'De dierenpolitie is nog wel even flink wennen'

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

'De dierenpolitie is nog wel even flink wennen'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 07:40

www.bndestem.nl

Plaats delict: een tochtig schuurtje zonder ramen, tot enkele weken terug de verblijfplaats van een merrie en haar veulen. De eigenaar had de twee pony's opgesloten nadat zij uit het aangrenzende veldje waren ontsnapt.

Dierenpolitieagent Gert Takens (50) kijkt nog eens rond in het nu verlaten bouwwerk en knikt. "Hier had ik voor kunnen verbaliseren." Vandaag is hij terug om te controleren of de situatie is verbeterd. De eigenaar krijgt geen boete, wel een waarschuwing. Takens levert die persoonlijk thuis af bij de man in een klein dorp in Drenthe. De achterplaats van het huis ligt bezaaid met dierenuitwerpselen.

"Ik ben weer in de hondenpoep gaan staan", verzucht hij na zijn bezoek. Maar de pony's staan volgens hem nu goed verzorgd in een stal achter het huis.

Soms is het puur uit onwetendheid hoe mensen hun dieren behandelen, denkt Takens. "Sommige mensen hebben voor dieren alles over, maar moeten rondkomen van alleen een uitkering."

Takens is een van de vier dierenpolitieagenten in de provincie Drenthe. "Ik voel mij er goed bij om een dier te redden", motiveert hij zijn bewuste keuze. Grapjes over de caviapolitie neemt hij voor lief. "In het begin maakten enkele collega's blafgeluiden als ik langsliep. Het waren wel altijd degenen van wie je het kon verwachten. Na de vierde keer heb ik ze er op aangesproken."

De meeste meldingen betreffen pony's. Logisch, zegt hij, vanwege het landelijk karakter van zijn werkgebied. Een terreinauto heeft hij echter niet. Modderige zandwegen bezaaid met plassen kunnen dan een fikse uitdaging vormen voor een personenauto met enkel voorwielaandrijving. Takens slingert over de weg, maar de plassen zijn te groot en te diep. Halverwege de route bedenkt hij zich, en rijdt achteruit, terug naar de hoofdweg. "Dit gaat niet lukken."

Alle begin is lastig, ook voor de dierenpolitie. De uitrusting blijkt regelmatig niet berekend op de praktijk. Takens mag bijvoorbeeld zelf geen dieren in beslag nemen, want die mogen niet mee in de dienstauto. Voor transport moet hij een andere instantie inschakelen, zoals de Dierenbescherming.

Dat meldingen soms niks opleveren, deert hem niet. "Er gebeurt nu tenminste wat. Aan zulke klussen kwamen ik en mijn collega's vroeger nooit toe."

natascha44

Re: 'De dierenpolitie is nog wel even flink wennen'

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 07:44

Een dikke pluim voor de dieren politie.
Precies zoals er staat! Er GEBEURT nu tenminste eens wat!!

Liset1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 08:09

Daar sluit ik me helemaal bij aan!!!!!

xMercury

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 08:17

Super! Geweldig dat zoiets bestaat :j

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 08:45

Inderdaad, er gebeurd nu in ieder geval iets! Als ze het nou maar wel echt goed oppakken en wat hij deed controleren!

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 08:48

+:)+ Keep up the good work! En gedurende de tijd worden ze er vanzelf handiger en beter in! Vind dit een grote stap vooruit!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 08:51

Gelukkig eindelijk in Nederland ook een dierenpolitie.
Nou hopen dat het net zo word als in Amerika en Engeland.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 08:57

Mmmmm nou mijn ervaring is dat er niks gebeurt hoor, ik heb ze ook ingeschakeld en ze zijn naar mijn weten nog niet geweest, is 9 dagen geleden en er is nog niks veranderd. ;(

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:11

tja ze doen hun best maar ze zijn nog niet groot,
dus ook het aantal man kracht is nog klein we kunnen niet verwachten dat het meteen goed gaat.
ook ben ik het met hem eens, veel mensen handelen uit ontwetend heid en dat is zuur maar die hebben enkel een duwtje in de goede richting nodig.
er gebeurt nu in iedergeval iets vroeger was er te weinig tijd voor.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:36

hanny_jelke schreef:
dus ook het aantal man kracht is nog klein we kunnen niet verwachten dat het meteen goed gaat.
ook ben ik het met hem eens, veel mensen handelen uit ontwetend heid en dat is zuur maar die hebben enkel een duwtje in de goede richting nodig.

