Van Straaten en Kuipers winnaars eerste vdB wedstrijden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Van Straaten en Kuipers winnaars eerste vdB wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-12 10:44

www.knhs.nl

Aan de Van den Boogard Cup competitie doen deelnemers mee die bij de Junioren (14 t/m 18 jaar) en Young Riders (16 t/m 21 jaar) startgerechtigd zijn. De wedstrijden vormen richting landenwedstrijden en EK’s een opbouw in de selectie van bondscoach Sven Harmsen. Fred van Straaten en Doron Kuipers wonnen in Deurne de eerste competitiewedstrijden van dit seizoen (2011/2012).

“Mooie parcoursen, maar nog niet echt zwaar.” Zo omschreef bondscoach Sven Harmsen de parcoursen van deze eerste vdB wedstrijden in dit seizoen. “Ik heb een goede indruk gekregen van de deelnemers, iedereen is in staat deze parcoursen te rijden. Het ziet er netjes uit. In de loop van het seizoen zullen we zien hoe het verder gaat. Naast de gevestigde namen konden enkele nieuwkomers goed meekomen. Als iedereen lekker verder werkt en probeert zijn mindere puntjes te verbeteren kunnen die nieuwkomers best aansluiting vinden. Daarmee liggen de beide competities nog volledig open.”

De twintigjarige Doron Kuipers (Greup) was als één na laatste starter in de elf combinaties tellende barrage bij de Young Riders de snelste foutloze met Zinius (v. Nabab de Reve). “Ik kon de barrage rijden zoals ik het in mijn hoofd had: Galop houden en kort wenden. Dit is mijn laatste jaar bij de Young Riders en ik wil lekker vooraan mee doen.” In 2005 reed Kuipers een EK bij de pony’s (individueel zilver en teamgoud). “Dat is verleden tijd, maar het zou mooi zijn zoiets nog eens mee te maken. Maar dan moet alles meezitten en het seizoen is nog lang.” Kuipers heeft een eigen wedstrijd/handelsstal en rijdt daarnaast zes paarden voor Stal Everse. “Zinius is er daar één van. ”Kirsten Rikkert (Rijssen-Holten) en Sorrento (v. Kingston) werden tweede. “In de eerste en de laatste lijn kon ik niet voluit gaan. Dat kostte mij de winst.” Stefanie Heins (Meppel) werd met Hopes are High (v. Highvalley) derde, voor Robin van de Wetering (Mortel) die vierde en vijfde werd met respectievelijk Untouchable en Ulena, beiden afstammeling van Baloubet du Rouet.

Bij de junioren was de vijftienjarige Fred van Straaten (Den Ham) met Zabelle-S (v. Indoctro) de snelste van vijf foutlozen in de negen combinaties tellende barrage. Hij was ruim een seconde sneller dan Demi van Grunsven (Erp) met Vive la Vie (v. Hors La Loi II). Tim van den Oetelaar (Erp) werd derde met Vitis (v. Concorde). “Ik had Tim zien rijden en wist dat ik snel moest zijn,” vertelde Van Straaten. “In de eerste en de laatste lijn kon ik tijd winnen. In de laatste lijn kon ik zelfs een galopsprong minder rijden.” In Drachten won Van Straaten met Zabelle-S al een 1.50m proef en werd hij met Romantica derde in de GP. “Mijn doel is zo goed mogelijk rijden en hopelijk een plaats verdienen in het kader van de bondscoach.” Bij de pony’s reed Van Straaten al eens een EK en dat wil hij graag nog eens doen. Maar hij blijft realistisch. “Daar ga ik nog niet echt van uit. Het kan ook best eens een poosje wat minder gaan.”
In de Lichte Tour mogen de deelnemers hun toekomstpaarden starten. Deze niet voor de competities tellende rubriek werd gewonnen door Dennis van den Brink met Wet Wet (v. Phin Phin).

Uitslag vdB Cup young riders, 1.40m met barrage:
1. Doron Kuipers (Greup) - Zinius - 0/0/26.80
2. Kirsten Rikkert (Rijssen-Holten) - Sorrento - 0/0/27.81
3. Stefanie Heins (Meppel) - Hopes Are High - 0/0/29.1
4. Robin van de Wetering (Mortel) - Untouchable - 0/0/29.3
5. Robin van de Wetering (Mortel) - Ulena - 0/0/31.57

Uitslag vdB Cup junioren, 1.35m met barrage:
1. Fred van Straaten (Den Ham) - Zabelle-S - 0/0/28.72
2. Demi van Grunsven (Erp) - Viva La Vie - 0/0/29.88
3. Tim van de Oetelaar (Heeswijk-Dinther) - Vitis - 0/0/30.20
4. Alexander Vincentius (Nistelrode) - Zadarijke - 0/0/30.51
5. Jasmijn Kloet (Aa en Hunze) - Valette - 0/0/31.66