Verhuizing van manege Riant lijkt voorlopig gestrand

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Verhuizing van manege Riant lijkt voorlopig gestrand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 07:51

www.destentor.nl

De verhuizing van manege Riant van de Bruggelerweg naar Landgoed Spelderholt is gestruikeld over de natuurwetvergunning die de provincie had verstrekt.

Die is door de Raad van State naar de prullenbak verwezen.

Dat gebeurde nadat de Stichting Behoud Natuurwaarden Enken (SBNE), de Stichting Werkgroep Milieuzorg Apeldoorn (SWMA) en enkele omwonenden bezwaar hadden aangetekend tegen de vergunning voor de verhuizing van Riant, de bouw van 33 woningen op het landgoed, de bouw van vier woningen op het huidige terrein van Riant en de verhuizing van evenementen van het mencentrum naar de nieuwe stek.

Struikelblok zijn een stuk droge heide, oude zuurminnende eikenbossen en zuurminnende bossen van beuken en eiken in de directe omgeving van het landgoed. De drie natuursoorten liggen in Natura 2000, en genieten de hoogst mogelijke bescherming.

Volgens de provincie heeft het heideveld zich destijds zeer goed ontwikkeld, ook al was er op Spelderholt een pluimvee-onderzoeksbedrijf en een nertsenfarm gevestigd. De provincie trekt daaruit de conclusie dat de droge heide niet gevoelig is voor ammoniak, afkomstig van de 72 paarden die Riant op het terrein wil houden.

Daarnaast wijst de provincie erop dat pal naast de heide op diverse percelen mais werd verbouwd, waarbij veel mest werd gebruikt. Een deel van de percelen is gekocht door Riant, andere percelen zullen volgen. De maisvelden zullen worden omgezet in weide, waardoor de ammoniakuitstoot flink zal dalen.

Volgens de Raad van State is het betoog van de provincie onvoldoende. Zo waren het pluimveebedrijf en de nertsenfarm al een flink aantal jaren niet meer in bedrijf en is het daarom onduidelijk wat hiervan de invloed op de heide is geweest. Daarnaast is onzeker of Riant de maispercelen inderdaad kan aankopen en omzetten naar weide. Ook ontbreken er harde cijfers, waardoor de provincie niet met zekerheid kan zeggen dat de natuurlijke kenmerken van het heidegebied niet worden aangetast.

Ook de invloed van de paarden op de beide bossoorten is Riant fataal. Volgens het natuuronderzoek dat voor de verhuisplannen is gemaakt, worden de ammoniaknormen in die bossen toch al overschreden. Daarbij valt de extra ammoniak van de 72 paarden wel mee. De Raad van State wijst die redenering van de hand.

Onduidelijk is nog wat de gevolgen zijn van het oordeel van de Raad van State. Volgens de SBNE is de verhuizing van de manege definitief van de baan. De stichting rekent erop dat nu ook de bouw van de 33 woningen niet doorgaat.

Het standpunt van eigenaar Mieke van Tergouw van Riant Equestrian Centre is echter nog niet bekend. Tergouw is er altijd van uitgegaan dat 72 paarden minder schadelijk zijn dan het pluimvee en de nertsen op de vroegere bedrijven. Daardoor zou sprake zijn van een verbetering van de omstandigheden voor de natuur.

In het najaar werd ook het bestemmingsplan voor de verhuizing van Riant vernietigd. SBNE heeft eveneens bezwaar gemaakt tegen de bouwvergunningen die vooruitlopend op het bestemmingsplan voor de woningen zijn afgegeven.

Nayomie

Re: Verhuizing van manege Riant lijkt voorlopig gestrand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:22

Dat kan dus nog wel even duren.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:45

Waarom wil Riant daar eigenlijk weg? Ze zitten nu toch op een super locatie? Of hebben ze meer ruimte voor de marathons nodig?

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:49

Wat zonde, er zit al zoveel tijd/geld in dit project!

