Warrior: het paard dat de Duitsers niet konden doden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Warrior: het paard dat de Duitsers niet konden doden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-12 09:38

Nieuwsredactie

Afbeelding
Een schilderij van Jack Seely en zijn Warrior.

War Horse, het geliefde kinderboek, is de afgelopen paar jaar geevolueerd van theaterstuk tot Hollywood film. De meeste mensen weten echter niet dat dit paard ook daadwerkelijk heeft bestaan.

De echte "War Horse" was namelijk Warrior van Generaal Jack Seely van de Canadese Cavalerie. Het paard beleefde de eerste wereldoorlog en wist het als een van de weinige paarden na te vertellen. De moedige belevenissen van Warrior werden in 1934 vastgelegd in een boek door zijn ruiter Jack Seely.

Kleinzoon Brough Scott beschrijft de unieke band van zijn opa met het paard, dat door de cavalerie beschreven werd als: 'Het paard dat de Duitsers niet konden doden'. Hij beschreef Warrior's leven vanaf zijn geboorte op Isle of Wright tot hoe het geweldige karakter van het paard en een aantal ongelooflijke gebeurtenissen ervoor zorgden dat Warrior de oorlog overleefde terwijl honderdduizenden paarden de dood vonden.

De eerste keer dat Generaal Seely op de rug van Warrior door een spervuur moest rijden, was tijdens de "Battle of Mons" op de Franse grens. Seely was zwaar onder de indruk van het feit dat Warrior niet van het gevaar probeerde weg te rennen. In plaats daarvan probeerde hij dapper te zijn en zijn taak te volbrengen."

Tijdens de ontelbare gevechten was de combinatie altijd samen. Ze werden een soort mascotte van het leger en volgens Seely riep men nooit: "Hier komt de generaal!" maar "Hier komt Warrior!"

Warrior's band met Seely werd zo sterk dat hij hem overal als een hondje volgde. Maar het was ook duidelijk dat de generaal net zo sterk gehecht was aan Warrior, en toen het paard kreupel raakte en Seely een ander paard moest rijden, werd dit dier door munitie geraakt en stierf.

Seely schreef hierover in zijn boek: "Ik heb zelf drie ribben gebroken, maar het enige dat in mijn gedachten rondmaalde was: "Wat een geluk dat het dode paard niet Warrior was."

Warrior overleefde een aantal bijna-dood ervaringen zoals toen een scherpschutter hem op slechts een paar centimeter na miste en een paard raakte waar Warrior met de neus tegenaan stond. Ook werd de stal waar Warrior in stond gebombardeerd. Als door een wonder wist Warrior als enige van de paarden te overleven.

Tijdens de slag om Moreuil Wood in 1918 was Seely er heilig van overtuigd dat het rijden van Warrior ervoor zorgde dat de vijand zich terug trok. Ze geloofden dat duizenden soldaten de combinatie zouden volgen, hoewel in werkelijkheid nog maar de helft van het leger over was.

Na zijn carriere in het leger kwam Warrior nog in actie tijdens de Hyde Park Canadian Cavalry overwinningsparade, en hoewel hij allang met pensioen was, won de volbloed ook nog eens een renwedstrijd op Isle of Wright.

Warrior stierf in 1941 toen Seely het geen eerlijke gedachte vond het paard voer te geven in de oorlog terwijl er zoveel mensen honger leden. Op Goede Vrijdag schreef hij: "Ik geloof er zeker in dat Warrior in de hemel zal komen. Hij had een goede ziel op aarde."

Warrior werd 33 jaar oud.

JamieShanin

Re: Warrior: het paard dat de Duitsers niet konden doden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 09:41

wauw....

wat gaaf!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 09:46

Tja lullige gedachten dit....mensen hebben geen eten en je kunt het niet maken om je paard wél eten te geven daarom je paard maar afmaken.... (

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 09:47

vivana schreef:
Tja banketstaaf gedachten dit....mensen hebben geen eten en je kunt het niet maken om je paard wél eten te geven daarom je paard maar afmaken.... (

Ja idd dat is ook het eerste wat ik dacht.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 09:50

Nee, dat is hoe het hoort! En hij heeft wel de nuance die bokkers volledig missen...als ik bokt zou geloven zouden jullie vollken laten sterven om je paard te kunnen houden..van het voer dat hij zijn paard gaf konden mensen eten..diep respect voor zowel het paard als zijn baas...ongelofelijk.. _/-\o_

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 09:50

Super mooi dat hij dat allemaal vast heeft gelegd en dat wij nu een film kunnen bekijken van dit geweldige dier..

En geen voer, lullige gedachte, denk het niet.. Het was in die tijd niet anders.. Hij was oud, en er was gewoon armoede. Ik vind het een mooi verhaal! Net als gekvanfleur, het is gewoon nobel van die man.. Hij heeft alles gedaan voor zijn paard, zolang hij dat kon :j

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 09:51

Vindt het juist een moeddige gedachte en daad. Mensen levens gaan voor een paard en als het paard op die manier ook nog mensen kan helpen. Mooi verhaal is het!

