Kevin Jochems (16) won in de fantastische entourage van Den Goubergh in Roosendaal zijn eerste Grote Prijs bij de paarden. Het werd er een met een gouden randje. Met Veerle (v. Indorado) wist hij in de beslissende barrage voor Junioren en Young Riders als enige de lei schoon te houden. Van kop af in een perfect gereden rondje. Zijn vier resterende concurrenten beten er de tanden op stuk. Rob van Grunsven (tweede) kreeg zijn grote Talent (v. Hors la Loi II) niet goed voor steilsprong twee gedraaid. Tóch was hij nog goed voor een aardig verjaardagscadeautje voor zichzelf. Duizend euro. De Kerstruif was bijzonder gevuld in Den Goubergh. Jesper Romp (derde) verslikte zich in dezelfde steilsprong. Hij nam daar de wending zó kort dat zijn Vogue (v. Indorado) voorlangs schoot. Jochems zegt mirakels overweg te kunnen met Veerle. Hij rijdt de zwarte merrie sinds een drietal maanden voor de familie Jespers uit Prinsenbeek. ‘Ze is bloedvoorzichtig en ze gaat voor me door het vuur.’
Veel indruk maakte Anne-Marie Verheij met de door haar opa gefokte schimmelmerrie Wiske (v. Royal Bravour). ‘Het beste paard waarop ik ooit heb gereden’ aldus de Maastrichtse. ‘Voor mij heeft ze alles. Ze is vlug, ze springt goed in de manieren en het gaat haar allemaal heel gemakkelijk af.’ Ze won met haar oogappel zeer overtuigend twee internationale Zware Tourrubrieken.
Jordy van Massenhoven (16) uit het Belgische Roeselare schreef met de snelle Andiamomerrie Ufasja de Lichte Tourfinale op zijn naam. ‘Omdat de merrie zo supervoorzichtig is kan ik risico’s met haar nemen. Alles lukte.’ In de eerste Lichte Tourrubriek was geen kruid gewassen tegen Bram van der Pluijm met zijn Zharry Go (v. Indoctro). ‘We gaan goed vooruit. Nu kilometers maken en nog meer ervaring opdoen.’ In het tweede 1.30 m.-treffen was Lennard de Boer met Duc (v. Chin Chin) zijn twee barrageopponenten te vlug af. ‘Ze hadden beiden een fout maar van hun gereden tijden wist ik niks. Daarom heb ik voor de zekerheid maar gas gegeven toen ikzelf ook een fout kreeg.’ Zijn onwetendheid leverde hem de winst op met dik twee tellen voorsprong