Op de nieuwe keuringslocatie in Lunteren, bij manege De Nieuwe Heuvel, konden van de nieuw te keuren hengsten vijf driejarigen en twee oudere hengsten worden geaccepteerd bij de trekpaarden. Deze kunnen de Nederlandse fokkerij gaan dienen indien wordt voldaan aan de veterinaire eisen. De toppers van de jaargang lijken in de grote maat te zitten. Als eerste werd Udo van de Zaaidijk (v. Iwan van Aardenhof) geplaatst. Udo is gefokt bij Aarnoutse uit de bekende keuringstopper Supra van de Malsem (v. Eros van Hoeve de Eik).
Tweede werd de zwartschimmel Tomba van de Kannelust (v. Tom van ’t Roetaart) van Theo en Richard van Bommel en derde de nog zeer jeugdige Lorenzo van Maasland (v. Pol van Hanseveld). Bruinschimmel Arthur van Wooldink (v. Tuur van Hansevelde), van fokker Manders en G. Smits nam de leiding in de middenmaat. Hij is een volle broer van de vierjarige bruine Lutteur van Wooldink. De bruine Markies van het Kleindal (v. Cupido van de Joeph-Hoeve) van fokker C. de Klein volgde. Daarnaast kregen de vierjarige Evar van de Voshoek (v. Gaston van de Bouwhoeve) van A. Brooijmans en de vijfjarige in Belgie reeds goedgekeurde vos Robert van ’t Clerckshof (v. Coen van de Rijkswegen) groen licht.
Jazz uit de Linde komt, ziet en overwint.
De in het januari 2011 naar ons land terug geïmporteerde Jazz uit de Linde, geboren bij de gebroeders Smits en sinds de invoering in combinatie met KVTH-voorzitter H. van der Pols in eigendom, mocht in 2011 nog niet meedoen aan de premiekeuring op de trekpaardhengstenkeuring in Nederland. Nu kwam, zag en overwon hij alle concurrentie door in de finale af te rekenen met de kampioen van 2011, Tim van de Wilgenhoeve, die nu derde werd.
De verrassing van de dag was Bienvenu van Waardzicht, die enorm wist te imponeren en de reservetitel voor zich opeiste.
Ik ben heel benieuwd of deze mooie jongens goede benen hebben (geen "mok"of erger) en ook of ze een lange staart hebben... Ik ga s spitten
Sietara
Geplaatst: 22-01-12 19:50
de reserve zo te zien geen staart... Bienvenu van Waardzicht bij google en het is heel erg eigenlijk!!! Waarmee moet dat dier vliegen verjagen??? met een mens??
@Sietara: Alleen Bienvenue staat op foto's in de link die jij geeft? Maar inderdaad als je op de foto's die ik hieronder heb staan kijkt heeft er inderdaad geen een een staart.
Met schapen mag je niet meer keuren als ze geen staart hebben... waarom bij paarden wel... @Tessa, de link zijn vele winnende/goed gekeurde paarden...
troi
Geplaatst: 22-01-12 20:24
Volgens mij Las ik laatst ergens dat ze vanuit de overheid willen afdwingen dat dieren zonder staart niet op een keuring mogen verschijnen. Ongeacht de smoezendie nu gebruikt worden. Maar goed, zal wel geen prioriteit hebben.
pipo
Geplaatst: 22-01-12 20:26
Ik ben en blijf gek van belgjes, maar ojee wat een tegenvaller weer,wederom geen staarten! Als je dan bedenkt dat ze zonder staart geweerd (mogen)worden van wedstrijden en dat er een coupeerverbod geldt sta ik wederom met een bek vol tanden over hun goedkeuring! Ook heb ik nog nooit (wil niet zeggen dat het niet gebeurd hoor) een jurielid zien friemelen in hun prachtige sokken.
Tessa_1
Geplaatst: 22-01-12 20:28
@Sietara: Klopt, maar zoals het er in je post staat was het net - zoals ik het las in elk geval, dus mss ligt het ook wel aan mij - of je bedoelde dat dat de paarden uit de OP waren, dus vandaar mijn reactie.. Maar het merendeel van de trekpaard(hengst)en heeft idd geen staart, daar heb je helemaal gelijk in
8nnemiek
Geplaatst: 22-01-12 20:29
Ik ben blij dat ik hier een mooie ruin heb lopen mét staart, die een eerste premie heeft behaald Daar moeten ze echt strenger op gaan zijn, dat couperen, bah! Dat is toch helemaal niet meer van deze tijd..? Ik zie ook echt niet wat er mooi aan is, zo'n stompje..
Ariebren
Geplaatst: 22-01-12 20:30
Nederland loopt al voorop in Europa door sinds een paar jaar het couperen van staarten te verbieden. Maar via Belgie is dit nog steeds te omzeilen.
En zolang het trekpaarden en haflinger stamboek dit couperen accepteert, moet je bij de leden van het stamboek zijn.
Marloes_R
Geplaatst: 22-01-12 20:37
Annemiek, jouw Bart is inderdaad prachtig met staart!
Klopt inderdaad Ariebren, maar ik snap dan ook echt niet dat er nog mensen zijn die een paard zonder staart willen hebben. Hoe kun je naar je paard kijken in de zomer met vliegen en in de winter met striemende regen?? Echt onbegrijpelijk
Eigenlijk moeten ook keurmeesters die deze hengsten goedkeuren worden aangepakt. Een paard zonder staart mag gewoon niet goedgekeurd worden..
amazone77
Geplaatst: 22-01-12 20:43
Zelden keurt het KVTH trekpaard hengsten goed met staart....KVTH zou zich moeten schamen en de regel zo moeten instellen dat hengsten zonder staart niet meer op de keuring mogen verschijnen...tis gvd 2012 mensen....de ploeg is antiek,.,!
