Mogelijke afschaffing van KI-dekverbod bij Volbloeds

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Mogelijke afschaffing van KI-dekverbod bij Volbloeds

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 12:16

http://www.dehoefslag.nl / http://www.horsetalk.co.nz

Een rechtszaak die op het moment loopt in Australië kan grote gevolgen hebben voor de renpaardenindustrie wereldwijd. Bruce McHugh, voormalig voorzitter van de turfrenbaan in Sydney en ooit Australisch grootste bookmaker,wil het verbod op dekking via kunstmatige inseminatie bij volbloeden afgeschaft zien worden. Dit verbod zou een vrije marktwerking in de weg staan en niet in overeenstemming zijn met de Australische Handelspraktijken wet.

Niet alleen in Australië, maar wereldwijd wordt de fokkerij in de renpaardenindustrie bedreven via natuurlijke bevruchting. Op KI staat een verbod en renpaarden die via deze bevruchtingswijze ter wereld komen, mogen niet in wedstrijden worden uitgebracht. Het verbod dateert van eind jaren 40 en werd geïntroduceerd om fraude en registratiefouten tegen te gaan. Nu paarden chipt worden en via DNA geïdentificeerd kunnen worden, gaan deze argumenten niet meer op.

Volgens de advocaat van McHugh werkt het verbod contra-productief. De grote commerciële stoeterijen creëren op deze manier een monopolie, met dekkingstarieven die in Australië kunnen oplopen tot meer dan 150.000 euro. Dergelijke bedragen werpen een drempel op voor mensen die ook een stukje van de taart willen in de lucratieve racebusiness. Ook kleine fokkers zouden profiteren. Ze hoeven hun merries niet op transport te zetten om ze bij de hengst te doen en ze zouden toegang krijgen tot sperma van tophengsten over de hele wereld.

Volgens de Australian Jockey Club zou opheffing van het verbod serieuze schade aanbrengen aan de eigen industrie en de internationale markten. Vrees is er voor verlies van export, omdat volbloeden die via KI zijn verwekt niet bruikbaar zijn voor de buitenlandse markt. Australië zou een eiland worden binnen de volbloedwereld. Ook zijn er zorgen over vernauwing van de aanwezige genenpool als KI wordt toegestaan.

Naar hoe de jury nu gaat oordelen wordt wereldwijd met belangstelling uitgekeken. Er zal vermoedelijk een precedentwerking van uitgaan. Of de industrie (of sport) heeft het recht zichzelf te organiseren op de wijze waarvoor ze zelf heeft gekozen of de verplichting tot natuurlijke bevruchting is in strijd met Australische handelswetten en moet worden afgeschaft.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 12:32

Ik ben geen volbloed expert maar vind de argumenten van de jockey club een beetje merkwaardig, je hoeft je paard niet via KI te verwekken, dus je kiest dan zelf voor een exporteerbaar paard ja of nee (waardoor de 'eilandvorming' ook in eigen hand te houden is..). En vernauwing van de genenpool?? Juist fikse verbredeing lijkt me als je nu hengsten uit de hele wereld kan gebruiken voor je merrie. Ik vermoed dat dit de volbloedfokkerij juist een flinke boost zal geven nu je niet beperkt bent tot de hengsten in de nabije omgeving. Waarbij nabije relatief is maar goed ik gok dat er niet zo gek veel merries trans-atlantisch op transport gaan voor een dekking of zie ik dat verkeerd? Heel interessant dit!

petraaken

Re: Mogelijke afschaffing voor KI-dekverbod bij Volbloeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:15

Nog een argument dat ze kunnen aanvoeren is dat het een flink stuk veiliger is voor die dure kostbare hengsten om via KI te dekken of diepvries sperma. Geen risico's meer op een trap van een merrie of een overdraagbare geslachtsziekte. Dat zijn nl de grote redenen waarom ze bij de warmbloeden zijn overgeschakeld naar KI.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:55

troi schreef:
Ik ben geen volbloed expert maar vind de argumenten van de jockey club een beetje merkwaardig, je hoeft je paard niet via KI te verwekken, dus je kiest dan zelf voor een exporteerbaar paard ja of nee (waardoor de 'eilandvorming' ook in eigen hand te houden is..). En vernauwing van de genenpool?? Juist fikse verbredeing lijkt me als je nu hengsten uit de hele wereld kan gebruiken voor je merrie. Ik vermoed dat dit de volbloedfokkerij juist een flinke boost zal geven nu je niet beperkt bent tot de hengsten in de nabije omgeving. Waarbij nabije relatief is maar goed ik gok dat er niet zo gek veel merries trans-atlantisch op transport gaan voor een dekking of zie ik dat verkeerd? Heel interessant dit!

