Chippen en brandmerken even stressvol.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Chippen en brandmerken even stressvol.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-12 19:22

Bron:www.thehorse.com

Er is al langere tijd discussie wat nou erger is, brandmerken of chippen, en daarom is er onderzoek naar gedaan.
Het gaat helaas om een mar kleinschalig onderzoek waarbij 14 veulens zijn gebruikt, waarvan 7 zijn gechipped en 7 zij gebrandmerkt.
De stressniveaux zijn gemeten middels hartslag, lichamelijke reacties, cortisol (stresshormoon) niveaux in het speeksel en huidtemperatuur.
Er zijn geen belangrijke verschillen gevonden in reacties. Men was verbaasd dat er geen langere reactie was op het brandmerken. Het corisol nievau was licht hoger, maar bereikte geen statistische belangrijkheid.
Ondanks het feit dat het wel aantoonbaar stressvol was, was het niet zo stressvol als afspenen, transport of zelfs training.
Er werd ook, opvallend genoeg, niet op de beide types behandeling gereageerd met extreem gedrag als schoppen of steigeren.

Het meest opvallende feit was dat de veulens het stevig vastgehouden worden bijna net zo erg vonden als het brandmerken of chippen.

Toch wordt het brandmerken als "slechter" gezien omdat het de heel huidtemperatuur omhoog brengt, niet alleen bij het merk, en
er treedt huidsterfte op op de plek van het merk, anders dan bij microchippen.

Valentinow

Re: Chippen en brandmerken even stressvol.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-12 19:25

Dit verwonderd mij toch :). Maar als he toch gelijk is, en ik snap zeker wel dat er iets van registratie moet zijn. Lijkt mij het chippen toch beter omdat het dan toch iets "minder" is dat niet de gehele huidtemperatuur naar boven brengt.

Maar ik vind het toch zeer bijzonder dat het even stressvol is :=

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 08:38

hmm, weet niet of het een goede vergelijking is, maar ik heb me laatst aan onze kachel verbrand, maar heb hier erg lang last van gehad, niet ff een paar minuutjes, of ik er al die tijd stresshormoon van aangemaakt heb, durf ik niet te zeggen, maar zeer deed het wel, een chip heb ik nooit gehad, wel diverse spuiten, als ik mag kiezen, doe mij maar een spuit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 15:57

Ik vind brandmerken barbaars, en niet meer van deze tijd, dat vind ik dan toch wel een reden om het af te wijzen. Ik vraag me af of chippen nog steeds zo stressvol is als de geleider rustig en kalm is en de veulens niet heel stevig worden vastgehouden.

Misschien is het wel het gedrag van de mensen eromheen wat de stress oplevert......

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-12 18:10

joyfordogs schreef:
hmm, weet niet of het een goede vergelijking is, maar ik heb me laatst aan onze kachel verbrand, maar heb hier erg lang last van gehad, niet ff een paar minuutjes, of ik er al die tijd stresshormoon van aangemaakt heb, durf ik niet te zeggen, maar zeer deed het wel, een chip heb ik nooit gehad, wel diverse spuiten, als ik mag kiezen, doe mij maar een spuit.

Als jij je aan de kachel brandt, trek je het lichaamsdeel terug en krijg je een pijnlijke blaar. Een brandmerk wordt dieper gezet waardoor de zenuwen kapot gaan, waardoor er dus geen pijn meer ervaren wordt.
Paarden reageren verder ook niet meer als je daarna aan het brandmerk zit. Als het traumatisch geweest zou zijn, lukte dat niet.

"Barbaars en niet van deze tijd"...Je baseert die mening op gevoel en niet op feiten.
Het blijkt dus NIET barbaars.
Een brandmerk herken je van afstand, voor het bekijken van het chipnummer moet het dier gevangen... Ook weer stress.
Het alternatief wordt hier in Portugal bij in het wild levende ponies ook gebruikt, en dat is oormerken...
Alsof dat zo leuk is. Maar wel van deze tijd... ;)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 18:26

tja, ik heb het brandmerken gezien en ook de voorbereidingen, ik blijf er een gemengd gevoel bij houden, tijdens het merken, zie ik paarden vaak toch heel graag weg willen, dat zal niet zo zijn als het prettig is. Met chippen heb ik hier nog nooit iets raars meegemaakt, maar heb wel van andere, verhalen gehoord dat het veulen zwaar tegenwerkte.
In brazilie (waar het paarden ras wat wij hebben vandaan komt) worden de paarden ook gebrandmerkt, ik betrapte mezelf erop dat ik merken ging herkennen en daardoor wist waar het dier vandaan kwam, oftewel, bij welke haras deze is gefokt.
ook waren er veel paarden met nummers gebrandmerkt, dat vond ik zelf best wel lelijk.
Ik ben geen zwaar tegenstander van brandmerken, maar zal het zeker niet aanmoedigen en ik vind het moeilijk te geloven dat het wat betreft stress, op hetzelfde nivo ligt, als chippen.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:47

Nog even terugdenkend aan mijn verbrannding, door omstandighed, kon ik niet snel terugtrekken met als gevolg dat ik nu ook een brandmerk heb. De wond op zich viel mee wat betreft pijn, maar aan de spier eronder, had ik erg veel pijn, terwyl je probleemloos aan de wond zelf kon komen, ik was op 3 plaatsen verbrand, die andere 2 plekken deden wel pijn, die zij. Netjes genezen. Dus ik denk nog steeds dat t echt meer pijn doet.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:48

Verbaasd me wel. Ik heb mijn vorige pony ook laten chippen, en die was meer bezig met dat er naast de kliniek een groot grasveld was, dan met het feit dat hij gechipt werd.

