Genetisch profiel toegelicht tijdens KWPN hengstenkeuring

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Genetisch profiel toegelicht tijdens KWPN hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 17:28

http://www.kwpn.nl

Tijdens de KWPN Hengstenkeuring in ’s-Hertogenbosch wordt op woensdag 1 februari een voorlichtingsbijeenkomst gegeven voor fokkers, met onder meer aandacht voor de gepubliceerde fokwaarde voor OC-gezondheid. De bijeenkomst heeft als doel om uit te leggen hoe de nieuwe informatie over de genetische profielen benut kunnen worden bij de partnerkeuze voor het fokken van sportpaarden die duurzaam prestaties kunnen en willen leveren. Het KWPN voorziet fokkers hiermee van nog completere informatie.

De Nederlandstalige voorlichtingsbijeenkomst begint om 9.30 uur in de hoofdpiste. De tweede bezichtigingen van de springhengsten vangen aan om 12.00 uur. Na afloop vindt vanaf 17.00 uur het Engelstalige KWPN College plaats. Zorg dat u vroegtijdig aanwezig bent. Een toegangsbewijs voor 1 februari is ook geldig voor deelname aan de voorlichtingsbijeenkomsten. De voorlichtingsbijeenkomsten worden mede mogelijk gemaakt door Pavo.

Sprekers:
Ilse van Grevenhof (Wageningen Universiteit) – Selectiemethoden onderbouwd
Rob Krabbenborg (Pavo) – OC in relatie tot voeding
Hans van Tartwijk (KWPN) – Benutten van het genetisch profiel
Daniëlle Arts (KWPN) – Implementatie KWPN-fokprogramma

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: Genetisch profiel toegelicht tijdens KWPN hengstenkeuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 18:22

Is het een grote moeite om "powered by Massey Ferguson" weg te laten of mag dat weer niet? Sowieso belachelijk dat het er in staat. Je hebt toch ook geen Ajax "powered by Aegon"..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 18:22

Waar zie jij dat staan? O:) ;)

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 19:16

Cayenne schreef:
Waar zie jij dat staan? O:) ;)

Dank je _/-\o_

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:04

Maar eh....
Wat doet een Pavo vertegenwoordiger als spreker op dat programma?

Hoe onafhankelijk was dat onderzoek eigenlijk?
Welk commercieel belang gaat er schuil achter de publicatie?

Of hebben we in 2013 het KWPN Pavocentrum in Ermelo staan?

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 20:29

Dees schreef:
Maar eh....
Wat doet een Pavo vertegenwoordiger als spreker op dat programma?

Hoe onafhankelijk was dat onderzoek eigenlijk?
Welk commercieel belang gaat er schuil achter de publicatie?

Of hebben we in 2013 het KWPN Pavocentrum in Ermelo staan?

De hoofdtribune: "Powered by PAVO"

Dwyne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:03

Denk dat je daarvoor naar de lezing moet gaan wil je de invloed van PAVO terugzien in het onderzoek. Heb het zelf op de agenda staan ben wel benieuwd naar de bijeenkomst.

Pavo_GT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 09:14

Ik zal toelichten waarom Pavo op de lijst met sprekers staat.
Er is door de GD (Gezondheidsdienst Deventer) in samenwerking met de Universiteit Utrecht een uitgebreid onafhankelijk onderzoek uitgevoerd naar de relatie tussen voeding en OC(D).
Het onderzoek is gedaan in opdracht van, en gefinancierd door Pavo omdat we graag wilden weten wat de relatie tussen voeding en OC(D) is. Dat vinden we namelijk een belangrijk onderwerp.

De resultaten zijn recent bekend geworden en gezien die resultaten en de komende veulentijd + ons partnerschap met het KWPN is de KWPN hengstenkeuring de beste plek en tijd om deze resultaten te presenteren.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:22

Pavo_GT schreef:
Er is door de GD (Gezondheidsdienst Deventer) in samenwerking met de Universiteit Utrecht een uitgebreid onafhankelijk onderzoek uitgevoerd naar de relatie tussen voeding en OC(D).
Het onderzoek is gedaan in opdracht van, en gefinancierd door Pavo omdat we graag wilden weten wat de relatie tussen voeding en OC(D) is. Dat vinden we namelijk een belangrijk onderwerp.

