Vanwege de groeiende belangstelling voor de rol van paarden in oorlogstijd heeft het Blauwe Kruis zijn collectie documenten over oorlogspaarden online gezet. Deze liefdadigheidsinstelling heeft tijdens de 1e wereldoorlog duizenden paarden geholpen.
De interesse in oorlogspaarden is enorm toegenomen dankzij de film War Horse van Steven Spielberg. Deze film is gebaseerd op het boek War Horse van Micheal Morpurgo. Dit boek stond ook aan de basis van een internationaal succesvol toneelstuk met levensecht lijkende paarden. Helaas hebben de echte verhalen van de miljoenen paarden, pony's en muilezels geen Hollywoord einde.
Ondanks een tekort aan medicijnen fungeerde het Blauwe Kruis als een levensader voor de dappere paarden en hun bazen welke een hele sterke band met hun dieren hadden. De instelling kreeg donaties van dierenliefhebbers over de hele wereld en konden hiermee een dierenziekenhuis, een dierenambulance en de benodigheden voor de dierenarts financiëren. Om te voorkomen dat men in de war raakte met de benodigdheden voor het Rode Kruis werden alle spullen gemerkt met een blauw kruis.
Alleen al in Frankrijk werden meer dan 50.000 paarden en 10.000 honden werden behandeld tijdens de vier jaar durende oorlog. Toen na de oorlog veel paarden naar het buitenland werden verkocht werkte het Blauwe Kruis samen met Mrs Dorothy Brooke (oprichtser van The Brooke Charity) om de paarden terug te kopen en te helpen.
Als eerbetoon aan de oorlogspaarden heeft het Blauwe Kruis besloten om het archief online te zetten. Het nog nooit eerder getoonde archief van het Blauwe Kruis omvat een collectie foto's, voorwerpen, en audio en visueel materiaal en geven de kijker een zeldzame blik achter de schermen van het oorlogsgeweld.
Jeetje wat mooi zeg! Petje af hoor... wat een leed.
Jennasilver
Geplaatst: 24-12-11 19:47
Dat ziet er heel intressant uit. Die film wil ik ook graag zien.
_Marinke_
Geplaatst: 27-12-11 01:56
Wow! Heel interessant, een stukje wat naar mijn mening aardig in de vergetelpot is geraakt. Als ik terug denk aan de geschiedenis lessen op school, het draaide alleen om mensen en de dieren dan? Mijn vader, iemand die echt onwijs veel weet van zowel WO I al WO II heeft het nooit over de dieren gehad, toen ik hem over de film War Horse vertelde heeft ie me pas verteld hoeveel dieren zowel paarden als honden er ingezet werden in de oorlog. Ik vind dat het ook een stukje aandacht verdient, een stukje publicatie. Ben dan ook maar wat blij met deze link!