Kloon van Quidam de Revel ter dekking in België

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Kloon van Quidam de Revel ter dekking in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 13:04

www.dehoefslag.nl / www.galop.be

Quidam de Revel II Z (CL), de kloon van Quidam de Revel (v. Jalisco B), staat volgend jaar ter dekking in België, zo meldt galop.be. Hij verhuist een dezer dagen naar de stallen van Joris De Brabander in Sint-Niklaas, de veterinair/hengstenhouder die Quidams zoon Nabab de Rêve en kleinzoon Vigo d’Arsouilles in eigendom heeft.

Quidam de Revel II Z werd geboren in maart 2005 en is met zijn leeftijd van (binnenkort) zeven jaar het allereerste gekloonde springpaard. Zijn genetische evenbeeld verkeert eveneens in Deens eigendom en zal volgend jaar zelfs de leeftijd van dertig jaar bereiken. Naast zijn successen in de sport (ondermeer plek vier op de Spelen van 1992) staat Quidam de Revel vooral bekend als succesvolle dekhengst. Hij leverde tientallen internationale topspringpaarden en behoort met zonen als Nabab de Rêve, Guidam, Quantum en Verdi tot de weinige hengsten die in staat zijn een vaderlijn op te bouwen.

Van Quidam de Revel II Z (CL) zal vers sperma beschikbaar zijn. Naast alle klonen op Stoeterij Zangersheide te Lanaken stond afgelopen jaar ook de kloon van het sportpaard ET FRH al in België. In tegenstelling tot Quidam kwam ET als ruin zijnde zelf niet tot enige nafok.

MiniMouse

Re: Kloon van Quidam de Revel ter dekking in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:14

En wat heeft de kloon al bereikt dan?

_coquette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:22

@ Minimouse dat was ook het eerste wat ik dacht...

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:33

Moet een hengst persee al iets bereikt hebben dan voor ermee gefokt mag worden? Zo ken ik er wel meer..
Het is wellicht een goedkoper alternatief als je wel de genen van Quidam wilt hebben maar niet de financiele middelen hebt voor de originele versie :D

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:34

Kloon heeft hetzelfde DNA als nummer 1, dus als je wil fokken met nummer 1, kun je ook het DNA (in de sperma) van de kloon nemen. Hij heeft 'bereikt' dat hij het DNA van een goed paard heeft.

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:41

Dribbel schreef:
Kloon heeft hetzelfde DNA als nummer 1, dus als je wil fokken met nummer 1, kun je ook het DNA (in de sperma) van de kloon nemen. Hij heeft 'bereikt' dat hij het DNA van een goed paard heeft.

Nadeel is alleen dat het papier een stuk minder aantrekkelijk is lijkt mij?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:48

co2 schreef:
Dribbel schreef:

Nadeel is alleen dat het papier een stuk minder aantrekkelijk is lijkt mij?

Hoezo, genetisch zijn het dezelfde paarden. Alleen de een zijn zwemmers zijn nog vlot genoeg.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:54

Maar is er al bewezen dat een kloon de ''goede genen'' ook daadwerkelijk goed heeft en inderdaad hetzelfde kan ''presteren'' of ''doorgeven'' als de originele hengst.

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 13:56

Ware het niet dat je eigenlijk met oude genen fokt, dus of dat nou zo verstandig is.

xanax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:05

FEI levert zover ik weet ook geen paspoort af aan een kloon of een afstammeling van een kloon.

Dus voor de sport zijn deze paarden niet echt interessant om mee te fokken.
Internationaal kan je er zoiezo niet mee starten.

mvg

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:09

En blijft het feit: is deze kloon net zo goed als het echte werk?
Vaak zijn de klonen toch van mindere kwaliteit dan het origineel...

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:12

ik vind het wel interressant omdat het toch nog wel ingewikkeld is (voor mij dan)
is het paard qua gedrag en bewegen (en uiterlijk) ook precies zoals de echte?
ik snap wel dat de factoren zoals opvoeding en omgeving invloed hebben, maar zullen ze echt behalve het DNA precies hetzelfde zijn?

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:22

Avelienvd schreef:
En blijft het feit: is deze kloon net zo goed als het echte werk?
Vaak zijn de klonen toch van mindere kwaliteit dan het origineel...

De klonen zijn genetisch even goed ja. In principe zijn de aangeboren karakter -/ sport factoren exact hetzelfde, al worden deze in de loop van de levensjaren wel gemanipuleerd door dagelijkse factoren.
De opvoeding en opleiding van het paard kan dus voor het verschil zorgen.

Ik vind klonen wel interessant voor paarden die bvb vroeg geruint zijn, of merries die vroeg gestorven zijn. Zoals de klonen van ET en Poetin.
Quidam vind ik minder interessant omdat er al een enorm aantal van is. Als je al fokker een merrie hebt waarvan je overtuigd bent dat het uitstekende match is met Quidam, maar de financiële middelen er niet voor hebt zou het inderdaad een optie kunnen zijn. Al is het de vraag hoe goed de kwaliteit van de merrie dan is.

