Stijging aantal verwaarloosde paarden in Engeland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Stijging aantal verwaarloosde paarden in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 16:07

http://www.stegen.net / http://www.independent.co.uk

Duizenden paarden zijn in Engeland het afgelopen jaar achtergelaten of ergens vastgebonden door hun wanhopige eigenaren. Door de crisis kunnen veel mensen het onderhoud van hun dieren niet meer betalen, zo meldt The Observer. Ook in eigen land lijkt het aantal verwaarloosde dieren toe te nemen.

Volgens Redwings, een Britse organisatie voor in de steek gelaten paarden, zijn er in 2011 450 paarden bij deze liefdadigheidsorganisatie binnen gekomen. In 2009 waren dat er nog 160. Maar veel paarden die worden gedumpt hebben niet het geluk dat ze bij Redwings terecht komen. Ze worden gedumpt, verzwakken en worden soms door honden aangevallen of worden het slachtoffer van een aanrijding door een auto.

Niet alleen verwaarlozing is een probleem. Er zijn ook eigenaren die pasgeboren veulen doden of die hun dieren naar de slager brengen. Volgens schattingen zijn er in 2010 in Engeland zo’n 8.000 paarden geslacht. Het vlees komt ook regelmatig in dierentuinen terecht, waar de leeuwen en andere roofdieren zich er tegoed aan doen. De paardenhouderij komt steeds meer in de vicieuze circel van dalende prijzen voor de dieren en stijgende voerkosten. En dat terwijl het een jaar of vijf geleden nog geweldig goed ging in de sector, waardoor er in die jaren ook meer is gefokt.

eclair98

Re: Stijging aantal verwaarloosde paarden in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:08

wat erg!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:16

Jeetje ja..dit is wel heel erg! kunnen die dieren niet opgevangen worden in een een of ander natuurreservaat ofzo..

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:18

Pff echt niet normaal meer :(

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:22

Waarom brengen ze hun paard dan niet naar de slacht? Snap dat niet zo goed.

tiger27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:29

waves ben het met je eens nu hebben ze meer problemen dan dat ze naar de slager gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:45

In Engeland is het slachten van paarden nogal een taboe en volgens mij tot een paar jaar geleden ook bij wet verboden. Daarnaast wordt er geen tot nauwelijks paardenvlees gegeten. Hierdoor zijn er nauwelijks slachthuizen die paarden verwerken.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:51

Paardenslagers zijn er niet zo veel in VK omdat er nauwelijks paardenvlees wordt gegeten. Alternatief is paard verkopen aan een handelaar die het paard op transport zet naar Europa om daar te worden geslacht maar ik denk dat je dan je paard liever zelf neerschiet.
In laten slapen bij de dierenarts is dan meest humane optie maar dat kost geld en dat hebben de meeste mensen al niet. Bovendien denk ik niet dat je veel dierenartsen kunt vinden die een kerngezond dier laten inslapen.
Wat een ellende... opvangen door de overheid is de enige optie. Overheid heeft de meeste economische problemen veroorzaakt dus dan moeten ze ook voor de slachtoffers van de crisis zorgen. Ruimte zat in VK, om een aantal professionele paardenopvangcentra te creeren, lijkt me, worden er ook weer wat nieuwe banen gecreeerd. Dan het fokken met paarden beperken en de bestaande paarden opvangen, net als met honden en katten.
Maar goed paarden zijn niet belangrijk genoeg dus er zullen wel veel meer verhalen komen over verwaarlozing en achtergelaten paarden.
Hoop dat het niet zo ver gaat komen in Nederland...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 16:55

Citaat:
Niet alleen verwaarlozing is een probleem. Er zijn ook eigenaren die pasgeboren veulen doden of die hun dieren naar de slager brengen.

Ik snap niet wat het probleem is van een dier (laten) afmaken of slachten, als je het onderhoud niet kunt betalen en het ook niet te verkopen is op een verzadigde markt? Beter afmaken dan ergens loslaten...

Desnoods eet je het vlees zelf op.

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 17:06

Oei je eigen paard opeten. Ik weet dat het hypocriet is en zo want in feite is paardenvlees hetzelfde als varkensvlees of zo maar toch.....Ik denk ook wel dat ze echt iets moeten doen aan het feit dat mensen heel makkelijk een paard nemen en mensen moeten gaan voorlichten. Alleen maar paarden blijven afmaken terwijl de aanvoer gewoon doorgaat lijkt me niet zo handig..dan blijf je bezig.
Wel gek voor een land dat het moeilijk heeft met paarden eten en slachten, dat ze wel zo makkelijk hun paarden los laten en laten verkommeren. Dan hebben ze het toch niet helemaal begrepen..

ufo91

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 19:35

Wat erg he... wat die crisis allemaal teweeg brengt. Helaas is het dan zo dat ook de dieren eronder moeten lijden :'(

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:48

Dit soort paarden zullen zich niet snel geheel weten te redden en te overleven als ze gewoon aan hun lot overgelaten worden. En....beter de slacht dan zware verwaarlozing (en dat zeg ik, iemand die zelf nooit een dier zou laten slachten....maar er wel zo over denkt).

