'Paar idioten' houden de drafsport overeind

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'Paar idioten' houden de drafsport overeind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-12 06:48

www.depers.nl

De drafsport in Nederland heeft het moeilijk. Gokkers haken af en financiële problemen zijn het gevolg. Maar in Wolvega gloort hoop.

Derek Buitenzorg is pas een jaar of twee. Maar wél de trotse eigenaar van een Twitteraccount én een eigen docusoap op Omrop Fryslân. Derek was in december bovendien het onderwerp van een Friese kersthit. Us Derekschopte het tot nummer 41 in de Fryske Top 100. Derek is wereldberoemd, in Friesland dan. Gelukkig maar. Vier maanden geleden was Derek nog ten dode opgeschreven.

Derek is een paard. Getraind om ooit te schitteren in de drafsport. Maar tijdens een veiling in oktober zat niemand te wachten op Derek. Een handelaar bood uiteindelijk 100 euro. Waarschijnlijk om hem binnen afzienbare tijd door te sturen naar de slacht. Die gedachte stak de sportredactie van Omrop Fryslân. Ze trokken er allemaal de portemonnee en namen Derek uiteindelijk voor 250 euro over. Derek krijgt nu alsnog de kans die hij verdient.

Het verhaal van Derek tekent de penibele staat van de sport. Veel te veel gokkers hebben het contact met de Nederlandse drafsport verloren. Zij vormen dé bron van inkomsten voor de sport. De gevolgen laten zich raden: financiële problemen. Maar in Wolvega gloort voorzichtig hoop.

De drafbaan in het Friese plaatsje worstelde een kleine twee jaar geleden nog met dezelfde ellende die de Nederlandse drafsport teisterde. De baan ging in 2010 failliet en zou veranderen in bouwgrond. Weg traditie. Totdat een selecte groep investeerders – lees: paardenliefhebbers – de grond van de oude baan opkocht en renoveerde tot de meest aantrekkelijke drafbaan van Europa.

Om die reden zit Egbert Oosterhof nu met een trots gevoel in de business lounge van het nieuwe Victoria Park. Hij is een van de lokale investeerders geweest die de oude baan lange tijd in leven hebben gehouden. Nu zit hij hier als paardeneigenaar. ‘Ik ben opgegroeid met deze sport. Ooit heb ik tegen mezelf gezegd: als ik de mogelijkheid krijg een paard te bezitten, dan doe ik dat. Dat is een beetje uit de hand gelopen. Ik heb nu 25 paarden, allemaal dravers. Vanavond staat er hier één aan de start.’

Oosterhof noemt zichzelf gekscherend een ‘idioot’. Simpelweg omdat hij tot de steeds kleinere groep paardeneigenaren behoort die nog in de drafsport stappen. Rijk wordt hij er niet mee, niet in Nederland tenminste. ‘Als je het allemaal honderd procent zakelijk bekijkt, dan moet je er snel mee ophouden. Een drafpaard kan in Nederland niet uit. De sport heeft het moeilijk, heel moeilijk.’

Victoria Park-manager Fred Lukje erkent dat de sport van ver moet komen. Tegelijkertijd vindt hij zichzelf op de statribune van het complex terug met honderden enthousiastelingen die hun inzetten naar de winst proberen te schreeuwen. Hij lacht. ‘Echt, ik heb ze hier zien staan, de meest deftige dames in hun mantelpakjes. Maar zodra ze een euro op een paard hadden ingezet, stonden ze hier vol emotie te schreeuwen. Probleem is dat veel mensen de sport en zijn mogelijkheden niet of onvoldoende kennen.’

De drafbaan van Wolvega vormt een oase in een verder dor draflandschap. Lukje kan het Victoria Park exploiteren, omdat de luxe accommodatie multifunctioneel is ingericht. De Friese drafbaan is niet alleen afhankelijk van de circa veertig drafsportevenementen per jaar.

Lukje schat het aantal toeschouwers deze avond op ongeveer 1.200. Tijdens de topdagen kan hij rekenen op drie- tot vierduizend bezoekers. ‘Zoals er in het voetbal ook minder mensen interesse hebben in MVV tegen FC Dordrecht.’

De manager loopt naar de commentaarruimte, in de nok van het complex. Daar schreeuwen twee Franse commentaren zich tijdens elke race helemaal suf. Dat zit zo: de drafwedstrijden in Wolvega zijn deze winter live te volgen in heel Frankrijk. Lukje legt uit: ‘Omdat de Franse provinciebanen deze maanden veelal dicht zijn, hebben we een overeenkomst gesloten. De sport is daar immens. Vorig jaar werd er zo’n 10 miljard omgezet, daarmee was het de derde industrie van het land. De toeschouwers hier zetten op één avond ongeveer 50.000 euro in, maar vanuit Frankrijk wordt er vanavond een paar miljoen ingezet op deze wedstrijden.’