De FEI levert momenteel inderdaad geen paspoorten af aan producten van klonen, maar er is een achterpoortje: geef dan gewoon een papierloos paard op waarvan de afstamming niet bekend is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:38

Een kloon is even goed en vererft ook hetzelfde, want genetisch identiek, zoals bv een eeneiige tweeling genetisch identiek is. De prestaties doen dus gewoon helemaal niet ter zake, het origineel heeft zich bewezen.
Ik zou er kalmpjes mee dekken als ik in die richting wilde fokken, het is een bewezen hengst, wat wil je nog meer?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:41

Yamcha schreef:
Een kloon is even goed en vererft ook hetzelfde, want genetisch identiek, zoals bv een eeneiige tweeling genetisch identiek is. De prestaties doen dus gewoon helemaal niet ter zake, het origineel heeft zich bewezen.
Ik zou er kalmpjes mee dekken als ik in die richting wilde fokken, het is een bewezen hengst, wat wil je nog meer?

Maar is er ook bewezen dat een nakomeling van een kloon zich kan bewijzen, als nakomelingen dat van de originele hengst dat gemiddeld doen?

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:42

MiniMouse schreef:
Yamcha schreef:

Maar is er ook bewezen dat een nakomeling van een kloon zich kan bewijzen, als nakomelingen dat van de originele hengst dat gemiddeld doen?

Dat is een onderzoek waard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:44

Zoveel nakomelingen zijn er niet van klonen, dus ik denk van niet.

Maar de logica zegt mij, dat het idd zo zal werken, het is exact hetzelfde sperma als van de hengst zelf, het zou dan heel onlogisch zijn als er verschil zou zitten in de prestaties van de nakomelingen.
Het zou wel kunnen, maar dat is dan wss omdat de kloon op een mindere merrie wordt gezet, omdat mensen het principe van klonen niet goed lijken te begrijpen. Een kloon is qua DNA informatie volkomen gelijk aan het origineel. Er zouden in het uiterlijk en karakter kleine verschillen kunnen zitten, en dat is dan omdat de merrie verschillend is van de moeder van het origineel.

Afbeelding

Dit is hoe het werkt. De merrie heeft dus géén invloed op de uitkomst. Theoretisch zou je de bevruchte cel in een Belgische Trekpaardmerrie kunnen implanteren, en daar komt dan nog een luxe veulen uit. De merrie fungeert als draagmoeder.

Wat wel zo is, is dat merrie invloed heeft op de opvoeding, er zijn een heel aantal omgevingsfactoren, die invloed hebben, waardoor het paard er uiteindelijk iets anders uit komt te zien als het origineel. Verwar dat niet met DNA-factoren, het DNA verandert er niet van, en het sperma dus ook niet.

Wikipedia schreef:
Reproductief klonen

Reproductief klonen is het klonen met de bedoeling om een identieke kloon te creëren, die kan uitgroeien tot een volwaardig organisme. De meest klassieke methode van reproductief klonen is embryosplitsing. Daarbij wordt een embryo fysiek in twee gesplitst en is het resultaat net hetzelfde als bij een identieke tweeling. De grondlegger van deze techniek is de Duitse embryoloog en Nobelprijswinnaar Hans Spemann.

De moderne techniek om te klonen is kerntransplantatie. Deze techniek wordt ook wel ‘Somatic cell nucleus transfer’ (SCNT) genoemd. Daarbij wordt de kern van een volwassen cel van de genetische moeder in vitro ingebracht in een ontkernde eicel, die vervolgens wordt ingebracht in de baarmoeder van een draagmoeder. Op deze manier is de voortplanting via geslachtscellen omzeild. Al het erfelijke materiaal van de kloon is afkomstig van één ouder. De eerste die deze techniek voorstelde was Hans Spemann, hoewel hij ze zelf nooit heeft uitgevoerd.

Het eerste zoogdier dat gekloond werd via deze techniek was het schaap Dolly in 1996. Na Dolly werden onder meer ratten, muizen, geiten, koeien, varkens, konijnen, poezen, honden en apen gekloond. Dit verliep zeker niet probleemloos. De kloontechniek is inefficiënt, de meeste gekloonde embryo's en foetussen sterven tijdens de zwangerschap. Veel van de gekloonde dieren bleken niet gezond te zijn. Ze leden onder andere aan defecten aan het afweersysteem, problemen met de vruchtbaarheid, overgewicht, ademhalings- en bloedcirculatieproblemen, nier- en hersenafwijkingen, diabetes, vergrote tongen, vervormde gezichten en poten, vroegtijdig sterven door longontsteking, leveraandoeningen en kanker. Een mogelijke verklaring schuilt in het feit, dat ze bij geboorte al kortere telomeren hebben. Klonen gaat dan ook gepaard met veel dierenleed.

