SGP-fractie wil opruimplicht voor paardenmest in De Bilt

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

SGP-fractie wil opruimplicht voor paardenmest in De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 15:53

www.reformatorischdagblad.nl

De SGP-fractie in de gemeenteraad van De Bilt wil een opruimplicht voor paardenmest in de openbare ruimte. De partij dient hierover donderdag een amendement in.

De fractie wil dat de opruimplicht van paardenmest wordt opgenomen in de algemene plaatselijke verordening (APV). Dat betekent dat de berijder of begeleider van een paard of pony verplicht is ervoor te zorgen dat uitwerpselen van het dier direct worden opgeruimd.

De SGP wil de opruimplicht invoeren op de openbare weg en op fiets- en voetpaden. Ook op kinderspeelplaatsen, speelweides en bij zandbakken moet de mest worden opgeruimd. Alleen als de mest buiten de bebouwde kom in de berm valt, mag die blijven liggen.

De SGP hoopt hiermee de overlast van paardenmest terug te dringen. Fractieassistent A. van der Vlies: „Niet alleen geeft de mest veel overlast voor inwoners van De Bilt, hij kan ook een ernstig infectierisico met zich meebrengen.”

De SGP-fractie van De Bilt wil daarnaast een versoepeling van de opruimplicht van uitwerpselen van honden. De fractie ergert zich aan de poepoverlast. Van der Vlies: „De fractie juicht een opruimplicht toe, maar het gaat ons te ver om de verplichting op elk stukje grond in de gemeente te stellen.”

De fractie denkt aan een versoepeling van de plicht voor wegbermen en slootkanten in bijvoorbeeld het dorp Westbroek.

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:01

Had net een berichtje op het Buitenrij topic geplaatst, zal deze weghalen anders wordt het dubbelop!

Hier de link naar het bericht op de Telegraaf

As donderdag is er dus raadsvergadering. Deze valt live (vanaf 20uur) te volgen via de site van gemeente de Bilt: hier.

weslyjune

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:18

Cayenne schreef:
... hij kan ook een ernstig infectierisico met zich meebrengen. ...”

Serieus? -O- Wat is dat nou weer voor een opmerking? Infectie van wat? Er zijn weinig paard-> mens overdraagbare ziekten, en die worden niet overgedragen door middel van mest op straat. Worminfecties misschien? Ik ben het wel met ze eens dat je geen mest op (kinder)speelplaatsen moet achterlaten, maar dat lijkt me een kwestie van fatsoen ... :\

uryanne

Re: SGP-fractie wil opruimplicht voor paardenmest in De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:23

Bij mij in de buurt ligt op het moment ook vrij veel mest van een menner/ ruiter die graag midden in het dorp rijdt. Dan is het wachten op mensen die het vies vinden en klagen bij de gemeente.
Niet geheel onterecht vind ik eigenlijk. Waarom na het rijden op de weg niet even de mest opruimen?

Verpest het niet voor een ander en ruim gewoon even de rommel op, denk ik dan!

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:27

Ik vind het best dat het moet worden opgeruimd maar het gaat best moeilijk zo'n poepschep meenemen op buitenrit en in een doggy poop bag passen de uitwerpselen ook niet. Is gewoon in de berm schuiven/trappen/enzovoorts niet gewoon oké?
Laatst bijgewerkt door Blanket op 23-01-12 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:37

Blanket schreef:
Ik vind het best dat het moet worden opgeruimd maar het gaat best moeilijk zo'n poepschep meenemen op buitenrit en in een doggy poop bag passen de uitwerpselen ook niet. Is gewoon is de berm schuiven/trappen/enzovoorts niet gewoon oké?

Ja dat vind ik idd ook een beter idee! Een poepzak oid meenemen is ook lastig want waar laat je dat dan?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:39

Vind het een prima idee ,maar of ik het zelf doe? Nee.
Ik kan simpelweg niet met een plastic zak of schep op mijn paard zitten.

Geen denken aan..

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:53

Ik las net het artikel op de Telegraaf. Vooral het stukje dat paardenpoep gevaarlijker zou zijn dan hondenpoep verbaasde me. Als ik dan bovenstaand stukje lees, is dat veel gematigder en vind ik het eigenlijk nog wel logisch. Ik bedoel, wie laat er nou mest liggen op een kinderspeelplaats/zandbak?