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 19:52

Ik ben tegen brandmerken, dat is echt niet meer van deze tijd.
Vriesmerken vind ik beter al ziet het er ook erg lelijk uit.
Oren knippen vind ik helemaal niets. Bij lammeren die oorbellen hebben, scheuren deze vaak uit.
Chippen vind ik wel een stuk beter.

boefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:02

Dit vind ik niet een goed onderzoek of beter gezegd geen goede conclusie van het onderzoek.
De meeste stress blijkt te komen uit het strak vastgehouden worden.
Dat alleen al bewijst dat brandmerken stressvoller is.
Een veulen dat goed in de hand is, hoef je nauwelijks vast te houden met chippen. Probeer dat eens met brandmerken! Chippen kan dus met weinig stress, brandmerken niet.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:06

Ik vind het ook wat twijfelachtig. Mijn veulen was met chippen heel rustig, geen stress, geen paniek. Ze stond heel rustig te niksen. Kan me niet voorstellen dat het met een brandmerk hetzelfde gaat

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 20:09

Ik vind een paard met een brandmerk ook wel wat hebben mits het niet van die mega grote cijfers zijn.
Het is meteen duidelijk wat het ras is, waar die vandaag komt en soms ook hoe oud het dier is.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:28

Er wordt hier wel vergeten dat chippen gevolgen kan hebben op de langere termijn. Ga maar eens even googelen. Er zijn paarden die later ontstekingen krijgen of soort van allergische reacties. Mijn hond heeft een chip (in het asiel gedaan) dit plekje is altijd gevoelig.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 19:35

Is er nog verschil in warm of koud brandmerken bekeken? Is er nog gekeken naar het verschil dus van stevig vasthouden of niet?

Vind het persoonlijk toch nog een te klein onderzoek om echte grote conclusies uit te trekken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-12 14:46

Het gaat om BRANDmerken. "Koud" merken heet VRIESmerken. Dat is niet getest. Daarvan weten ze dat het niet pijnlijk is.
Het vasthouden daarvoor zou echter waarschijnlijk even stressvol zijn geweest voor de veulens.

Er is niet getest op lossig vasthouden, het lijkt mij te gaan om veulens op een instituut en niet zo zeer die in de hand zijn grootgebracht. Deze lijken mij wel het meest geschikt om een natuurlijke reactie te krijgen.

Bij veulens/paarden die gewend zijn aan de hand te staan, en aangeraakt is OOK WEINIG REACTIE OP BRANDMERKEN. Dit heeft iedereen vroeger ook op Nederlandse keuringen waar gebrandmerkt werd kunnen ervaren.
Het is dus niet zo dat ze bij chippen zouden staan en bij brandmerken gek doen. Een veulen dat naalden okay vindt, vind brandmerken ook okay een veulen dat niet okay is met naalden zal ook niet okay zijn met brandmerken. Dat zit niet in de methode maar in het veulen. Dat weet ik dan nog wel uit eigen ervaringen.

Het is de handeling dat leid naar de behandeling, dus het vangen en vasthouden, en niet de behandeling zelf die tot stress leidt.
Mensen die brandmerken zielig (of zelfs barbaars) vinden reageren over het algemeen uit een al bestaande weerstand.
Afspenen en verhuizen wordt ook als zeer ingrijpend ervaren en geen mens die daarvan zegt dat het 'barbaars" is.

Ik ben het eens dat het een te kleinschalig onderzoek is en het zijn ook maar gewoon eerste resultaten, maar het geeft wel een indicatie.
Ik weet niet of het uitreksel ook gelezen is?
Citaat:
Physiological and behavioural responses of young horses to hot iron branding and microchip implantation.
Erber R, Wulf M, Becker-Birck M, Kaps S, Aurich JE, Möstl E, Aurich C.
Source
Graf Lehndorff Institute for Equine Science, 16845 Neustadt (Dosse), Germany; Center for Artificial Insemination and Embryo Transfer, University of Veterinary Sciences, 1210 Vienna, Austria.

Abstract

Branding is the traditional and well-established method used to mark horses, but recently microchip transponders for implantation have become available. In this study, behaviour, physiological stress variables and skin temperature in foals were determined in response to hot-iron branding (n=7) and microchip implantation (n=7). Salivary cortisol concentrations increased in response to branding (1.8±0.2ng/mL) and microchip implantation (1.4±0.1ng/mL), but cortisol release over time did not differ. In response to both manipulations there was a transient increase in heart rate (P<0.001) and heart rate variability (P<0.01). Branding and microchip implantation induced a comparable aversive behaviour (branding, score 3.86±0.85; microchip, score 4.00±0.82). Both techniques thus caused similar physiological and behavioural changes indicative of stress. Acutely, implantation of a microchip was as stressful as branding in foals. Branding caused a necrotising skin burn lasting at least 7days. Moreover branding, but not microchip implantation (P<0.001), was accompanied by a generalized increase in skin temperature which was comparable to low degree post-burn hypermetabolism in humans.
Copyright © 2011 Elsevier Ltd. All rights reserved.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 14:52

Nikass schreef:
Er wordt hier wel vergeten dat chippen gevolgen kan hebben op de langere termijn. Ga maar eens even googelen. Er zijn paarden die later ontstekingen krijgen of soort van allergische reacties. Mijn hond heeft een chip (in het asiel gedaan) dit plekje is altijd gevoelig.

Dan is de chip niet onder de huid, maar in de huid of in een spier gezet (dus verkeerd).
Een goed gezette chip levert nooit problemen omdat hij steriel is.