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 09:51

best wel een onzelfzuchtige gedachte.
gezien de band die die 2 hadden.

toppaard met een mooie geschiedenis.
gekvanfleur schreef:
Nee, dat is hoe het hoort! En hij heeft wel de nuance die bokkers volledig missen...als ik bokt zou geloven zouden jullie vollken laten sterven om je paard te kunnen houden..van het voer dat hij zijn paard gaf konden mensen eten..diep respect voor zowel het paard als zijn baas...ongelofelijk.. _/-\o_

en vergeet de paardenbiefstuk niet :)

oorlog en armoede zijn verschrikkelijk.
moedige daad van de beste man.

zonde idd dat er toendertijd nog geen bokt was en pennybeweging " De Swarte Arabisge Hengst" nog niet bestond.

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 09:57

Mooi verhaal :), ik vindt het begrijpelijk eerlijk gezegd dat hij hem heeft laten gaan (hij had trouwens een mooie leeftijd)
je gaat je volk toch niet laten verhongeren en dan een dier te eten geven.. je gaat toch ook ... geen ijsjes geven als ... zelfs geen boterham geeft... :')

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:01

Als je het als goede daad wilt beschrijven mag ik hopen dat hij zijn paard heeft laten slachten zodat die arme mensen toen extra te eten hadden :Y)
Waarom zou je hem anders afmaken???

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:02

hongersnood, wat een paard eet kunnen wij ook eten.
ze hadden toen nog geen subli,pavo etc.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:13

Exact je gaat geen haver aan een paard geven waar ook koeken van gebakken kunnen wordne om de kinderen te voeden. Intens veel respect voor deze man!

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:25

Is dit niet een extreme vorm van je paard op stal houden, of is in de oorlog ook al het gras wat buiten groeit opgegeten door mensen?

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:26

In de oorlog werd een paard niet zomaar buiten gezet.. Dan werd die gestolen, er was armoede, en een paard was geld/eten. Ik denk niet dat die meneer dat graag zag gebeuren bij zijn oude trouwe dier..

magictwist

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:27

Top!! mooi verhaal!! inderdaad, ontzettend knap en eerlijk van hem dat met het paard te doen, maar onbegrijpelijk moeilijk wel!! daar mag respect voor zijn.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:29

Ik vermoed dat het niet te doen was om deze bejaarde volbloed in de winter enkel op nog wat aanwezige grasjes te laten overleven. Het dier was 33, als deze eigenaar andere motieven had dan had hij hem al veel eerder tot biefstuk laten omzetten, het vlees van een 18jarige is een stuk minder taai dan dat van een 33 jarige gok ik zo.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:55

Mooi verhaal :)
Wij mensen in deze tijd hebben geen idee van de ellende van toen, echt geen enkel benul. Knap van die man dat hij een paard in die tijd naar die leeftijd heeft geloodsd.

Maare... Paardenbiefstuk van 30 jaar oud lijkt me niet te knagen hoor ... ;)

Edit, knipoog toegevoegd
Laatst bijgewerkt door picobello op 02-01-12 10:58, in het totaal 1 keer bewerkt

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:56

er valt prima soep van te koken :)

iets is altijd beter dan niets.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:56

Tja, honger maakt rauwe bonen zoet is het spreekwoord he?

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 10:57

Ik ben duidelijk de knipoog smiley vergeten, ik bedoelde het niet zo serieus....

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 11:00

toevallig, hiervan draaide een musical in Londen, toen ik er in de herfst was, ben er niet heen geweest (volgens engelse vrienden te moeilijk als je 1, 't boek niet kent en 2, als je niet bepaald goed engels kunt.), maar heb het boek nu wel (in 't engels), in londen gekocht...

DesireeK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 11:03

Mooi verhaal..
In de oorlog hebben mensen ook bloembollen moeten eten.. dus om een paard wat al 33 is en een heel leven achter zich heeft dan af te maken vind ik wel respect...

Het vlees van het paard zal vast niet echt heel lekker meer zijn geweest.. maar ja als je moet kiezen tussen bv bloembollen of toch een stukje vlees dan zou ik het denk ik toch wel weten hoor ;)

Ben toch wel heel benieuwd naar de film..

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 11:24

Ik denk dat mensen al blij waren, als ze een stukje vlees kregen. Taai of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 11:38

Ja heldhaftig paard! Bedoel 33 jaar! Dat is hartstikke oud voor een volbloed, zeker in die tijd.
Het staat er wel een beetje knullig, dat geef ik toe. En ik hoop dat ze hem doodgeschoten/geslacht hebben ipv laten verhongeren (zo las ik het namelijk de eerste keer, alsof hij hem gewoon niet meer gevoerd had)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 11:45

ukje schreef:
Ik denk dat mensen al blij waren, als ze een stukje vlees kregen. Taai of niet.

Inderdaad. En een paard wat 33 wordt in die tijd is sowieso al een wonder trouwens, en een paard van 33 in de winter moet al genoeg eten om nog op gezond gewicht te blijven en ik denk dat mensen zeggen dat het oneerlijk is, niet beseffen hoe moeilijk die mensen het in die tijd gehad hebben.