De resultaten zijn recent bekend geworden en gezien die resultaten en de komende veulentijd + ons partnerschap met het KWPN is de KWPN hengstenkeuring de beste plek en tijd om deze resultaten te presenteren.

Dan lijkt mij toch dat de onderzoeker en niet de opdracht cq financier de resultaten hoort te presenteren. Dit om de schijn van subjectiviteit te vermijden. Ik begrijp dat jullie de merknaam graag naar voren willen laten komen maar daar zijn andere en betere wegen voor.

Als laatste puntje...Partnerschap met het KWPN? Jullie sponsoren het KWPN, net als zoals Aegon op het Ajax shirt staat. Een partnerschap is een verbintenis van een hele andere orde. En die had dan voorbij moeten komen op de ledenvergadering.

Pavo_GT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:35

Sorry, ben de voedingsadviseur en niet van de sponsoring ed dus dat zijn van die details waar ik het fijne niet van weet. Maar het is idd Pavo ondersteunt het KWPN ;) Mijn fout in in de formulering.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 10:52

Pavo_GT schreef:
Sorry, ben de voedingsadviseur en niet van de sponsoring ed dus dat zijn van die details waar ik het fijne niet van weet. Maar het is idd Pavo ondersteunt het KWPN ;) Mijn fout in in de formulering.

Niet dat ik jullie product naar beneden wil halen hoor. Prima voer en goede adviezen indien nodig.

99% van de onderzoeken wordt door belanghebbenden gefinancierd en dat is uitstekend anders zouden we geen onderzoeken hebben. De uitkomst van zo'n onderzoek wordt in de regel toch wel gepresenteerd door de onderzoeker zelf. En dat maakt het niet eens uit waar hij het doet. Al is het in het Pavo kantoor zelf. Een onderzoeker wordt gezien als onafhankelijk. Wel zo goed voor jullie geloofwaardigheid.

Pavo_GT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:07

Er is verschil tussen het KWPN college en het dierenartsen symposium op donderdag.
Tijdens het KWPN college zal Rob Krabbenborg van Pavo de resultaten toelichten aan de aanwezige publiek. Hier heb je maar beperkt de tijd en wil je toch kort en bondig vertellen wat de resultaten van het onderzoek zijn.
Op donderdag is er de hele dag een symposium voor Dierenartsen. 1 van de onderwerpen daar zal ook dit onderzoek naar het effect van voeding op het ontstaan van OC/OCD bij jonge veulens zijn. Daar zal natuurlijk de onderzoeker de resultaten presenteren.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 13:27

Klinkt goed, jammer dat ik geen dierenarts ben.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:43

Misschien wel heel vervelend hoor, maar resultaten die gepresenteerd worden door een commercieel belanghebbende... daar luister ik niet eens naar. Dat serveer ik bij voorbaat al af als 'gekleurde informatie en derhalve niet volledig dan wel waar'.

De man met de witte jas in de tandpasta reclame geloof je toch ook niet?

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:07

Dees schreef:
... daar luister ik niet eens naar. ?

Heb je ooit geluister dan?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 20:57

Ik 'luister' pas als de spreker me interessant lijkt ;)
Luisteren als in gehoorzamen doe ik inderdaad nooit.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:14

Bekijk het eens van de andere kant: als Pavo dit soort dingen niet financiert, wordt er geen onderzoek meer gedaan...(ik voer geen Pavo trouwens en ben dit ook niet van plan :+ ).

De resultaten van het KWPN stellen trouwens nog niet zo heel veel voor, deze week bij IDS de indexen - het aantal hengsten dat al een 'genetisch profiel' voor ocd heeft is nog zeer beperkt.

agerrits

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:34

Dees schreef:
Ik 'luister' pas als de spreker me interessant lijkt ;)
Luisteren als in gehoorzamen doe ik inderdaad nooit.

