Verkoop Britse paarden zorgt voor frustratie in Engeland

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Verkoop Britse paarden zorgt voor frustratie in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-12 08:31

* http://www.bokt.nl / http://www.telegraph.co.uk

Afbeelding
Robert Smith en de onlangs verkochte Talan.
foto: http://www.sjoert.com

In de Britse paardenwereld klinken boze geluiden nadat er vlak voor de Olympische deadline kort na elkaar drie topspringpaarden werden verkocht aan concurrerende team.
Hierdoor lijken de kansen op een medaille voor Engeland drastisch verkleind en de community reageert dan ook verontwaardigd en gefrustreerd op de verkoop-tornado.

Twee van de meest getalenteerde Britse paarden, Sultan V en Talan, werden aangekocht door het team van Saoedi-Arabie. Het land heeft geen enkel probleem met het trekken van de portemonnee door een budget van $500 miljoen.
De paarden werden slechts een aantal uur voor het sluiten van de deadline aangekocht. Titus, winnaar van het teambrons tijdens het EK springen, werd verkocht aan de grote concurrent Australie. Hij zal voortaan worden gereden door Edwina Tops-Alexander, een van de beste amazones ter wereld.

Engeland leek een grote kans te hebben op het winnen van Olympisch ere-metaal, maar diezelfde kansen lijken nu drastisch geslonken en dit zorgde dan ook voor bezorgde reacties. Bruce Menzies, voormalig ruiter van Sultan V, vertelde hoe vervelend hij het vond dat de eigenaren van het paard ermee instemde om hem te verkopen. "Het is een grote klap geweest. Ik heb vijf jaar in zijn opleiding gestoken en we waren een ontzettend goede combinatie. Ik heb geen ander paard van zijn kaliber op stal staan," aldus Menzies.

De Britse bondscoach Rob Hoekstra is ook teleurgesteld dat vlak voor de deadline een aantal van zijn beste paarden zijn weggekaapt: "Het is een grote teleurstelling maar het is ook wel begrijpelijk. Onze sport is ook gedeeltelijk een soort zakenwereld en op deze manier blijven ruiters ook in staat om op topniveau blijven presteren. Daar zijn inkomsten voor nodig. De deadline is in het leven geroepen om atleten de gelegenheid te geven zich rustig te kunnen voorbereiden in de maanden voor de Olympische Spelen zonder dat ze zich zorgen hoeven te maken dat een paard alsnog zal worden verkocht. We hebben er nu drie verloren, maar kijk eens naar alle paarden die we nu nog steeds in bezit hebben dankzij loyale eigenaren."

De paardenhandel is altijd al florerend geweest in de springwereld, maar nu rijke paardenlanden uit het Midden-Oosten in opkomst zijn, is het voor veel Britse en Europese paardeneigenaren onweerstaanbaar om hun paard niet te verkopen. Het is natuurlijk wel frustrerend wanneer het verkochte paard je enige kans op een startbewijs voor de Olympische Spelen was. Aan de andere kant kan de verkoop van het betreffende paard misschien zorgen voor de afbetaling van een hypotheek of de kosten van het houden van andere talentvolle paarden dekken.

Guy Williams, ex-ruiter van Titus, zal nu moeten rekenen op zijn andere paard, Depardieu van het Kiezelhof. Met dit paard won hij de Masters van Olympia en Mechelen. "Tja, we moeten nou eenmaal door. Titus ben ik kwijt, maar je kunt maar een paard meenemen naar de Spelen. Ik kan er geen twee meenemen, dus dit maakt de keus ook wel weer makkelijk."

Saoedi-Arabie is sinds de Olympische Spelen van 2000 in de paardenwereld in opkomst nadat Khaled Al Eid individueel brons wist te winnen. Abdullah Al Sharbatty won het zilver tijdens de Wereldkampioenschappen. Hij deed dit op een paard dat voorheen al een medaille had gewonnen tijdens het EK springen. Sharbatly kocht het paard van Italie slechts zes weken voor de Olympische Spelen.

Er zijn slechts een paar landen met een paardensportbond die kapitalen kunnen investeren om de beste paarden te behouden. Engeland heeft tot nu toe altijd gerekend op een groep rijke enthousiastelingen, zoals Lord Harris, voorzitter van Carpetright, en Lord Kirkham, die onlangs zijn aandeel in DFS verkocht.
Samen bezitten zij met Tina Fletcher en Laura Renwick vier potentiele Olympische paarden en kochten eerder deze maand zelf een paard aan uit de Oekraine, namelijk Sanctos van het Gravenhof. Sanctos werd voorheen gereden door Scott Brash en was van de partij tijdens de Wereldruiterspelen van 2010.

