Het CDI-W Frankfurt ging afgelopen vrijdag van start met de Nurnberger Burgpokal Finals, een nationale competitie voor jonge Lichte Tour dressuurpaarden. Isabell Werth reed Flatley (Fürst Piccolo x Ehrensgold) de baan binnen, waarmee ze de tweede plaats behaalde. Opvallend was dat de Duitse amazone een helm droeg tijdens haar optreden op FEI niveau.
De Duitse helmfabrikant Uvex sponsorde Werth en de meervoudig gouden medaille winnares droeg met trots haar gouden helm en bijpassende dressuurrok met gouden voering in Frankfurt, en zette daarmee een nieuwe trend en veiligheid statement.
"Als een atleet voor het oog van het publiek en met mijn verantwoordelijkheden als moeder en als werkgever, zie ik het voorkomen van ongelukken als een van mijn verplichtingen," ligt Werth het dragen van de helm toe. "In de dressuursport rust bijna een taboe op het dragen van een helm, zelfs op concours, en daar is duidelijk actie in nodig." Daarmee verwijst Werth ook naar het ongeluk dat de Amerikaanse Olympische amazone Courtney King-Dye overkwam, die na een val in 2010 ernstig hoofdletsel kreeg.
Volgens de statistieken van het Duitse Federale Instituut voor Beroepsmatig Veiligheid, gebeuren er jaarlijks 30.000 ongelukken in de paardensport. In 85% van de gevallen gaat het om vrouwen, waarvan 40% van alle gevallen gaan om meisjes onder de 14 jaar. Paardrijden staat op de vierde plaats in de lijst van de meest gevaarlijke sporten. Uit nader onderzoek bleek dat 10% van de ongelukken hoofdletsel opleveren, bij 50% daarvan komt ook hersenletsel voort.
Isabell Werth koos Uvex als haar helmfabrikant en heeft een langdurig contract ondertekend. "De veiligheid en bescherming die de helm me biedt, alsook de optimale ventilatie, het comfort en de elegantie van deze helm, heeft me compleet overtuigd." Aldus Werth.
top, zo moet het ipv dat geemmer wat je veel hoort dat profs dat zelf wel kunnen bepalen, iedereen kan vallen de profs moeten juist het goede voorbeeld geven, top Isabel!