Met de acht punten die Harrie Smolders in Zürich verdiende voor zijn plaats in de wereldbeker ranking is hij nu de magische grens van veertig punten voorbij. Die veertig punten-grens bleek in het verleden vrijwel altijd voldoende om een startbewijs te hebben in de finale, die dit jaar eind april in 's-Hertogenbosch tijdens Indoor Brabant wordt verreden. Smolders staat, met nog twee wedstrijden te gaan, nu elfde.
Pal onder de veertig punten-grens staat Maikel van der Vleuten met 38 punten. Met nog twee wedstrijden voor de boeg, Bordeaux, waar Smolders van start gaat, en Gothenburg, waar Van der Vleuten jr. rijdt, moeten beide ruiters in staat worden geacht zich bij de beste 18 in de West-Europese league te rijden, waardoor ze verzekerd zijn van een startplek in de finale.
"De missie is geslaagd. We wilden in Zürich voldoende punten pakken om zeker te zijn van een startplaats in de finale", zei Harrie Smolders, die één fout kreeg op de negende hindernis, een overbouwde oxer. "Op de hindernis ervoor sprong Regina iets naar binnen. Daardoor kreeg ik geen mooie afstand op die oxer. Na dat foutje reageerde de merrie nogal heftig, waardoor ik achteraf gezien goed ben weg gekomen met slechts dat ene foutje", aldus Smolders. Komende week start hij Exquis Walnut de Muze in de wereldbekerwedstrijd in Bordeaux. "Ik heb tot nu toe Regina Z drie maal aan de start gebracht van een wereldbeker wedstrijd en Oliver Q eenmaal. Door met Exquis Walnut de Muze te rijden in Bordeaux kan ik voor de finale kiezen uit drie paarden".
Jur Vrieling, die met de hengst VDL Bubalu van start ging, was tot de driesprong die helemaal aan het einde van het parcours was opgenomen foutloos. "Ja, daar ging het fout. Ik kwam net iets te groot aangereden. Bubalu tikte drie maal tegen de bovenste paal en ze vielen allemaal, waardoor ik helaas met twaalf strafpunten de piste moest verlaten", aldus Vrieling.
Zeven combinaties bleven in Zürich foutloos en alhoewel de Fransman Simon Delestre met Napoli du Ry en de Brit Ben Maher met Triple X III sneller rondreden dan de Duitser Marco Kütscher met de schimmelhengst Cornet Obolensky was de zege toch voor de Duitser, omdat hij foutloos bleef en Delestre en Maher een springfout noteerden. Delestre eindigde als vierde en Maher als vijfde. De Fransman Patrice Delaveau werd tweede met Ornella Mail HDC. Deze in 2002 geboren merrie heeft als vader de hengst Lando, waarmee Albert Voorn tijdens de Olympische Spelen van Sydney in 2000 individueel zilver won. Voor de in Valkenswaard wonende Australische Edwina Tops-Alexander met Cevo Itot du Chateau was de derde plek weggelegd.