Dressuurruiter Carl Hester zag al verschillende miljoenensommen voor zijn Uthopia de revu passeren. Mede-eigenaresse Sasha Steward heeft echter het grootste aandeel van het paard in handen en het scheelde deze kerst dan ook niet veel of ze zou een bod accepteren. Gelukkig ketste dit op het allerlaatste moment af, wat voor zeer veel opluchting zorgde bij zowel Hester als de hele Britse community.

Hester kwam een tijd geleden zelf nog onder vuur te liggen toen hij voormalig teampaard Escapado verkocht aan Hans Peter Minderhoud. Hij besloot om over te gaan tot de verkoop omdat het geld ervoor zou zorgen dat hij zijn eerste huis en stallen na 15 jaar huren eindelijk zou kunnen kopen. "Het was een moeilijke beslissing. Iedereen riep maar: "Laten we het paard met z'n allen kopen en hem zo behouden voor ons land!" maar toen het erop aan kwam hoorde ik niets meer. Wanneer je dan toch verkoopt begint iedereen opeens te klagen. Tja...."

Verwante artikelen:

[VN] Britse springruiter Robert Smith verliest toppaard Talan
[VN] Ook Brits springpaard Sultan vertrekt naar Saoedi-Arabie
[VN] Engeland verliest derde topspringpaard in een week tijd

[VN] Carl Hester: "Behoud van Uthopia was echt kantje boord"

koenborias

Re: Verkoop Britse paarden zorgt voor frustratie in Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 09:23

Tja lijkt me logisch, die hebben best goede paarden, gelukkig is het Nederland minder overkomen, alleen Simon is weg! Anuwel Simon een topper was...

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 09:34

Waar blijft de tijd dat ruiters met hun zelf opgeleide paarden lieten zien wat ze kunnen.............. ( geldt overigens voor meerdere evenementen en takken van de "sport")
Jammer genoeg is de hele O.S. een spelletje voor kapitalisten geworden die voor klauwen met geld, door andere opgeleide, toppaarden kopen en er vervolgens een goed ruiter op zetten en dan vinden dat ze een sportieve presttatie leveren..........ja, ja. Niks sportiefs meer aan, gewoon een keihard prestige/ geld kwestie.
De lol gaat er een beetje af op deze manier.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 09:54

Dat de lol er een beetje afgaat ben ik met je eens, maar om te zeggen dat een toppaard met een nieuwe ruiter zomaar bovenaan meedraait is lang niet altijd normaal. Er zijn genoeg voorbeelden waar dit niet opgaat, kijk alleen maar eens naar jeugdige ruiters in Nederland, ze kregen toppers onder de kont en het werd niets. Ookal krijg je een pony/paard van het hoogste niveau, succes is lang niet altijd vanzelfsprekend. Talent om verschillende, vaak pittige dieren te rijden, is lang niet iedereen gegeven.

ElCid schreef:
Waar blijft de tijd dat ruiters met hun zelf opgeleide paarden lieten zien wat ze kunnen.............. ( geldt overigens voor meerdere evenementen en takken van de "sport")
Jammer genoeg is de hele O.S. een spelletje voor kapitalisten geworden die voor klauwen met geld, door andere opgeleide, toppaarden kopen en er vervolgens een goed ruiter op zetten en dan vinden dat ze een sportieve presttatie leveren..........ja, ja. Niks sportiefs meer aan, gewoon een keihard prestige/ geld kwestie.
De lol gaat er een beetje af op deze manier.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 09:57

elcid

Makkelijk gedacht. Alsof je het zó simpel een overwinning kan kopen... En waarom verdien je alleen maar eer als je een paard opleidt? Net of ludger, ratina had opgeleid... En vele voorbeelden.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 09:58

Een regel dat je pas aan de OS kan deelnemen na bepaalde tijd een paard te rijden zou mooi zijn, maar ja niet echt realistisch. Ik vind er op deze manier ook een beetje de glans af hoor :j
Naja ze moeten in elk geval het parcours wel uitrijden, een goed paard alleen is niet genoeg natuurlijk.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 10:06

