KWPN gaat toch OC-fokwaarde van A-jaargang publiceren

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

KWPN gaat toch OC-fokwaarde van A-jaargang publiceren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-12 17:22

www.horses.nl / www.kwpn.nl

Het KWPN publiceert binnenkort de OC-fokwaarde van jonge hengsten waarvan minimaal 20 jaarlingen zijn onderzocht en die voldoen aan de eisen voor publicatie. Dat betekent dat er naast de Z-jaargang ook de OC-fokwaarde van een groot deel van de hengsten van de A-jaargang bekend wordt gemaakt.

In eerste instantie was er een compromis met de bond van hengstenhouders om eerst alleen de Z jaargang te publiceren. Op grond van de reacties heeft het Algemeen Bestuur opnieuw overleg gevoerd met diverse stakeholders en het voornemen aangepast in die zin dat alsnog tot algehele publicatie wordt overgegaan.

De fokkerijraad heeft geadviseerd om OC-Gezondheidsfokwaarden te publiceren wanneer van 20 nakomelingen het röntgenonderzoek bekend is en een betrouwbaarheid van minimaal 55% is bereikt. Tevens adviseerde de Fokkerijraad de OC-Gezondheidsfokwaarden te publiceren in combinatie met de kenmerken sport, exterieur, vrij bewegen, vrij springen en stokmaat in een zogenaamd genetisch profiel. Dit om te stimuleren dat fokkers de OC-Gezondheidsfokwaarden in combinatie met andere kenmerken gaan afwegen. Voor deze kenmerken is bestaand beleid dat vanaf 30% betrouwbaarheid de fokwaarden openbaar worden gemaakt. Het KWPN neemt het advies van de Fokkerijraad onverkort over.

Van de eerste jaargang hengsten die in 2009 aan het onderzoek zijn begonnen (Z-jaargang) voldoen inmiddels 21 rijpaardhengsten aan de publicatievoorwaarden. Van de A-jaargang voldoen dertien hengsten (ongeveer de helft) en van de B-jaargang één hengst. Daarnaast is er van één Gelderse hengst voldoende informatie beschikbaar, van de tuigpaardhengsten is nog geen hengst compleet. Van deze hengsten zal het volledige genetisch profiel worden gepubliceerd, inclusief de OC-Gezondheidsfokwaarde. Als vorm is gekozen voor het bekende 'diagramsysteem' (zie onderstaand voorbeeld) voor de exterieurkenmerken waarbij per kenmerk met een horizontale balk wordt aangegeven of een hengst goed of slecht vererft voor dat kenmerk.

Klik hier voor het voorbeeld.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 18:13

Goh ben benieuwd. Naar de uitslagen en naar de gevolgen ervan....

Rinske

Re: KWPN gaat toch OC-fokwaarde van A-jaargang publiceren

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:05

Worden de moeders ook onderzocht?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 19:18

Rinske schreef:
Worden de moeders ook onderzocht?

Naar mijn weten niet. Worden er gewoon conclusies getrokken uit 20 nakomelingen. Hoeveel procent daarvan uit PROK merries is niet bekend.

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:21

Fijn dat ze nu toch alles publiceren.
Ben wel heel nieuwsgierig!

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 20:49

Toch zou je ook de moeders moeten controleren voor een compleet beeld, wat is nu 20 nakomelingen!

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:07

badtothebone schreef:
Toch zou je ook de moeders moeten controleren voor een compleet beeld, wat is nu 20 nakomelingen!

Helemaal mee eens, anders heb je nog geen compleet beeld lijkt mij.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 21:31

Toch is dat niet zo. Om een betrouwbaar beeld van de vaders te krijgen moeten ze tenminste 20 nakomelingen op de foto gezet hebben. Ditzelfde geldt natuurlijk ook voor de moeder. Alleen krijgt een merrie zelden 20 nakomelingen en is dat ook over een hele lange periode. Daardoor niet meetbaar. Wat wél meetbaar is maar wat ook niet meegenomen wordt is of nakomelingen van een hengst die uit een PROK moeder beter scoren dan uit een niet PROK moeder. Dat zou ik echt interesssant vinden. Aan de andere kant heb je dan weer het probleem dat een niet geprokte merrie niet automatisch niet goed is.

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 22:13

En als een hengst nu twee ocd's bij die twintig heeft en die komen uit een moeder die ocd vererft dan kun je dat toch niet aan een hengst toewijzen!

