Nevestam komt op voor het welzijn van paarden en pony's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Nevestam komt op voor het welzijn van paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 07:50

www.destentor.nl

Nevestam is de nieuwe Nederlandse Vereniging van Stamboeken. Het is een initiatief van drie stamboeken: Nederlandse Fjordenpaarden Stamboek, het Falabella Stamboek Europa en Welsh Pony en Cob Vereniging. Twee andere stamboeken hebben zich inmiddels ook aangesloten, verwacht wordt dat anderen volgen.

Nevestam is een onafhankelijke belangenvertegenwoordiger voor de erkende paarden- en ponystamboeken en legt de focus vooral op de hobbymatige houderij en fokkerij. Daarnaast wil men een platform bieden voor de niet erkende stamboeken in Nederland. Ingezet wordt op onderwerpen die direct de stamboeken raken, zoals fokkerijregelgeving, diergezondheid, I & R (Identificatie- en Registratie) en paardenwelzijn.

Voorzitter van de nieuwe vereniging is Wilma Bijma uit Hulshorst: "Wij hadden steeds grotere problemen met de structuur van de Koepelfokkerij, een vereniging waarbij tot eind 2010 alle stamboeken waren aangesloten en waarvan inmiddels een groot aantal stamboeken het lidmaatschap hebben opgezegd. De stemverhouding binnen de koepel geeft twee stamboeken de macht om alle voorstellen van de andere dertig stamboeken te blokkeren, omdat ze tezamen de meerderheid van de stemmen hebben."

"Verder hadden we problemen met de structuur van de stichting Sectorraad Paarden (SRP), dat zijn eigen bestuursleden benoemt en zich daardoor onttrekt aan democratische bijsturing. De SRP verwoordt ook niet de stem van alle houders als zij zegt: 'Wij vertegenwoordigen alle houders van paarden en pony's'. In de praktijk is dit het geluid van de professionele houderij en fokkerij en worden hobbymatige houders in de kou gezet." De hobbymatige houders zijn de grootste groep in Nederland. Het merendeel van de paarden- en ponybezitters, zo bevestigt secretaris Reina Knaap, heeft een dier uit hobby bij huis staan en is nergens lid van. Dat betekent dat, wanneer de SRP de belangen moet behartigen bij het ministerie, dit alleen de geluiden vanuit de professionele houderij en fokkerij zijn; de geluiden van de hobbyisten worden niet gehoord. Eén van de andere zaken die Nevestam steekt, is het plan om een houderschapsbelasting in te voeren, onder het mom van de noodzaak voor de bestrijding van een besmettelijke paardenziekte. Bijma: "Er is in Nederland nog nimmer een uitbraak van een besmettelijke paardenziekte vastgesteld. Wanneer dit morgen gebeurt, dan is het een gevolg van het gesleep met dieren en is het gerelateerd aan bedrijven die dieren transporteren. Als het noodzakelijk om iets aan de risico´s te doen, dan zijn er maatregelen nodig bij degenen die dit veroorzaken en moeten de hobbymatige houders daarmee niet worden lastiggevallen; zij veroorzaken geen insleep van een paardenziekte met een ritje langs het strand."

Het bevreemdt Nevestam dat niet eerlijk wordt aangegeven wat de reden is achter de houderschapbelasting. Dat is niet de preventie van dierziekten, maar een manier om het georganiseerde gedeelte van de sector te laten betalen aan de onderzoeksprojecten van de SRP.

Dat de sector meebetaalt, is een voorwaarde die het ministerie stelt voordat ook zij aan deze projecten bijdraagt. Nevestam wil best meedenken over een vorm van heffing die door de sector moet worden opgebracht, maar stelt als voorwaarde dat de gehele sector moet meedoen en niet alleen het georganiseerde gedeelte. In de huidige opzet ontspringen de ongeorganiseerden de dans, totdat zij ze daartoe wettelijk worden verplicht. Wat Bijma en Knaap betreft kan er meer aandacht uitgaan naar het welzijn van paarden. Volgens beiden worden er nu veel te hoge eisen gesteld aan paarden op jonge leeftijd. Dat maakt dat paarden al op achtjarige leeftijd zijn afgeschreven, kreupel zijn of psychische problemen hebben. Als voorbeeld geven zij het verrichtingsonderzoek voor hengsten op driejarige leeftijd. De hengsten moeten in een paar maanden worden klaargestoomd voor een prestatie in de dressuur, het springen, op de hindernisbaan in het veld en soms ook nog voor de wagen. Bijma: "Maar in de praktijk mag daarvan niets wordt gezegd, want dan kom je aan de belangen van de professionele tak."

Verder bevreemdt Nevestam ook het beleid met betrekking tot inteelt van het Productschap PVE/PVV. Het productschap heeft van alle stamboeken de erkenning ingetrokken. Bij een aanvraag voor een nieuwe erkenning wordt streng gelet op het beleid om inteelt te voorkomen. Maar de stamboeken met de meeste inteelt zijn vrijgesteld. Bestaande stamboeken brengt het in grote administratieve problemen.

