Groot alarm om paardenleed in Nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Groot alarm om paardenleed in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 09:57

* http://www.spitsnieuws.nl / http://www.dierenbescherming.nl

De verwaarlozing van paarden loopt de spuigaten uit. Dat meldt de Dierenbescherming. Inspecteurs van de Dierenbescherming die sinds een aantal weken de dierenpolitie assisteren zeggen te worden overstelpt met meldingen over paardenhouders die hun dieren slecht behandelen. De Dierenbescherming heeft inmiddels een brandbrief gestuurd naar staatssecretaris Henk Bleker van Landbouw. De organisatie wil dat de staatssecretaris een wet opstelt om een einde te maken aan het paardenleed.

Zeker 60 procent van alle meldingen waarvoor de inspecteurs van de Dierenbescherming samen met de dierenpolitie uitrukken betreft misstanden met paarden. „Paarden die in de blubber staan, hoeven die niet zijn gekapt, ondervoede dieren en algemene verwaarlozing komen we bijna dagelijks tegen”, zegt districtsinspecteur Eduard Opperman van de Landelijke Inspectiedienst Dierenbescherming. „De paardenhouders waar we terecht komen, zijn bijna altijd hobbyisten. We merken dat mensen steeds minder kennis hebben van hoe je een paard moet houden. Of het houden van paarden groeit ze door bijvoorbeeld ouderdom boven het hoofd.”

De verwaarlozing van paarden is al lang een doorn in het oog van de Dierenbescherming. „Dit onderwerp staat al sinds 2007 op de politieke agenda”, zegt een woordvoerder. De paardensector heeft op verzoek van het ministerie van Landbouw de Gids voor Goede Praktijken opgesteld met regels voor paardenhouders. Maar hoewel de Dierenbescherming achter de inhoud van de gids staat, is deze maatregel ontoereikend gebleken om verwaarlozing terug te dringen.

In de brandbrief aan staatssecretaris Bleker vraagt de Dierenbescherming om extra wetgeving om paardenleed te voorkomen. „De discussie over paarden welzijn zit muurvast”, schrijft directeur Frank Dales van de Dierenbescherming aan Bleker. „De Dierenbescherming heeft het vertrouwen verloren dat zonder wetgeving meetbare resultaten worden geboekt. Ik wil u daarom houden aan de Nota Dierenwelzijn en stel voor om het paardenwelzijn te borgen met regelgeving.”

Arabesk

Re: Groot alarm om paardenleed in Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:58

Ja al die paardjes in de blubber moeten gewoon lekker in een klein hokkie van 3x3 met een dikke laag stro, veel beter!!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:59

Als je na een maand bijna non-stop regen ieder paard uit de blubber moet redden, dan heb je wel wat extra mankracht nodig ja :+

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:00

Ik kan me nog zo goed mijn melding van 20 jaar geleden herinneren.
Paard stond ik blubber, veel te lange hoeven, geen gras, weinig/geen eten (alleen afval van de groentenboer), wormen.
Inspecteur is toen gaan kijken, was niet erg genoeg, men kon er niets aan doen.
Toen heb ik hem zelf maar opgekocht.

Men heeft het dus jaren op zijn beloop (moeten) laten gaan en nu denkt men dat het ineens minder/beter wordt?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:00

Ja, die paarden in de blubber... :') Heeft de DB al even naar het weerbericht van de afgelopen weken gekeken, zijn ze buiten geweest of zitten ze alleen maar binnen?
Tuurlijk moeten ze niet 24/7 tot hun knieën in de drek. Maar dat je in je wei/paddock/bak nu blub hebt, dat is niet altijd te vermijden....

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:03

Nou Arabesk, je bent me net voor. Jemig mensen kunnen zo bekrompen zijn zeg...
Wie doen die meldingen allemaal? Juist ja, mensen die nog minder verstand van paarden hebben dan de eigenaren. En daar wordt blijkbaar naar geluisterd, die mensen nemen ze meer serieus dan eigenaren van paarden, die veelal hun stinkende best doen hun paarden goed te verzorgen. Met het weer van afgelopen weken is het erg moeilijk geweest om de paarden een droog plekje te geven, maar ja, buiten staapn is nog altijd beter dan 24/7 in een kleine stal...