Sorry, maar als je iets begint, doe het dan goed en niet halfslachtig zoals nu. Ze kunnen wel een enorm dure reclame campagne lanceren, dat we vooral moeten bellen als we dierenleed constateren maar daarna gebeurt er niks meer omdat ze de mankracht niet hebben? Erg amateuristisch in mijn ogen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:41

Helaas, alle goede voornemens ten spijt, je krijgt een centrale dame aan de lijn, die bekijkt vanachter haar telefoon wie er in actie moet komen. Dit kan de dierenpolitie, dierenbescherming, aid of iets dergelijks zijn.
Je bent een uur verder voordat je je klacht hebt neer gelegd en dan nog is het afwachten of er iemand komt. In het geval waar ik van gehoord heb was het dus te laat. Waardeloos zoals het nog steeds over zoveel schijven gaat, lost eigenlijk niets op.

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:50

Noisy schreef:
hanny_jelke schreef:

Sorry, maar als je iets begint, doe het dan goed en niet halfslachtig zoals nu. Ze kunnen wel een enorm dure reclame campagne lanceren, dat we vooral moeten bellen als we dierenleed constateren maar daarna gebeurt er niks meer omdat ze de mankracht niet hebben? Erg amateuristisch in mijn ogen.

vind ik niet,
we kunnen toch niet verwachten dat alles meteen op rolletjes loopt.
zo werkt het in de werekelijkheid nou eenmaal niet ;)

Orchidee21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 09:56

AFgelopen jaar zijn er per politieregio 4 mensen ongeveer opgeleid tot Dipo.
Dit worden er in 2012 minimaal 10 per regio. Echter kunnen deze politiemensen niet zomaar uit het werk worden getrokken wat ze nu doen. Dus ja, dat kost tijd. Ik weet van Twente dat ze razend druk zijn met 3 man en er alles aan doen om zo goed mogelijk de meldingen af te handelen..
Geef ze de tijd! er wordt tenminste wat aan gedaan nu.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:40

Noisy schreef:
hanny_jelke schreef:

Ben ik het mee eens, de db bel ik allang niet meer dus daarom de dipo gebeld in de hoop dat dat sneller en beter zou werken, wat ze nu in de hand werken is dat er ook niet gebeld gaat worden naar de dipo, het werkt namelijk erg demotiverend als je belt en 9 dagen later de dieren nog in dezelfde ellende ziet staan.

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 10:42

super goed van de dierenpolitie

ben blij dat we eindelijk 'animal cops' in nederland hebben

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:43

Diezelfde dierenpolitie kan zich ook met zaken bezighouden die veel urgenter zijn dan dieren die in de poep of in een tochtig hok staan.

Het is een beetje hypocriet om heel hard te huilen bij Milly (Dordrecht), verkrachtingen of kinderontvoeringen en tegelijkertijd de dierenpolitie toe te juichen. Een euro kan maar één keer worden uitgegeven en dat geldt ook bij het budget van de politie.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 11:57

Vudress schreef:
Diezelfde dierenpolitie kan zich ook met zaken bezighouden die veel urgenter zijn dan dieren die in de poep of in een tochtig hok staan.

Weet jij over welke situatie ik het heb ? Poep en een tochtig hok?? Daar bel ik geen DB of DIPO voor hoor. Toch grappig dat jij schijnt te weten hoe ernstig de situatie is, geen eten en drinken, ach drinken maakt ook niet uit als je tot je knieen in het water staat en als je van ellende moet gaan liggen dan doe je maar net alsof je een privé zwembad hebt. Veulens die buiten geboren worden zonder toezicht en die vanaf dag 1 in de zeikende regen staan, dieren die dood liggen in het land. Ach natuurlijk, is de normaalste zaak van de wereld en die laten we gewoon 9 dagen wachten. Slimme meid ben je!!

Chelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:09

@Bassenqua: Misschien moet je dan de 'gewone' politie inschakelen of de DA en DB direct bellen? Ik zou in zo'n geval dan gewoon direct alle hulplijnen inschakelen, is er vast 1tje die wel snel komt kijken... Nou moet ik zeggen ik heb geen slechte ervaringen met de dierenambulance (en ik kom er nogal vaak mee in aanraking omdat ik bij een dierenkliniek werk) maar ik woon dan ook in Amsterdam en daar zit het hoofd-afdeling, wellicht heeft dat er iets mee te maken... Ook met de LID heb ik alleen maar goede ervaringen, en snel ook!