Lauraa_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:29

En dan moeten al die pensionklanten dus meeverhuizen??
Dit gaat zo te lezen nog even duren maar ik denk niet dat de pensionklanten er op zit te wachten ineens daar weg te moeten... Ze zitten daar ook hartstikke mooi!

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:19

@Laetitia: Riant zit in een hoek waar verdere groei onmogelijke is.
De locatie is mooi maar het zit erg dicht op buren die andere belangen hebben dan Riant.
Spelderholt was wat dat betreft een mooie kans om te groeien, waar het artikel geen melding van maakt: in ruil voor de bouw op het Spelderholt wordt grond op de oude locatie terug gegeven aan de natuur, een win-win situatie dus.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:20

Dat landgoed ligt toch tegenover Riant?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:28

niet helemaal, maar scheelt niet veel :D

Lauraa_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:33

Dan snap ik het wel! :))
ze zitten nu op een locatie waar ze bijna niet meer kunnen uitbereiden

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:49

Ik denk dat het niet veel meer als 500 meter verschil is tussen de oude en eventuele nieuwe locatie

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:50

Hier een pensionklant" ik vind het echt een domper voor mieke. We zitten inderdaad al perfect maar de nieuwbouw zou meer mogelijkheden met zich meebrengen. Ze zijn er alnzo lang mee bezig maar je hebt altijd een paar mensen die maar dwars blijven zitten ... Jammer.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:21

Lauraa_7 schreef:
En dan moeten al die pensionklanten dus meeverhuizen??
Dit gaat zo te lezen nog even duren maar ik denk niet dat de pensionklanten er op zit te wachten ineens daar weg te moeten... Ze zitten daar ook hartstikke mooi!

Zoveel zijn dat er niet meer :+ En ze komen qua locatie niet minder mooi te zitten en vlakbij.

Montignac schreef:
Hier een pensionklant" ik vind het echt een domper voor mieke. We zitten inderdaad al perfect maar de nieuwbouw zou meer mogelijkheden met zich meebrengen. Ze zijn er alnzo lang mee bezig maar je hebt altijd een paar mensen die maar dwars blijven zitten ... Jammer.

Waarvoor zouden hun belangen minder zwaar wegen dan die van Mieke?

Ik vind het vervelend voor Mieke. Ze is er inderdaad al heel lang mee bezig. Maar een verhaal heeft altijd 2 kanten en er zijn meerdere belangen. En helaas trekt ze nu aan het kortste eind.

tiwi1969 schreef:
@Laetitia: Riant zit in een hoek waar verdere groei onmogelijke is.
De locatie is mooi maar het zit erg dicht op buren die andere belangen hebben dan Riant.
Spelderholt was wat dat betreft een mooie kans om te groeien, waar het artikel geen melding van maakt: in ruil voor de bouw op het Spelderholt wordt grond op de oude locatie terug gegeven aan de natuur, een win-win situatie dus.

Dit is niet helemaal waar, er zouden meerdere vila's voor terug komen.

Meissieline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:39

Ik ben blij dat het tot dusver niet doorgaat :D
Laat ze lekker zitten waar ze zitten..

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 17:55

De villa's zijn maar op een gedeelte van het huidige terrein gepland, een ander deel zou terug naar de natuur gaan ;)

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:03

Je hebt inderdaad altijd twee verhalen. Ik ben benieuwd wat er nu met het terrein daar gaat gebeuren. Wat er nu staat, staat er ook alleen maar weg te ***

En tayga.. Veel of weinig pensionklanten, niemand die er nu staat heeft er problemen mee. Ik vond de nieuwe accomodatie in ieder geval prachtig.. Een aanwinst voor beekbergen en omgeving.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 18:28

Wist niet dat Riant ging verhuizen?....

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 21:11

Wist niet dat riant ging verhuizen, maar snap het ergens wel.
Parc spelderholt zit op amper 500 meter dus zo'n ramp zal de verhuizing niet zijn voor de pensionklanten :n

Ben benieuwd of er nog een vervolg op komt...

