"Eigenaren moeten waken voor overmatig gebruik antibiotica"

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

"Eigenaren moeten waken voor overmatig gebruik antibiotica"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 16:09

http://www.bokt.nl / http://www.horseandhound.co.uk

Afbeelding
Een dierenarts aan het werk.
foto: Natalie1993

Volgens de Britse vereniging voor veterinairen (BEVA) moeten paardeneigenaren ervoor waken dat hun dierenarts niet te vaak antibiotica voorschrijft.

De organisatie wil veterinairen adviseren over het voorschrijven van antibiotica en de kans op antibiotica-resistentie te reduceren. Er bestaat tevens het vermoeden dat overmatig en/of veelvuldig gebruik van antibiotica kan leiden tot medicatie-resistentie voor tuberculose, MRSA, C difficile en E-coli, ook wel super-resistentie genoemd.

BEVA president Ben Mayes: "De meeste paardeneigenaren hebben weleens gehoord van resistentie tegen wormkuren, maar antibiotica-resistentie komt net zovaak voor.
Hoewel er nog een hard bewijs is tussen super-resistentie en gebruik van antibiotica voor dieren, zouden eigenaren er voor moeten waken dat er nooit te snel antibiotica wordt voorgeschreven. Het kan nooit kwaad om hier nog eens extra voor te waarschuwen.

"Sommige grote stallen geven hun paarden overmatig veel en snel antibiotica. Dit lijkt het meeste voor te komen bij stallen van professionals. Men probeert er dan zeker van te zijn dat er geen ziekten voorkomen onder hun dieren."

Mayes voegt hier nog aan toe dat bij bacteriele infecties (overdraagbaar tussen paarden) de bacterien vaak resistent zijn voor vijf van de zes veelgebruikte vormen van antibiotica.

996981

Re: "Eigenaren moeten waken voor overmatig gebruik antibiotica"

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:09

Dit is toch al lang bekend? :)

irkvanrossum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:20

beste mensjes hoe moet je een eigen forum beginen

Princeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:28

themuisje schreef:
Dit is toch al lang bekend? :)

Inderdaad. Daarbij, met een beetje gezond verstand kan je dat ook zelf wel bedenken lijkt me. :j

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:41

irkvanrossum schreef:
beste mensjes hoe moet je een eigen forum beginen

Door eerst te beginnen de Regels en de helpfunctie te lezen. Als je er niet uitkomt kun je op forumzaken terecht. Het is niet de bedoeling off-topic te gaan.

Ontopic: ik neem toch aan dat dit ondertussen, in ieder geval in Nederland wel bekend is? Daarnaast denk ik dat men toch wel de link tussen het voorschrijfgedrag en de consequenties in de veehouderij en het voorschrijfgedrag en de consequenties in de paardenhouderij heeft gelegd? Desalniettemin, wel goed dat er weer aandacht voor wordt gevraagd. Ik denk alleen dat een helder en direct en specifiek advies naar de eigenaren om overmatig antibioticagebruik te voorkomen beter werkt.

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 16:55

Tja dit heb ik altijd al gedacht/gezegd ;) Dat geldt voor een mens ook dus voor een dier dan ook lijkt mij.

Romanoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:10

Dit geld allang voor de landbouwsector, dus ook voor de paardensector lijkt mij :).

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 17:11

Moderatoropmerking:
De gebruiker die een vraag heeft over het forum krijgt een pb met uitleg, daar hoeft verder niet meer op gereageerd te worden. Graag vanaf hier weer on topic, bedankt alvast.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:30

Romanoff schreef:
Dit geld allang voor de landbouwsector, dus ook voor de paardensector lijkt mij :).

Inderdaad zowel bij Koeien, varkens enz enz en ook bij paarden, dit is toch geen nieuw nieuws?

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-12 18:31

NienSCHaap schreef:
Romanoff schreef:

Inderdaad zowel bij Koeien, varkens enz enz en ook bij paarden, dit is toch geen nieuw nieuws?

Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het onverstandig is om er nog eens aandacht aan te schenken ;)

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:39

Cayenne schreef:
Wat natuurlijk niet wil zeggen dat het onverstandig is om er nog eens aandacht aan te schenken ;)

Daar heb je wel gelijk in inderdaad :j
In het nieuwe jaar is de Veearts bij ons ook al langs geweest voor de koeien dat alles nu in de computer moet worden opgeslagen.
Zodat ze kunnen kijken hoeveel antibiotica er gebruikt word voor hoeveel koeien, hoeveel dagen enz enz.
Toen wijsde die me ernog eens op om op te letten ook met de paarden.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 18:47

Kan me niet heugen dat één van onze paarden ooit AB heeft gehad. Sta er eigenlijk van te kijken dat paarden op prof stallen blijkbaar regelmatig het e.e.a. krijgen?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 19:27

De enige AB die ik hier op stal heb gehad is bij de castraties van hengsten.
Daarnaast een kuur voor een twee jarige merrie die een flinke mok explosie kreeg in haar achter benen.
Dus zo scheutig is mijn DA niet met AB.

Maar in de grote varkens, kippen, kalkoenen, stallen werd de AB preventief gebruikt.
En daar is het probleem van resistentie ontstaan.
Zelfs door het eten van dat vlees werden menselijk schadelijke bacterien ook resistent.
Zie het Maasland ziekenhuis probleem wat nu uitgebreid in het nieuws is.

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:05

Ik heb soms wel het idee dat een AB kuur makkelijk wordt uitgeschreven. Zo kreeg een stalgenootje van mij voor een snotterig paard preventief een kuur voorgeschreven, omdat de weerstand van zo'n paard laag zou zijn. En dan moest de DA 5 dagen langs komen om de injectie toe te dienen. Ping-ping! :$

Linedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:38

Mensen krijgen ook veel te snel AB voorgeschreven, daar moeten ze ook eens mee ophouden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-12 20:57

Linedel schreef:
Mensen krijgen ook veel te snel AB voorgeschreven, daar moeten ze ook eens mee ophouden.

Dat gebeurde vroeger veel, praat wel over 40 jaar geleden.
Eén van mijn jonge neefjes was neusverkouden, in wat ernstiger vorm en kreeg ook AB.

Neusverkouden is een virus en daar werkt AB niet op.
Dus volgens mij werd die AB preventief gegeven om een bacteriele onsteking te voorkomen.
Maar was er al een bacteriele ontsteking ??

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 08:30

Ook mijn DA is niet scheutig met AB. Laatst had ik er dus wel nodig omdat ze een ontstoken wond in haar gehemelte had en koorts had. Ze had een stevige AB kuur nodig om er vanaf te geraken maar anders nooit. Ook mijn Ha is niet scheutig met AB. Ik denk dat het van arts tot arts af hangt. De ene zal al sneller naar de AB grijpen dan de ander.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-12 08:56

Mijn DA was wel scheutig met antibiotica. Die gaf zelfs na een huidreactie op een inenting al antibiotica :=

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 23:05

Bullshit allemaal. Geef de veeartsen en dierenartsen maar de schuld. Terwijl er tegenwoordig zelfs in kleding en deodorant anti bacteriële troep wordt gestopt. Dat is de kern van alle problemen met ziekenhuisbacterien die overal resistent tegen worden.