Gewelig, ook een mooi ingehouden antwoord, stel ik erg op prijs :D Begin bijna fan van je te worden hierzo :D ;)

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 02:19

Men nemen een aantal gerenommeerde fokkers, voor het extra vertrouwen
laat een paar dierenartsen je verhaal bevestigen.
En de fokker is weer om. *\o/*

Het gaat puur om geld.!!!
De bekende taktiek.

http://home.scarlet.be/~psdn0799/Goochel.pdf

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 02:28

Pavo_GT schreef:

Plant dat nieuwe onderzoek hier dan eens neer.
Zijn de resultaten anders geworden dan de resultaten uit 2003 (Utrecht) en 2005 (Nieuw Zeeland)
Door wie uitgevoerd ?

Hoe kan een onderzoek "onafhankelijk"zijn als het in opdracht en gefinancierd wordt door Pavo. :D
Onafhankelijk is bij mij iets anders.
Welja en ook nog even het partnerschap met het KWPN aandikken.
Das weer beleg op de boterham :D :D

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:31

Dees schreef:
Misschien wel heel vervelend hoor, maar resultaten die gepresenteerd worden door een commercieel belanghebbende... daar luister ik niet eens naar. Dat serveer ik bij voorbaat al af als 'gekleurde informatie en derhalve niet volledig dan wel waar'.

De man met de witte jas in de tandpasta reclame geloof je toch ook niet?

Wees gerust, het grootste deel van dit soort onderzoeken wordt gesponsord door de commercieel belanghebbenden... wil helemaal niks zeggen over de uitkomsten ervan, een wetenschapper, en zéker een Universiteit is objectief...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:35

Ook bij een serieus, objectief en wetenschappelijk gerealiseerd onderzoek kan de presentator de situatie 'kleuren'. Daarom vind ik het ook bezwaarlijk dat een commercieel belanghebbende de presentatie (deels) verzorgd.

Waarom zou je Pavo geloven, als het zo voor de hand ligt dat ze belang hebben bij één bepaalde uitkomst?

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 13:40

Ook op Universiteiten gaat wel eens wat mis.

Citaat:
Wetenschapsfraude Wageningen
Het beste paard van stal vergeten in het fraudeoverzicht van universiteiten, maar alsnog goedgemaakt.

Gelezen: NRC 28 januari 2012

Wageningen Universiteit is alsnog opgenomen in het overzicht naar onderzoeken naar eventuele frauduleuze praktijken en de resultaten ervan. De uitkomst:
Tien onderzoeken, zeven betreffende twijfel aan auteurschap (plagiaat) en drie naar vals gebruik van data. Hoeveel waren er gegrond? Dat wordt niet bekend. Zeker drie gevallen wel, want in drie gevallen werd een sanctie opgelegd.

Qua aantal onderzoeken komt Wageningen daarmee in de NRC-ranglijst op de vierde plaats na Utrecht, de VU en het AMC. Dit is geen schande, integendeel. Hoe meer onderzoeken naar mogelijke fraude, des te beter een instelling kennelijk wil nagaan of het goed zit met de wetenschap.

Universiteitsblad Resource berichtte in november 2011 over een buitenlandse promovenda die knoeide met biochemische onderzoeksdata, voor een publicatie van maart 2009. Het artikel werd teruggetrokken.

“Navraag bij slechts enkele hoogleraren brengt een vergelijkbaar fraudegeval, dat ontbreekt in de gegevens die de universiteit aanleverde. Een bezoekende post-doc bleek in 2011 te hebben geknoeid met de data voor genetisch onderzoek naar grote zoogdieren.”

Daar het om een post-doc ging, nog in opleiding, is dit niet gemeld. Wageningen heeft overigens de Nederlandse gedragscode wetenschapsbeoefening nog niet vervat in een reglement voor het handhaven van de code. Een protocol wordt nu ontwikkeld.
De code is ook pas zeven jaar geleden opgesteld. Waarom zou je haast maken?

Peter Olsthoorn | 30-01-12 11:38

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:22

Zou toch wat zijn als dat toevallig het KWPN onderzoek is...vind alleen wel dat ze daar openheid over horen te geven.

Ulissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 21:46

Ik ben ook benieuwd welke grote zoogdieren dit zijn geweest.
Ik neem aan geen Olifanten :D