Paarden moeten weg bij huis in Andijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Paarden moeten weg bij huis in Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 19:25

http://www.nhd.nl

Bart S en Rinke R kochten een huis in Andijk, omdat Rinke daar haar twee paarden kon zetten. Dat mag nu niet meer van de gemeente Medemblik. De paarden moeten direct weg.

Bart en zij kochten het huis begin 2010, met in gedachten dat Bart lekker kon gaan sleutelen in de schuur en Rinke een paardenschuilstal en een paardenbak op het erf kon maken.

De gemeente liet weten dat het houden van paarden op eigen erf mag en zo staat het ook in het bestemmingsplan.

Ze waren met stomheid geslagen toen de nieuwe gemeente Medemblik daar anders over bleek te denken. ,,Als we dit hadden geweten dan hadden we dit huis natuurlijk nooit gekocht.''

De gemeente Medemblik wil niet in gaan op de vraag waarom dit zo heeft kunnen gebeuren. Een last onder dwangsom blijft staan.

NienSCHaap

Re: Paarden moeten weg bij huis in Andijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:47

Wel vaag dat de gemeente niet op de vraag wilt ingaan.
Eerst mocht het dus wel van de gemeente en het staat op in het bestemmings plan.
de 'nieuwe' gemeente denkt daar anders over en de paarden moeten direct weg, lekker dan!

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:50

Als het in het bestemmingsplan staat, kan de gemeente geen last onder dwangsom opleggen. Maar staat het echt zo opgenomen in het bestemmingsplan, dus zwart op wit, of is het een aanname?
Mocht het expliciet opgenomen zijn in het bestemmingsplan, dan zou ik adviseren de rechtzaak met vertrouwen tegemoet te zien :D

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 04:49

nou mijn shetje staat daar in de opfok , werd gisteren dus gebeld .
precies dit verhaal, hij moet weg voor 1 april :(

en er xijn er nog veel meer !

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:28

Dus er staan meer dan twee paarden?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:54

Sammyoo schreef:
Dus er staan meer dan twee paarden?

Dat dacht ik dus ook! ;)
Als het oorspronkelijk voor 2 eigen paarden was bedoeld en er staat nu een heel kudde in de opfok, dan kan ik me daar wel iets bij voorstellen.
Particulier gebruik is wat anders dan commerciële zaken runnen.

Maar niet leuk als je daar staat met je paardje en denkt daar lekker te kunnen blijven staan... :(:)

Huberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 16:56

Twee paarden vallen nog onder het hebben van huisdieren. Vanaf 3 niet meer.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:01

Aantal paarden houden is dat dan per gemeente verschillend?
Ik mag max 7paarden houden en dat valt nog gewoon onder hobby,meer is bedrijfsmatig en dus een heleboel gemier en papierwerk er bij...

Bericht is wat dat betreft niet helemaal duidelijk,paarden op erf houden mag en nou moeten die 2 weg..

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:03

vaag verhaal... hopen dat beide partijen nog tot een oplossing kunnen komen!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:05

Och, weer zo'n belachelijke actie van een gemeente... 8)7
Ik hoop dat je het kunt aanvechten, hoor, want dit is zo'n typische actie van gemeentes die hun zin lekker willen doordrijven en helemaal geen rekening houden met de gevolgen voor de betrokkenen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:07

Je mag 7 paarden houden. :j

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:10

Dit is gewoon mensen moedwillig duperen!
Het is misschien altijd verstandig om bij het kadaster te informeren of je ergens paarden mag houden. Maar wat eenmaal is, mag de gemeente toch niet terugdraaien?

Jullie zijn zeker niet rechtsbijstand verzekerd? Anders kon je er eens een advocaat op zetten om te zien of dit allemaal zomaar wel kan.

Huberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 17:11

MamboBeach: Ik dacht altijd dat dat twee waren. Dus je mag 7 hebben en houden en daar kan dan niemand moeilijk over doen? Okee, bedankt voor de informatie.