Het is triest genoeg maar dit gaat de komende jaren in NL waarschijnlijk ook het beeld worden....nu de paardenhandel stukken minder is geworden en sommige mensen het niet meer kunnen bekostigen...maar hopen dat men wijs genoeg is om ze niet achteraf in een weiland te laten verwaarlozen...

Ierland is al enkele jaren een triest voorbeeld.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:28

randalinpony schreef:
Ik snap niet wat het probleem is van een dier (laten) afmaken of slachten, als je het onderhoud niet kunt betalen en het ook niet te verkopen is op een verzadigde markt? Beter afmaken dan ergens loslaten...

Desnoods eet je het vlees zelf op.

Inslapen kost in Engeland rond de 200 pond excl. ophalen van het kadaver. Veel mensen kunnen dat niet betalen. En zoals hierboven al gezegd, er wordt amper paardenvlees gegeten in de UK.
Ik ben verder alleen bekend in de Welsh wereld in de UK, maar daar is dit jaar beduidend minder gedekt dan voorgaande jaren.. Ik was in oktober op een veiling in Wales en daar gingen hengstveulens weg voor 5 pond.
Er moet gewoon een rem op de algehele fokkerij daar.

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:30

Regeren is vooruit zien,

arme diertjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 04:57

@bethje; ik wil je niet moedeloos maken, maar ook in NL zijn de rijen van paarden voor de slagersdeur groter dan ooit op moment. en nu ligt het er in NL nog wel aan waar je woont; hier in de randstad , den haag en omstreken, steigeren de hooi prijzen nog harder dan de paarden zelf... het is echt bijna niet meer te doen als je voor een klein baaltje 8 tot 14,- euro!! moet betalen. en tuurlijk dat kan altijd goedkoper, heb goddank die weg zelf ook gevonden; kwaliteithooi voor de helft minder geld als het modderklontenhooi wat voor de hoofdprijs word aangeboden, maar niet iedereen kan een voorraad maken; financieel niet en waar laat je het? de commercie denkt nog steeds; heb je een paard, heb je geld, mooi dat dit dan toch in onze zakken zal verdwijnen... tot het moment dat niemand het meer ophoesten kan, ligt de hele amateursport op zijn gat, nou dan volgen de profs vanzelf heel snel, zonder nieuw talent, dus heb je binnen no time helemaal geen paardensport meer dank zij belachelijke prijsstijgingen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 05:09

@bravura; is ierland echt al jaren een triest voorbeeld? had ik nou toch net effe weer niet gedacht, met al dat grond en kuddes ponys die alle vrijheid van de wereld hebben, weet eigenlijk wel zeker dat mij kwpntuig merrie het niet zou overleven in het wild, mijn shet wel, ben ik van overtuigd, maar zou ze toch allebei dan liever als ik in ierland woonde he uiteraard, die kans geven, dan de slager. zelfs al red ze het niet (te groot, doorgefokt, zachte hoeven van jarenlang ijzers, etc. etc.) heeft ze toch nog een kickass tijd gehad tot haar dood, zie haar al galopperen door de heuvels en dalen, staart recht omhoog, zo hard briesend dat ik haar in NL horen kan... geweldig, lijkt mij...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 14:49

minimelona schreef:
@bravura; is ierland echt al jaren een triest voorbeeld? had ik nou toch net effe weer niet gedacht, met al dat grond en kuddes ponys die alle vrijheid van de wereld hebben, weet eigenlijk wel zeker dat mij kwpntuig merrie het niet zou overleven in het wild, mijn shet wel, ben ik van overtuigd, maar zou ze toch allebei dan liever als ik in ierland woonde he uiteraard, die kans geven, dan de slager. zelfs al red ze het niet (te groot, doorgefokt, zachte hoeven van jarenlang ijzers, etc. etc.) heeft ze toch nog een kickass tijd gehad tot haar dood, zie haar al galopperen door de heuvels en dalen, staart recht omhoog, zo hard briesend dat ik haar in NL horen kan... geweldig, lijkt mij...

http://www.irishcentral.com/news/news_f ... 30704.html

In NL is dit een stuk moeilijker, maar in achteraf gelegen weitjes hier is er een risico dat de dieren aan hun lot worden overgelaten....

Die laatste regel is wel pakkend uit jouw bericht....ik zie het voor me. :D