Volgens mij bedoelen ze juist dat als KI wel mogelijk zal worden in Australië, dit nog niet voor de gehele wereld geldt.
Dit betekent dat ze alsnog alleen gebruik kunnen maken van hengsten uit Australië. Daarnaast zullen paarden die via KI verwekt zijn niet aantrekkelijk zijn voor de rest van de wereld (aangezien het daar nog verboden is).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:58

Dat is niet zeker, als ik hengstenhouder was in de VS en iemand in australie wilde graag sperma van mijn topper voor een niet kinderachtig bedrag dan liet ik mijn hengst zeker wel op de bok springen voor een leuke stapel rietjes. Het is in het stamboek verboden voor een verwekt veulen om opgenomen te worden, dus niet om sperma te winnen en vervolgens te verkopen?
Verder is het idd de vraag in hoeverre hier een precedent werken vanuit zal gaan. Ik zou niet verbaast zijn als hier andere landen in gaan volgen, als ze de zaak winnen natuurlijk.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:00

Dat is waar :)
Ik hoop dat dit verbod wordt opgeheven en dat de rest van de wereld volgt..
Vind het niet meer van deze tijd zo'n verbod.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:00

Misschien is dit wel het sein om in de andere landen overstag te gaan. Al zullen de Britten volgens mij wel het langst tegen sputteren.

Daarbij worden volbloeds niet enkel en alleen in rennen in gezet. Ze worden ook nog veel gebruikt in de eventingsport.

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:09

hèhè, eindelijk worden ze wijs. Dat had al veel eerder moeten gebeuren. Het is voor het welzijn van de hengsten ook veel beter.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 16:39

Zou het ook niet in zijn geheel een boost kunnen zijn? Juist de kleinere fokkers kunnen weer mee gaan doen, misschien interessantere paarden gaan fokken zonder meteen failliet te zijn en het vergroot de afzetmarkt wellicht?

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 21:07

Niet-australische hengsten dekken nu ook al in Australie. de hele goede dekken beide seizoenen (noordelijk halfrond en zuidelijk halfrond). ook goede merries gaan heel de wereld over. de gene pool zal hierdoor dus niet vergroten, behalve dan dat er meer voor een bepaalde hengst kan worden gekozen, omdat er nu geen limiet meer zit aan het aantal dekking. hierdoor krijg je net als in de warmbloed fokkerij een hoop lijnen met dezelfde ouders. met de nodige problemen. alle hengsten en merries worden op oa geslachtziektes getest voordat ze gedekt kunnen worden. merries worden vaak geklusterd tijdens het dekken, om de kans op verwonding bij de hengt te beperken
ik denk zelfs dat het ten koste gaat van de kleinere fokkerijen, die nu vaak een niet te grote topper op stal heeft staan. deze niet zo grote topper komt dan niet meer in aanmerking om te dekken.
Daarnaast zullen er ook meer 'nutteloze' veulens komen, fokken met KI is makkelijker dan zonder.
daarnaast kan er nu niet gesjoemeld worden met de dekkingen, wat bij KI natuurlijk veel eenvoudiger is. bij ieder renpaard een DNA test laten doen, lijkt mij erg kostbaar.

Denk niet dat dit ten goede gaat komen van de australische rensport en fokkerij.
de volbloedfokkerij en rensport is in vele landen groot, financieel gezond op vele vlakken.

er zijn al volbloeds die bij oa KWPN goedgekeurd zijn, dus KI voor buiten de rensport is al mogelijk. maar daar is zuivere afstammeling minder belangrijk

petraaken

Re: Mogelijke afschaffing van KI-dekverbod bij Volbloeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 08:20

Dekbeperkingen kan je ook invoeren als ze met KI werken dus dat argument werkt ook al niet om het verbod op KI in stand te houden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 08:25

Bovendien kun de eigenaren van niet zo grote toppers zeker nog steeds dekkingen verkopen als ki wordt ingevoerd. Kijk naar de andere rassen, daar gebeurd dat ook zeker. Kwestie van andere prijsklasse hanteren dan voor de echte toppers wordt gedaan. Daarnaast gaat het voordeel van wereldwijde dekmogelijkheden ook op voor die dieren. Kwestie van wennen aan de nieuwe mogelijkheden en beperkingen.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:19

veel volbloedfokkers willen graag hun hengst exclusief houden en stellen daarom ook dekquota op voor hun hengsten of een zo hoog bedrag aan dekgeld dat niet iedere eigenaar dat kan betalen, zodat er alleen de beste merries naar toe gaan.

lukraak fokken zal de volbloed echt niet ten goede komen en commercieel gewin al helemaal niet.

wat heb je aan het doelbewust fokken van middelmatige en goedkope renpaarden? Die eindigen allemaal op de slacht, want die redden het niet op de baan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 16:00

Waarom zou het exclusief willen houden van een hengst veranderen door KI? De eigenaar is er toch zelf bij als hij het sperma verkoopt???