Laatst bijgewerkt door amazone77 op 22-01-12 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Ariebren
Geplaatst: 22-01-12 20:44
Het stamboek bepaalt de regels, dus de leden. De keurmeester verleent zijn deskundigheid aan een stamboek. Hooguit kunnen de keurmeesters zeggen, wij keuren niet meer voor jullie. Maar dan haalt het stamboek gewoon een paar buitenlandse keurmeesters naar binnen die wel staartloze paarden willen keuren.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 22-01-12 20:44, in het totaal 1 keer bewerkt
8nnemiek
Geplaatst: 22-01-12 20:44
In België is het ook verboden, voor zover ik weet gaan de veulen naar Frankrijk.. al zijn er ook Nederlandse dierenartsen die niet volgens de regeltjes werken, en gewoon nog couperen en er dan een verhaaltje bij maken dat het om een ongeluk ging (staart tussen de staldeur)..
Nederland is trouwens niet het eerste Europese land dat couperen heeft verboden. In Groot Brittannië mag het al lang niet meer, en daar zie je dus ook alleen nog shires en clydesdales mét staart, terwijl die vroeger ook altijd zonder staart rondliepen.
manex
Geplaatst: 22-01-12 20:50
Zo bizar! Een aantal maanden geleden was er in België zo'n keuring en ook daar hadden de winnaars geen staart. Ik heb toen contact gezocht met de Koninklijke Maatschappij het Belgisch Trekpaard. Zij hebben mijn vraag doorgestuurd naar het Vlaams Paardenloket en die stuurden mij een heel net en uitgebreid antwoord. Ik denk dat het niet is toegestaan mailberichten hier neer te zetten, maar het antwoord kwam in het kort hier op neer:
Er is een verbod tot deelname aan wedstrijden met paarden met een gecoupeerde staart, behalve als de staart om medische redenen is gecoupeerd.
Volgens het Vlaams Paardenloket wordt bij paarden die zonder staart verschijnen, gecontroleerd of er ook echt een medische reden aanwezig was. De deelnemer moet dan een attest kunnen overleggen waarin door een dierenarts is opgetekend wat de reden van couperen was.
En een deel van het antwoord uit de mail, want dat kan ik zelf lastig omschrijven:
Feit is dat er bij niet geblokstaarte paarden nogal wat medische complicaties aanleiding blijken te geven tot het blokstaarten om medische noodzaak, in die mate dat er weinig of geen niet-geblokstaarte paarden deelnemen aan exterieurwedstrijden. Het blokstaartverbod is steeds zwaar gecontesteerd geweest door de fokkers, met verwijzing naar o.a. utilitaire, hygiënische en esthetische argumenten, op basis waarvan (ook deze legislatuur nog) wetsvoorstellen werden ingediend om het verbod in te trekken.
Op de officiële door het stamboek georganiseerde wedstrijden worden de paarden geklasseerd door de jury. Aan de hand van de rasstandaard wordt elk paard beoordeeld op drie criteria: exterieur, bewegingen en hardheid van het beenwerk. Het al dan niet geblokstaart zijn is hierbij geen criterium. De paarden met het mooiste exterieur, de beste bewegingen en de hardste benen winnen.
Er stond ook nog in dat de paarden nu voornamelijk door liefhebbers van het ras worden gefokt. Ja, dat wil ik best geloven, maar waarom dan toch dat (in mijn ogen) verminken van die dieren. Ik kan me echt niet voorstellen dat die lange dikke staarten zoveel problemen geven dat ze beter af zijn zonder staart.
Wat zonde zeg Het zijn echt mooie paarden, maar dat couperen is echt een verminking van het dier.
Ariebren
Geplaatst: 22-01-12 21:17
Dus het zijn mooie paarden. Maar de eigenaren en fokkers zijn nog niet helemaal van deze tijd.
Waar begint de mentaliteits verandering, bij wet ? Of bij goede voorlichting ?
ThePast03
Geplaatst: 22-01-12 21:18
Moderatoropmerking:
Dit topic gaat over de hengstenkeuring voor trekpaarden en het is niet de bedoeling om hier foto's van eigen paarden te plaatsen. Dit soort berichten zullen dus ook verwijderd worden.
Ariebren
Geplaatst: 22-01-12 21:19
Dus het zijn mooie paarden. Maar de eigenaren en fokkers zijn nog niet helemaal van deze tijd.
Waar begint de mentaliteits verandering, bij wet ? Of bij goede voorlichting ?
Allemaal onzin, die smoesjes waarom staarten zouden moeten worden gecoupeerd.. Hygiënischer? Kom op zeg, als ze te lui zijn om hun paard af en toe te borstelen en wassen dan moeten ze een andere hobby zoeken.. Hier heb ik een prachtig dier rondlopen met een gigantisch dikke en lange staart.. Nou, hij tilt hem prima op met mesten, en verder heb ik er ook niet meer werk aan dan aan de staart van mijn tinker.. Dat is toch gewoon prachtig, een staart aan zo'n grote belg?
Kim14
Geplaatst: 22-01-12 21:22
Om het even bij het onderwerp te houden. Erg terechte kampioen enorm mooie hengst.
En 1 langstaart hengst is 1b geworden, namelijk : Evar van de Voshoek. 4 jarige hengst die dit jaar voor het eerst is goedgekeurd.