Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
fokfanaat schreef:ik dacht dat merries nooit prok worden met een C (behalve dan op kogels die helemaal niet meetellen)
Deze röntgenopnamen worden door ons uitgeprint en opgestuurd naar de PROK-commissie. Daar vindt de officiële beoordeling plaats door drie onafhankelijke dierenartsen.
Zij geven op de volgende onderdelen een score en als deze binnen de gestelde normen valt, wordt uw paard PROK-goedgekeurd.
- straalbeen; klasse 0–2;
- sesambeentjes: klasse 0-4;
- kogelartrose; klasse 0–3;
- spat; klasse 0–2;
- Osteochondrose (O.C.) in knie- of spronggewricht; A- B
- Osteochondrose (O.C.) in kogelgewricht; A-E d.w.z. voorlopig geen eisen
fokfanaat schreef:Cayenne schreef:Op advies van de Fokkerijraad is het osteochondrose klasse C-beleid aangepast om misleiding door operatie terug te dringen. .
maar dit was alleen zo bij hengsten en niet bij merries, dat bedoelde ik.
vanessakusje schreef:Moeten we hier blij mee zijn? Als fokker wil je toch juist zo min mogelijk risico?
Suzanne F. schreef:fokfanaat schreef:voor merries was C sowieso toch al niet acceptabel (voor prok) maakt niet uit waar het zat (behalve kogels)
Je begrijpt het niet. Merries mogen nu wel een C hebben voor PROK op bepaalde plaatsen, ook de knieen. Dus een C is in bepaalde gevallen nu bij de merries wel acceptabel.
kiana schreef:In de knieen is het toch ook risicovol ? (OCD) dus ik denk dat een OC in de knie alleen acceptabel is als het op een plaats zit waar normaal gesproken geen OCD kan zitten.
Een oc in de knie is dus niet altijd acceptabel denk ik......zo lees ik het tenminste