Lester Vador overleden tijdens concours in La Coruña

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rinske

Lester Vador overleden tijdens concours in La Coruña

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-11 18:21

www.dehoefslag.nl

Opnieuw is een springpaard overleden tijdens een international concours hippique, ditmaal gebeurde het in de Grote Prijs van La Coruña en betrof het Lester Vador. De Frans gefokte ruin van de Braziliaan Pedro Deniss kwam ten val in het parcours en brak daarbij zijn schouderblad op meerdere plaatsen. Er restte de toegesnelde veterinair niets anders dan de twaalfjarige vos in te laten slapen. Vorig jaar behaalden Deniss en de ruin van het Belgische Stephex Stables nog een derde plaats in dezelfde rubriek.

Lester Vador is na Olympisch kampioen Hickstead en Cypriano van de Duitser Sören von Rönne het derde paard dat in enkele maanden tijd sterft. De dood van Hickstead was overigens eveneens een tragedie voor Stephex Stables. De Belgische handelsstal ontdekte jaren geleden de legendarische springhengst voor zijn ruiter Lamaze.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 18-12-11 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: bron en titel vervangen.

Avelienvd

Re: Opnieuw paard overleden tijdens concours La Coruna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:28

Las het net...
Jeetje.. ze gaan bij bosjes..

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:31

mar wel een andere rede,
maakt het niet minder erg natuurlijk.
maar vooral de bekende "aortascheur" horen we de laatste tijd steeds vaker en dat baart mij zorgen

Anouska15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:33

Wat één vreselijk verlies weer in de sportwereld! Heb springen net één deel gezien, maar dat niet. Gebeurde het wel tijdens de live uitzendingen?

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:54

Dit vind ik nu wel erg verdacht worden.
Ze vallen echt bij bosjes dood neer
Dit is de zoveelste nu al

thebjank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 18:59

Dromen schreef:
Dit vind ik nu wel erg verdacht worden.
Ze vallen echt bij bosjes dood neer
Dit is de zoveelste nu al

Vreselijk bericht weer!
Maar Dromen,wat vind jij hier verdacht aan?
Volgens mij is dit, net als met Hickstead, niemand zijn fout of schuld.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:16

Ik ben het eigenlijk wel eens met thebjank.
Hebben ze ook een filmpje van de val eigenlijk? Voordat er straks mensen wat gaan bedenken!

Zeer jammer inderdaad!

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:19

echt een zonde en helaas ook hun 2e paard al tijdends een springwedstrijd

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:26

ik vind het echt te erg voor die paarden maar dat is al de 3de.. ze gaan allemaal achter elkaar.. en trouwens gribaldi had ook een scheur in de aorta,vind ik ook weer erge toeval allemaal..veel mensen zijn dat misschien alweer vergeten maar die hoort dus ook in het rijtje thuis..klinkt een beetje als gerommel met die paarden.
Laatst bijgewerkt door my_precious op 18-12-11 19:30, in het totaal 2 keer bewerkt

orlys_dream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:29

hanny_jelke schreef:
mar wel een andere rede,
maar vooral de bekende "aortascheur" horen we de laatste tijd steeds vaker en dat baart mij zorgen

Inderdaad, misschien is er erfelijke of genetische iets aan de hand? Iets dat alleen bovenkomt onder bepaalde omstandigheden?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:36

orlys_dream schreef:
hanny_jelke schreef:
mar wel een andere rede,

Inderdaad, misschien is er erfelijke of genetische iets aan de hand? Iets dat alleen bovenkomt onder bepaalde omstandigheden?

:j dat bedoel ik ook,
is het niet iets erfelijks wat gevaarlijk kan worden tijdeens druk

jentelovekim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:38

Bah eerst hickstead :(
En nu weer een paard :O
De sport word erg gevaarlijk tegen woordig:))

opisop_shop

Re: Lester Vador overleden tijdens concours in La Coruña

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 19:47

maar dit is puur verkeerd gevallen, dus gewoon pech. Heel wat anders dan de andere twee paarden dus.
Wel erg voor de ruiter/eigenaar...

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:01

Vreselijk voor de ruiter, helaas treft ook in dit verhaal niemand schuld...

Ik denk dat die scheur in de aorta bij Hickstead en Gribaldi puur toeval zijn, er zullen tig paarden op die wijze sterven maar daar maakt niemand heisa om.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:06

Ik ben eigg nog steeds benieuwd hoe de val er nu uitzag! :o

Is dat hard of niet? Want ik vrees dat er anders aardig wat word gespeculeerd...

nnicolex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:24

Linnettaaaa schreef:
Ik ben eigg nog steeds benieuwd hoe de val er nu uitzag! :o

Is dat hard of niet? Want ik vrees dat er anders aardig wat word gespeculeerd...

Nee het klinkt misschien wat raar, maar ik snap wat je bedoelt!

