Robert Acs verliest volkomen onverwacht zijn Weinzauber

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Robert Acs verliest volkomen onverwacht zijn Weinzauber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 19:59

http://www.bokt.nl / http://www.eurodressage.com

Afbeelding
Robert Acs en Weinzauber.

De Hongaarse Grand Prix ruiter Robert Acs heeft afgelopen nacht volledig onverwacht zijn toppaard Weinzauber verloren. De Westfaler ruin werd dood in zijn stal gevonden op het complex van Udo Lange in Rottingen. Het paard stierf aan een gescheurde aorta.

Weinzauber werd in 1997 gefokt door Leo Deitert en was een zoon van Utopie x Upan La Jartha AA x Artwig. Hij werd als vierjarige ontdekt door Petra Stroetmann-Epping. De Duitse amazone trainde hem van groen paard tot Grand Prix niveau.

Als vijfjarige kwalificeerde Weinzauber zich voor het Bundeschampionat en als achtjarige voor de Nurnberger Burgpokal finales, maar kwam niet aan start omdat Petra haar been brak.

De combinatie maakte de overgang naar de Grand Prix in 2005 tijdens de Westfaler kampioenschappen. Als negenjarige won hij verschillende Grand Prix en Grand Prix Specials op nationaal niveau in Walldorf, Wickrath en Munster.

Eind 2010 kocht Robert Acs het paard en trainde hem onder de professionele begeleiding van Udo Lange. Het hoogtepunt van hun carriere was de overwinning in de Wereldbekerkwalificatie wedstrijd van Brno in juni 2011. Ze waren tevens van de partij tijdens de Wereldbekerfinale van 2011 in Leipzig en eindigden als tweede in de Eastern League Wereldbekerwedstrijd van Warsaw. Acs en Weinzauber waren ook te zien tijdens het afgelopen EK dressuur van 2011 in Rotterdam.

De Hongaar woont en werkt nabij Frankfurt en Weinzauber stond op stal bij zijn trainer Udo de Lange in Rottingen, waar Acs tweemaal per week naar toe reisde. Acs bracht deze feestdagen door bij zijn familie in Hongarije toen hij het verschrikkelijke telefoontje kreeg dat zijn paard deze morgen dood werd gevonden in zijn stal.

"We waren totaal niet voorbereid op dit schokkende bericht," aldus een geemotioneerde Robert Acs. "Hij laat ons met zoveel vragen achter. Waarom? Heeft hij pijn gehad? Was hij ziek zonder dat we het wisten?
Zijn overlijden heeft ons allen diep geraakt. Na het telefoontje van vanochtend zijn we direct vanuit Hongarije naar het Duitse Rottingen gekomen. Toen we zijn lege box zagen werd het pas echt de harde werkelijkheid. We zullen nooit meer zijn gehinnik horen of zijn gebedel om wortels. We zullen hem nooit meer in het weiland kunnen zetten met zijn maatje Rudi. Ik had nog zoveel toekomstplannen en dromen voor ons samen."

Weinzauber was het beste paard van Acs en zorgde voor zijn doorbraak in de Grand Prix. Toch betekende het paard veel meer voor hem. "Hij gaf mij onvoorwaardelijke liefde en ontzettend veel plezier en succes. Hij was niet zomaar een paard maar ook een vriend en een familielid. Het was mijn maatje in moeilijke tijden en zonder hem zal het ontzettend moeilijk worden om mijn carriere voort te zetten. Ik ben hier echt kapot van en mis hem nu al verschrikkelijk."

Weinzauber is 14 jaar oud geworden.

Robert en Weinzauber tijdens de Warsaw Horse Days in Maart 2011.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:04

Wat vreselijk ;(
Ontroerend hoe hij over zijn paard praat....

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:09

Wat balen..
Maar wat me opvalt weer een gescheurde aorta :?

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:10

Nieuwe trend: gescheurde aorta.
Kwam dit eerst net zo vaak voor maar wist niemand het toen, of doen mensen tegenwoordig iets verkeerds of zo?

Dit is erg voor die ruiter. Hij hield kennelijk veel van dat paard.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:12

Langcara schreef:
Kwam dit eerst net zo vaak voor maar wist niemand het toen, of doen mensen tegenwoordig iets verkeerds of zo?

Ik denk het eerste...
Heel veel sterkte voor de ruiter en alle andere betrokkenen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:13

Langcara schreef:

Eerst was er nog geen Bokt en internet...

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:16

arans schreef:
Wat vreselijk ;(
Ontroerend hoe hij over zijn paard praat....

Inderdaad, sluit ik me helemaal bij aan... Wat enorm zonde....

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:17

Nou ik zit toch al verschrikkelijk lang op Bokt, maar zo vaak als er in de afgelopen twee maanden paarden aan een gescheurde aorta zijn overleden, dat is nog nooit gebeurt.