Ben ik met jullie eens, maar het wordt wel een stuk makkelijker :o . Al vind ik ( en dat is mijn bescheiden mening :o ) de eer wel groter als je alles voor elkaar krijgt met een paard wat je zelf van "scratch" heb opgeleid omdat dat iets meer zegt over hoe "compleet" je bent als paardenmens. Maar er zijn natuurlijk weer ruiters en trainers; de een kan prima wedstrijden rijden, de ander kan een paard tot de top trainen maar wil/ kan niet uitbrengen; het ultieme is natuurlijk dit te kunnen verenigen in 1 persoon :D
Totilas is wat dat betreft natuurlijk ook een prachtig voorbeeld ;) . Het is wel zonde dat de O.S. nu vooral een evenement is geworden voor kapitaal krachtigen, die met wat mazzel dus wel de topruiter hebben die ze op dat toppaard kunnen plaatsen en vervolgens met al hun geld de finale plaatsen wegkapen. Met heel veel geld kan je heel veel kopen; toppaarden, topruiters, toptrainers, etc en dus finaleplaatsen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:03

Ik denk wel - oh hier ga ik zo'n spijt van krijgen - dat het met springpaarden makkelijker gaat dan met dressuurpaarden. Het zal natuurlijk net zo moeilijk zijn om de topprestatie van de vorige ruiter te evenaren, maar uiteindelijk draait het er bij springen om om over de hindernis te komen. Dat hij minder mooi over de hindernis komt, maakt dan niet uit, even zwart-wit gezegd. Bij de dressuur stuit je toch op een jury die moeten beoordelen en hierbij - onbewust of niet - het plaatje van de vorige ruiter in het achterhoofd heeft. Maar dat is mijn bescheiden mening.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:57

ElCid schreef:
Waar blijft de tijd dat ruiters met hun zelf opgeleide paarden lieten zien wat ze kunnen

Dat is verdwenen met de wijziging dat op de OS vroeger alleen amateurs mee mochten rijden/sporten. Ergens eind jaren '70 begin jaren '80 is die regel afgeschaft, toen het geld een steeds grotere rol ging spelen. Maar vroegâh waren de OS gesloten voor profruiters. Anton Ebben bv heeft daarom heel lang de amateurstatus gehouden.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:03

Ibbel schreef:
ElCid schreef:
Waar blijft de tijd dat ruiters met hun zelf opgeleide paarden lieten zien wat ze kunnen

Dat is verdwenen met de wijziging dat op de OS vroeger alleen amateurs mee mochten rijden/sporten. Ergens eind jaren '70 begin jaren '80 is die regel afgeschaft, toen het geld een steeds grotere rol ging spelen. Maar vroegâh waren de OS gesloten voor profruiters. Anton Ebben bv heeft daarom heel lang de amateurstatus gehouden.

Inderdaad; jammer toch!

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:09

Ze hoeven geen "ja" te zeggen, ze kunnen ook een keer met de ogen knipperen en nee zeggen tegen die oliedollars.
Moeten ze niet achteraf over gaan huilen als Brits team, hoewel de ruiters er niet altijd even veel aan kunnen doen wanneer ze paarden voor anderen rijden. Maar..er is een andere weg dan 'ja', hoe lullig dat ook is..

_Ashii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:19

ze kunnen het paard wel kopen maar niet het talent. Dat ligt toch echt bij hun zelf. Nu wil ik niet zeggen dat Saoedi geen talent heeft maar dit is niet te koop.
Het is inderdaad gewoon niet meer leuk en zoals Amaryllis al zegt ze kunnen ook eens nee zeggen. Het is inderdaad veel geld maar goed.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:37

Oh nog even een toevoeging: Veel van de Arabische ruiters rijden gewoon in Europa op gerenomeerde stallen dus de paarden zullen niet ineens in de woestijn staan ofzo. Heb laatste jaren best een aantal goede ruiters op concours gezien, zowel nationaal als internationaal. Het succes kan best wel komen, maar het kan ook een Totilasje worden: talent + talent = experiment, je weet het stomweg niet van te voren!!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:51

Het paardenwereldje is gewoon een vies wereldje omdat er geen paardenmensen zijn die invloed hebben maar mensen met paarden die alleen handelen uit winstbelang en de dieren als investering zien,heeft niks met sport te maken maar alleen met geld die vaak zelf niet eens ooit op een paard gezeten hebben maar benaderd worden te investeren en nu willen ze hun geld eruit halen met dikke winst.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:57

nou paddenpad, dat is wel weer heel kortzichtig.....
Geldt misschien voor een klein percentage van die investeerders hoor, over het algemeen weten ze donders goed waar ze hun geld in steken!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:12

Ach @knakker hou toch op,het is een mooie manier om je zwart geld wit te wassen als vastgoedmakelaar e.d.,manier van beleggen en eigenlijk gokken,heeft weinig met sport te maken.

