Brochure belicht aspecten voor duurzaam paarden houden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Brochure belicht aspecten voor duurzaam paarden houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 07:21

* http://www.livestockresearch.wur.nl/ / http://www.bokt.nl

De net uitgekomen brochure ‘Paardenhouderijen vergeleken: out of the box’ van Wageningen UR Livestock Research belicht duurzaamheidsaspecten in de paardenhouderij. In deze brochure worden de traditionele en nieuwe paardenhouderijsystemen beschreven en vergeleken. Het boekje beoogt paardenhouders te informeren en inspireren om zo te werken aan een duurzame toekomst van de paardenhouderij in Nederland.

‘Paardenhouderijen vergeleken: out of the box’ is bedoeld voor ondernemers in de hippische sector die plannen hebben om een bedrijf te (ver)bouwen. Ook voor beleidsmedewerkers die vergunningen voor paardenbedrijven verlenen is deze brochure een bron van informatie. Het laat zien welke alternatieve houderijsystemen in de hippische sector ontwikkeld zijn en worden, zonder volledig te willen zijn. Kent u bijvoorbeeld de voor- en nadelen van het Paddock Paradijs of de Hit Actief Stal? Deze en andere houderijconcepten worden in de brochure uitgebreid toegelicht.

De informatie is bedoeld om kennis te delen. De onderzoekers beschrijven in heldere taal op welke duurzaamheidsaspecten een bepaald innovatief systeem beter scoort dan een traditioneel systeem en op welke terreinen concessies worden gedaan. Daarbij worden de systemen vergeleken op vier thema’s: dierwelzijn en gezondheid, investerings- en exploitatiekosten, landschappelijke en maatschappelijke inpassing, en mest en milieu.

Duurzaam ondernemen staat volop in de belangstelling. Duurzaamheid heeft vele gezichten en elke sector moet deze voor zichzelf helder krijgen. Ook in de paardensector is duurzaamheid en dierwelzijn een belangrijk issue. Op verzoek van staatssecretaris van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (EL&I) Henk Bleker, heeft de paardensector zelf 12 richtlijnen opgesteld waaraan zij zich op het gebied van dierenwelzijn moet gaan houden. Ondernemers in de paardensector zijn volop aan het innoveren om aan deze richtlijnen te voldoen. Zij ontwikkelen samen met wetenschappers momenteel veel initiatieven voor een verbetering van dierwelzijn en duurzaamheid in de paardenhouderij.

Klik hier om de brochure te downloaden.

crazycactus

Re: Brochure belicht aspecten voor duurzaam paarden houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 07:47

Mmm interessant, ga m straks ff lezen.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 08:05

Ik heb hem even vluchtig doorgelezen en lees hem vanmiddag nog eens goed.

Ik vind het voor wat ik gelezen heb een goede brochure. Je krijgt een goed idee van de verschillen in de paardenhouderij en er staat ook een kostenplaatje bij wat zo'n betreffende stal kost/ moet kosten.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 08:07

Ik ga dit uiterlijk van het weekend ook eens uitgebreid lezen.

cupcake1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 08:14

ik kan hem niet downloaden? de link werkt niet (meer) :?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 08:15

De link werkt hier prima.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 08:40

Als je op de link klikt, opent 'ie meteen :)

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 08:49

Interessant! Nu op werk maar ga hem van de week zeker even lezen. Heb vluchtig het begin gelezen en het lijkt me een waardevolle brochure.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:07

Even gauw doordegebladerd. Mis een korte conclusie. Vandeweek even uitgebreid door lezen.

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:12

Leuk! Ik schrijf hier sinds kort een blog over http://ecopaard.wordpress.com Goed dat de "duurzaamheid" ook eindelijk tot de paardensector doordringt!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:17

Ga hem van de week ook even lezen :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:29

Zietje schreef:
Leuk! Ik schrijf hier sinds kort een blog over http://ecopaard.wordpress.com Goed dat de "duurzaamheid" ook eindelijk tot de paardensector doordringt!