Vreselijk voor die ruiter, arm paard.

OomaaikeoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:17

gabyfedde schreef:
Langcara schreef:

Nou ik weet niet, maar ik kan hier al een aantal jaar gebruik van maken...

opisop_shop

Re: Robert Acs verliest volkomen onverwacht zijn Weinzauber

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:18

jeetje, alweer een paard met gescheurde aorta???

Vreselijk verlies voor de eigenaar/ruiter.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:32

Hij praat inderdaad heel 'mooi' over zijn paard, zo'n beetje de eerste bekende ruiter die niet iets zegt als 'het kan gebeuren, erg jammer.' Echt vol emotie, logisch natuurlijk..
Ik kende het paard niet maar wat een prachtig dier was het zeg.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 20:36

Aranel schreef:
Hij praat inderdaad heel 'mooi' over zijn paard, zo'n beetje de eerste bekende ruiter die niet iets zegt als 'het kan gebeuren, erg jammer.' Echt vol emotie, logisch natuurlijk..

Meen je dat? Ik heb hieronder nog een bericht geplaatst over een ander overleden paard waarvan de ruiter net zo over het dier praat, en zo zijn er nog wel tientallen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:48

Dan is het misschien mijn gedachte die dat zo ge/vervormd heeft :+ Maar ik kan me niet herinneren dat ik een bericht gelezen heb over een bekende ruiter die zo vol emotie over z'n overleden paard praatte :)

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:54

Y;( Zo sneu..

Aranel, Eric Lamaze zijn interview was ook behoorlijk emotioneel hoor, waarin hij vertelde dat Hickstead een deel van de familie was enz.

Dany94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:57

Gadsie... alweer een gescheurde aorta? Vind het toch bizar vaak voorkomen (of nu vaak in het nieuws omdat het bij de 'toppaarden' nu veel gebeurd)
Erg mooi paard, krijg kippenvel ervan zoals hij over het paard praat...
Sterkte!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:10

Wat sneu,was een mooi paard en mooie combinatie.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:35

gabyfedde schreef:

Bok bestaat al veel en veel langer dan een jaartje of twee. En internet nóg langer. Toch hoorde ik er eerder nooit van.

Misschien is er nooit onderzoek naar gedaan. Misschien werd het niet naar buiten gebracht, misschien was er ook niet zoveel interesse achteraf.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:37

Aranel schreef:
Dan is het misschien mijn gedachte die dat zo ge/vervormd heeft :+ Maar ik kan me niet herinneren dat ik een bericht gelezen heb over een bekende ruiter die zo vol emotie over z'n overleden paard praatte :)

Volgens mij zijn ze bijna allemaal emotioneel hoor, misschien dat ze het niet altijd even goed of handig tonen, en niet iedereen is verbaal even sterk.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 22:48

Erg jammer, die man had duidelijk een mooie band met z'n paard..

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:16

erg zonde hoor dat het paard is overleden.

thebjank

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:18

Wat vreselijk voor alle betrokkenen!
Idd, de laatste maanden is het aantal gescheurde aorta's wel heel erg. Ik dacht dat dat aan mij lag, dat ik er nu meer op lette omdat op deze manier van de zomer mijn verzorg fries is overleden, maar 'gelukkig' valt het jullie ook op :?

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:37

Tegenwoordig is het regel om sectie te plegen op sportpaarden, vooral als ze tijdens wedstrijden overlijden. Daardoor komt aan het licht wat de exacte doodsoorzaak is, wat dus al een paar keer een gescheurde aorta was, terwijl men vroeger zonder sectie waarschijnlijk aan een hartstilstand dacht. Oftewel: het zal vroeger vaker gebeurd zijn, overlijden door een gescheurde aorta, zonder dat men dat wist, omdat sectie niet gebruikelijk was.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:42

goh er overlijden momenteel wel veel paarden aan een gescheurde aorta

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 23:56

Zoolgangster schreef:
Tegenwoordig is het regel om sectie te plegen op sportpaarden, vooral als ze tijdens wedstrijden overlijden. Daardoor komt aan het licht wat de exacte doodsoorzaak is, wat dus al een paar keer een gescheurde aorta was, terwijl men vroeger zonder sectie waarschijnlijk aan een hartstilstand dacht. Oftewel: het zal vroeger vaker gebeurd zijn, overlijden door een gescheurde aorta, zonder dat men dat wist, omdat sectie niet gebruikelijk was.

Maar binnen twee maanden zoveel achter elkaar, dat is wel opmerkelijk hoor, al zouden het hartstilstanden geweest zijn.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 00:27

Het is inderdaad opmerkelijk, daar kan iedereen het over eens zijn.