Holger Wulschner en Clausen.
De Duitse springruiter Holger Wulschner laat zijn zestien jaar oude toppaard Clausen met pensioen gaan.
Wulschner schrijft op zijn website: "Nu ik in CavityG een waardige opvolger heb gevonden en Cefalo zich goed lijkt te ontwikkelen, denk ik dat het tijd is om Clausen afscheid te laten nemen van de sport. Hij gaat nog steeds erg graag mee op wedstrijd, maar zijn fysieke conditie werkt hem soms nog weleens tegen en hij heeft zoveel goede dingen voor mij gedaan dat het nu tijd is dat we dit besluit voor hem nemen. Hij zal vanaf nu mogen genieten van een heerlijk leven op de wei. Uiteraard blijft hij wel bij ons op stal staan.
Clausen en Wulschner wonnen samen twee keer de Gouden Zweep van Norten-Hardenberg en wisten ook een zege te behalen in de Prijs van Europa tijdens CHIO Aken. Clausen verdiende ongeveer 400.000 euro voor zijn ruiter.
Toen de Calato x Corleone zoon jaren geleden op stal kwam bij Wulschner werd al snel duidelijk dat het een paard met karakter was. Verschillende ruiters probeerden hem uit onder het zadel, maar het leek alleen met Holger te klikken.
Holger Wunschen demonstreerde afgelopen weekeinde dat hij ook zonder Clausen succesvol kan zijn. Met Little Liberty won hij namelijk de Grote Prijs van Neustadt-Dosse.