De Duitse eventingamazone en Grand Prix dressuuramazone Ingrid Klimke heeft afgelopen zaterdag officieel de titel "Reitmeisterin" toegekend gekregen. Klimke is de tweede amazone ooit die deze titel mag dragen.
Het nieuws dat de drieenveertig jaar oude Klimke deze titel zou krijgen was al even bekend, maar men wist nog niet dat de ceremonie tijdens het concours van Munster zou worden gehouden.
Om "Reitmeister" te worden moet men door de Duitse paardensportbond worden voorgedragen. Voor deze titel moet men een zeer unieke en grote prestatie hebben geleverd als ruiter of trainer.
Klimke behaalde haar grootste successen als eventingamazone, maar ook in de dressuurring wist ze de hoogste klasse te behalen. Ingrid werd in totaal vier keer Duits eventingkampioene, behaalde brons tijdens het EK van 2003 in Blenheim, teamgoud tijdens de Wereldruiterspelen van 2006 en Olympisch Goud tijdens de Olympische Spelen van 2008.
Zoals vermeld is Klimke ook actief op Grand Prix niveau in de dressuursport. Zo had ze voorheen de Westfaler hengst Damon Hill onder het zadel, nu succesvol met Helen Langehanenberg. In 2006 won ze met dit paard het Wereldkampioenschap voor jonge dressuurpaarden.
Klimke leerde de fijne kneepjes van het vak voornamelijk van haar vader, Dr. Reiner Klimke. Verder kreeg ze begeleiding van Paul Stecken, Fritz Ligges, Kurt GravesMeier en de nationale eventingtrainers Hans Melzer en Chris Bartle.
Er zijn op dit moment nog drieentwintig levende "Reitmeisters" in Duitsland. Klimke is slechts de tweede vrouw ooit die deze titel mocht ontvangen. Haar voorganger was Dagmar Krech die in 1992 de titel kreeg uitgereikt.
Ik weet nog wel meer grote duitse amazones op te noemen. Wellicht ook grotere dan Klimke. Raar dat die dan ook niet benoemd zijn. Al doet dat natuurlijk niets af aan het feit dat dit een hele eer is voor Klimke zelf
Myfairytale
Geplaatst: 16-01-12 09:10
jury schreef:
Ik weet nog wel meer grote duitse amazones op te noemen. Wellicht ook grotere dan Klimke. Raar dat die dan ook niet benoemd zijn. Al doet dat natuurlijk niets af aan het feit dat dit een hele eer is voor Klimke zelf
Ik gun het haar ook zeker, maar ik ben het wel met je eens...
Adriana
Geplaatst: 16-01-12 09:37
Wie dan? Ik ken er niet zoveel, die zo veelzijdig zijn als Ingrid!
Ik denk Ingrid hem vooral heeft gekregen vanwege haar ongelooflijke veelzijdigheid. Hoeveel mensen rijden in twee disciplines op dit niveau?
Bayazo
Geplaatst: 16-01-12 11:17
_lautje_ schreef:
Ik denk Ingrid hem vooral heeft gekregen vanwege haar ongelooflijke veelzijdigheid. Hoeveel mensen rijden in twee disciplines op dit niveau?
Dat dacht ik ook ! Van samengesteld tot GP, knap hoor !
Turbotwins
Geplaatst: 16-01-12 17:04
Ze is niet alleen in twee disciplines onderweg, ze springt namelijk ook. Zo was zij bijvoorbeeld in Münster ook in M-Springen (1,30 m) aan de start . Ik geloof, dat zij in de hoogste klas S ook al onderweg is geweest...
Helemaal niet in verschillende disciplines... Anky ooit een meter zien springen, heeft ze wel 3 maanden les voor moeten nemen. Niet om haar af te vallen, alleen om aan te geven dat er maar weinig ruiters zo veelzijdig zijn op hoog niveau als Klimke