Vijftien hengsten gehandhaafd na NRPS verrichtingsonderzoek

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Vijftien hengsten gehandhaafd na NRPS verrichtingsonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 07:49

http://www.nrps.nl

Afbeelding
So You Know.

Naar aanleiding van het verrichtingsonderzoek, dat afgelopen week is afgesloten met de laatste van de drie examendagen, zijn acht rijpaardhengsten, de Arabisch volbloed Sagrand ox (v. Grand ox) en zes ponyhengsten gehandhaafd voor de fokkerij.

De beste beoordeling bij de paarden was voor de dressuurhengst So You Know (v. Scandic) met viermaal een ZG, onder andere voor de draf en algemene indruk. Ook Chapter Leatherdale (v. Lord Leatherdale) kreeg een goede verrichtingsbalk mee met tweemaal Zeer Goed, voor karakter/werklust en algemene indruk. Bij de springpaarden waren de commissies zeer gecharmeerd van de springmanieren van Brugal VDL (v. Indorado), maar deze hengst heeft zijn verrichtingen al op een andere manier gedaan en hoefde alleen op het examen in actie te komen en in Ermelo te staan voor zijn stalgedrag. L'Apache (v. Lucky Boy) heeft wel het hele onderzoek doorlopen en kreeg een zeer constante verrichtingsbalk met voor vrijwel alle onderdelen Goed. De overige vier rijpaardhengsten, die gehandhaafd worden naar aanleiding van dit onderzoek, zijn Bodubai (v. Berlin), Daloxe Corton DN (v. Dollar de la Pierre), Tinka's Hope (v. Tinka's Boy) en Aaron (v. Florencio), welke laatste alleen voor stalgedrag in Ermelo was en daarvoor een G kreeg.

De hoogst beoordeelde ponyhengst was Empire (v. Eindershof Jamai) met bijna alleen maar G's en een ZG. Verder zijn gehandhaafd Bolheim's Simon (v. Boomer), Don Castello du Bois (v. Dornik B), Zapp (v. Zodiak), Zeppe van de IJsseldijk (v. Zodiak) en Zip (v. Zodiak). Alle ponyhengsten en de Arabisch volbloed kregen een G voor algemene indruk en een nette beoordelingsbalk met een aantal G's. Empire kreeg een ZG voor springtechniek en de verrichtingscommissie gaf Zapp een ZG voor karakter/werklust. De waardering M (van Matig) is dit onderzoek aan geen enkele hengst gegeven.

Met attest afwezig waren C'est la Vie, Quba Libre B, Kalido II van Klaverborch en Woodstock. Deze hengsten zullen in een later stadium hun eindexamen afleggen.

marjolein88

Re: Vijftien hengsten gehandhaafd na NRPS verrichtingsonderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 10:28

gefeliciteerd voor alle geslaagde !!

Dakario

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 10:56

marjolein88 schreef:
gefeliciteerd voor alle geslaagde !!

ook voor uwe hengst marjolein!

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 11:38

thnx !! :D

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:34

Cayenne schreef:
Zeppe van de IJsseldijk (v. Zodiak en Zip (v. Zodiak).

Hebben we hier te maken met een schrijffout of met inteelt?

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 12:45

typfout! Zeppe vd IJsseldijk (v Zodiak) en de andere hengst Zip (v. Zodiak)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:18

Mooi om te zien dat Calis weer een AV hengst bij het NRPS heeft lopen :)) alleen maar positief voor het ras. Ook alle andere eigenaren, ruiters en betrokkenen van harte gefeliciteerd!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 13:24

marjolein88 schreef:
typfout! Zeppe vd IJsseldijk (v Zodiak) en de andere hengst Zip (v. Zodiak)

Dan staat het er toch goed? Alleen een beetje onduidelijk :P
Ik zal zo wel even aanpassen.

liesen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:58

Bij ons op stal is er ook een zodiak door Zapp (v.zodiak) :)

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:27

s6801881 schreef:
Mooi om te zien dat Calis weer een AV hengst bij het NRPS heeft lopen :)) alleen maar positief voor het ras. Ook alle andere eigenaren, ruiters en betrokkenen van harte gefeliciteerd!

Ja een stijve hark is het!!
Hier zou ik echt geen merrie bij willen hebben hij heeft totaal geen beweging en bij sportpony's is dat toch echt nodig.
Voor recreabeas misschien minder interessant, maar de basis moet goed zijn en die was bij veel hengsten ver te zoeken.
Zoals ik ookal in een ander stuk schreef was de kwaliteit die de meeste hengsten lieten zien niet erg positief. Zip kon met zijn ruiter letterlijk en figuurlijk geen kant op bij het springen waren alleen maar nood sprongen te zien, bij de dressuur werd hij in een krul getrokken waarbij Anky jaloers op zou zijn.
Empire was tijdens het onderzoek aan zijn voorbeen kreupel maar kreeg wel gtjes voor beweging ??? Springen was niet echt zijn ding, maar dankzij zijn amazone ging hij uiteindelijk van start. Hierbij heb ik van veel hengsten niet echt een goed beeld kunnen krijgen, volwassen mannen op een pony die ook met veel power de pony zijn hoofd in het gareel trokken waardoor de beweging ver te wensen overliet, vlak voor het springen werd hij nog even voorgeprogammeerd. En zo waren er nog wel meer opmerkingen te plaatsen... De enige die nog een vlotte dressuurproef liet zien was Bolheims Simon, maar in het springen was hij bang en liep met aangeknepen staart en liet ook nog eens zijn ruiter in het zand bijten, zijn springvermogen werd door de jury geroemd. Helaas liet deze pony geen enkele natuurlijke sprong zien en sprong telkens male boven zijn macht. Jammer dat dit allemaal zo verschrikkelijk positief werd beoordeeld door NRPS heel jammer heel jammer heel jammer........

