Eind januari springt de hengst Scendix op het Winter Equestrian Festival in Palm Beach in Wellington, Florida. Het paard werd opgeleid in Reningelst.
'Ruiter Eric Lamaze, die de eerste staat op de wereldranglijst, vraagt al ruim een jaar om te mogen rijden met Scendix. Ik wou het paard niet verkopen, maar we hebben nu een overeenkomst met Lamaze dat die Scendix op topniveau brengt', zegt Ludwig Lemenu uit, voormalig zaakvoerder van Top Power Software en Transics en nu uitbater van Hunters' Stud Farm. Dat is zowel een hengstenhouderij, een sportstal als een kwekerij.
'Vroeger trainde onze ruiter Brecht Bille Scendix. We kochten het paard vier jaar geleden in Zwitserland. We waren op zoek naar een zoon van toppaard Staccato. We hadden geluk dat we met onze eerste hengst Scendix meteen goeie resultaten haalden', legt Ludwigs schoonzoon en medewerker Simon Riquière uit. De toekomst lacht de stal tegemoet. 'Een paard bereikt normaal gezien zijn top tussen zijn twaalfde en zijn veertiende jaar,' verklaart Simon.
Scendix vertrok vorige woensdag met het vliegtuig naar Wellington. 'Een hengst moet dertig dagen in quarantaine blijven', licht Simon toe.
'Ik ben vijftien jaar geleden begonnen met het kweken van paarden', zegt Ludwig. 'We hebben intussen zestig paardenWe hebben ook een centrum voor inseminatie.'
Trots van de stal zijn Scendix en vijf andere tophengsten waarmee gekweekt wordt en die klaargestoomd worden om te presteren op topniveau. 'We hebben twee ruiters in dienst en grooms of stalknechten. 'Simon maakt samen met de ruiters de planning van de trainingen op en zorgt dat de paarden de juiste voeding krijgen.
'Elk paard krijgt andere voeding', zegt Simon. 'En wedstrijdpaarden worden geschoren, zodat ze geen lange haren hebben.'
Go Sir Blackie Ik wens Lamaze veel geluk met Scendix al zullen we hem wel missen hier! Zijn zoon Hunters Scendro heeft in Mechelen heel erg zijn best gedaan en sprong geweldig! (Staccato is met een 'k' )
besita
Geplaatst: 03-01-12 10:11
ik vind het artikel nogal "kinderachtig "geschreven wat heeft die laatste zin ermee te maken