"Een Steigerende Hengst" brengt 2.5 miljoen dollar op

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Een Steigerende Hengst" brengt 2.5 miljoen dollar op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 07:32

http://www.bokt.nl

Afbeelding

Een vierhonderd jaar oud schilderij van de Nederlandse meesterschilder Anthony van Dyck heeft deze week ruim tweeenhalf miljoen dollar opgebracht tijdens een veiling in New York.

"Een steigerende hengst" ging afgelopen woensdag onder de hamer bij Christies. De waarde van het schilderij werd voor de veiling getaxeerd op zo'n tweeenhalf a drieenhalf miljoen dollar.

Het meesterwerk van Van Dyck is 109 centimeter x 115.6 centimeter en werd pas in 1999 geidentificeerd als een echte Van Dyck. De kunstkenner Sir Oliver Millar bestudeerde een foto van het schilderij en kwam tot de conclusie dat er geen enkele twijfel bestond over de herkomst van het doek.

"Een Steigerende Hengst" werd waarschijnlijk tussen 1620 en 1622 geschilderd. De pose van de hengst lijkt op een ander schilderij van Van Dyck. "De Prins van Arenberg" was vermoedelijk een van de inspiratiebronnen voor het pasgeveilde schilderij.

Van Dyck werd geboren in Antwerpen en werd in 1615 een onafhankelijk kunstschilder. In zijn jongere jaren was hij één van de favoriete leerknapen van de bekende schilder Peter Paul Rubens. Hij schilderde portretten van Koning Karel I, Koningin Henriëtta, de groep prinsen en prinsessen, van zichzelf, van zijn maîtresse Margaret Lemon, van de schilders Andries van Eertvelt, Theodoor Rombouts en van vele anderen. In het latere deel van zijn leven maakte hij alleen schilderijen af die door zijn studenten waren gemaakt naar zijn eigen voorstudies.

Anthony van Dyck overleed in Londen in 1641. Hij ligt begraven in de St Paul's Cathedral in Londen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 07:39

Dus als 1 of andere dodo dit schilderij had gemaakt, dan hadden ze er een tientje voor gegeven?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 07:40

Je gaat dit schilderij van Van Dyck (die veel invloed heeft gehad op de Nederlandse kunstgeschiedenis) toch niet vergelijken met een schilderij van "een of andere dodo"? :=

petraaken

Re: "Een Steigerende Hengst" brengt 2.5 miljoen dollar op

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 07:59

Ik denk dat ze bedoeld dat als iemand van ons hetzelfde schilderij had gemaakt in dezelfde stijl dat het dan slechts een schijntje waard was. dit soort schilderijen vind ik echt kunst niet dat wat ze tegenwoordig als kunst beschouwen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-12 08:00

petraaken schreef:
Ik denk dat ze bedoeld dat als iemand van ons hetzelfde schilderij had gemaakt in dezelfde stijl dat het dan slechts een schijntje waard was. dit soort schilderijen vind ik echt kunst niet dat wat ze tegenwoordig als kunst beschouwen.

Ik kan dit soort schilderijen ook meer waarderen dan die abstracte kunst met vierkantjes en driehoekjes waar je verder helemaal niets in ziet :D

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 08:13

OOOh deze is ook heel mooi van hem!! van Dyck heefd hele mooie werken gemaakt

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 08:24

Prachtig! En een mooie opbrengst, kunst wordt gelukkig nog wel degelijk geapprecieerd :) . Ik vind het ook machtig dat een schilderij van 400 jaar oud nog in goede staat verkeert :) .

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 08:27

Matheno schreef:
Dus als 1 of andere dodo dit schilderij had gemaakt, dan hadden ze er een tientje voor gegeven?

Zo'n oud schilderij van dat kaliber zou van een onbekende schilder ook wel wat meer opbrengen dan een tientje.

nura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 08:48

wauw mooi schilderij.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 08:59

Cayenne schreef:
http://www.bokt.nl

Afbeelding

Een vierhonderd jaar oud schilderij van de Nederlandse meesterschilder Anthony van Dyck heeft deze week ruim tweeenhalf miljoen dollar opgebracht tijdens een veiling in New York.

"Een steigerende hengst" ging afgelopen woensdag onder de hamer bij Christies. De waarde van het schilderij werd voor de veiling getaxeerd op zo'n tweeenhalf a drieenhalf miljoen dollar.

Het meesterwerk van Van Dyck is 109 centimeter x 115.6 centimeter en werd pas in 1999 geidentificeerd als een echte Van Dyck. De kunstkenner Sir Oliver Millar bestudeerde een foto vasn het schilderij en kwam tot de conclusie dat er geen enkele twijfel bestond over de herkomst van het doek.