De samenwerking met de Fransen doet het prijzengeld in Wolvega goed. De winnaar van één race ontvangt nu drieduizend euro, hetgeen verdeeld moet worden onder eigenaar, trainer en pikeur. ‘Maar op normale koersdagen is de eerste prijs 800 euro’, vertelt Oosterhof. ‘En een drafpaard kost op jaarbasis ongeveer 10.000 euro. Dus reken maar uit.’

Pikeur André Bakker schetst de gevolgen: ‘Veel paardeneigenaren stoppen om die reden met de sport. Dat zorgt weer voor problemen voor de koersen, omdat de kwaliteit van de paarden achteruit holt.’

Oosterhof spreekt over een vicieuze cirkel. Het wedproduct verliest zijn aantrekkelijkheid op het moment dat het aantal drafpaarden afneemt. En juist de inzetten van de gokkers vormen de grootste bron van inkomsten. ‘We moeten het daarom hebben van een paar idioten, hobbyisten zoals ik. Maar net als veel andere eigenaren probeer ik het nog wel een beetje zakelijk te bekijken. Daarom wijken we veel uit naar het buitenland. Maandag (vanavond, red.) zit ik in Parijs, daar is de eerste prijs 22.000 euro. Dat gaat qua inkomsten allemaal net iets sneller.’

De hoop van Oosterhof is gevestigd op een navolging van het voorzichtige succes van de drafbaan in Wolvega. En misschien wel een heel klein beetje op Derek.

macke

Re: 'Paar idioten' houden de drafsport overeind

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 09:38

Zo is het!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:12

Goed zo.. genoeg dingen waar je op en mee kan gokken en waar geen dieren in betrokken zijn.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:13

Zijn jullie reacties nav de titel of het artikel? De titel doet vermoeden dat het echt idioten zijn, maar ik vind het artikel aardig positief :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:17

Het gaat hier over paarden die met 2 jaar voor de sulky staan. Hoe wil je precies dat ik daar positief op reageer?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:19

Gaan ze niet dood aan hoor. Die van mij is ook als jaarling beleerd en heeft als 2 jarige gekoerst. Ze is nu 10, heeft er al heel wat endurancekilometers op zitten, rijdt TREC wedstrijden en doet dressuur. Staat nog perfect op de benen en heeft nooit wat :) *even afkloppen*

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:22

Als "gaan ze niet dood aan hoor" de gebruikelijke stelling en een paard dat uitwendig nog geen letsel vertoont de beargumentie hiervoor is in de drafsport, dan snap ik prima waarom men van idioten spreekt...

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:33

Dat is mijn mening he, niet die van iedereen in de drafsport. Iemand daarom een idioot noemen vind ik ook niet bepaald vriendelijk.

Ik wil best een keer een discussie aangaan over tweejarigen, maar daar gaat dit topic niet over. Dit gaat over een drafbaan die probeert te overleven. Daar koersen paarden die topsporters zijn, die duizenden euro's verdiend hebben. Dat verdiend wel wat meer respect, vind ik.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:38

Imo is een kinderarbeid (want dat is het in feite) dan niet de manier om dat respect te tonen.

Verder vind ik het een prachtige sport, eerlijk waar. En ik snap dat geld problemen het alleen maar belangrijker maken dat de paarden in deze sport zo vroeg mogelijk starten. Maar dat betekent niet dat er niets aan gedaan moet worden. Het kan altijd beter. Geld voor dressuur western springen alles. Ik heb het simpelweg niet op de wedstrijd sport, er is helaas te vaak gebleken dat die ten koste van de dieren gaat.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:46

Tweejarigenkoersen zijn maar een klein deel van de koersen. Lang niet alle Dravers starten als tweejarige en láng niet iedereen wil dat zijn paard zo vroeg mogelijk start.

Dat jij niet van wedstrijdsport houdt is jouw mening, ik vind topsport fantastisch :j

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:51

Topsport is fantastisch. Maar dat hoeft niet persé binnen de wedstrijdsport te gebeuren.
Wedstrijdsport zou fantastisch kunnen zijn. Maar het huidige systeem laat helaas te wensen over. Voor de dieren dan toch.

Maar het gebeurt dus wel. Het is goed dat (in aardig wat takken van de sport) mensen na beginnen te denken over wanneer in rijden. En niet meer klakkeloos volgen. Maar imo zou in de wedstrijdsport, langzaam maar zeker (je wilt niet in een keer alles en iedereen failliet doen gaan) een normale grens wat betrefd leeftijd gesteld mogen worden.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:52

Beetje kort door de bocht commentaar Gypsy.