Tot op heden is de belangrijkste praktische toepassing van het klonen van dieren de vermenigvuldiging van dieren die hierbij tegelijkertijd door middel van genetische technologie genetisch worden gemodificeerd. Een combinatie van van gentechnologie en klonen maakt het mogelijk om heel precies een gen uit te schakelen of toe te voegen, waardoor snel transgene dieren kunnen worden gemaakt. Zo zijn er bijvoorbeeld varkens gemaakt die beter geschikt zijn voor xenotransplantatie en runderen die geen gekkekoeienziekte kunnen krijgen. Inmiddels beginnen in de VS de eerste producten afkomstig van gekloonde dieren op de markt te komen, waaronder vlees dat wel kloonvlees wordt genoemd.

Het klonen van organismen wordt vaak verward met het exact kopiëren van deze organismen. Dit is echter niet hetzelfde. Een kloon is geen exacte kopie, maar een genetische kopie van het origineel. Bij klonen worden stamcellen uit het moederorganisme gehaald, die daarna weer verder ontwikkelen in een pleegmoeder. Als men bijvoorbeeld als celdonor een dier gebruikt van 10 jaar zal de kloon bij de geboorte net zo ontwikkeld zijn als een "normaal" jong dier dat net is geboren. De kloon is dus niet meteen 10 jaar oud.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-12-11 14:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:46

Mutatie kan nog zorgen voor verschil, maar lijkt me niet waarschijnlijk. Al weet je het nooit, dus lijkt me toch wel een onderzoekjecwaard in de toekomst.

MiniMouse

Maar het zijn oudere genen, die weer ouder worden in een nieuw lichaam en misschien wel verslechteren?

MiniMouse

Dribbel schreef:
Mutatie kan nog zorgen voor verschil, maar lijkt me niet waarschijnlijk. Al weet je het nooit, dus lijkt me toch wel een onderzoekjecwaard in de toekomst.

Mij ook :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 14:54

MiniMouse schreef:
Maar het zijn oudere genen, die weer ouder worden in een nieuw lichaam en misschien wel verslechteren?

Dat is een van de redenen dat klonen vaak ziek worden en doodgaan. De genen blijven wel hetzelfde, maar de celkern is wel verouderd.

Maar ook dat heeft op de informatie in de geslachtscellen (dus zaadcellen en eicellen) geen invloed. Een nakomeling van de kloon is immers niet gekloond.

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:05

is er eigenlijk een foto van het gekloonde paard?
lijkt me wel apart (neem aan dat hij er dan ook exact uitziet zoals de orginele Quidam)

Lisanne_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:06

Ik ben ook heel benieuwd naar een foto van beide hengsten, zodat je het eventuele verschil kunt zien.

Verder is het inderdaad helemaal waar dat naast de genetische kwaliteit de opvoeding en omgevingsfactoren invloed hebben op de uiteindelijke prestaties van het paard. Als het paard wat je kloont zijn prestaties vooral aan zijn karakter (= een combinatie van aanleg, opvoeding en ervaringen in het leven) te danken heeft en daarmee zijn minpunten in bouw (er van uit gaande dat de kloon verder niet ziek wordt, geen ongeluk krijgt en dezelfde goede voeding krijgt als het origineel, zal de bouw ongeveer hetzelfde uitpakken) en gemis aan talent (er van uit gaande dat talent iets is wat je alleen kunt verbeteren/versterken, bv inzicht en gemak van lopen) heeft gecompenseerd, is het zeker niet gezegd dat zijn nakomelingen de prestaties kunnen evenaren. Het is dus ook niet interessant om elke topper te klonen.

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:40

Ben ook wel benieuwd naar een foto.

Je laatste zin is nogal chaotisch uitgedrukt Lisanne_S.
Talent bestaat ook uit meerdere factoren denk ik.
Enerzijds zijn er de fysische factoren, hoe goed of slecht een paard gebouwd is/beweegt. Dit zou identiek moeten zijn, vanwege de genetische kopie.
Als je dan spreekt over inzicht en het gemak van lopen, dat is iets anders denk ik. Heeft een kloon het identieke "IQ" van het origineel? Misschien moeten we dan ook bedenken: Is IQ aangeboren? Of wordt dit gestimuleerd door prikkels uit de buitenwereld (of spreken we dan niet meer van een IQ, maar eerder van een leervermogen?) Ben wel benieuwd in hoeverre dat dit allemaal hetzelfde is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 15:56

Leervermogen kan imo ook aangeboren zijn. De vraag is in hoeverre de omgeving daarop ban invloed is. Wel heel interessant allemaal.