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 10:04

Er is natuurlijk ook nog een tussenweg tussen de opties "in de modder" of "in een 3 bij 3 hokje".
Dus om nou van het ene uiterste in het andere te vallen is ook weer zoiets :D

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:05

Ik heb even naar het artikel op spits.nl gekeken, daar zie je dan een foto van een ambtenaar voor een heel groot weiland staan, dat weiland ziet er niet eens heel slecht uit, er staan twee paarden op en het land is groot. Dierenleed...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:07

Paarden in de blubber... is dit de manier waarop de inspecteurs hun bestaansrecht willen bewijzen?

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:07

Bij ons zeurt de gemeente ook over de modderige weilanden. Tja, moet de stalhouder de paarden dan maar binnen zetten? Krijgen we vast hele blije paarden van!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 10:07

kleinvosje schreef:
Ik heb even naar het artikel op spits.nl gekeken, daar zie je dan een foto van een ambtenaar voor een heel groot weiland staan, dat weiland ziet er niet eens heel slecht uit, er staan twee paarden op en het land is groot. Dierenleed...

Er staat dan ook niet bij of ze dat weiland goed of slecht hebben bevonden dus om dat nou als dierenleed te bestempelen is wat voorbarig ;)
Wie weet vonden ze het zelf ook wel onzin.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:09

Mee eens Cayenne, maar als je dan een foto bij een dergelijk artikel plaatst, moet dat mijns inziens toch wel overeen komen met de tekst van het artikel. Deze foto slaat dan natuurlijk nergens op...

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:10

kleinvosje schreef:
Mee eens Cayenne, maar als je dan een foto bij een dergelijk artikel plaatst, moet dat mijns inziens toch wel overeen komen met de tekst van het artikel. Deze foto slaat dan natuurlijk nergens op...

Inderdaad, dat vind ik nog een knap weiland met dit weer!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:11

kleinvosje schreef:

Paarden in een weiland is sowieso zielig, die horen niet buiten, maar lekker in een kooitje!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:12

je hebt modder (als in: paarden hebben geen droge plek meer om te staan en lopen er lange tijd tot continu in) en je hebt modder (de paarden hebben nog droge plekken om te staan en plaatselijk ligt modder, de paarden hebben de keuze waar ze gaan staan en staan er ook niet continu).

Met dat laatste is niets mis, maar dat ziet de dierenpolitie volgens mij niet in...

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:13

de foto bij het artikel. Ik zou een moord (figuurlijk dan) doen voor een weiland wat er nu zo uit ziet. Hier staan ze op het winter stuk (nu dus heerlijk bevroren) maar dat is ook een modderbende (hebben ook 50 m2 verhard en 2 schuilstallen dus zielig zijn ze niet). Laat ze zich eens bezighouden met de echt erge gevallen.
Laatst bijgewerkt door butengeweun op 30-01-12 10:14, in het totaal 1 keer bewerkt

japielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:13

Ik denk dat die mensen is een korte curses op Deurne ofzo moeten moeten doen over het houden en de NATUURLIJKE omgeving van paarden!

Ook ik heb inmiddels een waarschuwing gehad dat ik mijn paarden niet goed onder houdt.
ze mochten nog maar 2 uur naar buiten en het feit dat ik mijn ganzen met mijn shetlander in een stal van 4x5 heb is ook dieren mishandeling...

Maar als ik in de zomer met 35 graden bel dat er al weken paarden zonder water staan wordt er niks gedaan want er zat voldoende vocht in het gras |o

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:16

voor wie was dat mishandeling, de ganzen of de shet? En vanwege de ruimte of vanwege het samenstaan?

Vientje

Nou, bij deze heb ik dus het stempeltje "dierenbeul" en wordt mijn paard zwaar mishandeld, onze paddock is namelijk blub door de wekenlange aanhoudende regen.

