Veertien nieuwe hengsten goedgekeurd bij het NRPS stamboek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Veertien nieuwe hengsten goedgekeurd bij het NRPS stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-12 15:13

* http://www.nrps.nl / http://www.bokt.nl

Afbeelding
Harmony.

Op de Hengsten Showdag van het NRPS, afgelopen zaterdag, zijn de negen nieuwe rijpaardhengsten, vier pony's en een Arabisch volbloed die tot de derde bezichtiging waren doorgedrongen, nu officieel voor de dekdienst goedgekeurd. Daarbij werden Cravitz SR en Kwaliteit van Orchid's uitgeroepen tot "Hengst met de Beste Draf" (oftewel de publiekslievelingen) van hun respectievelijke fokrichtingen. De rijpaardhengst Harmony (v. Harley VDL) en de ponyhengst Empire (v.Eindershof Jamai) werden uitgeroepen tot Kampioen van de Jonge Hengsten op grond van hun eigen prestaties in de sport en de kwaliteit van hun eerste veulenjaargang. De preferente stempelhengst Krimh ox kreeg postuum het prestatie-fok predicaat uitgereikt voor de zeer goede sportprestaties van een groot aantal afstammelingen. Toon Sanders uit Liempde werd gehuldigd als de NRPS-Paardenman van het Jaar 2011.

Voor het eerst goedgekeurd zijn de volgende rijpaardhengsten:

Cat.nr. 1 Leatherdale's Candy (Lord Leatherdale x Candy Surprice), fokker mw. W. Vis-van Stavere, Brakel; eig. Gertjan van Olst, den Hout;
cat.nr. 5 Sammelis (Spielberg x Gribaldi), fokker/eigenaar H. Melis, Stevensbeek;
cat.nr. 18 Charleston VDL (Canturo x Julio Mariner xx), fokker .C. Verhagen, Schoorl; eig. comb. VDL Stud & Henne's Loo, Bears;
cat.nr. 25 Capriati van de Wolfsakker (Eurocommerce London x Continue), fokker B.J.L. van der Kloet en I. Okkeman, Poppel (B), eig. I. Okkerman, Pijnacker;
cat.nr. 29 New Cuba Libre (Namelus R x Mermus R), fokker H. de Roover, Strijbeek; eig. Grinder Gård, Grinder (N);
cat.nr. 62 Cravitz SR (Cassini II x Quite Capitol), fokker E. & M.J. Sleutels, Roggel; eig. Y. Winninghof, Breukeleveen;
cat.nr. 68 Cargot Z (Carthago x Quidam de Revel), fokker Stoeterij Zangersheide; eig. C.A.M. van den Oetelaar, Schijndel;
cat.nr. 69 Quicktime (Quidam de Revel x Cassini I), fokker Veehandel Musterd, Hooge Zwaluwe; eig. C.A.M. van den Oetelaar, Schijndel;
cat.nr. 72 Corino VDL (Corrado I x Quinar), fokker U. Witt, Wellinghusen (D); eig. VDL Stud, Bears.

Voor het eerst goedgekeurd zijn de volgende D-ponyhengsten:
Afbeelding
Empire.

Cat.nr. 32 Castlerock Capaccio van Orchid's x Atlantic Curragh), Fokker J.S. Broers, Randwijk; eig. Stoeterij du Bois, Herwen;
cat.nr. 34 Don Ducky C-Two (FS Don't Worry x FS Champion de Luxe), Fokker/eigenaar C. Carmeliet, Stekene (B);
cat.nr. 38 Ziko (Zoëy x Casper), fokker. W. van Elteren, Lopik; eig. Comb. W. van Elteren & M. Van Bruggen, Varik;
cat.nr. 41 Kwaliteit van Orchid's (Kanshebber x Kantje's Carlando), fokker mw. C. van der Laar, Zeeland; eig. P. de Jong, Opende.

Voor het eerst erkend is de Arabisch volbloedhengst Mythos ox (Marwan I ox x Dajamo), fokker J.F. Marsot, Blumberg (D), eig. Comb. J. Calis & H.J. Fransen, Amsterdam.