Hoho, de wens is wel érg de avader van de gedachte bij die conclusie.
Een folder uit Wageningen is nog geen doordringen tot de sector.
Het is bovendien een heel voorzichtig informatief begin om de sector niet te laten schrikken.
Het geeft alleen aan dat er nu druk is vanuit de overheid :)* in plaats van alleen vanuit niches binnen de sector waar het al lang en breed is ingevoerd of zelfs nooit weg geweest.

Helemaal *\o/* deze ontwikkeling, maar die zwaluw maakt nog geen zomer.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 09:36

Citaat:
Deze aandacht voor het dierenwelzijn in de paardenhouderij zorgt voor vele initiatieven en er wordt volop geïnnoveerd door ondernemers in de paardensector. Ook andere aspecten van duurzaamheid zijn in
beweging.

Ten eerste: wat dierwelzijn en duurzaamheid met elkaar te maken hebben, is mij een grote vraag. Door deze twee begrippen op de grote hoop te vegen, wordt er alleen maar onduidelijkheid gewekt.

De brochure focust voornamelijk op de diverse mogelijkheden om een paard te houden, en op wat dat dan voor het paard betekent, wat betreft arbeidskosten en wat betreft de afvoer van mest.
Verder veel wijsheid over wat de behoeften van een paard inhouden.

Dat wordt ook onder 'duurzaamheid' geschikt, maar heeft daar natuurlijk niets mee te maken.

Grappig is dat er ook hier weer klakkeloos wordt meegegaan in het idee dat mest 'slecht' is voor het milieu.
En dan vooral de opslag van mest, daar mag nog geen druppel vloeistof uitlekken want dat is dan uitspoeling naar het grondwater. Bij mest die op paddocks of weiden terecht komt wordt dan gepraat over 'uitspoeling naar de bodem.'

Daarbij wordt kennelijk uitgegaan van totaal dode laag zand waar de schadelijke meststoffen recht doorheen zakken... Maar zo gebeurt het natuurlijk [url]nooit.[/url]

Niet alleen allerlei insecten en vogels, maar ook ontelbare bodemorganismen maken gebruik van de stoffen in de mest en verteren deze.

Frappant is dat mest bij de opslag haast als chemisch afval wordt behandeld, maar dat het daarna natuurlijk wél gewoon over een oppervlakte van grond wordt verspreid om zijn nut te bewijzen.

Verder wordt wel beschreven of systemen meer/minder arbeidsintensief zijn, maar of dat dan is doordat meer gemechaniseerd kan worden gewerkt (=druk op het milieu!) is ook niet duidelijk.

Conclusie: wat duurzaamheid is, of zou kunnen zijn binnen de paardenhouderij, is mij na het lezen van deze brochure niet duidelijk geworden.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:00

Ik ben wel nieuwschierig, maar kan hier de link niet openen dus zal hem later uitgebreid lezen :D

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:10

Ben het nu aan het lezen :) Maar op pagina 39 wordt het stukje afgekapt?
Weet niet of een bokker dit geschreven heeft, maar daar moet even naar gekeken worden :)

Edit: nee, pagina 39 wordt vervolgd op pagina 41 :P

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:15

Wordt er ook nog ingegaan op het hergebruik van mest als brandstof. In duitsland is een manege die de mest van de paarden via een ingenieus systeem omzet in kunstmest korrels. Er is op dat gebied veel eer te behalen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:21

Citaat:
Beslag of bekappen: door hogere slijtage van de hoeven op harde ondergrond (Hit actief
(bewegingsstal), Centaur stal, PTV stal) zullen veel paarden moeten worden voorzien van ijzers,
kosten voor de hoefsmid per paard nemen dan toe tot ruim 400 euro per jaar.

8)7

Idioten. Juist door meer beweging, meer slijtage en geen inwerking van mest en urine, worden de hoeven sterker en zijn géén ijzers meer nodig.

Verder denk ik dat menig bokker al járen beter op de hoogte is van de nieuwste ontwikkelingen. Nu komt Wageningen er nog even achteraan kakken _O-

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:23

Hebben dergelijke huisvestingssystemen dan een volledig verharde ondergrond?

