Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
badtothebone schreef:En als een hengst nu twee ocd's bij die twintig heeft en die komen uit een moeder die ocd vererft dan kun je dat toch niet aan een hengst toewijzen!
Ellen_vs schreef:Het lijkt me niet nodig om te speculeren over de vraag of de moeders al dan wel of niet gecontroleerd zijn. Aangezien OC erfelijk is, is het een kwestie van een DNA-test bij de jaarlingen. Natuurlijk kan OC ook ontstaan door een trauma, maar daar gaat het onderzoek niet over. Het gaat puur over de overerving van OC door bepaalde hengsten. Ik twijfel er niet aan dat de mensen die dit onderzoek gedaan hebben (onderzoekers aan de universiteiten van Utrecht, Wageningen en Dublin: http://www.kwpn.nl/downloads/OC1.pdf) een onbetrouwbaar resultaat leveren.
Ben erg benieuwd wat de resultaten zijn. Het zou nog wel eens verrassend kunnen zijn. Stel je voor dat blijkt dat bijvoorbeeld een Apache of Ampère OC duidelijk overerft... vrij banketstaaf voor de fokkers die nu beesten van die hengsten hebben lopen of daar een veulen van verwachten. En natuurlijk ook voor de hengstenhouders. Hengsten die erg negatief uit de test komen zijn uitgedekt. Wat misschien ook wel weer goed is. Ben namelijk wel van mening dat het streven naar een 100% gezond paard het allerbelangrijkste is.
Ellen_vs schreef:Het lijkt me niet nodig om te speculeren over de vraag of de moeders al dan wel of niet gecontroleerd zijn. Aangezien OC erfelijk is, is het een kwestie van een DNA-test bij de jaarlingen.
Ben erg benieuwd wat de resultaten zijn. Het zou nog wel eens verrassend kunnen zijn. Stel je voor dat blijkt dat bijvoorbeeld een Apache of Ampère OC duidelijk overerft... vrij lullig voor de fokkers die nu beesten van die hengsten hebben lopen of daar een veulen van verwachten. En natuurlijk ook voor de hengstenhouders. Hengsten die erg negatief uit de test komen zijn uitgedekt. Wat misschien ook wel weer goed is. Ben namelijk wel van mening dat het streven naar een 100% gezond paard het allerbelangrijkste is.
RianneH schreef:Is er uberhaupt een DNA profiel van OC te maken? Is het DNA van het paard al zo ver uitgezocht? Want dan zou dit onderzoek toch ook al niet meer nodig zijn?