Op 7 januari werden alle voltige kaderleden onderworpen aan een serie tests en opdrachten door oud-voltigeur en internationaal trainer Roos Slottje. Niet alleen werden de kaderleden tot hun uiterste gedreven, Cees van Beckhoven hield ondertussen hun hartslag in de gaten om te kijken of ze op hun maximale kunnen aan het presteren waren en hoe snel ze hiervan herstelden. Deze initiatieven, ingevoerd door bondscoach Diana van Klaveren, zijn slechts het begin van de reis naar de top voor onze Nederlandse voltigeurs.
Maximaal-testen en persoonlijke trainingsschema’s, gebaseerd op deze testen, is niets nieuws voor de voltigeurs. Het nieuwe element is de voltige specificiteit in de oefeningen bedacht door Roos Slottje. Deze testen zijn het resultaat van een jarenlange topsport carrière, gecombineerd met een sportopleiding en fysiotherapeutische kennis.
"De voltigeurs worden niet puur op kracht getest, maar juist de combinatie van krachtmetingen met voltige-specifieke oefeningen geven een goed beeld over de fitheid van onze kaderleden", vertelt Roos, "Een voltigeur moet niet alleen kunnen springen, maar op dat moment ook de armen inzetten en rompspanning behouden om op een elegante en beheerste wijze op het paard te komen. Het grote verschil met turnen zit hem in het bewegende element, het paard. Een voltigeur moet gespannen oefeningen doen op een bewegend paard, waardoor het ene lichaamsdeel moet aanspannen en een ander lichaamsdeel juist moet ontspannen."
Hoe intensief dit voor een voltigeur kan zijn, zagen we een paar weken geleden. Tijdens een kadertraining heeft Cees van Beckhoven, in samenwerking met teamveterinair Julia Ridder, de hartslagen gemeten van zowel paard als voltigeur tijdens het voltigeren. De voltigeurs zaten bij één opzwaai oefening vaak al direct tegen hun maximale hartslag aan. Een hartslag die bij opdrukken en tweemaal sprinten niet gehaald werd! Het paard daarentegen kwam over het algemeen niet eens op een submaximale hartslag, wat betekent dat het paard geen krachtsinspanning hoefde te leveren. Deze resultaten zijn natuurlijk niet wetenschappelijk en maar eenmalig gemeten op een klein, geselecteerd gezelschap. Wel geeft dit een goede aanzet voor verder onderzoek, wat er dan ook onder begeleiding van Cees van Beckhoven in samenwerking met Roos Slottje zal volgen. Roos verzorgt de persoonlijke trainingschema’s voor de voltigeurs, waarbij ook de blessures meegenomen worden. Over drie maanden zullen de voltigeurs weer getest worden, waarbij er gekeken wordt hoeveel de voltigeurs vooruitgegaan zijn. Het is de eigen verantwoording van de voltigeurs om te verbeteren, maar dankzij de KNHS en met name de inspanning van bondscoach Van Klaveren, krijgen ze de ‘tools’ aangereikt om dit te bereiken.
Naast de trainingsintensiteit, kan ook het herstel worden meten. Hoe sneller de hartslag weer zakt naar de rustwaarde in rust, hoe beter de conditie. Niet alleen kan dit nu per voltigeur en per paard worden vastgesteld, ook kan worden bekeken of hier vooruitgang inzit. Als dit herstel in rust uitblijft, terwijl iemand vol in training is, kan het ook zijn dat iemand overtraind is en meer herstel nodig heeft. Zo houdt bondscoach Diana van Klaveren haar kaderleden, mens en paard, fit in 2012.
Gaaf, heb met Roos in een team gezeten, toen was ze nog heel jong, en de dochter van mijn trainers. En volgens mij ken ik Julia Ridder ook nog uit mijn voltige-tijd. Leuk om te lezen dat ze zich tot zo hoog hebben opgewerkt!
Margo
Geplaatst: 25-01-12 12:09
Goede ontwikkelingen wat mij betreft met het specifieker trainen dan de ruiter zelf weet ik zeker dat we nog grote sprongen gaan maken in de paardensport.