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 15:06

Wat vond je van Don Castello?

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:44

Ik heb Sagrand nog nooit IRL gezien, dus zoveel kan ik niet over zijn beweging zeggen, maar ik neem toch aan dat een slecht bewegend paard, en zeker een slecht bewegende AV niet zomaar wordt goedekeurd?

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:58

Zeppe had ik inderdaad zeker verwacht wat een werkwillige pony, Balen dat kalido een blessuure heeft maar hij mag 22jan mooi opnieuw terugkomen :) Gaat alweer stukken beter met hem

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:40

Wat een mooie paarden zeg, ongelovelijk!

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 08:26

Cayenne schreef:
Wat vond je van Don Castello?

Dat is de getrokken pony met 2 volwassen kerels op zijn rug geen beweging en zeker geen springtalent alhoewel je mag zeggen dat hij braaf met 4 benen tegelijk over de hindernis ging met zo'n 80kg op je rug. En als een ruiter je zo in de krul trekt waar Anky jaloers op zou zijn .......
Sorry maar wat ik daar gezien heb stemt mij niet tot vreugde! Weing pony's veel volwassenen op een ponyachtig iets de meeste waren ook nog eens bovenin de ponymaat dus je moet al een C pony hebben om bij de meeste te gaan fokken. E ponys fokken is zekere geen goede zaak!

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-12 08:30

s6801881 schreef:
Ik heb Sagrand nog nooit IRL gezien, dus zoveel kan ik niet over zijn beweging zeggen, maar ik neem toch aan dat een slecht bewegend paard, en zeker een slecht bewegende AV niet zomaar wordt goedekeurd?

Nee ze hebben hem niet genomen om zijn beweging want dat was diep treurig en eigenlijk had ook niemand verwacht dat hij op zijn beweging zou blijven!! Ze hebben hem gehouden vanwege zijn bloedlijn, maar de tijd zal het leren...

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-12 22:42

Ik heb Zip IRL gezien, wat een prachtige pony en het is zeker verdient dat hij is goedgekeurd. Ben benieuwd wat de toekomst hem brengen gaat.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 17:57

Jammer dat je de foto's op NRPS van Sandra niet bekeken hebt denk je er wel anders over en DAT wordt goedgekeurd tis maar wat je mooi vind! Dus wil je goeie en slechte ponys paarden bekijken kijk dan even naar NRPS site bij foto's en kijk dan even even vanaf blz 19 zie je een geweldig springactie!!

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:04

welke vind jij dan de goede pony's ?

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 19:29

@ Macke, wat is er mis met deze springacties? Zip wordt overigens helemaal niet 'in de dressuurkrul' getrokken en dit weet ik omdat ik bij hun op stal sta, dit is een paard wat uit zichzelf gaat zakken, omdat deze op een correcte manier is ingereden en nog steeds op een correcte manier gereden wordt.

Naar mijn mening loop je hier gewoon mensen zwart te maken, deze pony's zijn niet voor niks goedgekeurd, daar gaat heel wat onderzoek aan vooraf.

Al deze pony's zijn overigens gemeten op een C of D.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:14

Sorry hoor maar Welke hengst springt nu goed op deze foto's en wie maakt er noodsprongen en staan er ook nog mee op de foto.
Ik vond Bolheims Simon een pony die aansprak kwa dressuur en type Zip is niet echt een aansprekend type en zeker geen hengsttype staat met zijn voorbenen frans...
Ik maak de pony's niet zwart dat doet de keuringscommissie om ze belachelijk te maken. Als ik ze zwart had willen maken had ik de foto's moeten plaatsen nu kan je zelf kijken wat je mooi vind of niet.

xinram

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 10:38

macke schreef:
Sorry hoor maar Welke hengst springt nu goed op deze foto's en wie maakt er noodsprongen en staan er ook nog mee op de foto.
Ik vond Bolheims Simon een pony die aansprak kwa dressuur en type Zip is niet echt een aansprekend type en zeker geen hengsttype staat met zijn voorbenen frans...
Ik maak de pony's niet zwart dat doet de keuringscommissie om ze belachelijk te maken. Als ik ze zwart had willen maken had ik de foto's moeten plaatsen nu kan je zelf kijken wat je mooi vind of niet.

Het voordeel is dat jij er niet mee hoeft te dekken, zoek je zelf toch een betere. ;)

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 11:55

Ja hoor ga terug naar de Welsh daar lopen toch betere hengsten EN internationaal gezien een veel betere stamboek organisatie :)