van de diskwalificatie maakte het nog moeilijker verteerbaar. Op de openingsdag was de uitrusting nog goedgekeurd. Omdat Nederland al een combinatie vanwege een blessure van een paard had moeten terugtrekken, werd het niet in het landenklassement opgenomen. Daar kwam Nederland niet in aanmerking voor een vijfde olympisch ticket en mogen in Londen slechts vier combinaties van start gaan.

Even een toelichting naar aanleiding van deze alinea, want wat er staat is niet helemaal waar.

Tessa's uitrusting is niet gecontroleerd op de eerste wedstrijddag en dus ook niet goedgekeurd. Het is toen simpelweg niet opgemerkt dat Tessa gebruik maakte van een hulpmiddel waarvoor ze geen schriftelijke toestemming had.
Ook is het niet zo dat door Tessa's diskwalificatie de vijfde startplek voor Londen werd verloren. De benodigde teamscore om een vijfde combinatie naar Londen af te vaardigen erg hoog (>427,589% over driemaal twee proeven, oftewel gemiddeld minstens 71,265% per proef). Na de tegenvallende scores op de eerste dag was dat puntentotaal al zo goed als onhaalbaar. Ergens was dat maar goed ook, anders was Tessa's diskwalificatie nog veel zuurder geweest.

Al met al hebben we een prachtige wedstrijd beleefd met een goede sfeer en veelal mooie resultaten. Blijkbaar was die vijfde startplaats ons niet gegund. Dat komt mede door de discutabele manier waarop de FEI deze slots heeft verdeeld, maar die verdeelwijze is al een jaar bekend en achteraf klagen is te makkelijke en bovendien zinloos. De positieve kant is dat deze situatie wellicht helpt om de FEI te overtuigen van de noodzaak van een beter selectiesysteem voor de toekomst.
Laatst bijgewerkt door sanne_ op 01-02-12 13:59, in het totaal 1 keer bewerkt

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:58

Wel flink balen zo!

inamulder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:59

Het gaat om een administratieve fout, is deze niet te corrigeren? Dese teugens zijn immers een onderdeel van een handicap. Erg flauw van het Franse team. Ook hier niet echt sportiviteit tegenover collega's die goed presteren. Bah.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:12

celano schreef:
Je kunt iedereen de schuld geven, de FEI, de KNHS, de organisatie van eerdere wedstrijden, de tegenstander, maar je bent er nog altijd ZELF verantwoordelijk voor dat je je papieren in orde hebt.

Denk je niet dat de amazone als ze het had geweten dat er iets niet in orde was dit niet zou regelen?? Ik denk serieus dat ze het niet heeft geweten dat de FEI iets vergeten was.

Daarnaast vind ik het uiterst maar dan ook uiterst onsportief! Dit zou ik ook vinden als het geen NL combinatie betrof en ik zou ook mijn ongenoegen uitten als NL bv protest zou aantekenen over een andere ruiter.

Nee ik denk altijd maar zo als je zo moet winnen...

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:36

studiemiep schreef:
celano schreef:

Denk je niet dat de amazone als ze het had geweten dat er iets niet in orde was dit niet zou regelen?? Ik denk serieus dat ze het niet heeft geweten dat de FEI iets vergeten was.

Daarom is het ook zo slordig van alle betrokkenen, maar ik wil alleen aangeven dat het een kleine moeite is om je eigen papieren te controleren. Als ze die moeite genomen had, had ze het geweten en op kunnen lossen.

Dan ben je ook niet afhankelijk van 'onsportieve' tegenstanders.

Hygge

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:15

Weer die FEI! Was ook zo met Adelinde. Echt slordig!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 17:19

Wat ik niet zo goed begrijp is waarom niemand dit vantevoren gecheckt heeft. Goed management hoort nou eenmaal bij topsport bedrijven en er is niemand die je voor zoiets de schuld kunt geven behalve jezelf.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:23

Erg Sneu hoor.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:30

Zuur dat je op zo'n moment en op deze manier er achter moet komen dat je papierwerk niet op orde is...

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 18:52

Ayla_4Ever schreef:
Weer die FEI! Was ook zo met Adelinde. Echt slordig!

nee toch?

Parzival had bloed in zijn mond.............(wat moet de FEI anders doen...laten doorrijden....) nee dan komt de paardensport in een fijn daglicht te staan.