Spaanse springamazone gediskwalificeerd voor EK springen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Spaanse springamazone gediskwalificeerd voor EK springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 20:24

http://www.bokt.nl / http://www.worldofshowjumping.com

De Spaanse springamazone Pilar Lucrecia Cordon is achteraf gediskwalificeerd van de Europese Kampioenschappen waarbij ze op een 22ste plaats eindigde met haar Nuage Blue. Dit nieuws is nu pas officieel naar buiten gebracht.

De reden voor de diskwalificatie is het aantreffen van de verboden substantie Mepivacaine. De diskwalificatie heeft verder geen gevolgen voor het Spaanse team omdat zij zich niet hebben gekwalificeerd voor de Olympische Spelen.

Marchador

Re: Spaanse springamazone gediskwalificeerd voor EK springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:25

Tja je valt een keer door de mand he..!

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:54

Marchador schreef:

Zit daar een verdere gedachte achter, dat deze combi dit meermaals zou doen?

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 01:00

Dit soort berichten vind ik altijd zo... apart.

Kan iemand mij in jip en janneke taal uitleggen hoe het komt dat top paarden zoals deze zo door de mand vallen, wordt er op dit niveau maar zo weinig gecontroleerd door dierenartsen dat men de gok maar durft te nemen, of is het paard zo ziek dat het de medicijnen echt nodig heeft? Lijkt me dat je dat toch van tevoren al lang moet weten of iets wel of niet mag op zo'n wedstrijd.

Als je op zo'n niveau rijdt, en representatief ben voor jouw land, dan is het toch enorm knullig om gediskwalificeerd te worden, en jezelf zo voor schut te zetten? waarom doen ze die paarden dan spul geven wat verboden is?

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:32

Ik heb wel eens gehoord (of het echt zo is weet ik niet) maar dat in bepaalde cooling-gels substanties zitten welke in de bloedbaan worden opgenomen en welke dus op de dopingslijst staan. Soms is het niet eens opzettelijk dus gedaan. Van deze zaak weet ik het niet maar kan me best voorstellen dat in sommige sprays-gels etc. ingredienten zitten welke niet mogen in het kader van doping.

Blue9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:41

Het kan zo snel een ongelukje zijn. Het gaat om zulke enorm kleine percentages.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:59

Ik vind het wel grof beweerd om iemand maar meteen te betichten dat ze het express zou hebben gedaan. Het is bovenal sneu. Ook zij heeft hard gewerkt om dit niveau te bereiken. Me dunkt dat ze ook eerlijk is begonnen en niet moedwillig haar eigen kansen in de waagschaal zou willen leggen. Hopelijk is er een meer sportieve verklaring idd voor, dat de stof is gevonden. Ik wil niet meteen in opzet geloven.

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:53

Eigen schld dikke bult, tja, iedereen weet wat er met doping gebeurt: diskwalificatie.. Lekker dom ben je dan!

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:22

Inderdaad lekker kortzichtige reacties. Het heet dan wel doping, maar in de meeste gevallen is er geen sprake van daadwerkelijk prestatieverhogende middelen..
In bepaalde (vliegen)sprays, simpele verzorgingsmiddelen zitten soms al verboden stoffen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 23:24

dat kan wel wezen,maar die stoffen zijn niet voor niets verboden.
en het hoeft zeker niet prestatie verhogend te zijn, het kan ook maskeren, of pijnstillend werken, zodat ze door een blessure heen lopen.
of bijtend a/d kroonranden, ook niet geheel onbekend in de springsport.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 08:09

X__Trees schreef:
Marchador schreef:

Je kijkt toch voor je wat aanschaft wat er voor een spul in zit en of dat op de dopinglijst staat?

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 08:41

Iedereen die op dit niveau met paarden bezig is, weet wat wel en niet kan. Ook de begeleidende DA weet dat en kan er voolichting over geven. of het spul juist gebruiken om blessures te maskeren o.i.d. .
ja, je bent dus minstens een dom mens om doping te gebruiken. Als het goed is, heb je in je jeugd al geleerd dat vals spelen niet is toegestaan. Het werkelijke slachtoffer is in dit geval het paard. Misschien de amazone en de DA voor dierenmishandeling aanklagen?

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:09

X__Trees schreef:
Marchador schreef:

Je kijkt toch voor je wat aanschaft wat er voor een spul in zit en of dat op de dopinglijst staat?

Denk maar niet dat er op de verpakking staat dat er doping in zit.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:10

Citaat:
Definition: Local anaesthetic
Information: It is used for infiltration, peripheral nerve block, and epidural anaesthesia.

Als ik lees wat het spul inhoud, lijkt het niet echt om een 'ongelukje' te gaan... En op dat niveau mag je ook wel weten wat er in je vliegenspray zit bv (of in ieder geval je DA)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:14

PolleMaster schreef:
Inderdaad lekker kortzichtige reacties. Het heet dan wel doping, maar in de meeste gevallen is er geen sprake van daadwerkelijk prestatieverhogende middelen..
In bepaalde (vliegen)sprays, simpele verzorgingsmiddelen zitten soms al verboden stoffen.

Idd, zo is Ad Aarts zijn wereldtitel 4span kwijtgeraakt omdat de voerleverancier cacaoschroot in de paardenbrokken had verwerkt en er dus een minimale hoeveelheid cafeïne in het bloed werd gevonden...

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:23

Telpeva schreef:
Dit soort berichten vind ik altijd zo... apart.