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:57

mylittlejoy schreef:
Ik las net het artikel op de Telegraaf. Vooral het stukje dat paardenpoep gevaarlijker zou zijn dan hondenpoep verbaasde me. Als ik dan bovenstaand stukje lees, is dat veel gematigder en vind ik het eigenlijk nog wel logisch. Ik bedoel, wie laat er nou mest liggen op een kinderspeelplaats/zandbak?

Wie rijd er nou met zijn paard in een speeltuin? :=

xSiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 16:59

Ik vraag me dan toch altijd af hoe ze dat dan voor zich zien? Op een gemiddelde buitenrit rijd ik zo 15 km, dan ga ik daarna echt niet terug om die ene mesthoop op te ruimen?
Soms stap ik wel af om het even in de berm of sloot te schuiven, maar dat komt de ontspannenheid van mijn paard niet echt ten goede :o

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:00

Ik vind dit wel zo netjes, maar ik ga ervan uit dat hondenpoep ook opgeruimd moet worden.
Natuurlijk, als het ergens midden in een winkelcentrum valt ruim je het op. Maar als het op een fietspad valt met een berm ernaast vind ik het in de berm schuiven voldoende.
Alleen dat argument over infectie risico's is onzin. En paardemest in de zandbak? :?

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:09

Blanket schreef:
mylittlejoy schreef:

Wie rijd er nou met zijn paard in een speeltuin? :=

Touché.. :D Dat ook niet inderdaad, haha!

Ik vind dat je gewoon overal waar je niet hoort met je paard je mest moet opruimen/aan de kant schuiven. Alleen zijn niet alle bossen/parken waar je mag rijden direct toegankelijk. Vaak moet je eerst een stuk in de berm/over het fietspad om er te komen.

Een poepzak verplichten lijkt me trouwens geen goede oplossing met al die rillerige KWPN'ers van tegenwoordig. Ik zie het al helemaal voor me, het paard dat flipt met een volle poepzak aan z'n reet. Dan vliegen de drollen door de lucht! :')

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:15

Als ik binnen de bebouwde kom rijd, ruim ik de mest altijd op. Ik heb een schep(je) aan mijn zadel hangen, stap af en gooi het onder struiken of in de goot. Als ik met mijn paard fiets, heb ik een veger en blik in mijn fietstas, da's nog gemakkelijker. Ik vind dat je jezelf en je paard moet trainen zodat dat dit kan.
Andere mensen houden minder van paarden dan wij en al helemaal niet van hun uitwerpselen.
Gewoon doen, geen smoesjes verzinnen.

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:40

mylittlejoy schreef:

Het is de telegraaf.. nou niet de meest waarheidsgetrouwe/betrouwbare krant van Nederland..

@eiber: Er staat in de OP dat de mest buiten de bebouwde kom in de berm wel mag blijven liggen.. dan neem ik aan dat ze in de bebouwde kom m helemaal weg willen hebben.. Dan gaat je schepje je ook niks helpen.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 17:58

Waar een wil is is een weg ;)
Wanneer je merkt of weet dat je paard mest, is het geen enkel probleem om even aan de kant te gaan staan. Dan ligt het in ieder geval niet midden op straat.

Ook kun je een paard prima leren dat tijdens het rijden niet gemest mag worden.

xxappiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:04

Vind er eerlijk gezegd niks mis mee dat je de mest van je paard op zijn minst in de goot/berm schuift als je binnen de bebouwde kom rijd. En ook buiten de bebouwde kom kunnen een hoop paardendrollen midden op de weg ook behoorlijk irriteren al zeg ik het zelf. (een motorrijder kan flink op z'n plaat gaan door een paardendrol)

Die ene keer dat mijn paard buiten mest schuif ik het altijd aan de kant. En als je op een buitenrit niet van je paard af kunt en er weer op kunt komen heb je imo niet veel te zoeken op de openbare weg.

Een poepzak lijkt me ook niet echt een ideale oplossing voor rijpaarden, voor rijtuigen weer wel.