Dat paardlief dagelijks vrolijk de diepste poel uitzoekt om zich eens lekker in te plamuren voordat ze haar snoet tevreden in de megabult hooi naast de schuilstal steekt, zal dan vast maar bijzaak zijn.

Wat een onzin, kan me echt kwaad maken over dit soort stukken en de foto's die er dan bij staan. En vooral: zodra er écht eens wat moedwillig mishandeld of verwaarloosd wordt, dan kunnen ze er niks mee :x

_Cher

Er zullen vast veel verwaarloosde paarden rondlopen, maar om een paard wat in de blubber staat nou meteen verwaarloosd te noemen? Ze hebben zelf in die regels gezet dat een paard min. 4uur per dag naar buiten moet. Als ze nou eerst eens echt naar het paard zelf kijken, en niet alleen naar de omgeving dat zou al een heleboel schelen. Naar mijn mening is een gezond paard wat enkel in de blubber staat niet verwaarloosd. :?

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:19

Over een jaar zijn ze al wat wijzer hoe paarden ernaar kijken, ik snap best dat ze ingrijpen wanneer een paard volledig in de modder staat en geen of een slecht schuilstukje heeft, weinig ruwvoer terwijl ze 24/7 buiten staan ect ect. Maar ze zijn nog lerende dat een paard prima buiten kan staan met deze weersomstandigheden, schuilhut, voldoende eten modderpoel met een stuk waar ze ook kunnen kiezen om niet in de modder te staan. Over 2 jaar draaien ze het ineens om dan komen ze op de maneges waar paarden in een stal staan van 3x3 zonder buiten komen. stelletje stommelingen eerst denken dan doen!

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:19

och die blubber wat erg zeg!!!!! nee wat een onzin.zolang de paarden die in de blubber lopen,een inloopstal of een afdak hebben waar ze droog en warm kunnen staan waarom niet.of dat deze paarden na lekker de benen gestrekt te hebben sávonds lekker droog en warm kunnen staan.heb ik nergens moeite mee.paarden 24/7 ophokken daar heb ik pas moeite mee

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:23

ik vind de blub bij ons heel erg meevallen vientje, althans in onze paddock. Ik kan paardlief nog steeds op schoenen ophalen zonder natte voeten te krijgen (ligt ook geen grond in maar geel zand) en na de voerplek houdt de blub bij ons op en staan ze gewoon op het gele zand met her en der een plas. Daarnaast staan er twee zeecontainers in met dagelijks schoon stro, dus genoeg droge plekken om te gaan staan.

Komt nog bij dat wanneer ze die 4 uur hard willen kunnen maken, gemeenten toch echt minder moeilijk moeten gaan doen om een schuilstal, want zonder schuilstal is het 'zielig' maar toestemming om een schuilstal te plaatsen krijg je vervolgens vaak niet...

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 10:25

Dat komt ook omdat de hele paardenmarkt op z'n gat ligt en iedere gek voor een appel en een ei een paard kan kopen.
Mensen fokken veulentjes voor de lol en die moeten weer verkocht.
Je koopt op vandaag makkelijker een paard dan een hond omdat ze simpelweg geen drol kosten.
Maar dan begint het eigenlijk pas, ze moeten eten en een da kost een hoop en een goede smid en tandarts zijn ook erg belangrijk.
IN het kader van de bezuingingen wordt dan de smid maar eens een paar weken uitgesteld en de enting is ook niet meer belangrijk.
Daarbij komt nog dat veel paardeneigenaren hun paarden in pension hebben staan en met dit weer niet vaak gaan naar hun paard.
Een paard in de modder heb ik geen moeite mee, mits het ergens droog kan staan of voor de nacht binnen gezet wordt.

Maar het feit blijft dat veel mensen met geen verstand van paarden wel een paard hebben of aanschaffen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 10:26

Met de blub is het wel oppassen dat het straks wanneer het hardbevroren is geen soort van mijnenveld-voor-paardenbenen gaat worden.