China lijkt mooie groeimarkt Friese paarden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

China lijkt mooie groeimarkt Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-12 22:30

http://www.frieschdagblad.nl/

Opkomende economieën als China en Brazilië zijn interessant voor de afzet van Friese paarden. Met name China, is volgens directeur Ids Hellinga van de Koninklijke Vereniging Friesch Paarden-Stamboek, een groeimarkt. Hij verwacht komend weekend voor het eerst Chinezen te verwelkomen op de hengstenkeuring in het WTC-Expo in Leeuwarden.

Volgens Hellinga staat de paardensport in China nog in de kinderschoenen. Maar het ziet er naar uit dat er steeds meer paarden nodig zijn om aan de behoefte te voldoen. Maneges, in China worden ze clubs genoemd, schieten als paddenstoelen uit de grond. De overheid stimuleert dat.
Hellinga geeft aan dat Chinese paardenliefhebbers vooral belangstelling hebben voor de springsport. Registratie en fokkerij van paarden komt nog niet goed van de grond. Daar komt bij dat particulieren in China geen paarden mogen houden en dat zij ook niet met een paardentrailer de openbare weg op mogen. Het houden van paarden is een zaak van de clubs.

Hellinga schat het aantal Friese paarden in China momenteel op honderdvijftig. Dat aantal kan volgens hem de komende jaren flink toenemen. Een bezoek van een groepje Chinezen aan de hengstenkeuring kan daaraan bijdragen. Mogelijk komen ook enkele journalisten van het Chinese paardenmagazine Horsemanship mee.

De hengstenkeuring, die steeds begin januari wordt gehouden, is het visitekaartje van het Friesch Paarden-Stamboek. De keuring, die donderdag begint en op zaterdagmiddag haar apotheose beleeft, trekt veel buitenlandse belangstelling. Vorig jaar waren er bezoekers uit veertig verschillende landen. Hellinga gaat er vanuit dat dit jaar dus China aan dit rijtje wordt toegevoegd.

In november bracht een delegatie van het Friesch Paarden-Stamboek een bezoek aan China. Het stamboek stond met een stand op een grote hippische beurs in Shanghai. Ook enkele Friese paardenhandelaren, onder wie Germ Aise Bouma van Henswoude uit Aldeboarn en Anne Okkema van Stal Okkema uit Britswert, waren daar aanwezig.

Hellinga meent dat de paardenhouderij in China nog een lange weg heeft te gaan. De infrastructuur en het kennisniveau op het gebied van paarden is volgens hem minimaal. Dierenartsen zijn er nauwelijks, goed paardenvoer is amper voorhanden en de registratie van paarden laat te wensen over. ,,Om de bisten te registrearjen knippe se in stikje út it ear fan it hynder”, aldus de directeur van het paardenstamboek.
In China bracht de KFPS-delegatie ook een bezoek aan stoeterij Heilan bij Shanghai. Hellinga raakte onder de indruk van dit bedrijf. Een ministad met hotels, golfbanen en restaurants. Maar het paard staat er centraal. Ze zagen stallen met twee verdiepingen, compleet met een paardenlift. Er zijn diverse rijhallen. Maar het pronkstuk van de stoeterij is het theater, waar iedere zaterdag een grote paardenshow wordt gegeven.
Op Heilan verblijven momenteel 350 (niet alleen Friese) paarden. Ze zijn allemaal geleverd door stal Henswoude uit Aldeboarn. De Chinese stoeterij heeft de ambitie om te groeien naar zo’n duizend paarden. Als het aan eigenaar Bouma van Henswoude ligt zullen ook deze paarden door zijn bedrijf worden geleverd. Bouma wijst op de bijzondere relatie, die hij heeft opgebouwd met Heilan. Hij ziet de Chinese stoeterij als zijn paradepaardje.

Bouma geeft aan dat het niet gemakkelijk is om paarden af te zetten in China. De laatste jaren exporteerde hij zo’n zestig à zeventig paarden naar dit land. ,,Wy binne dêr al jierren thús en hawwe alles yn eigen behear. Minsken moatte dy earst kennen leare, dy fertrouwe. As’t net thús bist op de Sinese merk, hoechst der net oan te begjinnen.”

Bouma juicht het toe dat het Friesch Paarden-Stamboek de export van Friese paarden naar China wil bevorderen. Maar in zijn beleving had het paardenstamboek wel wat eerder de export van Friese paarden naar dit land mogen ondersteunen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:55

Sammie schreef:
http://www.frieschdagblad.nl/

Opkomende economieën als China en Brazilië zijn interessant voor de afzet van Friese paarden. Met name China, is volgens directeur Ids Hellinga van de Koninklijke Vereniging Friesch Paarden-Stamboek, een groeimarkt.
........
Hellinga geeft aan dat Chinese paardenliefhebbers vooral belangstelling hebben voor de springsport.

