Britse combinaties domineerden tijdens de eerste editie van de Wereldkampioenschappen Horse Agility. In beide klasses ging de overwinning naar Engeland.
Horse Agility werd begin 2010 uitgevonden door Vanessa Bee en is gebaseerd op behendigheid voor honden. De paarden kunnen aan een halstertouw of zelfs los door een veld met obstakels worden gestuurd.
Dawn Westcott en haar Exmoor hengst Hawkwell Versuvius wonnen de 'Worldwide OLHA League' titel. Tijdens dit onderdeel kwamen deelnemers uit dertien verschillende landen tegen elkaar uit door middel van filmpjes die van de combinaties werden opgestuurd.
Tijdens de 'International Competitions League Championship' werd er daadwerkelijk echt tegen elkaar gestreden. Susannah Muir en haar Exmoor merrie Threeshires Zanatan bleken tijdens dit onderdeel de winnaars.
Susannah kwam begin 2011 in aanraking met de sport: "Het zorgt ervoor dat mijn merrie veel gemakkelijker is in de omgang en het heeft mij geleerd hoe je nieuwe dingen moet benaderen en het vertrouwen van de pony kunt winnen."
Dit jaar zal er een begin worden gemaakt met het introduceren van moeilijkere rubrieken, waarbij de begeleiders hun paard of pony niet alleen vanaf de grond rond moeten sturen, maar ook zonder zadel en hoofdstel moeten rijden.
Op dit moment beoefenen wereldwijd zo'n 600 mensen Horse Agility.
haha. Hetgeen ik heb gezien op de 27 Ranch van Horse Agility en op bepaalde demo's hier in België vond ik alvast meer uitdagend en spectaculairder dan dit. En daar deden enkelen het wèl zonder lijn... Maar toch, proficiat aan de winnares in ieder geval! Pony in het filmpje is wel lekker rond
haha
Fijn voor iedereen die wat 'anders' doet met zijn paard
ik dacht altijd bij agility dat je door hoepels moest springen, andere sprongen, brug etc