Waar ze dan op kicken is op de VIP tribune te zitten met hun klanten om te kunnen pochen "kijk mijn paard" en die dikke koppen vol te gieten met alcohol en hapjes,meer is het niet!

Gaat het paard het goed doen en krijgen ze een leuk bod dan is het paard verkocht en investeren ze weer in een nieuw aankomend talent,that's all,liggen er geen minuut wakker van wat voor consequentie's dit voor de sport zou kunnen hebben hoor,want het is toch hun goed recht het is namelijk hun paard en zij hebben ervoor gezorgd dat het dier zover kon komen door een zak geld te investeren die na de verkoop nog groter wordt.

Aangezien het met de economie slecht gaat en er weinig gebouwd wordt of geinvesteerd in gebouwen kunnen ze nu van de paarden nog wat mooi geld maken en grijpen een goed bod graag met beide handen aan hoor!

Maarja sommigen mensen houden graag de schone schijn op of zijn wel erg naief!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:19

nogmaals: geldt wellicht voor een kleine groep!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:25

Knakker schreef:
nogmaals: geldt wellicht voor een kleine groep!

Geldt voor alle groepen behalve voor degene die hun paard zelf aangekocht hebben en er mee uitkomen,en dat is juist een kleine groep!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:30

En veel kunnen ook enorm overdrijven. Als je eens op de grote concoursen loopt vraag ik me altijd af hoeveel auto's en vrachtwagens wel niet op afbetaling zijn gekocht. Alles voor de uiterlijke schijn. Je moet niet bang zijn van die pochers wel van degene die het niet tonen dat ze geld hebben en zich tussen het gewone volk op de tribunes zetten. Dat zijn de echte kenners.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:32

Dat zijn toch ook eigenaren!
Die geven een bult geld uit om te genieten van de sport, zijn echte liefhebbers.

Dus als je liefhebber bent mag je geen paard verkopen?
Tuurlijk wel, het blijft een investering en juist liefhebbers willen dan investeren in een paard en op een juist moment moeten ze dan afscheid nemen. In de tussentijd genieten ze van hun paard en de sport.
De echte (op winst jagende) investeerders beleggen hun geld wel in een iets minder risicovol en minder duur in het onderhoud produkt.

Nogmaals: ik spreek uit ervaring, dus ik ken ze, misschien ben ik er zelf wel 1....

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:43

Wanneer je een echte liefhebber bent en graag van je paard wilt genieten dan wil je dat zeker op de OS en ga je het paard niet vantevoren verkopen.
Echte liefhebbers met veel centjes die leven net zo hard naar die spelen toe dan degene die erop zit en horen vier handen op 1 buik te zijn en niet het dier 24uur voor de omzetting door te verkopen zonder medeweten van....of zonder inbreng van! Dan ben je een goede investeerder en liefhebber en mens!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:47

ik geef het op, verder succes met deze discussie!

Paddenpad

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:53

petraaken schreef:
En veel kunnen ook enorm overdrijven. Als je eens op de grote concoursen loopt vraag ik me altijd af hoeveel auto's en vrachtwagens wel niet op afbetaling zijn gekocht. Alles voor de uiterlijke schijn. Je moet niet bang zijn van die pochers wel van degene die het niet tonen dat ze geld hebben en zich tussen het gewone volk op de tribunes zetten. Dat zijn de echte kenners.

Omdat de echte kenners niet graag op de vip zitten tussen die blaaskaken die niet weten waar ze het over hebben en zich dan alleen maar rotergeren en je ook nog steeds naar ze moet luisteren en daardoor niks van de wedstrijd kan zien omdat ze er maar tussendoor zitten te ouweh**ren en je niks kan volgen wat je wel interesseert!

Ik heb liever dat iedereen zijn lip houdt en kijkt en in de pauze kun je weer zoveel kletsen als je wilt en ga ik ondertussen even naar de toilet. :+

Nebraska

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:00

Balen voor Engeland.....gelukkig hebben wij daar in Nederlands geen last van.....PROEST!!!!
It's al about money.....jammer ...

Rixt95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 13:56

Medailles zijn dus blijkbaar toch te koop! _/-\o_