Met het overlijden op 90-jarige leeftijd van Derk Tonko Barlagen heeft hippisch Noord Nederland weer een bijzonder persoon verloren. Derk Barlagen was in hart en nieren een allround paardenman. Zijn belangstelling gold alles en iedereen, als het maar met paarden te maken had. Zijn kennis was encyclopedisch als het om springpaarden, ruiters of trainers van springruiters ging. De volbloedwereld had voor hem geen geheimen en als instructeur en africhter kon hij uit eigen ervaringen puttend precies die aanwijzingen geven die je als ruiter een zet in de goede richting gaven. Dit alles met de rondborstige eerlijkheid die alleen echte Groningers kenmerkt.
In het begin van de jaren vijftig was Harrie Wouters van den Oudenweijer met paarden van Derk zeer succesvol. Hubertus, Leutenant en Rebel werden op de boerderij getraind door Derk en op de wedstrijden gereden door Harrie. Derk Barlagen bestierde in de Groningse Reiderwolderpolder een boerderij. Toch was hem de karaktertrek die velen in eenzelfde positie kenmerkte, het hereboer zijn, volkomen vreemd. Zijn gezag was gebaseerd op kennis en de prettige wijze waarop hij die kennis altijd en overal wilde delen. Daarbij dat luisterende oor hebbend om van hen die specifieke kennis hadden opgedaan steeds te willen leren.
Derk Barlagen heeft deel uitgemaakt van heel veel verschillende hengstenkeuringscommissies. Als lid van de herkeuringscommissie van het NRPS keurde hij springpaard Hickstead goed als hengst. Daarbij liet hij zich leiden door het gevoel. "Het oog is de spiegel van de ziel en het oog van Hickstead was het oog van een adelaar", verklaarde hij later zijn beslissing. Barlagen fungeerde als internationaal jurylid op diverse internationale concoursen en fungeerde ook met enige regelmaat als chef d'équipe van de Nederlandse springruiters. Legendarisch was zijn speech in Calgary tijdens het diner na afloop van de landenwedstrijd. Aan de tafel naast de Nederlanders zat de Duitse equipe, maar Derk dankte de Canadezen voor hun bijdrage aan de bevrijding van Nederland, toen we werden overheerst door de barbaarse Duitsers. Na zijn speech, die beloond werd met een klaterend applaus, liep Derk naar de tafel waaraan de Duitsers zaten en zei tegen hen in vloeiend Duits: "Jongens, ik neem jullie die bezetting niet persoonlijk kwalijk hoor, want jullie lagen of nog in de luiers of moesten nog geboren worden". Daarop werden de glazen geheven en op de vriendschap gedronken.
Donderdag vindt de crematie in besloten kring plaats, waarna bijzetting in het familiegraf volgt.
Goh, was "meneer Barlagen" al 90! Inderdaad een markante persoonlijkheid; een heer met grote kennis. Jammer, gecondoleerd aan de familieleden.
VanHuisUit
Geplaatst: 30-01-12 11:52
Wat je zegt grote kennis van zaken een bijzondere man en een echte paardenman met kennis van en gevoel voor die echte (spring-)sportpaarden. Sterkte voor alle nabestaanden...
nadita
Geplaatst: 30-01-12 12:27
Ach, mijn 'buurman' is niet meer. Een markant persoon was hij zeker, met kennis van vele zaken. Sterkte aan de nabestaanden.
Knakker
Geplaatst: 30-01-12 16:04
een echte paardenman is heengegaan. Sterkte aan alle betrokkenen!
manubres
Geplaatst: 30-01-12 22:04
Jeetje, schrik er toch een beetje van. Ik vond het een fantastische man en instructeur!
Ik heb een aantal jaren prive-les van hem mogen hebben (voelde me zeer vereerd dat een man met die staat van dienst mij les wilde geven)....hij was toen al begin 80 en zo fit nog! Hij kon prachtige verhalen vertellen, geweldig wat hij allemaal had meegemaakt! Hij was een super instructeur met enorm veel kennis en kunde. Ik reed al 20 jaar maar eigenlijk heb ik bij hem pas echt leren rijden, helaas heb ik hem niet eerder ontmoet anders was ik wel hogerop gekomen. Trainde bij hem al de passage terwijl ik nog naar de M moest. Maar ja, mijn biologische klokje begon te tikken en ben er toen een lange tijd tussenuit geweest, daarna moest ik en mijn paard weer "onderaan" beginnen en was hij te oud om nog les te geven.
Leeft zijn vrouw nog? weet dat ze erg ziek was, maar weet niet of ze is overleden.