Ik heb (gelukkig!) de dierenpolitie nog niet nodig gehad, maar ik vind het wel ontzettend goede stap vooruit ookal loopt het nu misschien nog niet (overal) op rolletjes!

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:16

Is gebeurd Chelle maar helaas, van de DB sta ik daar niet verbaasd van, alle keren dat ik iets gemeld heb is er niks mee gedaan ten koste van de dieren dus de DB bel ik echt niet meer! Afgelopen zomer heb ik ze ingeschakeld voor een adres waar 18 minipaardjes in de paardenhel leefde, ze zijn 2x geweest en that's it, ik heb er zelf 5 weg weten te krijgen daar maar de andere 13 lopen er nog en in de tussentijd zijn er weer paardjes aan geschaft vandaar dat ik nu voor deze situatie de DIPO heb ingeschakeld met de hoop dat het anders aan gepakt zou worden maar helaas. De politie is ook al gebeld en die verwijst mij weer terug naar de DB en zo wordt ik van het kastje naar de muur gestuurd. Het zou er dus op neer komen dat als ik de dieren wil helpen ik midden in de nacht als een dief de dieren daar weg zou moeten gaan halen?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:21

Ik hoop dat ze de dieren ook uiteindelijk zelf in beslag mogen nemen, dus bij ernstige gevallen direct mee mogen nemen. Dat vind ik jammer, dat dat niet kan. Ook omdat de DB ter sprake komt, en ik ben daar niet zo positief over. 'als het water, eten heeft en kan schuilen' doen ze niks.

Chelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 12:45

Tsja Bassenqua, dat is naar, heel naar.
Wellicht zijn ze daar wel geweest en waren zij van mening dat er géén sprake was van dierenleed... Helaas kunnen veel van dit soort 'dierenmishandelaren' praten als Brugman (vooral als het handelaren zijn) en weten ze ook waar ze mee moeten dreigen zodat de DB afstand houdt. Het is absurd dat het kan hoor, begrijp me niet verkeerd.
Ik heb het zelf gezien met de malafide puppyhandelaar uit Medemblik (van 'Puppywereld'). Wij hebben ontzettend veel pups bij ons gehad die daarvandaan kwamen die doodziek waren (parvo, hondenziekte) en een aantal hebben het ook niet overleefd. Als je op internet zoekt naar deze man (J.Entius) kom je op fora ed ook ontiegelijk veel mensen tegen die daar een zieke hond hebben gekocht en vele daarvan hebben het ook niet overleefd. De man claimt de honden gezond te verkopen, maar dat is natuurlijk onzin als de honden op zo'n grote schaal ziek worden. De DB en politie hebben meerdere meldingen ontvangen en heeft de AID en LID er meerdere keren op af gestuurd. Het was duidelijk dat deze honden in onhygienische omstandigheden verbleven of op zn minst op een malafide manier in Nederland waren gekomen, maar als de AID en LID er waren zaten de honden in schone hokjes met schoon water en voer. Desondanks zijn er meerdere rechtzaken geweest, de man is ook veroordeeld, moest zijn winkel sluiten maar heeft vervolgens onder een andere naam weer een nieuwe winkel geopend. De DB vecht nog steeds tegen deze man, maar er zijn geen harde bewijzen omdat hij de boel in de 'hondenshowroom' schoon houdt en het door onvolledige paspoortjes niet duidelijk is waar de pups vandaan komen (en daar is helaas nog geen wet voor) en hij heeft een grote bek en weet het zo te draaien dat de DB vervolgens een slechte naam krijgt waardoor de DB/LID toch wat voorzichtiger te werk gaat vervolgens...
Het is iedereen wel duidelijk dat deze man een slechte vent is, niet alleen slecht voor de dieren die hij verkoopt maar hij bedondert ook nog eens zijn klanten. Maar toch kan de LID/DB/DIPO weinig tot niets tegen hem beginnen en naar mijn idee ligt dat niet aan hun inzet!!