Voor menig draver wordt stukken beter gezorgd dan al die rijpaarden achter huisjes, bij de boer of in maneges.
Ze worden behandeld als topsporters (wat ze ook zijn) en er is langdurig onderzoek gedaan naar belastbaarheid van dravers in alle leeftijdsklasses.
Ik denk dat je in NL beter een (hobby)draver kunt zijn dan een (hobby)rijpaard. Juist omdat er sport mee gemoeid is en er prestaties worden verwacht worden de dieren heel goed verzorgd, getraind, gevoerd, fysio, osteopathie etc. En ja, er gaat er wel eens eentje stuk om het zo te zeggen, maar dat gebeurt ook aan de lopende band in alle andere takken van (recreatief) paardengebruik.

Op de fotos in je profiel zie ik je ook op een paard zitten. Dat is ook zielig, moet je niet doen. Daar is hij niet voor gemaakt. Hoe oud was dat dier toen er op gereden werd?? Als je eerlijk bent stap je pas op een paard als hij volgroeid is (of liever helemaal niet) en dat is hij pas bij 8 jaar!'
Trekken schaadt een paard veel minder dan dragen. En bewegen is zeer goed voor het skelet van een paard dus wat is er op tegen? Alles met mate.
Je kunt je beter eerst verdiepen in iets dan dit soort ongefundeerde uitspraken te doen.

BenneBeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:57

Hopelijk doen ze ook een poging Duindigt uit het dal te trekken. Ren én drafsport beiden fantastisch, de drive en 'sensatie' zijn hetzelfde als dressuur/springen/western op hoog niveau! Zo ook de paarden, stuk voor stuk topsporters. Een paard is een paard en geen mens, stop er eens mee dit te vergelijken! Deze sport heeft evenveel recht te bestaan als al de andere hippische sporten, wellicht wel meer! Want hier is de paardensport groot mee geworden. Zo dat was mijn wijze raad voor vandaag =)

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 13:59

WendyBZ schreef:
Gaan ze niet dood aan hoor. Die van mij is ook als jaarling beleerd en heeft als 2 jarige gekoerst. Ze is nu 10, heeft er al heel wat endurancekilometers op zitten, rijdt TREC wedstrijden en doet dressuur. Staat nog perfect op de benen en heeft nooit wat :) *even afkloppen*
Je doet zo'n beetje alles wat los en vast zit met je paarden 8-) erg mooi jullie zo veelzijdig aan het werk te zien, er straalt aan alle kanten af dat je met wederzijds respect bezig bent.
En vindt dat je sportief je opstelt hier tegenover alle reacties, teken dat je openstaat voor ieder zijn mening.
Ik heb het ook niet zo op met dieren topprestaties te leveren en al helemaal niet op de combinatie: "gokken & paarden" omdat dan het belang van een paard snel ondergeschikt kan raken aan de winsten.
Maar ieder zijn ding....: er worden wel veel slechtere dingen uitgevreten met onze vrienden.

_Jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:00

Sinds ik mijn nieuwe baan heb, waar ik een baas heb die 2 stallen heeft in NL en FR in de drafsport, vind ik het toch steeds interessanter worden! Ik weet er nog niet veel over maar vind het een onwijs mooie sport om te zien!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:01

Gevalletje de klok horen luiden maar de klepel niet weten te vinden.
8 jaar, daar mag je bij een rijpaard hengst/ruin van 1.75 zeker vanuit gaan ja. Dan is het dier pas volgroeid. Echter, mocht het je opgevallen zijn, daar zit ik niet op. Dus geen zorgen, ik weet waar ik mee bezig ben.

En sorry, maar alle knappe koppen in deze wereld maken het nog niet oké dat een klein kind, zulk werk verricht. Of dat er voor een sport zoveel gefokt word dat prima paarden zoals danny overschot worden en gered moeten worden. Het klopt simpelweg niet. Dat er in de dressuur wereld ook veel ellende is ben ik volledig met je eens. Maar daar moet je imo niet naar kijken. Je kunt altijd wel iets vinden dat zieliger is. Maar daar word je zelf niet beter van! Hou de eer dus aan jezelf, en ga niet vergelijken om er zelf beter uit te komen. Als je dat moet doen om de drafsport nog oké te laten klinken, is het wel heel triest gesteld ermee.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:04

BenneBeertje schreef:
Hopelijk doen ze ook een poging Duindigt uit het dal te trekken. Ren én drafsport beiden fantastisch, de drive en 'sensatie' zijn hetzelfde als dressuur/springen/western op hoog niveau!