"Een Steigerende Hengst" werd waarschijnlijk tussen 1620 en 1622 geschilderd. De pose van de hengst lijkt op een ander schilderij van Van Dyck. "De Prins van Arenberg" was vermoedelijk een van de inspiratiebronnen voor het pasgeveilde schilderij.

Van Dyck werd geboren in Antwerpen en werd in 1615 een onafhankelijk kunstschilder. In zijn jongere jaren was hij één van de favoriete leerknapen van de bekende schilder Peter Paul Rubens. Hij schilderde portretten van Koning Karel I, Koningin Henriëtta, de groep prinsen en prinsessen, van zichzelf, van zijn maîtresse Margaret Lemon, van de schilders Andries van Eertvelt, Theodoor Rombouts en van vele anderen. In het latere deel van zijn leven maakte hij alleen schilderijen af die door zijn studenten waren gemaakt naar zijn eigen voorstudies.

Anthony van Dyck overleed in Londen in 1641. Hij ligt begraven in de St Paul's Cathedral in Londen.

Een prachtig mooi werk.
Echter als kunsthistoricus vind ik dit een hele gevaarlijke toeschrijving op grond van een foto. Het lijkt mij toch dat er voor toeschrijving echt meer onderzoek is gedaan door deze meneer terwijl hij feitelijk naast het schilderij zat.
En anders denk ik dat in de wetenschappelijke wereld deze toeschrijving niet klakkeloos wordt overgenomen.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:15

Mooi schilderij zeg!

LucasM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:33

mooi schilderij maar erg duur :')

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:34

De beste man heeft zon grote naam opgebouwd vanwege zijn vakmanschap, als hij 'dodo' had geheten en dezelfde vakmanschap gehouden had dan had hij natuurlijk dezelfde naam en dus prijskaart gekregen.

lisaislisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:34

ja daar heb ik liever een huis voor maargoed :') als je het geld hebt, waarom niet?

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:42

_lautje_ schreef:
Een prachtig mooi werk.
Echter als kunsthistoricus vind ik dit een hele gevaarlijke toeschrijving op grond van een foto.

Daar dacht ik ook al aan... En ik ben geen kunsthistoricus :P Maar ze hebben het vast wel verder onderzocht dan alleen aan de hand van een foto...

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:10

Dat weet ik zo net niet. Je ziet soms hele bijzondere toeschrijvingen en voor Christie's is alleen de naam belangrijk. Zelfde als met die tekening die van Van Eijck zou moeten die net is toegeschreven. Het musea waar het van is heeft alles eraan gedaan om de naam van Eijck te krijgen. Is gelukt door een kunsthistorica verbonden aan betreffend museum. De rest van de experts twijfelt ernstig. Maar in het museum hangt het als een nieuwe van Eijck. Meer bezoekers in die dan eens te zien > meer geld.

branka16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:20

Maaar!
Is het wel een hengst?
En hoe weten we dat zo zeker?

Het kan ook een woeste merrie zijn :')

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:32

^ :+
En hoe kan het dat iemand in Antwerpen geboren wordt, en in Londen begraven wordt, 'Nederlandse' schilder wordt genoemd?

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:33

Ik moest een schilderij vinden voor mijn eindexamenopdracht van tekenen, die heb ik nu gevonden! Denk dat ik iets met dit schilderij wil gaan doen!

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:35

Niet opgelet tijdens de geschiedenis les zeker???

Tot de Belgische revolutie in 1830 behoorde Vlaanderen (eigenlijk geheel Belgie) gewoon bij Nederland. De Vlamingen zijn langer Nederlands geweest dan dat ze Belgisch zijn :P

Vandaar dat Vlaamse schilders als Van Dijck, Rubens, Rogier van der Weyden, Dieric Bouts, Jan van Eijck Nederlandse schilders zijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:21

Rinske schreef:
Prachtig! En een mooie opbrengst, kunst wordt gelukkig nog wel degelijk geapprecieerd :) . Ik vind het ook machtig dat een schilderij van 400 jaar oud nog in goede staat verkeert :) .

Ja vind ik ook, en ook echt prachtig paard en dat met zulke mooie valk kleur.

Toogfilosoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 12:58

Rinske schreef:

Helemaal mee eens.

Inge_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:00

Citaat:
Een steigerende hengst ging afgelopen woensdag onder de hamer.

Pure dierenmishandeling. :j ;)

Maar wat een geld.
Daar zou ik toch een hele hoop andere leukere dingen voor kunnen bedenken dan een schilderij.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:03

Mijn eerste gedacht was dat ik de topictitel zou aanpassen. Pennymeisjes die enkel de titel lezen en niet het artikel open doen gaan nog wilde ideeën krijgen zo.

Write

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 15:16

Paarden zijn echt wel dankbare onderwerpen hé, zo'n mooie dieren. En ook die glanzende vacht weergeven, ik zou het niet kunnen maar kijk er wel graag naar.