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:22

sperma komt bij de DA aangezien de merrie niet meer bij je hengst komt. de hengstenhouder is dus de controle kwijt. dus exclusieviteit is niet te waarborgen.
daarnaast kan een hengst nu ong. 90 dekkingen per maand doen. wat exclusiviteit bied en daarnaast beperking op verspreiding van genen, waardoor de variatie binnen het ras veel groter blijft.
laat je het los, dan ruikt iedereen geld en heb binnen het jaar de populatie volbloeds verdubbeld. denk dat daar niemand op zit te wachten.

ben het helemaal met quadripes eens. fokken van 'slechte' renpaarden is zinloos.

denk je dat een merriehouder, dan nog kiest voor een middelmatige hengst tov goede KI als de prijzen gelijk komen te liggen. aangezien de dekprijzen bij KI eerder gaan dalen dan stijgen. kortom resulteert in meer volbloed met dezelfde genen. dat zie je in ieder ras terug.

ik ben van mening dat de volbloedfokkerij het op de hele wereld goed voor elkaar heeft en een gezond stamboek heeft. daarin draagt KI meer bij tot verslechtering dan verbetering.
traditie is mooi, maar moet functioneel en verantwoord zijn. en dat is natuurlijk dekken bij volbloeds nog steeds.
het is wel een stamboek/fokkerij/wereld hoe je het ook wilt noemen, waar de meeste nederlanders geen verstand van hebben. en dit en vele andere dingen ouderwets en belachelijk vinden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:48

Ja maar de DA bepaald toch niet hoeveel sperma er beschikbaar komt en nog kun je dat makkelijk beperken tot 90 rietjes per maand, als je paard veel produceert ben je met een paar keer dekken klaar voor het jaar en kun je je hengst vervolgens inzetten voor andere dingen ideaal toch. En het lijkt me dat je als verkoper wel degelijk erg veel invloed hebt op wie jouw product koopt. De DA is slechts een tussenpersoon in deze, het blijft jouw materiaal..

En natuurlijk kiest iedere merriehouder voor het beste dat voor die prijs verkrijgbaar is. Dus ga je met je 'mindere' hengst goedkoper zitten, dat zie je toch bij ieder stamboek??

blacknorton

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 20:02

klopt dat is bij andere stamboeken zeker zo. Nu zit het volbloed stamboek net wat anders in elkaar dan al de andere stamboeken. ook naar gebruik van papieren en eigendombewijzen.
een medisch afgekeurde volbloed is zijn papier kwijt, en kan dus nooit meer in een race verschijnen. warmbloeds kunnen wel terug keren op het wedstrijd gebied.

er is nu al prijs verschil en die komt alleen maar lager te liggen, waardoor de 'mindere' kleine hengsthouder/fokkerij zonder klanten komt te zitten. hengstenhouder bij volbloed is meer dan hengst houden, het is ook zorgen voor de merrie en veulen. aangezien deze vaak daar gestald worden en niet bij de eigenaar.

volbloedhengsten zijn al klaar met rennen, hebben hun sporen en geld daar verdiend. terug in de rensport is vaak geen optie, omdat verlies van een race, ook verlies aan dekkingen opleverd.

dat is leuk in theorie, maar in praktijk gaat die hengst nog minstens 3-4 keer springen, dus je kom hoe dan ook aan meer dan 90 rietjes.
ja daar ben je zelf bij, maar er is altijd wel iemand die er een slaatje uit wilt slaan en jouw rietje nog verdunt, sjoemeld of wat dan ook. je bent de controle kwijt. aan gezien je niet merrie en hengst op hetzelfde terrein hebt tijdens de dekking.
ik beweer niet dat er gelijk of veel gesjoemeld gaat worden maar de kans is groot. en dat er dan een niet volbloed op de renbaan verschijnt is groot (DNA testen zijn eenmaal duur en tijd rovend). een volbloed heeft alleen een papier als die ook al volbloed is aangezien en ingeschreven staat bij de raceclub.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 15:22

De enige die echt gaan balen van het opheffen van het KI-verbod zijn de volbloedhengsten. Zij zijn altijd the Real Thing gewend...moeten ze t straks met zo'n plastic hulsje en opblaasmerrie doen... :D