Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Selka schreef:Leuk onderzoek, maar weinig informatief! Over wat voor KS spreken we hier? Weinig wervelruimte of helemaal geen ruimte. De mijne heeft KS met botoplossing en botwoekeringen en bovenstaande methoden zijn geen oplossingen. Dit lijkt me een onderzoek voor gevallen met "KS-light". Ook lijkt me de pijn erg onderschat! Het is niet voor niets dat een enorm grote groep niets vertoont! Het zijn zulke harde dieren. Mij is uitgelegd dat de zenuwen in het bot niet verdoofd oid kunnen worden en dat pijnvrij zeer lastig, wellicht onmogelijk te realiseren is bij een paard met KS.
Natuurlijk is er bij een paard met minimale KS en aanwezige wervelruimte wel deze mogelijkheid. Mijn idee is dat deze ziekte nogal onderschat is/wordt. Wel ben ik zeer groot voorstander van onderzoek, maar dan wellicht iets beter verwoord richting de media en paardenbezitters.
Citaat:De klinische symptomen varieren sterk en daardoor herkent men kissing spines niet altijd. Dit is de reden waarom Turner op zoek ging naar en betere herkenningsmethode en manieren om de aandoening te behandelen.
LCharlotte schreef:Maar als zoiets officieel vastgesteld word op bv een foto zoals bij mijn pony, dan kun je er niet omheen
Tody schreef:LCharlotte schreef:Maar als zoiets officieel vastgesteld word op bv een foto zoals bij mijn pony, dan kun je er niet omheen
En dat is dus niet helemaal waar. Of in elk geval, een slechte foto hoeft niet te betekenen dat een paard niet meer pijnvrij kan zijn.
Selka schreef:@Marion_71: inderdaad, goed vergelijk. Het is voor hem daarom ook einde verhaal en dat maakt het vind ik storen dat KS nu opeens als geneselijk wordt geprofileerd. Er zijn wel degelijk gevallen waarbij het paard altijd last blijft houden. Voor mij voelt dit een beetje als een artikel die de genezing van artrose beweert. Ik ben altijd bang dat zulke artikelen zorgen voor hoop en onverschilligheid wanneer dit niet op zijn plaats is.
passiepeer schreef:Ben nog er nog altijd van overtuigd dat zo'n 80% van de kissing spines klachten word veroorzaakt door toedoen/rij gedrag van de ruiter. .... In dit artikel is hier helaas niks over terug te lezen.. alleen, de (dure) behandelmethodes.