Nou blijkbaar is er toch iets wezenlijk anders, want al die andere paardensport weet te bestaan zonder geld van de gokkers.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:05

Gokken is het ook eigenlijk niet he. Gokken is gewoon wat verzinnen en hopen dat je wat wint, maar dit is echt wedden. Het is wel een kansspel, maar als je wat verstand hebt en je kent de verrichtingen van een paard dan kan je meer kans hebben :)

Het prijzengeld komt wel van opbrengsten van het wedden, maar er zit niet altijd een relatie tussen wedders en eigenaren. Tuurlijk wedden eigenaren wel op hun eigen paard, maar er is een grote groep mensen die op paarden wedt als hobby, maar die zelf geen paard hebben.
Kleine eigenaren hebben een koerspaard niet voor het geld, om dat idee maar even uit de wereld te helpen :') Een paard in training kost zo'n 600 euro in de maand. Een koers winnen levert misschien 800 euro op. En er zijn niet veel paarden die elke week winnen :+ Het is liefhebberij, een (dure :=) hobby.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:09

Judith_VB schreef:
Ik denk dat je in NL beter een (hobby)draver kunt zijn dan een (hobby)rijpaard. Juist omdat er sport mee gemoeid is en er prestaties worden verwacht worden de dieren heel goed verzorgd, getraind, gevoerd, fysio, osteopathie etc. Je kunt je beter eerst verdiepen in iets dan dit soort ongefundeerde uitspraken te doen.

Ik heb 6 jaar lang (hobby)dravers verzorgt voor mijn werk, ik heb ook al 15 jaar een (hobby)paard, ik ben toch liever het (hobby)paard.
Maar ik snap je punt wel hoor.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:11

Ik wou dat ik kon wedden op de uitslag van dressuur of springpaarden. Ik ben het er niet mee eens dat mensen zeggen dat de andere tak van sporten wel kunnen bestaan zonder gokkers. Daar wordt ook flink in geïnvesteerd. De drafsport is (volgens het artikel) in nederland eigenlijk te onbekend en te klein dan heb je minder investeerders en de gokkers hielden het dus in stand.
Ik heb zelf een paar jaar een draver mogen hebben, schitterend paard super lief heb er zelf veel fouten mee gemaakt en veel van mogen leren. Ik denk niet dat dit topic bedoeld is om te discussiëren over leeftijd van inrijden.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:45

Gypsy schreef:
Gevalletje de klok horen luiden maar de klepel niet weten te vinden.
8 jaar, daar mag je bij een rijpaard hengst/ruin van 1.75 zeker vanuit gaan ja. Dan is het dier pas volgroeid. Echter, mocht het je opgevallen zijn, daar zit ik niet op. Dus geen zorgen, ik weet waar ik mee bezig ben.

En sorry, maar alle knappe koppen in deze wereld maken het nog niet oké dat een klein kind, zulk werk verricht. Of dat er voor een sport zoveel gefokt word dat prima paarden zoals danny overschot worden en gered moeten worden. Het klopt simpelweg niet. Dat er in de dressuur wereld ook veel ellende is ben ik volledig met je eens. Maar daar moet je imo niet naar kijken. Je kunt altijd wel iets vinden dat zieliger is. Maar daar word je zelf niet beter van! Hou de eer dus aan jezelf, en ga niet vergelijken om er zelf beter uit te komen. Als je dat moet doen om de drafsport nog oké te laten klinken, is het wel heel triest gesteld ermee.

Grote paarden zal je ook niet snel vinden in tweejarigenkoersen. Grote paarden zijn slap, die hebben meer tijd nodig.

Overschot heb je niet meer in de drafsport... Het aantal gedekte merries is in een jaar of vijf tijd gehalveerd. Er zijn afgelopen jaar 367 merries gedekt in Nederland.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 14:52

Even weer on-topic ;)
Ik vind het een dappere poging van deze idioten om het zinkende schip, wat de drafsport in NL lijk te zijn, weer vlot proberen te trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 15:00

Balen van de sport, ik hoop dat het goedkomt maar ik ben er bang voor. Gelukkig zijn de kortebanen nog wel populair. Wilde er zelf nog eentje opzetten maar dat vind ik nu te risicovol.

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 21:05

Ik zag hier iemand reageren dat het slecht is dat er op de paarden gegokt worden omdat paarden zo sneller ten kosten gaan voor belangen van derden.
Hier ben ik het deels mee eens, maar je kunt het ook van de andere kant bekijken.
Iemand gokt op jou paard en verwacht dus dat er een eerlijk spel is.
Daarmee bedoel ik dat iedereen zich aan de spelregels houdt.
Deze spelregels zijn er erg veel en gaat ook over het welzijn van de dieren, zowel direct als indirect.
Om het vertrouwen van de klanten ( de wedders) te behouden zorgt het comité er voor dat de deelnemers zich aan de spelregels houden.
Immers anders verlies van klanten en dan kom je dus in een neerwaarste spiraal.

Xbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:44

Judith helemaal mee eens! :)