De Noorse Young Rider Camilla Christensen heeft haar toppaard Special moeten laten inslapen. De ruin werd afgelopen donderdag geeuthanaseerd wegens gezondheidsproblemen die werden veroorzaakt door een ernstige hartafwijking.
De bruine ruin Special (afstamming onbekend) werd in oktober 2011 plotseling ernstig ziek en zijn conditie ging de afgelopen maanden nog verder achteruit. Ondanks de best mogelijke veterinaire zorg werd afgelopen week toch besloten om het dier niet langer te laten lijden.
"Het is ontzettend moeilijk en verdrietig, maar ik heb deze beslissing moeten nemen omdat het mijn verantwoording is ervoor te zorgen dat hem verdere ongemakken bespaard werden," aldus Christensen. "Special heeft mij ontzettend veel geleerd en in korte tijd heb ik erg veel met hem meegemaakt."
De achttienjarige Camilla en Special waren lid van het Noorse Young Riders team dat van de partij was tijdens de Nordic Baltic kampioenschappen en tijdens het EK van 2011. Het team eindigde tijdens het EK in Denemarken op een negende plaats.
Bah, wat naar voor deze jonge amazone om zo haar topper te moeten verliezen. Niet alleen een klap voor haar sportieve carriere, maar waarschijnlijk ook emotioneel een verschrikkelijke opdonder. Als je zoveel met een diet hebt bereikt moet je wel een hele hechte band hebben. Echt heel sneu. Aan alle betrokkenen, heel veel sterkte toegewenst.