Drijvend kasteel met paarden op de Schelde

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Drijvend kasteel met paarden op de Schelde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 17:03

http://www.nieuwsblad.be

Aan de Eindrieskaai ligt een opmerkelijke kasteelboot voor anker. Het schip is ingericht als middeleeuws museum en op het dek lopen twee paarden.

Wie in de Eindrieskaai langs de Schelde in Oudenaarde voorbijkomt, moet wellicht even goed met de ogen knipperen. Voor anker ligt een heus drijvend kasteel. Het schip ‘Vlotburg' is eigendom van de Nederlander Lennie Vries. Het kostte hem drie jaar om de boot eigenhandig tot een middeleeuwse burcht om te bouwen. Binnenin word je ondergedompeld in het leven tijdens de middeleeuwen en op het dek verzorgt ‘ridder' Lennie Vries zelfs demonstraties met twee paarden.

‘Met deze kasteelboot heb ik mijn jeugddroom gerealiseerd', glundert Lennie Vries. ‘Al van kleins af vertelde ik tegen iedereen die het horen wilde dat ik een ridder was. De mensen dachten dan dat het geintje was, maar ik wist wel beter. Ik voelde mij niet alleen een ridder, ik ben ook een ridder. Het leven als ridder is voor mij een levensfilosofie. Om mijn verhaal compleet te maken, moest ik ook een kasteel en paarden hebben. Mijn kinderdroom om een drijvend kasteel te bouwen, heb ik met eigen handen kunnen realiseren. Het verzamelen van stukken voor mijn middeleeuws museum is een werk van wel twintig jaar. Omdat ik niet de financiële middelen heb om allerlei dingen te kopen, maak ik veel spullen zelf. Om bijvoorbeeld wapens in mijn museum te kunnen tonen, heb ik geleerd om te smeden. Blikvangers zijn uiteraard ook mijn twee paarden op het dek, een Fries en een minipaardje. Ik moet helemaal niet bang zijn dat de paarden in het water zouden springen, want ze zijn het leven op de boot gewoon. Om de paarden op en af de boot te krijgen, maakte ik een speciale kist die met een kraan kan getakeld worden.'

Klik hier voor een foto van het kasteel.

FriesWytske

Re: Drijvend kasteel met paarden op de Schelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:56

Sorry, maar moet dit nu elke keer op de nieuwsbladzijde als hij weer ergens met zijn kasteel ligt.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:58

Hahaha ik vind het wel tof :D

MarChak

Hij is ook al eens op TV geweest, 2-3 jaar geleden volgens mij.
Misschien is het een nieuwtje dat hij nu in België ligt?

Anoniem

Lijkt me nou niet echt lekker voor die paarden...
Beestjes hebben nou niet echt veel ruimte op het kasteel en telkens in een kist een boot op gehesen worden lijkt me nou ook niet echt prettig voor zo'n dier :n
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 27-12-11 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:59

Wow. Apart zeg, gaaf! :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:02

Laatst bijgewerkt door MarChak op 27-12-11 20:07, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:03

MarChak schreef:
De paarden zijn een fries en een shetlander (als het nog steeds dezelfde zijn).

Inderdaad,
Citaat:
Blikvangers zijn uiteraard ook mijn twee paarden op het dek, een Fries en een minipaardje.

Doelde je dit op mij? Vind ik het nog steeds sneu,het blijven paarden.

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:06

Die kwam ik afgelopen zomer tegen in Groningen in het kanaal. :+ Ik moest echt even 2 keer kijken maar kwam tot besef dat het inderdaad een fries paard was dat me aan stond te kijken van; wat kijk je? :?

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 20:08

Ik geloof niet dat hij zo slecht voor z'n dieren is, maar op een boot... nee, dat gaat me te ver.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:19

Waarom gaat het te ver?
Een paard met regelmaat in een trailer proppen kan geen kwaad!!
Een paard 23/7 in box kan wel?
Volgens mij hebben deze 2 paardjes meer ruimte dan het gemiddelde paard die in zijn box staat
En over aandacht niet te klagen.
Denk eigelijk dat ze het prima hebben in zover ik het kan beoordelen van achtere me pc

** was trouwens algemene opmerking hoor, niemand in het bijzonder aangesproken **

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:23

Ik vind een paard 23/7 in een box ook te ver gaan. Een paard hoort in een paddock/wei te kunnen ravotten met vriendjes,op een schip lijkt het me niet zo dat een fries van 600 kg en een mini-paard van 150 kg lekker heen en weer kunnen rennen. Daarnaast lijkt het me ook niet erg prettig voor die beestjes om van het dek af en het dek op gehesen te moeten worden in een box. Ze zien er niet slecht uit,maar het lijkt me gewoon geen fijn leven op zo'n boot.

Linedel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:49

Ik vind het wel een beetje raar dat als de paarden van de boot af gaan dat het met een hijskraan moet. Ze zitten eigenlijk vast op die boot.
(Worden ze niet ziek van de golven :) grapje)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 18:52

Hij heeft ook wel eens in Bit gestaan.. Wel leuk! Hij lag ook een keer in Leiden..

chrispy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 19:00

MarChak schreef:
De paarden zijn een fries en een shetlander (als het nog steeds dezelfde zijn).

Kasteelboot in Den Helder
en hier wat meer foto's:Kasteelboot in Maastricht

Ik weet nou niet of dit echt leuk is voor die paardjes in deze link hierboven Kasteelboot in Maastricht. Vind ik die fries nou niet echt vrolijk !!

Maar het is wel een grappig gezicht.