De honderden toeschouwers die naar het KNHS-Centrum waren gekomen, kregen waar voor hun geld. In een non-stop dagprogramma lieten jonge en oude hengsten zich van hun beste kant zien, afgewisseld met leuke shows, interessante clinics en een aansprekende fokgroep van de E-ponyhengst Zapp VR samen met zijn moeder Sabina, vader Zodiak en twee halfzusters. Daarnaast werden door verschillende hengsteigenaren bijna vijftig gratis dekkingen weggegeven aan de toeschouwers die een genummerd toegangsbewijs hadden gekocht. Erg interessant om te volgen waren de springrubrieken en dressuurpresentaties, die van commentaar en aanwijzingen werden voorzien door Johan Hamminga en Joyce Heuitink. Door de opmerkingen van de deskundigen, die door de amazones en ruiters vlot werden toegepast, gingen de hengsten direct beter springen c.q. bewegen. Dat was ook voor de mensen aan de kant een leerzame ervaring, en benadrukte nog eens de kwaliteit van de hengsten. Joyce stelde zelf de NRPS-hengst Wup (v. Welt Hit II) voor, die ze aan het voorbereiden is op de Zware tour dressuur; dit deed ze samen met Patrick van der Meer op Karolus van Wittenstein (v. Krack C), die momenteel telkens boven de 70% scoort in de Lichte tour dressuur. Leuk was verder de show van Zenith Arabians (Jan en Eveline Calis) die op karakteristieke wijze hun erkende Arabisch volbloedhengsten Lobeke, Sagrand en Mythos presenteerden. Tjidde van Willenswaard verzorgde een aansprekende men-clinic met zijn NRPS-pony Evita. Bijzonder was ook de carrousel van zes goedgekeurde D-ponyhengsten, de meeste gereden door hun vaste, veelal nog zeer jonge amazones.

Spruitje56

Re: Veertien nieuwe hengsten goedgekeurd bij het NRPS stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 15:53

cool en mooie beesten!
hartelijk gefeliciteerd!

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:11

Zo zo, wat een mooie beestjes!
Vooral die vos, lijkt heel veel op mijn pony!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:14

nr 69 Quicktime is er volgens mij 1 om in de gaten te houden.....

xBueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:53

Waauw dat zijn nog eens mooie pony's _/-\o_ :~

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 07:57

Knakker schreef:
nr 69 Quicktime is er volgens mij 1 om in de gaten te houden.....

Die is mij niet positief opgevallen.

De enige springgefokte hengst die uitblonk in techniek was de, terechte, kampioen Harmony. Qua type vond ik de winnaar van de beste draf (die overigens niet het beste draafde) nummer 62, Cravitz SR, mooi gemodelleerd paard, mooi lijf, aansprekende kop.

De rest viel mij, eerlijk gezegd, wat tegen...

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 08:02

xBueno schreef:
Waauw dat zijn nog eens mooie pony's _/-\o_ :~

De ponys vond ik evengoed tegenvallen.

De enige echt goede springer vond ik Castlerock, wat gezien zijn afstamming ook wel te verwachten was.

Qua beweging vond ik Kwaliteit van Orchids inderdaad wel de betere van zijn lichting.

Echter... niet 1 gezien met een echte 'wauw'- factor, maar wellicht kijk ik wel gewoon te kritisch en aangezien het allemaal jonge ponys zijn, heb ik mijn hoop gevestigd op de verrichtingen...

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:00

Ben het met je eens Suelza, had dit jaar niet echt: wauw wat een aparte liepen erbij.
Vroeg me trouwens af waar Power and Paint was?
Ze moeten toch verschijnen om hun dekbrevet te behouden,
of hebben ze speciale regels voor zulke hengsten?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 09:08

De schimmel is een prachtig paard.
Maar de beste draf?

Hoorde om me heen in het publiek dat veel mensen het niet eens waren met de keuze van de jury welke 3 er in de baan bleven om uit te kiezen voor de beste draf.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 19:03

Die Harmony is een mooie! :j

jessetjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 19:38

Empire vind ik gaaf!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 19:55

fresco schreef:
Ben het met je eens Suelza, had dit jaar niet echt: wauw wat een aparte liepen erbij.
Vroeg me trouwens af waar Power and Paint was?
Ze moeten toch verschijnen om hun dekbrevet te behouden,
of hebben ze speciale regels voor zulke hengsten?

Ik weet dat ze Zagreb thuis hebben gehouden ivm dik been, ben nl gebeld door Eurocommerce. Ging speciaal voor hem heen, maar was er al bijna toen ze me belde. NRPS maakte er geen probleem van en licentie is gewoon verlengd. Er waren meer mensen die realistisch naar hun paard moeten kijken, liep bij de oudere hengsten ook een beestje mee wat achter duidelijk niet rad was.