Interessante combinatie :D :+

Dszjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:57

Hahah ja dat was ook mijn gedachte :o

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 22:58

Nou idd :D

De chinezen springen er zeker over heen!

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:16

Haha ik was het mn vriend aan het voorlezen en we moesten lachen om het springen. haha

Ninette

Re: China lijkt mooie groeimarkt Friese paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 23:37

hmmm, ik vind China nou niet echt een diervriendelijk land?? zou eigelijks mijn paarden daar niet heen willen.
en niet veel kennis, niet het juiste voer en 1000 paarden op 1 club?

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 06:52

Ninette schreef:
hmmm, ik vind China nou niet echt een diervriendelijk land?? zou eigelijks mijn paarden daar niet heen willen.
en niet veel kennis, niet het juiste voer en 1000 paarden op 1 club?

China is héél groot. In de armoedige wijken zijn ze niet diervriendelijk misschien, en onder de chinezen zelf zijn ook grote cultuurverschillen. In de luxe wijken zijn wel gek op mooie spullen en mooie paarden.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 08:38

springen met friezen? Koop dan gewoon een kwpner :+

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 08:59

Prachtig die beschrijving van die club, ben dan misschien wat cynisch maar vraag me af hoeveel weiland/paddocks ze hebben voor zoveel paarden..

Bijzonder trouwens dat je als particulier geen paard mag bezitten. Best l*llig voor de boeren mn..

MJR_Tjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:08

Een paardenlift? := wow, dat klinkt echt als zo'n hightec film ofso haha

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 09:49

Zou eerst even een reisje van een paar maanden door China maken en dan overdenken of je een paard
dat dierenleven/leed wilt aandoen.
Ik was na een langdurig bezoek aan China een ervaring rijker, na die cultuurshock kon ik gelukkig weer terug.

ElLafayette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:09

onze paardenvoerproducenten exporteren gewoon voer naar china hoor, in china wordt gewoon het zelfde voer verkocht.

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:12

Kunnen ze dat fries ook even vertalen?! :(
Er waren hier chinezen voor een paard van ons. Ze kochten hem en voor die gehaald zou worden vertoonden ze nog een filmpje van hun paardenclub. Mmmwah, daar werden we niet echt vrolijk van eerlijk gezegd. Doen we dus niet weer! Hoewel ze echt wel gek zijn op hun dieren hebben ze gewoon te weinig spullen en kennis.
Misschien word er wel voer geexporteerd maar ze hebben haast geen ruwvoer en dat importeren ze niet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:17

Dat is niet het enige wat er moet komen hé, stro en hooi is van heel slechte kwaliteit, het gaat niet alleen om krachtvoer, en er zijn ook heel weinig mensen die voer uit Europa halen. Zij denken dat paarden kunnen gedijen op zemelen.

Vertaling: "Om de beesten te registreren knippen ze een stukje uit het oor van het paard" (Ids Hellinga) en "Wij zijn er al jaren thuis en hebben alles in eigen beheer. Mensen moeten je eerst leren kennen, je vertrouwen". Als je niet thuis bent op de Chinese markt, hoef je er niet aan te beginnen". (Bouma)

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:34

Dan zou ik toch nog liever naar Brazilië verkopen dan naar china. Zo te lezen hebben ze daar echt geen verstand van dieren houden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 10:49

Aan de andere kant, wellicht hebben ze vooral geen ervaring en alle begin is moeizaam...

Maar ik ben wel eens vaker wat te optimistisch genoemd

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:43

Ze kunnen er vast nog wat lekkers van maken als het niet lukt :+

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:48

Afbeelding

purkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 11:53

:( ik zie die nuchtere Fries al aankomen op plaats van bestemming
'paardenflat' 50ste verdieping met binnenbak... eerst even aanschuiven in de lift svp

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 12:10

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:02

Van de foto, van de flat krijg ik een naar gevoel.. :n

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 15:39

xx_Kelly_xx schreef:
Van de foto, van de flat krijg ik een naar gevoel.. :n

Hebben we in NL ook hoor, in DH of A'Dam heb ik het gezien bij een politiepaarden rapportage. De paarden gaan gewoon de trap op, alleen is de trap gemaakt van rubber zoals je bij laadkleppen ziet, vind het niet zo'n probleem. Als ze maar niet 23/7 op stal staan.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 16:05

En het zou me niks verbazen als die strakjes leuk gaan meedraaien in de springsport. Je kunt veel van chinezen zeggen maar als die sportgewijs wat willen dan stoppen ze niet voor ze er retegoed in zijn..

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 17:14

Misschien is dit dan ook een stapje in de goede richting voor het algehele dierenbeleid in China.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 19:01

vriendelijk no frisian, heel leuk!

On topic: onze KWPN is ook via deze route in China gekomen, filmpjes op internet zien er erg profi uit.
http://www.heilanequestrian.com/
als iemand de gb knop aan het werk krijgt dan ben ik ook weer blij!