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:17

ik bedoel ik andijk , niet bij deze mensen dus .

nu het geen andijk maar medemblik is geworden , zijn er dus hele andere regels

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:19

Andijk – Bart Sen Rinke R kochten een huis in Andijk, omdat Rinke daar haar twee paarden kon zetten. Dat mag nu niet meer van de gemeente Medemblik. De paarden moeten direct weg.

Nog even en dan krijgen Bart S en Rinke R uit Andijk hun tweede kindje. Met hun hobby’s erbij, Bart houdt van Volkswagentjes en Rinke is gek op paarden, een druk bestaan. De paarden staan in de winter achter het huis, maar omwonenden hebben geklaagd. Daarom is de gemeente Medemblik gaan kijken. ,,We kregen zwart op wit dat er geen enkele vorm van overlast is. Maar nu moeten de paarden toch weg. Het kan ons duizend euro per constatering gaan kosten’’ , zegt Rinke.

Bart en zij kochten het huis begin 2010, met in gedachten dat Bart lekker kon gaan sleutelen in de schuur en Rinke een paardenschuilstal en een paardenbak op het erf kon maken. ,,We wisten niet precies of dat wel zou mogen, dus we zijn eerst naar de -toen nog- gemeente Andijk gegaan’’, zegt Bart. ,,We zijn altijd heel open geweest.“

De gemeente Andijk liet weten dat het houden van paarden op eigen erf mag en dat Rinke en Bart met een gerust hart hun plannen konden realiseren. Natuurlijk wel volgens de regels, zo moet er voor een rijbak en de schuilstal wel een bouwvergunning worden aangevraagd. Die bak is er nog niet, want daar loopt op dit moment nog een bezwaarprocedure over bij de rechter.

Het stallen van de paarden vormde vanaf dag één geen bezwaar. Zo valt er ook te lezen in het bestemmingsplan van Andijk uit 2008: ’Het hobbymatig houden van paarden en de aanleg van een paardenbak vormt geen probleem. Deze vorm van paardenhouden brengt geen milieuzonering met zich mee. Het weiden van paarden binnen een opgetrokken omheining is binnen de diverse bestemmingen reeds mogelijk’.

Zij kregen daarom gewoon vergunning voor een schuilstal en deze is inmiddels onherroepelijk.

Rinke en Bart waren dan ook met stomheid geslagen toen de nieuwe gemeente Medemblik daar anders over bleek te denken. ,, Als we dit hadden geweten dan hadden we dit huis natuurlijk nooit gekocht.’’

De gemeente Medemblik wil niet in gaan op de vraag waarom dit zo heeft kunnen gebeuren, zolang de zaak van de paardenbak nog bij de rechter ligt. De kwestie van het paarden houden op zichzelf wordt in die procedure meegenomen. De last onder dwangsom blijft in ieder geval staan, verzekert een woordvoerder.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 21:36

@mambo beach: even een kleine off topic correctie... Dit is namelijk niet overal het geval dat verschilt per gemeente.
Bij onze gemeente mag je zonder verdere vergunning 5 NGV( nederlands groot vee) houden.
Dan zou je dus denken nou prima dat zijn 5 paarden...
Maar helaas niets is minder waar want een paard ouder dan 3 jaar is 1,5 NGV wat dus bij 3 volwassen dieren betekend dat je er 3 mag houden.
Als ze jonger zijn dan 3 jaar is 1 paard een 0,5 NGV.
Wat dus betekend dat je 10 paarden jonger dan 3 jaar mag houden.
En een combinatie daarvan is dus ook mogelijk maar zodra ze ouder zijn dan 3 mag je er dus max 3 houden.
Even on topic als oud inwoner van Andijk :)
Wat een beroerde situatie zeg ik kan me haast met mijn volle verstand niet voorstellen dat dit zomaar kan en ik verwacht dan ook dat dit verhaal nog wel een staartje krijgt.
Ben erg benieuwd hoe dit af gaat lopen

gaapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-12 06:43

ja ik dus ook , maar dat kom vast allemaal te laat.

vind maar eens een plekje voor een shethengstje pffffff.
waar ik sta , die mensen hebben dus tot 1april gehad...en dat alleen omdat ze pensionpaarden hebben .

mensen die dat niet hebben moeten nog sneller alles weg hebben .