Anouk_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:19

Kredietcrisis, wereldrampen, klimaatverandering.. En waar maakt ons bestuur zich druk om..?! 8)7 Waar is de tolerantie naar elkaar toe gebleven? En dan bedoel ik van beide kanten.. Zijn daar nou echt weer regels, wetten, bekeuringen voor nodig? Vind dat toch ergens wel triest hoor..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:21

Nou ik woon in De Bilt...en je ziet hier werkelijk waar zelden tot nooit paardenpoep liggen.
Ik zal niet helemaal nooit zeggen maar kan me niet voorstellen dat het hier in gemeente De Bilt een probleem is.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 18:50

Citaat:
@eiber: Er staat in de OP dat de mest buiten de bebouwde kom in de berm wel mag blijven liggen.. dan neem ik aan dat ze in de bebouwde kom m helemaal weg willen hebben.. Dan gaat je schepje je ook niks helpen

Ha, dan heb jij mijn schepje nog niet gezien :D ;)
Nee, weg is het niet, maar wel : uit de weg, dwz. niet op de rijbaan en ook niet op het fietspad. Onder de struiken is het gewoon heel goed op zijn plek: lekkere mest, en in de goot spoelt het weg bij de eerste de beste regenbui en kan niemand er in gaan staan of uitglijden.
Geen enkele reden om het dan maar gewoon te laten liggen dus................

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:27

eiber schreef:
Nee, weg is het niet, maar wel : uit de weg, dwz. niet op de rijbaan en ook niet op het fietspad. Onder de struiken is het gewoon heel goed op zijn plek: lekkere mest, en in de goot spoelt het weg bij de eerste de beste regenbui en kan niemand er in gaan staan of uitglijden.
Geen enkele reden om het dan maar gewoon te laten liggen dus................

Precies. Ik denk dat na jarenlang gemakzucht van ons paardenliefhebbers het geduld van de overige mensen in ons landje een beetje op is ;)
We moeten in deze de hand toch echt in eigen boezem steken, ben ik bang...

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:41

De gemeentes zouden ook eens ruiterpaden kunnen aanleggen. Voor andere sporten worden er ook allerlei faciliteiten zoals voetbal- en hockeyvelden, schaatsbanen en sporthallen etc. aangelegd.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:03

arie53 schreef:
De gemeentes zouden ook eens ruiterpaden kunnen aanleggen. Voor andere sporten worden er ook allerlei faciliteiten zoals voetbal- en hockeyvelden, schaatsbanen en sporthallen etc. aangelegd.

:j :j :j
Zeker hier in de gemeente een aandachtspuntje

hetismij

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 20:46

Grappig dat dit nu naar boven komt, na die discussie van vorige week over hondenpoep overlast. Vooral ook omdat toen nog nadrukkelijk gezegd is (iig heb ik gehoord op de radio door meneer Frans van Knapen van de universiteit Utrecht) dat paardenpoep absoluut niet gevaarlijk is om wat voor infectie dan ook.. Beetje bizar dit. Neemt niet weg dat ik het er wel mee eens ben dat het heus niet zo moeilijk is om mest even de berm in te schuiven, maar helemaal opruimen, hoe zien ze dat voor zich?

Lulychellu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:53

Nou ik vind het wel ver gaan. Hier op het platteland zie je al nooit paardenmest en dan mag je wel een grote plastic zak meenemen en een schep waar moet je dat laten, en moet je lekker de hele buitenrit dat shit meedragen haha kzie het al voor me, kan je niet meer goed sturen, ga je lekker een buitenrit maken moet je eerst van alles meenemen ze moeten gewoon meer ruiterpaden aanleggen dan weten anderen als ze daar komen dat er eens paardenmest kan liggen en zo ga je minder snel door de huizen rijden. Ik woon in een buurt tussen de huizen in dus ik moet eerst wel een stukje door de buurt rijden maar hier heb je ook echt nada paardenruiters dus dan ga je ook maar kijken waar je dan kunt gaan rijden. In de berm schoppen is ook een optie.

uryanne hoe kan je het paard dan afleren om te mesten tijdens een buitenrit?