Arm paard, pff de zoveelste al.. Y;(
Laatst bijgewerkt door nnicolex op 18-12-11 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:24

Wat erg voor Pedro Deniss... Gruwelijk om door zo'n stom ongeluk je paard te moeten verliezen.
Ik vind ook dat er weer een hoop ophef gemaakt wordt over de dood van deze bekende paarden. Hoeveel onbekende paarden sterven er gemiddeld per maand door ongelukken, inwendig letsel, koliek oid ? Best veel helaas, maar omdat deze drie (of vier) paarden bekent waren gaat iedereen speculeren.. Ik heb zelf een merrie verloren door een beenbreuk en ik wed dat er toch wel verschillende Bokkers zijn die dit ook meegemaakt hebben. Ken ook de verhalen van recreatie paarden die tijdens een rit plots dood neervielen.. Ik wil hier alleen maar mee zeggen dat ongelukken en ellende bij elk paard kan gebeuren..

Lukka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:38

Jeetje, wat erg zeg! Y;(

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 20:55

Aukelizzy schreef:
Wat erg voor Pedro Deniss... Gruwelijk om door zo'n stom ongeluk je paard te moeten verliezen.
Ik vind ook dat er weer een hoop ophef gemaakt wordt over de dood van deze bekende paarden. Hoeveel onbekende paarden sterven er gemiddeld per maand door ongelukken, inwendig letsel, koliek oid ? Best veel helaas, maar omdat deze drie (of vier) paarden bekent waren gaat iedereen speculeren.. Ik heb zelf een merrie verloren door een beenbreuk en ik wed dat er toch wel verschillende Bokkers zijn die dit ook meegemaakt hebben. Ken ook de verhalen van recreatie paarden die tijdens een rit plots dood neervielen.. Ik wil hier alleen maar mee zeggen dat ongelukken en ellende bij elk paard kan gebeuren..

Ik denk dat als je álle gevallen in getallen neer zou zetten je idd helemaal zou schrikken. Het gros van de dood 'vallende' paarden komt natuurlijk niet in het nieuws, deze paarden toevallig wel. Ik denk ook dat je het echt zou moeten berekenen en statistisch gezien pas kan vaststellen of het topsport gerelateerd is of gewoon ontzettend botte pech voor de rijders, verzorgers en eigenaren.

En eigenlijk geldt het gewoon voor elk paard dat het eeuwig zonde is als het dier voor zijn tijd komt te overlijden en dan voor iedereen die van die te vroeg gestorven dieren hield eindeloos triest is...

kollee3

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:08

Jeetje, we kunnen bijna gaan denken wie (helaas!) de volgende zal zijn.
Verschikkelijk nieuws weer, hoorde het op de radio vandaag.

Mmm, ik denk dat ze toch eens uitgebreid onderzoek mogen gaan doen. Word wel enorm verdacht dit.

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:26

Niks verdachts aan! Het paard brak tijdens zijn val z'n schouderblad..komt vaker voor dat mens of dier iets breken als ze ten val komen! En omdat het schouderblad niet te repareren is, hebben ze gekozen voor euthanasie, wat heel logisch is.
Voor wat betreft de aorta-rupturen zoals anderen hier al vermelden, kan élk paard/pony overkomen. Een zwakke plek in de aorta is niet te voorzien, als het scheurt en je dus weet dat het paard wat aan zijn aorta heeft, ben je altijd te laat. Ook hier is niks verdachts aan. Wat een gespeculeer weer zeg, blijf een beetje nuchter zou ik zeggen.

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 21:31

Famke160301 schreef:
Niks verdachts aan! Het paard brak tijdens zijn val z'n schouderblad..komt vaker voor dat mens of dier iets breken als ze ten val komen! En omdat het schouderblad niet te repareren is, hebben ze gekozen voor euthanasie, wat heel logisch is.
Voor wat betreft de aorta-rupturen zoals anderen hier al vermelden, kan élk paard/pony overkomen. Een zwakke plek in de aorta is niet te voorzien, als het scheurt en je dus weet dat het paard wat aan zijn aorta heeft, ben je altijd te laat. Ook hier is niks verdachts aan. Wat een gespeculeer weer zeg, blijf een beetje nuchter zou ik zeggen.

Mag ik vragen hoe jij weet dat ie een gebroken schouderblad heeft/had?

Edit; al gevonden heb er overheen gelezen

X__Trees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:35

topicstarter: het gaat om Pedro Veniss, niet deniss..

juultiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 22:43

echt reuze zielig voor paard en ruiter ,waar het aan ligt is altijd gissen maar soms moeten ze wel eens gaan bekijken waarom dit soort dingen gebeuren ,ook al kan zoiets gebeuren je kan er wel een lering uithalen
is het een rijfout geweest,te hoog gegrepen of gewoon een dom ongeluk?
ik zou het als eigenaar willen weten van een dier

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-11 23:21