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:08

Maar als een hengst het zelf vererft is het aantal nakomelingen met ocd hoger dan die twee van een hengst die het zelf niet vererft maar waar het dan door de moederes of opfok komt. En dan is het dus toch interessante informatie.

badtothebone

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:29

Ja, maar als de moeders niet bekend zijn dan weet je dat dus niet hé!!

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-12 23:49

badtothebone schreef:
En als een hengst nu twee ocd's bij die twintig heeft en die komen uit een moeder die ocd vererft dan kun je dat toch niet aan een hengst toewijzen!

Maar je weet dus niet of die moeder OCD vererft want daarvoor zou je 20 nakomelingen van deze merrie moeten röntgenen en dat kan dus niet. En alle scores onder de 20 veulens zijn niet betrouwbaar genoeg om een verantwoorde score van OCD vererving te produceren

Daarbij is het natuurlijk ook zo dat de merrie niet echt bijdraagt aan een snelle verspreiding van haar genen, ze kan immers maar 1 veulen per jaar produceren terwijl een echt gewilde hengst er wel 400-500 in een jaar kan hebben. De genetische schade van zo'n hengst binnen de populatie is dus veel groter dan die van een enkele merrie.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 01:51

Ik denk ook dat het een goed begin is. Ik snap het punt van de merries, maar zodra er meer of hopelijk over alle hengsten de oc- waarde bekend is kan je dat ook weer makkelijker terug rekenen naar moeders. Die heeft immers ook een vader waarvan dan die waarde bekend is enz. Snapt iemand wat ik bedoel hiermee? :p
Toen ik eens een tijdje mee liep met een keuringsarts kon die mij ook precies vertellen welke hengsten vrijwel geen 'rammelende' nakomelingen gaven en juist wel. Stukje ervaring en heel verl paarden op de foto zetten. Deze resultaten zijn gewoon een officiele en toegankelijke weergave van die ervaring.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:08

voor met mooie zouden ze idd alleen nakomelingen uit prokmoeders moeten nemen, maar ben hier al heel blij mee en ben erg benieuwd!

ben benieuwd of je voortaan bij de eerste jaargang van een jonge hengst dekt, je met ene prokmerrie korting/voorkeur krijgt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:33

fokfanaat schreef:
ben benieuwd of je voortaan bij de eerste jaargang van een jonge hengst dekt, je met ene prokmerrie korting/voorkeur krijgt

Hahah ja dat zou zomaar 1 van de gevolgen kunnen zijn als dit beleid wordt doorgezet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 10:35

Ik snap alleen niet dat ze niet eerder dan de Z jaargang publiceren want ik heb ook een veulen van Farrington gehad dat op de foto moest dus van oudere hengsten is het ook bekend. Ik heb alleen wel begrepen dat het een één-twéétje met de bond van hengstenhouders is over wat er gepubliceerd gaat worden. Feitelijk is dat niet juist want al die onderzoeken betalen wij als leden van het KWPN met de bedoeling om onze fokkerij gezonder te maken. Het kan dan niet zo zijn dat hengstenhouders de onderzoeken die met ons geld gefinancierd zijn tegen houden.

Ellen_vs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 18:44

Het lijkt me niet nodig om te speculeren over de vraag of de moeders al dan wel of niet gecontroleerd zijn. Aangezien OC erfelijk is, is het een kwestie van een DNA-test bij de jaarlingen. Natuurlijk kan OC ook ontstaan door een trauma, maar daar gaat het onderzoek niet over. Het gaat puur over de overerving van OC door bepaalde hengsten. Ik twijfel er niet aan dat de mensen die dit onderzoek gedaan hebben (onderzoekers aan de universiteiten van Utrecht, Wageningen en Dublin: http://www.kwpn.nl/downloads/OC1.pdf) een onbetrouwbaar resultaat leveren.

