Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
ElCid schreef:Waar blijft de tijd dat ruiters met hun zelf opgeleide paarden lieten zien wat ze kunnen.............. ( geldt overigens voor meerdere evenementen en takken van de "sport")
Jammer genoeg is de hele O.S. een spelletje voor kapitalisten geworden die voor klauwen met geld, door andere opgeleide, toppaarden kopen en er vervolgens een goed ruiter op zetten en dan vinden dat ze een sportieve presttatie leveren..........ja, ja. Niks sportiefs meer aan, gewoon een keihard prestige/ geld kwestie.
De lol gaat er een beetje af op deze manier.
. Al vind ik ( en dat is mijn bescheiden mening
) de eer wel groter als je alles voor elkaar krijgt met een paard wat je zelf van "scratch" heb opgeleid omdat dat iets meer zegt over hoe "compleet" je bent als paardenmens. Maar er zijn natuurlijk weer ruiters en trainers; de een kan prima wedstrijden rijden, de ander kan een paard tot de top trainen maar wil/ kan niet uitbrengen; het ultieme is natuurlijk dit te kunnen verenigen in 1 persoon
. Het is wel zonde dat de O.S. nu vooral een evenement is geworden voor kapitaal krachtigen, die met wat mazzel dus wel de topruiter hebben die ze op dat toppaard kunnen plaatsen en vervolgens met al hun geld de finale plaatsen wegkapen. Met heel veel geld kan je heel veel kopen; toppaarden, topruiters, toptrainers, etc en dus finaleplaatsen. ElCid schreef:Waar blijft de tijd dat ruiters met hun zelf opgeleide paarden lieten zien wat ze kunnen
Ibbel schreef:ElCid schreef:Waar blijft de tijd dat ruiters met hun zelf opgeleide paarden lieten zien wat ze kunnen
Dat is verdwenen met de wijziging dat op de OS vroeger alleen amateurs mee mochten rijden/sporten. Ergens eind jaren '70 begin jaren '80 is die regel afgeschaft, toen het geld een steeds grotere rol ging spelen. Maar vroegâh waren de OS gesloten voor profruiters. Anton Ebben bv heeft daarom heel lang de amateurstatus gehouden.
petraaken schreef:En veel kunnen ook enorm overdrijven. Als je eens op de grote concoursen loopt vraag ik me altijd af hoeveel auto's en vrachtwagens wel niet op afbetaling zijn gekocht. Alles voor de uiterlijke schijn. Je moet niet bang zijn van die pochers wel van degene die het niet tonen dat ze geld hebben en zich tussen het gewone volk op de tribunes zetten. Dat zijn de echte kenners.