De Australische eventingruiter Paul Tapner laat weten dat zijn viersterren paard Kilfinnie II is overleden.
Kilfinnie kwam afgelopen oktober voor het laatst aan start in Pau, waar hij een blessure aan de kogel opliep tijdens de cross-country. Eerder in 2011 werd hij negende tijdens de Open Kampioenschappen op het Gatcombe Festival en tiende tijdens Haras Du Pin.
Tapner laat via Facebook weten dat het paard in november werd ingeslapen. "Er waren een aantal complicaties waardoor ik een moeilijke beslissing heb moeten maken," aldus Tapner. "Hij zal ontzettend worden gemist. Hij had een hart van goud en we prijzen ons gelukkig dat hij deel mocht uitmaken van ons leven."
Kilfinnie werd voorheen gereden door Jay Halim en Frances Mullan. Hij had 644 Britse eventingpunten op zijn naam staan. De ruin werd gefokt door de Tullibard stoeterij in Ierland en was in eigendom van Sue White en Paul Tapner.
Jeetje, wij stonden in Pau bij team Tapner in het stalpad en dus ook bij Kilfinnie, alles van dichtbij meegemaakt, de zorgen om de kogel en de lieve woorden van iedereen op dat moment. Een groot verlies voor Team Tapner, het was een wereld paard!
Wij zijn nu 2 maanden verder en nu wordt het bericht bekend gemaakt. De laatste tijd worden vele topparden ingeslapen, kunnen zij niet gewoon op een weide gezet worden om te genieten van de zon, de blauwe hemel, inslapen is toch wel het laatste. Misschien ben ik te emotioneel, neem het mij niet kwalijk. Al deze toppaarden hebben toch een goede verzekering, kunnen die het dan niet opnemen voor het paard om hem niet meer uit te brengen in de sport, maar nu 13 jaar is jong. Het kan zijn dat het pijn had, een paard pijn laten lijden hoeft voor mij ook niet, zit met een dubbelgevoel.