Ik hoop voor jou en vooral voor de dieren dat de situatie waar je het over hebt snel zal veranderen en ik respecteer je dierenliefde!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:06

Bassenqua schreef:
Weet jij over welke situatie ik het heb ? Poep en een tochtig hok?? Daar bel ik geen DB of DIPO voor hoor. Toch grappig dat jij schijnt te weten hoe ernstig de situatie is, geen eten en drinken, ach drinken maakt ook niet uit als je tot je knieen in het water staat en als je van ellende moet gaan liggen dan doe je maar net alsof je een privé zwembad hebt. Veulens die buiten geboren worden zonder toezicht en die vanaf dag 1 in de zeikende regen staan, dieren die dood liggen in het land. Ach natuurlijk, is de normaalste zaak van de wereld en die laten we gewoon 9 dagen wachten. Slimme meid ben je!!

Je zou je toon kunnen matigen, tikkeltje aso om zo te reageren.
Dit soort gevallen zijn vervelend en ook niet goed te praten. Toch blijf ik van mening dat, helemaal als de dierenpolitie niet werkt, er beter meer geld kan worden gestopt in zedenpolitie en recherchewerk. Mensen staan immers boven dieren.

Bassenqua

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 14:55

Chelle ik had hier ook een pup lopen van de geweldige heer uit Medemblik, een opvanger die bij ons is gekomen toen ze 9 maanden jong was, een Bordeaux Dog die daar was aangeschaft, mensen gingen heen voor een jack Russel maar die waren uitverkocht en zijn met een Bordeaux dog this gekomen, na 9 maanden kreeg ze een schop onder haar kont want ze was te groot, lomp en een viespeuk :? Telnr en plaats van de da die in haar paspoort stonden klopte ook van geen kant, plaats praktijk was in Nederland met een Belgisch telnr wat niet bestond, later kwam ik er achter dat een varkensboer zijn varkens heeft geruimd en alles vol heeft gestopt met honden, zijn broer was een zogenaamde DA die in een garagebox de puppels zogenaamd de entingen gaf. Deaux zat ook vol met erfelijke afwijkingen en is helaas niet oud geworden, 6 jaartjes maar. Ik heb dit heerschap opgebeld toen Deaux bij ons kwam maar daar werd ik niet vrolijker van totdat ik hem zag op tv en toen werd het hele verhaal duidelijk.

Vudress mijn aso reactie was na aanleiding van de geweldige reactie van jou, jij was degene die haar mening al klaar had en het nodig vond de DIPO te verdedigen zonder dat je ook maar iets van de situatie weet, niet achteraf piepen als je een reactie krijgt die je niet aanstaat omdat je zelf te snel conclusies trekt, ik heb namelijk nooit gezegd dat de paardjes in de poep en een tochtig hok stonden, dat maakte jij er van en de situatie is toch echt vele malen ernstiger.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:04

Cayenne schreef:
Soms is het puur uit onwetendheid hoe mensen hun dieren behandelen, denkt Takens. "Sommige mensen hebben voor dieren alles over, maar moeten rondkomen van alleen een uitkering."

Beetje cliché wel weer.. arme luizen, arme beesten. Ik ga er zo maar van uit dat ze niet veel actie gaan ontplooien in sjieke sportstallen waar de paarden solo binnen achter de tralies staan en alleen via de nodige hulpmiddelen uitgelaten worden.. tot ze nog maar eens een blessure oplopen. Onwetendheid is een ruim begrip.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:22

Orchidee21 schreef:
AFgelopen jaar zijn er per politieregio 4 mensen ongeveer opgeleid tot Dipo.
Dit worden er in 2012 minimaal 10 per regio. Echter kunnen deze politiemensen niet zomaar uit het werk worden getrokken wat ze nu doen. Dus ja, dat kost tijd. Ik weet van Twente dat ze razend druk zijn met 3 man en er alles aan doen om zo goed mogelijk de meldingen af te handelen..
Geef ze de tijd! er wordt tenminste wat aan gedaan nu.

Dat is wel zo, maar heeft volgens mij ook te maken met het trage reageren van de regio's. Alsof ze hoopte dat deze storm wel weer zou gaan liggen, maar helaas, Den Haag zette door en ineens moest holderdebolder het 1 en ander nog geregeld worden. Tja, het verdient geen schoonheidsprijs, maar daar kunnen de agenten ook niks aan doen. Het is al mooi dat ze hun nek uit willen steken.
Bovendien komen er geen extra mensen bij, maar moet het gewoon uit het normale bestand en blijft er dus minder personeel over om ander werk te doen. Zo werkt het nu eenmaal schijnbaar.