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:46

Montignac schreef:
Je hebt inderdaad altijd twee verhalen. Ik ben benieuwd wat er nu met het terrein daar gaat gebeuren. Wat er nu staat, staat er ook alleen maar weg te ***

En tayga.. Veel of weinig pensionklanten, niemand die er nu staat heeft er problemen mee. Ik vond de nieuwe accomodatie in ieder geval prachtig.. Een aanwinst voor beekbergen en omgeving.

Wat er nu staat op het spelderholt, ziet er inderdaad niet uit. Ik verwacht dat daar wel huizen komen te staan...

Volgens mij staat er nergens in mijn bericht dat er iemand van de pensionklanten problemen met de verhuizing heeft. Er staat wel dat de locatie voor de pensionklanten zeker niet slechter is. Ik verwacht alleen dat ze hun verhuizing daar niet vanaf laten hangen. Ze zijn de laatste jaren van 40 naar een stuk of 6 pensionklanten gegaan.

Lauraa_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:22

Tayga dat zei ik omdat ik dacht dat ze ver weg zouden gaan en er nog veel pensionklanten waren maar dat is dus niet zo...
Dan is het inderdaad jammer dat het niet doorgaat...

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:30

Tayga schreef:
Wat er nu staat op het spelderholt, ziet er inderdaad niet uit. Ik verwacht dat daar wel huizen komen te staan...

Volgens mij staat er nergens in mijn bericht dat er iemand van de pensionklanten problemen met de verhuizing heeft. Er staat wel dat de locatie voor de pensionklanten zeker niet slechter is. Ik verwacht alleen dat ze hun verhuizing daar niet vanaf laten hangen. Ze zijn de laatste jaren van 40 naar een stuk of 6 pensionklanten gegaan.

Is dat bewust geweest? Vind dat wel een enorme terugloop zeg :oo

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:11

Het klopt dat er nu minder pensionklanten zijn, wel ruim meer dan zes, wellicht dat enkelen door de prijsstijgingen zijn vertrokken maar we hebben ook een aantal overlijdens gehad, paarden die met pensioen elders zijn ondergebracht en persoonlijke verhuizingen. Het is inderdaad niet de goedkoopste maar ik sta er met ontzettend veel plezier met drie paarden op dit moment. De sfeer op stal is goed en het is lekker rustig rijden in de avond. Alle stallen staan vol. Ik ga in ieder geval niet weg. Zou niet weten waar ik heen moet met mijn eisenpakket hihi...

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 15:47

Vind het altijd jammer dat er nooit paarden buiten staan, rijd er elke dag 2 keer langs en zie ze nooit buiten :\
Ze hebben toch genoeg land of zie ik dat verkeerd?

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 18:20

Montignac schreef:
Het klopt dat er nu minder pensionklanten zijn, wel ruim meer dan zes, wellicht dat enkelen door de prijsstijgingen zijn vertrokken maar we hebben ook een aantal overlijdens gehad, paarden die met pensioen elders zijn ondergebracht en persoonlijke verhuizingen. Het is inderdaad niet de goedkoopste maar ik sta er met ontzettend veel plezier met drie paarden op dit moment. De sfeer op stal is goed en het is lekker rustig rijden in de avond. Alle stallen staan vol. Ik ga in ieder geval niet weg. Zou niet weten waar ik heen moet met mijn eisenpakket hihi...

Ja dat snap ik, zat even te spieken in je profiel maar leuke paarden hoor. :j

1,83 :oo kom ik aan met mn ijslander van 1,30 :')

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 12:28

laetitia schreef:
Vind het altijd jammer dat er nooit paarden buiten staan, rijd er elke dag 2 keer langs en zie ze nooit buiten :\
Ze hebben toch genoeg land of zie ik dat verkeerd?

Dan kijk je niet goed, er staan dagelijks paarden in de wei :)

Thanks anoli, ben er ook erg blij mee:)

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 14:45

Montignac schreef:

Op iedere stal zullen dit soort situaties voorkomen, maar daar komen nieuwe pensionpaarden voor terug en bij Riant is dat nauwelijks. Ze hebben hun prioriteit gewoon verschoven naar de handelspaarden en daar is niks mis mee!