Klopt verder Arabesk, mij zegt die folder ook weinig nieuws... Eigenlijk een schande dat de sector zelf het als een grote trofee in die folder verwerkt en ook nog onder de noemer 'duurzaam'...

Hoewel er wellicht meer subsidie te behalen is onder de vlag 'duurzaam' of 'innovatief', dan onder 'dierwelzijn.' :Y)
Laatst bijgewerkt door randalinpony op 18-01-12 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:25

randalinpony schreef:
Conclusie: wat duurzaamheid is, of zou kunnen zijn binnen de paardenhouderij, is mij na het lezen van deze brochure niet duidelijk geworden.

Het woord ´duurzaam´ is een poging tot marketing van een stukje paardgerichter informatie aan een sector die bij het lezen van het woord ´welzijn´ wegklikt of -gooit.

De inhoud is zwáár gerompeerd door de weerstand van de sector buiten de box te denken. Er is een HEEL groot compromis gesloten door het streven naar een hoge acceptatiegraad en ´haalbaarheid´.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:26

Citaat:
buiten de box te denken

LOL!

Zie verder mijn laatste toevoeging aan de post hierboven. ;)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:26

Ik denk dat ze de Nederlanders beter kunnen voorrekenen wat je aan stro en man-uren bespaard als je overgaat op groepshuisvesting. Zodra het om de centen gaat, dan staan mensen overal voor open 8-)

Stro wordt steeds duurder omdat het ook gebruikt wordt voor biobrandstof etc, ik hoop echt dat een strobaal nog eens 5 euro per baal gaat kosten. Moet je eens zien hoe snel mensen bereid zijn om aan een andere vorm van huisvesting te denken. }> (en dan moet vlas en zaagsel ook flink duurder worden natuurlijk)
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 18-01-12 10:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:27

randalinpony schreef:
Citaat:
buiten de box te denken

LOL!

Zie verder mijn laatste toevoeging aan de post hierboven. ;)

Zo heet de brochure ook :+

Abaresk, nou dan kan je je hartje ophalen, daar gaat het ook over.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:28

randalinpony schreef:
Hebben dergelijke huisvestingssystemen dan een volledig verharde ondergrond?

Klopt verder Arabesk, mij zegt die folder ook weinig nieuws... Eigenlijk een schande dat de sector zelf het als een grote trofee in die folder verwerkt en ook nog onder de noemer 'duurzaam'...

Hoewel er wellicht meer subsidie te behalen is onder de vlag 'duurzaam' of 'innovatief', dan onder 'dierwelzijn.' :Y)

Ik mis alleen nog een link met 'broeikaseffect' dan sleep je echt subsidie binnen :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:29

randalinpony schreef:
Eigenlijk een schande dat de sector zelf het als een grote trofee in die folder verwerkt en ook nog onder de noemer 'duurzaam'...

Dat is ook het probleem met de ´welzijns´richtlijnen.
Een minuscule verbetering is een alibi voor nog steeds puur verkeerd paardhouden.
Allicht dat het haalbaar is.
Dat is echter voor dierenwelzijn een nón-argument om de maatlkat niet op het minimaal acceptabele te leggen.

Zie in dit al de kracht van de bedrijfssector.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:47

Wat zijn we weer lekker negatief..

Er zijn nog zat verbeteringen in de paardenhuisvesting mogelijk, en elke verbetering is er één..

Citaat:
De voor- en nadelen, genoemd in deze brochure, bieden handvatten voor eigenaren en andere
betrokkenen om een betere keuze te kunnen maken wanneer wordt besloten tot het (ver-)bouwen
van een nieuw stalsysteem.

Volgens mij is dit het daadwerkelijk doel van de folder. Als een stalhouder die paarden alleen in boxen houdt ziet wat voor een kostenbesparing het kan opleveren om over te stappen op hitactief (noem maar wat), en dat daarom ook doet, is dat dan verkeerd? Kan die dan beter zijn paarden op stal houden?
Tuurlijk moet iemand die niet het beste voor zijn paarden voor heeft überhaupt geen paarden houden, maar door die mening te hebben bereik je weinig.