Ben erg benieuwd wat de resultaten zijn. Het zou nog wel eens verrassend kunnen zijn. Stel je voor dat blijkt dat bijvoorbeeld een Apache of Ampère OC duidelijk overerft... vrij lullig voor de fokkers die nu beesten van die hengsten hebben lopen of daar een veulen van verwachten. En natuurlijk ook voor de hengstenhouders. Hengsten die erg negatief uit de test komen zijn uitgedekt. Wat misschien ook wel weer goed is. Ben namelijk wel van mening dat het streven naar een 100% gezond paard het allerbelangrijkste is.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:01

Ellen_vs schreef:
Het lijkt me niet nodig om te speculeren over de vraag of de moeders al dan wel of niet gecontroleerd zijn. Aangezien OC erfelijk is, is het een kwestie van een DNA-test bij de jaarlingen. Natuurlijk kan OC ook ontstaan door een trauma, maar daar gaat het onderzoek niet over. Het gaat puur over de overerving van OC door bepaalde hengsten. Ik twijfel er niet aan dat de mensen die dit onderzoek gedaan hebben (onderzoekers aan de universiteiten van Utrecht, Wageningen en Dublin: http://www.kwpn.nl/downloads/OC1.pdf) een onbetrouwbaar resultaat leveren.

Ben erg benieuwd wat de resultaten zijn. Het zou nog wel eens verrassend kunnen zijn. Stel je voor dat blijkt dat bijvoorbeeld een Apache of Ampère OC duidelijk overerft... vrij banketstaaf voor de fokkers die nu beesten van die hengsten hebben lopen of daar een veulen van verwachten. En natuurlijk ook voor de hengstenhouders. Hengsten die erg negatief uit de test komen zijn uitgedekt. Wat misschien ook wel weer goed is. Ben namelijk wel van mening dat het streven naar een 100% gezond paard het allerbelangrijkste is.

Voor zover ik weet worden de jaarlingen alleen maar op de foto gezet hoor. En zolang het exacte gen voor OC nog niet gevonden is ( als het ooit gevonden wordt ) heeft het ook geen zin om een DNA test te doen want je weet niet waarnaar je zoekt.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:15

Ellen_vs schreef:
Het lijkt me niet nodig om te speculeren over de vraag of de moeders al dan wel of niet gecontroleerd zijn. Aangezien OC erfelijk is, is het een kwestie van een DNA-test bij de jaarlingen.

Ben erg benieuwd wat de resultaten zijn. Het zou nog wel eens verrassend kunnen zijn. Stel je voor dat blijkt dat bijvoorbeeld een Apache of Ampère OC duidelijk overerft... vrij lullig voor de fokkers die nu beesten van die hengsten hebben lopen of daar een veulen van verwachten. En natuurlijk ook voor de hengstenhouders. Hengsten die erg negatief uit de test komen zijn uitgedekt. Wat misschien ook wel weer goed is. Ben namelijk wel van mening dat het streven naar een 100% gezond paard het allerbelangrijkste is.

idd geen dna maar fotoos.

ja zal wel even slikken zijn, maar wel een grote stap in de goed richting, zo kun je wel voorkomen dat een populaire hengst een grote "smet" binnen de populatie brengt

Ellen_vs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 19:20

Die jaarlingen hebben als veulen haarplukken afgestaan toen ze gechipt werden. Dus het lijkt me dat de genetische informatie dan meteen in de database van het KWPN gekomen is. Daarnaast röntgenen ze inderdaad, maar dat is ook logisch. Ik vind het alleen zo raar dat er zo getwijfeld wordt aan de betrouwbaarheid van het onderzoek. Er hebben mensen aan gewerkt die meer verstand hebben van OC en van onderzoeken op een betrouwbare manier dan heel Bokt of de fokkerijwereld bij elkaar. Het zijn deskundigen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:10

dat dna is om na te kunnen gaan of het papier wel klopt, heeft niets met OC te maken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:21

Is er uberhaupt een DNA profiel van OC te maken? Is het DNA van het paard al zo ver uitgezocht? Want dan zou dit onderzoek toch ook al niet meer nodig zijn?

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:26

dat is er dus niet.

janderegelaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-12 20:46

RianneH schreef:
Is er uberhaupt een DNA profiel van OC te maken? Is het DNA van het paard al zo ver uitgezocht? Want dan zou dit onderzoek toch ook al niet meer nodig zijn?

Zangersheide dacht een tijdje dat ze het gevonden hadden maar dat bleek het toch niet te zijn geloof ik. En ik? Ik blijf erbij dat het een factoren kwestie is. Ik spoelde eens 2 embryos tegelijk uit een merrie. Allebei bij een draagmoeder geplaatst en als 3 jarige was de 1 perfect en de ander echt compleet verrot. En de slechte had als heel jong veulentje een maand op stal gestaan bij de dierenarts. Dus geen beweging.