www.knhs.nl
De KNHS-Roelofsen Raalte Trophy heeft als belangrijkste doel combinaties, die zijn opgenomen in het KNHS A- en B-kader, een opbouw te bieden naar de Europese Kampioenschappen springen voor pony’s. De KNHS-Roelofsen Raalte Trophy bestaat uit een reeks wedstrijden verdeeld in een Lichte Tour en Zware Tour. In Deurne won Teddy van de Rijt (Nuenen) de tweede Zware Tour competitiewedstrijd van het seizoen 2011/2012.
Bondscoach Sven Harmsen vond dat er goed en degelijk gereden werd in Deurne. “Dat deed mij goed, ik heb met plezier zitten kijken. Ik zag bovendien enkele nieuwe gezichten die zich kranig weerden. Henk Linders had een mooi parcours neergezet, dat voor iedereen goed springbaar was. Ook in de barrage werd goed gestreden. Het was hier al iets zwaarder dan tijdens de eerste wedstrijd in Wanroij en in de loop van het seizoen wordt het nog zwaarder, zodat we uiteindelijk een aantal goede combinaties overhouden met het oog op de landenwedstrijden en het EK.”
In de Zware Tour bereikten acht combinaties de barrage, waarvan er vijf opnieuw foutloos bleven. Leontine Bruin (Wilp) ging lang aan de leiding met Rocky’s Ryan SB (v. Rockefeller), maar moest uiteindelijk haar meerdere erkennen in de veertienjarige HAVO scholiere Teddy van de Rijt (Nuenen) die, als twee na laatste starter de snelste tijd neerzette met Fostymana van het Trichelhof (v. Kantjes Korporaal). “Het basisparcours was vrij technisch en stond goed aan de maat. In de barrage wilde ik een strakke rit rijden met scherpe wendingen vanuit een hoog ritme. En dat ging vandaag best goed,” aldus Teddy. Eerder werd de combinatie al derde in de Grote Prijs van Roosendaal en tweede in de GP van Drachten. “Mijn doel is om constant te presteren. Het zou mooi zijn als ik daarmee uiteindelijk een startplaats op het EK kan verdienen.”
In de Lichte Tour ging de overwinning naar de twaalfjarige Laurie Touw (Dronten) met de 17-jarige Powergirl (v. Pavarotti). Laurie rijdt de voorheen door Niels Knape gereden Powergirl nu een jaar. Als laatste starter in de tien combinaties tellende barrage wist ze dat ze kon winnen. “Ik heb mijn eigen rondje gereden, maar wel goed gas gegeven. Powergirl is vrij klein, maar wel snel en ze kan vlug draaien.”
Uitslag Roelofsen Raalte Trophy, D-ZZ, (lichte tour) 1.20m met barrage:
1. Laurie Touw (Dronten) - Powergirl - 0/0/24.21
2. Sophie Schoonwater (Baexem) - Sky - 0/0/24.61
3. Teddy van de Rijt (Nuenen) - Jerry-Lee - 0/0/25,36
4. Christy Dictus (Zundert) - Marktzicht’s Boy - 0/0/25.70
5. Kelly Jochems (Zundert) - Copain - 0/0/27.28
Uitslag Roelofsen Raalte Trophy, D-ZZ, (zware tour) 1.20m met barrage:
1. Teddy van de Rijt (Nuenen) - Fostymana vh Trichelhof - 0/0/24.97
2. Leontien Bruin (Wilp) - Rocky’s Ryan - 0/0/25.19
3. Maud Roosendaal (Zelhem) - Veni Vidi Vichy - 0/0/27.22
4. Amke Bekhuis (Tubbergen) - Matchello - 0/0/27.37
De nog volgende Roelofsen Raalte Trophy wedstrijden: Ermelo; zaterdag 10 maart 2012 – Asten; zondag 22 april 2012 – Albergen; zondag 6 mei 2012 – Ermelo; vrijdag 18 mei 2012 – Eindhoven (finale).