Inmiddels heeft de nieuwe organisatie erkenning gekregen als gesprekspartner van zowel het PVE als het ministerie. Voorzitter Bijma: "Daarmee wordt eindelijk de hobbymatige houder en fokker gehoord

Sammyoo

Re: Nevestam komt op voor het welzijn van paarden en pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 08:48

Ik ben het helemaal eens met Bijma dat in de huidige structuur enkel de belangen van de professionele paardenhouderij worden behartigd. Goed dat er een tegengeluid wordt geboden.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:17

NEVESTAM is een ontzettend goed initiatief en deze stamboeken hebben alle reden gehad om de Koepel te verlaten. Inmiddels hebben er al meerdere andere stamboeken zich aangesloten en er is oprecht vertrouwen dat er gedaan gaat worden, wat gedaan moet worden.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:23

De Koepelfokkerij houdt al meerdere jaren niet echt meer in waarvoor het is opgericht inderdaad.

Ik vraag me af wat men hier mee wilt bereiken:
Citaat:
Daarnaast wil men een platform bieden voor de niet erkende stamboeken in Nederland.

Verder denk ik dat NEVESTAM een goed initiatief is en geef ze gelijk dat ook de hobbymatige paardenhouder een stem dient te hebben.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:44

snowdon schreef:
geef ze gelijk dat ook de hobbymatige paardenhouder een stem dient te hebben.

Citaat:
Nevestam is een transparante organisatie met een lage kostenstructuur en een heldere communicatie met de leden. Bij Nevestam heeft ieder lid 1 stem in de ledenvergadering en betaalt ieder lid dezelfde contributie (€ 300,-- per jaar); voor nieuwe leden is er een eenmalig entreegeld van € 200,--.

:D *\o/*

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:19

Vind ik wel erg veel geld voor contributie. Denk dat ze daar niet veel leden mee krijgen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:20

Dat contributiegeld is voor een stamboek die deelneemt. Dus geen particulieren ;)

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:33

Dat dacht ik dus ook :=

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:21

snowdon schreef:
Dat dacht ik dus ook :=

snowdon schreef:
Daarnaast wil men een platform bieden voor de niet erkende stamboeken in Nederland.Verder denk ik dat NEVESTAM een goed initiatief is en geef ze gelijk dat ook de hobbymatige paardenhouder een stem dient te hebben

2 zaken:
Die hobbymatige paardenhouder kan overal vertegenwoordigt zijn.
En verder moeten we maar eens eerst afwachten welke fokkerijgroeperingen van het PVV een vergunning gaan krijgen per 1-1-12 om een stamboek te voeren..

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:35

Wil je me dan wel goed quoten, ceasario?

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:38

Klinkt als een goed initiatief!

Cayenne schreef:
"Verder hadden we problemen met de structuur van de stichting Sectorraad Paarden (SRP), dat zijn eigen bestuursleden benoemt en zich daardoor onttrekt aan democratische bijsturing. De SRP verwoordt ook niet de stem van alle houders als zij zegt: 'Wij vertegenwoordigen alle houders van paarden en pony's'. In de praktijk is dit het geluid van de professionele houderij en fokkerij en worden hobbymatige houders in de kou gezet."

Wat erg dat een organisatie zoiets zegt!
Weet iemand waar ze die uitspraak doen? Ik heb even gegoogled en kan het alleen maar vinden in de Stentor en op Bokt. Ik wilde ze namelijk benaderen om te vragen hoe ze erbij komen dat ze mij vertegenwoordigen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 13:17

Je hebt het over de uitspraak van de SRP of over de uitspraak van NEVESTAM?

KasparovX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:54

Over de SRP die beweert dat ze alle houders van paarden en pony's vertegenwoordigen. (Als ze dit werkelijk beweren, want dat zie ik op hun eigen site bijvoorbeeld niet staan.)

Citaat:
De SRP verwoordt ook niet de stem van alle houders als zij zegt: 'Wij vertegenwoordigen alle houders van paarden en pony's'.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:08

Je kunt het niet ieder naar de zin maken..
Maar als we nu morgen eens hier mee beginnen... :+ (Van hun site, SRP en van die Nevestam zie ik niks , alleen dat ze hun zakken willen vullen). |(

Citaat:
Voor het omgaan met paarden dienen de (on)mogelijkheden en noodzakelijke biologische behoeften van een paard als uitgangspunt genomen te worden. En niet de behoefte van de mens. Paardenhouders en –eigenaren dragen de verantwoordelijkheid om hun paard(en) de juiste zorg te bieden. Sociaal contact is voor paarden een essentiële basisbehoefte. Lichamelijk contact is hierbij ook belangrijk. Indien mogelijk worden paarden samen met of in de nabijheid van één of meer andere paarden gehuisvest. Daarnaast is het belangrijk dat ze over zoveel mogelijk ruimte beschikken en voldoende beweging krijgen.

http://www.sectorraadpaarden.nl/persber ... item_id=48