Eerste Wereldkampioenschappen Horse Agility achter de rug

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Eerste Wereldkampioenschappen Horse Agility achter de rug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 19:45

http://www.bokt.nl / http://www.horseandhound.co.uk

Britse combinaties domineerden tijdens de eerste editie van de Wereldkampioenschappen Horse Agility. In beide klasses ging de overwinning naar Engeland.

Horse Agility werd begin 2010 uitgevonden door Vanessa Bee en is gebaseerd op behendigheid voor honden. De paarden kunnen aan een halstertouw of zelfs los door een veld met obstakels worden gestuurd.

Dawn Westcott en haar Exmoor hengst Hawkwell Versuvius wonnen de 'Worldwide OLHA League' titel. Tijdens dit onderdeel kwamen deelnemers uit dertien verschillende landen tegen elkaar uit door middel van filmpjes die van de combinaties werden opgestuurd.

Tijdens de 'International Competitions League Championship' werd er daadwerkelijk echt tegen elkaar gestreden. Susannah Muir en haar Exmoor merrie Threeshires Zanatan bleken tijdens dit onderdeel de winnaars.

Susannah kwam begin 2011 in aanraking met de sport: "Het zorgt ervoor dat mijn merrie veel gemakkelijker is in de omgang en het heeft mij geleerd hoe je nieuwe dingen moet benaderen en het vertrouwen van de pony kunt winnen."

Dit jaar zal er een begin worden gemaakt met het introduceren van moeilijkere rubrieken, waarbij de begeleiders hun paard of pony niet alleen vanaf de grond rond moeten sturen, maar ook zonder zadel en hoofdstel moeten rijden.

Op dit moment beoefenen wereldwijd zo'n 600 mensen Horse Agility.

Het winnende filmpje van Dawn Westcott en Hawkwell Versuvius.

Malenka

Re: Eerste Wereldkampioenschappen Horse Agility achter de rug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:56

Leuk dat mensen zo met hun paarden bezig zijn. Maar ik vind het toch wel erg jammer dat dit aan de lijn gebeurt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-12 20:06

Het kan ook zonder de lijn hoor, maar het filmpje laat de medium klasse zien en niet de hoogste klasse waarin het zonder lijn moet gebeuren :)

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:14

Haha, heel schattig! Ik schrok geloof ik nog meer van die geknapte balon dan het paardje zelf..
Denk dat die van mij een meter de lucht in zou stuiteren, maar aan de andere kant, dit zou toch elk paard (vooral de iets rustigere rassen) toch wel moeten kunnen?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:20

Huh ik dacht ook altijd dat het zonder lijn moest, MET lijn doet mijn merrie dit ook allemaal.

minidriving

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:21

lijkt een beetje op onze obstacle parcours wat wij met onze amha afleggen in een obstacle rubriek met dezelfde hindernissen en ook met een sulky maar dit komt vanuit amerika en bestaat al veel langer!
verschil met ons is de het alleen minis zijn tot 86 cm en niet hoger zie wel veel verglijkingen leuk hoor! :)

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:07

Ziet er wel leuk uit. Pony in het filmpje heeft wel wat overgewicht, das dan wel weer jammer.

tweety_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 21:08

Horse Agility is echt leuk :) Super om de band met je paard te versterken en ideaal als afwisseling. Ik hoop me hier in de toekomst een beetje in te kunnen verdiepen.

Cool filmpje, vooral dat achterwaarts door de plastic flessen gaan en het laten springen van de ballon vond ik wel bewonderenswaardig. De rest vond ik niet zo spectaculair als ik eerlijk mag zijn. Zeker het achterwaarts gaan vond ik niet zo wow... Mede omdat ze gewoon het paard als het ware naar achter 'stuwt', ze gaat mee in zijn bewegingen. Dat kan echt nog meer op lichaamstaal. Toch doe ik het haar (nog) niet na hoor.

Ik dacht ook altijd dat het zonder lijn werd gedaan :o haha. Hetgeen ik heb gezien op de 27 Ranch van Horse Agility en op bepaalde demo's hier in België vond ik alvast meer uitdagend en spectaculairder dan dit. En daar deden enkelen het wèl zonder lijn... Maar toch, proficiat aan de winnares in ieder geval! Pony in het filmpje is wel lekker rond ;) haha

Ach, het is leuk dat ze zulke dingen organiseren, dat wel :D Fijn voor iedereen die wat 'anders' doet met zijn paard :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:29

Competatief natural horsemanshippen :')

Zo die opmerking kon ik niet laten, ondanks dat ik weet dat di geen NH is zal het denk ik namelijk wel veel NH-beoefenaars aantrekken ;) Ik vind het wel een leuke sport op te zien, maar om er nu weer meteen een competitie van te maken, dat is zoiets menselijks. Vraag me af of het echt veel toevoegd, en misschien eerder zelf afbreuk doet aan de beoefening van agility.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 08:19

Jeetje ik dacht bij agility aan een behendigheidsparcours met hoepel, hindenissen enz, maar dit valt beetje tegen, heel leuk hoor maar niet spectaculair.

sinds een jaar of 10 deed ik net zoiets met mijn peerd alleen zit k er dan bit en zadelloos op.
in de voorpagina vd site van (mn helaas kort geleden overleden) paard kun je een filmpje aanklikken ervan.

http://www.chakotay.dogwalkers.nl/

daf88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:26

Wel heel leuk _/-\o_
Alleen is die lijn idd jammer :j

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:51

Als je een dier super onder controle hebt stoort die lijn je niet meer. Dat is alleen maar voor de veiligheid voor de mensen die blijken minder controle te hebben.
Ik heb lang mijn hond los willen houden maar kan dat helaas in deze drukke omgeving niet meer. Nu ben ik echter van mening dat ik werkelijk de situatie beheers als ik maak dat ik geen last meer heb van de lijn doordat ik het beest goed kan sturen. Dan is de lijn alleen nog maar om andere mensen vertrouwen te geven en stoort me niet meer zo als vroeger. Toen trok de hond overigens meer en verwachtte ik dus zelf te veel effect van de lijn.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 09:55

Ik vind dit meer op een schriktraining lijken :P ik dacht altijd bij agility dat je door hoepels moest springen, andere sprongen, brug etc :')

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-12 10:02

lifaya schreef:
Ik vind dit meer op een schriktraining lijken :P ik dacht altijd bij agility dat je door hoepels moest springen, andere sprongen, brug etc :')

Dat moet ook.

lisselotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 12:27

vindt het filmpje ook erg tegenvallen, elk beetje braaf paard doet dit.

koenborias

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 15:38

Engeland is er ook wel goed in!