Kan iemand mij in jip en janneke taal uitleggen hoe het komt dat top paarden zoals deze zo door de mand vallen, wordt er op dit niveau maar zo weinig gecontroleerd door dierenartsen dat men de gok maar durft te nemen, of is het paard zo ziek dat het de medicijnen echt nodig heeft? Lijkt me dat je dat toch van tevoren al lang moet weten of iets wel of niet mag op zo'n wedstrijd.

Als je op zo'n niveau rijdt, en representatief ben voor jouw land, dan is het toch enorm knullig om gediskwalificeerd te worden, en jezelf zo voor schut te zetten? waarom doen ze die paarden dan spul geven wat verboden is?

Het punt is niet dat ze niet genoeg controleren, maar dat er zoveel middelen zijn dat het niet allemaal te controleren valt. Ze pakken gewoon steeds een verschillende reeks middelen waar ze op controleren en hopen hiermee de meeste overtreders te pakken. Bij de dravers werkt het zo, of dit bij springpaarden ook zo is durf ik niet te zeggen..

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:29

Albert schreef:
PolleMaster schreef:

Idd, zo is Ad Aarts zijn wereldtitel 4span kwijtgeraakt omdat de voerleverancier cacaoschroot in de paardenbrokken had verwerkt en er dus een minimale hoeveelheid cafeïne in het bloed werd gevonden...

Herstel, het was theobromine, ook een stof die in cacao voorkomt.
http://www.agd.nl/Artikel/298644/Ad-Aar ... _anon=none

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:33

Dit is geen middel dat "per ongeluk" wordt toegpast via onschuldiglijkende middelen. Het is iets dat geinjecteerd wordt tegen pijn. We hebben dus te maken met een paard dat last had van een ongemak of kreupelheid dat is "weggespoten".
Ze had het paard niet moeten starten.
Ze heeft waarschijnlijk het risico genomen omdat dopingcontrole nog altijd steekproefsgewijs gebeurd, dus er is een kansje dat je niet betrapt wordt. Haar trainer vond het blijkbaar het risico waard. Dit zijn gewoonlijk geen dingen die een amazone in haar eentje beslist.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 13:49

Lusitana schreef:
Dit is geen middel dat "per ongeluk" wordt toegpast via onschuldiglijkende middelen. Het is iets dat geinjecteerd wordt tegen pijn. We hebben dus te maken met een paard dat last had van een ongemak of kreupelheid dat is "weggespoten".
Ze had het paard niet moeten starten.
Ze heeft waarschijnlijk het risico genomen omdat dopingcontrole nog altijd steekproefsgewijs gebeurd, dus er is een kansje dat je niet betrapt wordt. Haar trainer vond het blijkbaar het risico waard. Dit zijn gewoonlijk geen dingen die een amazone in haar eentje beslist.

Steekproefsgewijs op de middelen, niet op de deelnemers (op dat niveau, op lager niveau ook op de deelnemers). Of bedoelde je dat ook? :)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 15:25

Citaat:
Denk maar niet dat er op de verpakking staat dat er doping in zit.

Oh zeker wel!
Sinds wanneer staan er geen ingredienten op een verpakking?
Ik gebruik ook spul voor mijn pony, de ingredienten staan er gewoon op en 1 van die staat gewoon op de dopinglijst. Zou niet gekker moeten worden dat je als klant voor de gek word gehouden!

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:46

Er staat niet letterlijk dat het doping is (misschien dat dat bedoelt werd?)
Er wordt van deelnemers, zeker op hoog niveau, verwacht dat ze weten welke middelen er op de dopinglijst staan. Ingrediënten staan idd gewoon op de verpakking, het is aan de deelnemer om te weten welke ingrediënten vermeden moeten worden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-12 18:51

terlygert schreef:
Er wordt van deelnemers, zeker op hoog niveau, verwacht dat ze weten welke middelen er op de dopinglijst staan. Ingrediënten staan idd gewoon op de verpakking, het is aan de deelnemer om te weten welke ingrediënten vermeden moeten worden.

Er is heel veel medicatie waarbij er op de verpakking staat dat het onder verboden middelen valt hoor.
En anders hoort een veterinair van het team dat te weten.

terlygert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 18:56

Cayenne schreef:
terlygert schreef:

Er is heel veel medicatie waarbij er op de verpakking staat dat het onder verboden middelen valt hoor.
En anders hoort een veterinair van het team dat te weten.

Dat een veterinair het hoort te weten staat voor mij buiten discussie, evenals de trainer. Dat lijkt me niet meer dan logisch.
Bij veel medicatie staat het er bij, bij een groot deel ook niet. En zeker niet als we kijken naar middelen die niet onder medicatie vallen staat het er meer niet dan wel.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-12 19:04

Maar we hebben het hier totaal niet over een restant van een middel dat positief kan testen, we hebben het hier over een verboden middel, een zenuwblokker die lokaal geinjecteerd moet worden. Dus niet iets dat "per ongeluk" is toegediend.

Citaat:
Mepivacaïne behoort tot de geneesmiddelengroep locale en regionale anesthetica. In het gebied waarin het geïnjecteerd wordt maakt het de zenuwen onmogelijk om signalen door te sturen naar de hersenen. Afhankelijk van de geïnjecteerde hoeveelheid zal hierdoor geen pijn meer waarneembaar zijn of zal een gedeeltelijke gevoelloosheid ontstaan.

Je hebt het dus over plaatselijke verdoving.

Op de bijsluiter van medicijnen staat wel altijd of het onder verboden middelen valt en hoelang het in bloed meetbaar blijft, maar op dingen als chocolade repen etc natuurlijk niet.
Dan moet je het hebben van doorgegeven kennis.

Maar,nogmaals, het gaat hier om een zenuwblokker die geinjecteerd moet worden.